سلام نظامی به صندلی شماره 2 ورزش

حاشیه‌نگاری «شهروند» از انتخاب محمود خسروی‌ وفا برای ریاست کمیته ملی‌ المپیک

انتخابات ریاست کمیته ملی المپیک سرانجام برگزار شد و محمود خسروی وفا با یک رأی بیشتر نسبت به مهدی علی‌نژاد روی صندلی ریاست نشست.

به گزارش خبرنگار شهروندآنلاین، کمیته ملی المپیک به نوعی دومین ارگان مهم ورزش کشور است و رئیس آن مرد شماره دو ورزش تلقی می‌شود. از این رو، انتخابات این کمیته هم اهمیت ویژه‌ای بین ورزش‌دوستان دارد.

بعد از کش و قوس‌های فراوان و تلاش‌های صورت گرفته در هفته‌های اخیر برای لغو انتخابات کمیته ملی المپیک، سرانجام مجمع انتخاباتی امروز برگزار شد و رئیس جدید از دل صندوق رأی بیرون آمد.

سیدرضا صالحی امیری در سال‌های گذشته ریاست کمیته ملی المپیک را بر عهده داشت که حدود 9 ماه قبل دوره چهار ساله ریاست او به پایان رسید، اما به دلایل مختلف انتخابات برگزار نشد تا او همچنان در جایگاه شماره دو ورزش کشور (بعد از وزیر ورزش) بنشیند.

انتخابات کمیته المپیک در ماه‌های گذشته به دلیل تعیین تکلیف نشدن فدراسیون‌های ورزشی هر بار به تعویق افتاد تا اینکه قرار شد روز 6 شهریورماه برگزار شود. با وجود برخی شایعات درباره لغو این مجمع، سرانجام ظهر یکشنبه شاهد انتخاب رئیس جدید و نشستن محمود خسروی وفا بر صندلی ریاست کمیته المپیک ایران بودیم.

ماجرای یک انصراف عجیب از ریاست

یکی از اتفاقات ویژه در ابتدای انتخابات ریاست کمیته المپیک به انصراف یکی از نامزدهای دارای شانس اختصاص داشت. مجید شایسته، رئیس فدراسیون تنیس، پس از بحث با سید رضا صالحی‌ امیری انصراف خود را از انتخابات ریاست اعلام کرد.

پس از اینکه شایسته قصد داشت از طریق میکروفن برای اعضای حاضر در مجمع صحبت کند، صالحی امیری که اداره جلسه را بر عهده داشت، اعلام کرد که یک ثانیه هم نمی‌توانم اجازه صحبت کردن بدهم، چرا که در این صورت باید به سایر کاندیداها نیز وقت صحبت کردن بدهم.

پس از اینکه شایسته بیان کرد که بقیه کاندیداها موافق هستند، اما باز هم صالحی‌ امیری اجازه صحبت به او نداد. این کاندیدای پست ریاست عنوان کرد برای اینکه جامعه و ملت ایران بدانند هنوز اخلاق در ورزش پایدار است، چون اسطوره‌ای مثل تختی دارد، همین‌جا خداحافظی می‌کنم.

پس از این بود که صالحی امیری از شایسته سوال کرد که این سخن شما به منزله انصراف است که پس از تأیید این موضوع از سوی شایسته، درخواست کرد تا فرم انصراف را تقدیم شایسته کنند! در نهایت بعد از انصراف شایسته، انتخابات ریاست با 3 کاندیدا (محمود خسروی وفا، مهدی علی‌نژاد و فضل‌الله باقرزاده)‌ برگزار شد.

خسروی‌وفا چگونه رئیس کمیته المپیک شد؟

با رسمی شدن حضور 3 کاندیدا در انتخابات، رأی‌گیری شروع شد. بعد از رأی‌گیری و شمارش آرا مشخص شد که فضل‌الله باقرزاده 5 رأی آورده و خسروی‌ وفا و علی‌نژاد هر کدام دارای 24 رأی شده‌اند تا انتخابات به دور دوم برود.

در دور دوم اما خسروی‌ وفا ۲۸ رأی و علی‌نژاد ۲۷ رأی کسب کردند تا محمود خسروی‌ وفا با اختلاف یک رأی در این انتخابات پیروز و به عنوان رئیس کمیته ملی المپیک انتخاب شود.

نکته جالب توجه این بود که در دور اول انتخابات ۵۳ نفر رأی دادند، اما در دور دوم رئیس فدراسیون‌های بیلیارد و اسکواش وارد مجمع شدند و به جمع رأی‌دهندگان پیوستند که به نظر می‌رسد رأی آنها بسیار تاثیرگذار بوده است.

زمانی که رئیس فدراسیون‌های اسکواش و بیلیارد با تاخیر بیش از یک ساعته در مجمع حاضر شدند، عليرضا دبير اعلام كرد دو نفر تازه‌ وارد مجمع شده‌اند و آيا مى‌توانند در دور دوم رأى بدهند يا خير؟ اين سوال از نماينده شوراى المپيك آسيا پرسيده شد. حيدر فرمان اعلام كرد منعى براى حضور آنها در انتخابات نيست و به این ترتیب آنها که در دور اول غایب بودند، در دور دوم انتخابات شرکت داشتند.

در نهایت خسروی‌ وفا پس از این پیروزی میلیمتری در انتخابات از جای خود بلند شد و در میان دست زدن و تبریک حضار با یک سلام نظامی رسما سِمت رئیس کمیته ملی المپیک را بر عهده گرفت.

مدیر قرن، روی صندلی شماره دو ورزش

محمود خسروی‌ وفا نامی آشنا برای اهالی ورزش به شمار می‌رود. او که در اوایل انقلاب و در مقطعی مسئول حفاظت رهبر انقلاب نیز بوده، در سال‌های گذشته مسئولیت‌های ورزشی گوناگونی داشته است.

خسروی‌ وفا بیش از 20 سال است که ریاست کمیته ملی پارالمپیک (معلولان و جانبازان)‌ را بر عهده دارد و همزمان ریاست فدراسیون جانبازان و معلولان نیز بر عهده او بوده است. این مدیر برجسته در ابتدای سال 1401 در جشنواره بهترین‌های صد سال ورزش ایران به عنوان مدیر برتر قرن گذشته در ورزش کشور انتخاب شد و حالا به صورت همزمان ریاست کمیته‌های پارالمپیک و المپیک کشور را بر عهده خواهد داشت.

امید به آینده ورزش‌های المپیکی

مدیریت همزمان خسروی‌ وفا در دو کمیته مهم پارالمپیک و المپیک کشور می‌تواند زمینه‌ساز اتفاقات مهمی در عرصه ورزش‌های المپیکی کشور شود. خسروی وفا در ورزش جانبازان و معلولان اتفاقات بزرگ و افتخارات مهمی را رقم زده و حالا امید می‌رود که بتواند در ورزش‌های المپیکی و مهم ایران نیز تحول ایجاد کند و روزهای خوبی را رقم بزند.

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.