اعزام بزرگ‌ترین کاروان درمانی و امدادونجات به مرزهای ایران و عراق

به منظور خدمات‌رسانی به زائران در مراسم پیادهروی اربعین حسینی صبح دیروز از مرقد بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران صورت گرفت

به منظور ارائه خدمات درمانی و امدادی به زائران اباعبدالله الحسین(ع) در مراسم پیادهروی اربعین امسال، 43 هزار نفر امدادگر، نجاتگر و کادر درمان برای حضور در پایگاههای امدادونجات جمعیت هلال‌احمر که در مسیر پیادهروی زائران حسینی قرار دارند از مرقد مطهر امام خمینی(ره) به سمت مرزهای شمالی‏، غربی و شرقی کشور اعزام شدند. تیمهای امدادگر، نجاتگر و کادر درمانی اعزامی قبل از اینکه به سمت مرزهای کشور راهی شوند با حضور در مرقد بنیانگذار جمهوری اسلامی و مزار شهدا با آرمان‌های امام راحل و شهدا تجدیدبیعت کرده و پیمان بستند که به نیابت از شهدا و امام شهدا در مدت حضور در این ماموریت از ارائه خدمات به زائران سیدالشهدا کوتاهی نکنند. علاوه بر این 50 دستگاه اتوبوس، 6 دستگاه اتوبوس آمبولانس به همراه خودروهای نجات و کامیونهای ارسال دارو برای ارائه خدمات درمانی و امدادی عازم مرزها و کربلا شدند.

به گزارش خبرنگار شهروندآنلاین؛ قرارشان ساعت 9 صبح مرقد مطهر امام خمینی(ره) بود. چه امدادگران‏، نجاتگران و کادر درمانی که قرار بود به مناطق مرزی و کربلا اعزام شوند چه رفقایشان که از صبح زود برای بدرقه‌شان آمده بودند. یکی اشک شوق می‌ریخت و ذوق رفتن داشت دیگری به خاطر جا ماندن از این قافله عشق اشک حسرت می‌ریخت. علییکی از این جاماندگان از کاروان اعزامی بود که زیر سایه درختی تکیه داده بود و با حسرت به رفقایش نگاه می‌کرد و می‌گفت تا به‌حال دو بار تجربه شرکت در کاروان امدادرسانی هلال را در اربعین دارد اما امسال قرعه به نامش درنیامد:«خیلی دلم می‌خواست امسال هم در این کاروان حضور داشته باشم. نمی‌دانید وقتی در جمع خدمتگزاران اربعین هستید چه حس و حال خوبی دارید. آنجا افراد با پاک کردن کفش زائران و ریختنآب برایآنها دنبال خدمت به زائران هستند. حالا فکرش را کنید امدادگران و نجاتگرانی که برای نجات جان انسان‌ها آنجا خدمت می‌کنند چه حالی دارند.» سرش را پایین می‌اندازد.

ایرانی و غیرایرانی ندارد به همه خدمت می‌کنیم

محمد که کنارش ایستاده و قرار است امسال به کربلا اعزام شود به شوخی و خنده می‌گوید هلال‌احمری هرجا باشد دلش با حسین(ع)است. خودش امسال برای اولین بار عازم این سفر می‌شود گرچه قبلا دوباری با پای پیاده در مراسم اربعین شرکت کرده اما معتقد است این سفر بوی نوکری حسین(ع) را می‌دهد«احساس می‌کنم وظیفه بزرگی بر دوش‌مان هست و باید به عنوان خادمان حسین‌ابنعلی، هم در اخلاق، هم در رفتار کم‌وکسری برای زائران نگذاریم و در ارائه خدمات فرقی بین زائر ایرانی و غیرایرانی برایمان نباشد.»

