حذف پلاستیک در دستور کار دولت

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: آئین‌نامه حذف پلاستیک کمتر از 25 میکرون در دستور کار دولت است که در مرحله نهایی است.

به گزارش شهروند آنلاین، معاون رئیس‌جمهوری در گفت‌وگو با برنامه در انتهای الوند، از آئین‌نامه حذف پلاستیک کمتر از 25 میکرون در دستور کار دولت خبر داد و گفت: این طرح در مرحله نهایی است و دستاورد خیلی خوبی می‌تواند باشد.

علی سلاجقه، در پاسخ به آخرین وضعیت محیط زیستی ایران، گفت: محیط زیست کشورمان، ماحصل عملکرد یک قرن است که به اینجا رسیده‌ایم، طبیعت در بعد پنج عنصر اصلی آب، خاک، گیاه، حیوان وهوا دستخوش خیلی از مسائل قرار گرفته و از آن طرف هم عنصر اصلی حیوان که انسان بهره‌بردار آن است، این نظام و تعادل را به هم زده است و در مرز آستانه‌ها قرار داریم.

او افزود: کشور ما کشوری است که از لحاظ اقلیمی، توپوگرافی، زمین‌شناسی و پوشش گیاهی در مرز آستانه‌ها قرار دارد و ما بایستی مبتنی بر داشته‌های هر منطقه آن را مدیریت کنیم.

ریزگردها با منشأ داخلی و خارجی موضوع دیگری بود که رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به آن پرداخت و گفت: از وقتی که دخالت‌های نابجا در طبیعت شروع شد، گردوغبار به عنوان یکی از مخاطرات اصلی امروز دنیا، کشور ما هم را تحت تأثیر قرار داد، در برهه‌هایی از زمان، در داخل کشور، خیلی به پوشش گیاهی به عنوان سرمایه نگاه نکرده‌ایم که چه سرمایه عظیمی است و چه خدمات غیرملموسی را به صورت غیربازاری به ما ارائه می‌دهد، از بین رفتن پوشش گیاهی منجر به این شده که بسیاری از بیماری‌ها شکل بگیرد، موضوع محیط زیست در خارج از کشور، فرابخشی و فرامرزی است، خیلی از کشورهای همسایه منشأ برداشت گردوغبار هستند، ما برای داخل، یک برنامه‌ریزی 10 ساله انجام داده‌ایم و در قالب آن، محیط‌های برداشت گردوغبار کشور کاملاً شناسایی شده است که وزارت جهادکشاورزی، سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری، وزارت نیرو و وزارت نفت مکلف هستند، به تکالیف خود در این بخش عمل کنند و ما به عنوان دستگاه نظارتی و حاکمیتی، این مساله را پایش می‌کنیم.

او درباره مهار آب در کشورهای همسایه، گفت: ما بایستی به موقع وارد کار شویم و در قالب روابط دو جانبه این مسائل را حل کنیم و گفتمان و نشست داشته باشیم، در حقیقت سال‌های قبل، زمانی که کشورهای همسایه بالادست ما، با ساخت سدهای عظیم، آب را مهار می‌کردند، شاید به موقع عمل نکردیم، قوانین بین‌المللی در مسائل آب، قوانین شفافی نیست، در بحث نحوه بهره‌برداری از رودخانه‌های بالادست، پایین‌دست و میان‌دست، قوانین خاصی حاکم نیست، بیشترین قوانینی که در بحث آب داریم مربوط به کشتیرانی است.

سلاجقه اما روند بیابان‌زدایی در کشور را به بودجه‌ها و سرمایه‌ها گره زد و گفت: دولت در این زمینه اعتبارات خوبی تخصیص داده است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در پایان به شایعات خبر استعفایش گریزی زد و گفت: این خبر به هیچ وجه صحت ندارد و فعلاً در خدمت مردم شریف هستم./واحد مرکزی خبر

انتهای پیام

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.