ویدیو/ جهان در هفته‌ای که گذشت

نگاهی به سر خط خبرهای جهان از ۲۲ تا ۲۸ آگوست

از تحصن هواداران مقتدی صدر در عراق تا رزمایش مشترک نظامی آمریکا و کره جنوبی، از عکس‌های جدید جیمزوب از سیاره مشتری تا کشف ردپای دایناسوری ۱۱۳میلیون ساله، نگاهی بیندازیم به سرخط خبرهای جهان در هفته‌ای که گذشت

به گزارش خبرنگار شهروند؛ سرخط خبرهای جهان در هفته‌ای که گذشت را ببینیم و بشنویم

🔹دوشنبه ۲۲ آگوست

🔸پلیس پاکستان عمران خان، نخست‌وزیر پیشین این کشور را به دلیل تهدید مقامات دولتی به نقض قوانین ضدتروریسم متهم کرد. حامیان عمران خان در بیرون خانه او تجمع کرده تا از بازداشت او جلوگیری کنند.

🔸نتیجه آزمایش اعتیاد سانا مارین نخست وزیر فنلاند منفی اعلام شد. او به دلیل انتشار یک ویدیوی جنجال‌برانگیز از حضور در یک مهمانی خصوصی به اعتیاد به مواد مخدر متهم شده و مجبور شد آزمایش بدهد.

🔸آمریکا و کره جنوبی رزمایش مشترک نظامی را آغاز کردند که قرار است تا اول سپتامبر ادامه داشته باشد. این رزمایش احتمالاً خشم پیونگ‌یانگ را به همراه خواهد داشت.

🔹سه‌شنبه ۲۳ آگوست

🔸تلسکوپ فضایی جیمز وب در رصد غول گازی منظومه شمسی تصاویر جدیدی از سیاره مشتری ثبت کرد که تاکنون دیده نشده بود. در این عکس‌ها مناظری از نورهای شمالی و جنوبی مشتری و شفق قطبی این سیاره ثبت شده است‌.

🔸صدها نفر از هواداران «مقتدی صدر» در برابر شورای عالی قضایی عراق تحصن کردند. تنش‌ها بین هواداران صدر که خواستار انحلال پارلمان هستند و طرفداران ا«ئتلاف هماهنگی شیعیان عراق» از حدود یک ماه پیش افزایش یافته است.

🔹چهارشنبه ۲۴ آگوست

🔸وزارت امور خارجه ایران اعلام کرد که از طریق هماهنگ‌کننده اروپایی مذاکرات احیای برجام پاسخ آمریکا به نظرات ایران برای حل و فصل موضوعات باقی مانده در گفتگوها را دریافت کرده است.

🔸برای نخستین‌بار ۵۰۰ زن اجازه یافتند مسابقه تیم استقلال تهران و مس کرمان را در استادیوم آزادی به صورت زنده تماشا کنند.

🔹پنجشنبه ۲۵ آگوست

🔸خشکسالی و خشک شدن یک رودخانه در تگزاس باعث کشف ردپای دایناسوری شد که ۱۱۳میلیون سال پیش زندگی می‌کرده است. این ردپاها در پارک ایالتی «دره دایناسور» در «گلن رز» کشف شد.

🔸«ایتارو ناکامورا»، رئیس پلیس ملی ژاپن، اعلام کرد که مسئولیت حادثه تیراندازی مرگ‌بار به «شینزو آبه »نخست وزیر فقید ژاپن را برعهده گرفته و از سمت خود استعفا می‌دهد.

🔸ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، دستور افزایش بیش از ۱۳۰ هزار نیروی نظامی را به ارتش روسیه صادر کرد. به این ترتیب جمعیت سربازان ارتش روسیه به بیش از ۱ میلیون و ۱۵۰ هزار نفر خواهد رسید.

🔹جمعه ۲۶ آگوست

🔸امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، در دومین روز سفر خود به الجزایر از این کشور برای افزایش صادرات گاز قدردانی کرده و گفت با کمک الجزایر وابستگی اروپا به انرژی روسیه کمتر می‌شود.

🔸محمد سمیعی زاده نیکو، دانشجوی دکترای الکترونیک دانشگاه پلی تکنیک لوزان در سوئیس، طی مشاهده‌ای متوجه شد اکسید وانادیوم رفتاری شبیه به نورون‌های عصبی انسان دارد و می‌تواند شبیه به حافظه انسان عمل کند.

🔹شنبه ۲۷ آگوست

🔸ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، از کشورهای جهان خواست نیروهای روسی را وادار به تخلیه نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا کنند و تاکید کرد اگر اقدامی عاجل صورت نگیرد یک فاجعه بین‌المللی رادیو اکتیو کل منطقه را تهدید خواهد کرد.

🔸طالبان با اعلام ۱۸۲ نفر کشته و ۲۵۰ نفر مجروح در افغانستان به دلیل سیل در ولایات مرکزی و شرقی این کشور از جامعه جهانی درخواست کمک کرد.

🔹یکشنبه ۲۸ آگوست

🔸نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا اعلام کرد که دو ناو آمریکایی از تنگه تایوان در حال عبور هستند. این تنگه ۱۶۰ کیلومتری تایوان را از چین جدا کرده و منطقه‌ای حساسیت‌برانگیز برای چین محسوب می‌شود.

🔸محمد یعقوب، وزیر دفاع دولت موقت طالبان، پاکستان را متهم کرد که به پهپادهای آمریکایی اجازه داده تا از حریم هوایی‌اش برای دسترسی و حمله به افغانستان استفاده کنند.

گوینده و گزارشگر: مهرناز الماسی

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.