می‌گویند زائر اصلی ما هستیم

در فاصله کمی از آنها خودروهای اعزامی به عراق در کنار هم ردیف شده‌اند و آماده هستند تا با به صدا درآمدن اسم رمز یا حسین از سوی رئیس جمعیت هلال‌احمر راهی مرزها شوند. علی و سعید هردو با هم همسفرند. اتفاقا عمر عضویت‌ هر دو در هلال‌احمر 4 سال است اما ایناولین باری است که قرار است راهی این سفر شوند. علی هیچ تجربه‌ای ندارد اما سعیدیک بار قبل از کرونا به این سفر رفته است. او می‌گوید:«تجربه شیرینی که من در سفر قبل دارم کمک به زائرانی استکه عاشقانه با تحمل هوای گرم در این راهپیمایی شرکت می‌کنند اما توان جسمی کمی دارند مانند پیرمرد عصا به‌دستی که  دوسال پیش پاهایش نای راه رفتن نداشتند. وقتی در میانه راه به او رسیدیم و با کمک دوستان، او را به پایگاه انتقال دادیم تا کمی خستگی بگیرد دستانش را رو به آسمان برد و گفت زائر اصلی شما هستید و نگاه امام حسین به شماست.»

امدادگران و نجاتگران جوان همه در خط رژه ایستاده‌اند و با به صدا درآمدن نوای طبل، سنج و دمان و رمز یا حسینی که رئیس جمعیت هلال‌احمر اعلام کرد حرکت خودروهای امدادی هلال‌احمر به سمت مرزها آغاز شد.

احترام به زائران شرط اول خدمت

رئیس جمعیت هلال‌احمر در مراسم ویژه رژه تیم‌های امدادی و درمانی اعزامی به مناطق مرزی و کربلای معلی از این تیم‌ها به عنوان عاشقان خدمت به زائران سیدالشهدا یاد کرد و اظهار داشت:«جوانانی که در قالب این کاروان به کربلا و مناطق مرزی ایران اعزام می‌شوند یادگاراننسلی دلیر بودند که روزی با ایستادگیدر برابر دشمنان از خاک‌وبوم این کشور دفاع کردند به خاطر همین مراسم بدرقه را در جوار بارگاه ملکوتی امام راحل و شهدا برگزار کردیم تا ضمن تجدید بیعت با این عزیزانیادمان بماند چه کسانی رفتند، تا کربلا امروز میزبان عاشقانش باشد.»

کولیوند در ادامه خطاب به همه نیروهای امدادی آنها را به سعه‌صدر دعوت کرد و گفت مبادا خستگی‌تان را به رخ زائران بکشید که در این صورت ارزش کار داوطلبانه‌تان از بین می‌رود.

همه در خدمت حسین(ع)

او در ادامه در خصوص کاروان اعزامی به عراق و مناطق مرزی گفت: «مجموعا 43 هزار نفر امدادگر، نجاتگر و کادر درمان برای حضور در پایگاه‌های امدادونجات جمعیت هلال‌احمر مستقر در مسیر پیاده‌روی زائران اربعین حسینی به سمت مرزها حرکت کردند.»

رئیس جمعیت هلال‌احمر با بیان اینکه از این تعداد 40 هزار نفر از امدادگران و نجاتگران ما در داخل مرزهای شرقی، شمالی و محورهای مواصلاتی مرزهای غربی حضور دارند و مابقی که شامل 2800 نفر کادر درمان و 1200 نفر نیروی امدادگر و نجاتگر هستند به کشور عراق اعزام می‌شوند، افزود: «علاوه بر این 50 دستگاه آمبولانس، 6 دستگاه اتوبوس آمبولانس و خودروهای نجات و کامیون‌های حمل دارو نیز برای پوشش هرچه بهتر این مراسم به مناطق اعزام شدند.»

به گفته او ‌از نقطه صفر مرزی تا نجف پایگاه‌های امدادی و درمانی هلال‌احمر مستقر هستند. در نجف هم بیمارستان‌های ثابت و سیارآماده ارائه خدمات‌دهی به زائران هستند:«در مسیر نجف تا کربلا نیز در هر 100 ستون درمانگاه‌ها و بیمارستان‌های مجهز ما برای درمان بیماران گرمازده و بیماران گوارشیآماده خدمات‌رسانی هستند. ما علاوه بر پزشکان متخصص و فوق‌تخصصی که در قالب بزرگ‌ترین کاروان امدادونجات به مناطق مرزی اعزام کرده‌ایم در بیمارستان‌های عراق هم با هماهنگی‌های صورت‌گرفته از این متخصصان استفاده شده است.»

