خاندوزی:تجارت خارجی ایران به 92 میلیارد دلار رسید

خاندوزی گفت: حجم تجارت ایران با کشور‌های مختلف از شهریور ۱۴۰۰ تا خرداد ۱۴۰۱ به ۹۲ میلیارد دلار رسیده است.

به گزارش شهروند آنلاین، احسان خاندوزی، سخنگوی اقتصادی دولت در نشست خبری با اصحاب رسانه ضمن تشریح عملکرد یک ساله تیم اقتصادی دولت، به دستورات ویژه رئیس جمهوری برای اجرای بند‌های بسته مهار تورم در کوتاه مدت نیز اشاره کرد.

خاندوزی گفت: دولت می‌داند که فشار‌های تورمی مخصوصا بر قشر ضعیف جامعه منجر به رنجش خاطر شده است، بنابر این برای رفع این فشار‌ها رئیس جمهوری دستور ویژه‌ای به وزارتخانه‌های دخیل در امر کنترل تورم  در بسته کوتاه مدت مهار تورم  داده و هر ۱۵ روز یک بار در جلسه‌ای به بررسی موارد و تاثیر آن در اجرای طرح برگزار می‌شود.

سخنگوی اقتصادی دولت با اشاره به رشد ۲۲ میلیارد دلاری حجم تجارت خارجی در ۹ ماهه ابتدایی دولت سیزدهم نسبت به مدت مشابه، گفت: حجم تجارت ایران با کشور‌های مختلف از شهریور ۱۴۰۰ تا خرداد ۱۴۰۱ به ۹۲ میلیارد دلار رسیده است. سیاست دیپلماسی همسایگی منجر شده تا ۲۶ میلیارد دلار به کشور‌های همسایه صادر شود.

وزیر اقتصاد می گوید: کنترل نقدینگی از  ۴۰.۵ عملاً به ۳۵ درصد رسیده است. همچنین در ارائه مجوز فعالیت اقتصادی به ۷۵ هزار فعال اقتصادی در پنج ماه گذشته به صورت برخط کار را پیش برده‌ایم.

خاندوزی می گوید: در گسترش عدالت هم رشد اعطای وام خرد بدون ضامن را داشته‌ایم و امکان توثیق سهام عدالت و سایر سهام بورسی و عادلانه‌سازی پرداخت یارانه‌ها را عملی کرده‌ایم. در اصلاح نظام دهک بندی ها یک میلیون و هفتصد هزار درخواست منجر به اصلاح دهک بندی شده است. این بانک اطلاعاتی اصلاح شده معیار پرداخت نقدی یارانه ها و احتمالا کالابرگ الکترونیکی خواهد شد.

وزیر اقتصاد گفت: در پایان سال ۱۴۰۰ ضریب جینی به ۳۹ صدم کاهش یافته است و امید بر آن است با اجرای بسته کنترل تورم در کوتاه مدت نابرابری ها کمتر شود.

سخنگوی اقتصادی دولت اشاره کرد: در حوزه خارجی حجم تجارت ما افزایش پیدا کرده است و بیش از ۹۲ میلیارد دلار حجم تجارت خارجی دولت است که نسبت به سال گذشته و دولت قبل ۲۲ میلیارد افزایش صادرات داشتیم. در دولت اقدامات جدی‌ای صورت گرفت که مانند آنچه در گزارش فولاد مبارکه دیده شد، بسیار کمتر دیده شود.

به گفته وزیر اقتصاد، سیاست قطعی و بدون اغماض دولت این است که شفافیت را در زمینه گزارش کار بخش‌های مختلف اقتصادی را به شکل کامل در نظر داشته باشد و این موضوع نه صرفاً به عملکرد اقتصادی در دولت گذشته که در دولت فعلی هم مربوط می‌شود.

او گفت: در آمد‌های پایدار بودجه دولت در ۴ ماهه اول امسال  ۶۳ درصد نسبت به ۴ ماهه اول سال گذشته افزایش داشته است.  سیاست دیپلماسی همسایگی دولت منجر شده ما بتوانیم در سال ۱۴۰۰، ۲6 میلیارد دلار کالا به همسایگان صادرات کنیم و رشد ۲۸ درصدی نیز در این زمینه داشته ایم.

وزیر اقتصاد تاکید کرد: درآمد نفتی ما ۵ برابر بیشتر از پارسال بوده است و گشایش‌هایی در فعالیت‌های اقتصادی ایجاد کرده‌ایم و در سرمایه‌گذاری خارجی از شهریور سال گذشته تا امروز تقریباً دو برابر شده است. نرخ بیکاری به ۹.۲ درصد در بهار ۱۴۰۱ کاهش یافته است. نرخ تورم سالانه منتهی به تیر امسال که ۴۰.۵ درصد بود، نسبت به سال قبل که ۴۴.۲ درصد بود، کاهش را نشان می‌دهد.

خاندوزی تصریح کرد: این را هم بگویم که در دولت مردمی قرار نیست از همه شاخص‌ها به‌عنوان یک دستاورد یاد شود. قطعاً شاخص تورم با آنچه که هدف ما در برنامه اقتصادی است بسیار فاصله دارد و ما در جهت کاهش تورم اقدامات متعددی برای همه دستگاه‌ها در نظر گرفته‌ایم و در یک بسته کوتاه‌مدت قرار است که به سمت کاهش بیشتر نرخ تورم حرکت کنیم و ضمناً هر بخش گزارشی از اقدامات خود در این زمینه ارائه دهد.

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.