قیام امام حسین(ع) برای عدالت بود

نماینده ولی‌فقیه در جمعیت هلال‌احمر نیز با تاکید بر اهمیت پیاده‌روی اربعین بر بهره‌گیری از سیره رفتاری امام حسین(ع) تاکید کرد و گفت:«قیام امام حسین (ع) برای عدالت، ایستادگی در برابر باطل و حق و حقیقت بوده است. ما نیز بر این عهدوپیمان هستیمکه همواره طرفدار عدالت، حقیقت‌طلب و خداجوی باشیم. راه امام حسین (ع) در مسیر حق‌طلبی بوده است و ما نیز عهد می‌بندیم که در این مسیر گام برداریم.» او دادگری، عدالت‌خواهی، مطالبه‌گری و حق‌طلبی را ازجمله درس‌آموخته‌های شیعیان از عاشورا برشمرد و افزود:‌ «اربعین حسینی زمینه‌ساز ماندگاری عاشورای حسینی و نماد پیروزی حق علیه باطل است.»

حجت‌الاسلام والمسلمین معزی با بیان اینکه اباعبدالله (ع) با حرکت خود در کربلا  ارزشمندی بشر را یادآور شد، گفت:«مهم‌ترین درس بشریت از حادثه کربلا باید همینآزادگی باشد همانطور که امام حسین(ع) گفت اگر دین ندارید لااقل آزاده باشید.»

او در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فعالیت‌های عام‌المنفعه جمعیت هلال‌احمر گفت:‌ «اعضای هلال‌احمر نیز رهروی حضرت امام خمینی(ره) در کمک به اقشار آسیب‌دیده جامعه هستند. در این جمعیت خدمت بی‌منت به دیگران سرلوحه فعالیت‌ها قرار دارد به‌خاطر همین، هلال‌احمر افتخار این را دارد که در درد و رنج‌ها در کنار مردم باشد.»

به گفته او خدمت در اربعین حسینی افتخاری برای جمعیت هلال‌احمر است. او ادامه داد:«هدف هلال‌احمردر مراسم پرشور اربعین حسینی، تحقق صحت و سلامت برای زائران است. زائرانی که تمام وجودشان علاقه و ارادت  به اباعبدالله (ع) است. هلال‌احمر با این اهداف الهی می‌خواهد میان انسان‌ها صلح و صمیمیت را بدون نگاه به ملیت و نژاد ایجاد کند.»

 

10 قرارگاه مرزی هلال‌احمر در ایام اربعین فعال می‌شود

رئیس سازمان امدادونجات جمعیت هلال‌احمر نیز در حاشیه این مراسم در گفتگو با شهروند گفت:‌10 قرارگاه مرزی سازمان امدادونجات جمعیت هلال‌احمر در مبادی ورودی و خروجی استان‌های سیستان‌وبلوچستان‏، خراسان‌رضوی، گیلان، اردبیل،آذربایجان‌غربی، ایلام، کرمانشاه و خوزستان از 16 شهریورماه تا 5 مهرماه با مشارکت 4600 نفر از امدادگران و نجاتگران، 4500 دستگاه خودروی امدادی و 16 فروند بالگرد امدادی در خدمت زائران عتبات و عالیات خواهد بود.

مهدی ولی پور افزود:‌علاوه بر پست‌ها و پایگاه‌های همیشگی که در ایام عادی مشغول خدمت‌رسانی به مردم هستند 116 پست موقت در استان خوزستان و 50 پست موقت در عراق کنار کادر پزشکی هلال‌احمر مستقر می‌شوند تا در صورت بروز حوادث روند امدادرسانی سریع‌تر دنبال شود.

1000داوطلب در امدادرسانی اربعین

رئیس سازمان داوطلبان جمعیت هلال‌احمر: نیز گفت:‌سازمان داوطلبان براساس رسالت ذاتی خود فراخوانی برای مشارکت داوطلبان اعلام کرد و طی آن جمعیت زیادی از پزشکان، پیراپزشکان و سایر اقشار، داوطلب خدمت شدند. از میاندرخواست‌هایارائه شده نهایتا بالغ بر 1000 نفر از داوطلبان فرصت حضور در این مراسم را پیدا کردند. بنابراین، این داوطلبان ضمن استقرار در پایگاه‌های سلامت و درمان، برای کمک به انتقال سالمندان با ویلچر، شست‌وشوی البسه و خیاطی مستقر می‌شوند.

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.