یوزها بازمی‌گردند

به مناسبت روز ملی یوزپلنگ آسیایی(۹ شهریور) نمونه های سلول جنسی یوزپلنگ برای حفاظت بهینه از این گونه در خطر انقراض تحویل مرکز ملی ذخایر ژنتیکی کشور شد.

به گزارش شهروند آنلاین در راستای مطالعه، شناسایی و حفاظت از منابع ژنتیکی کشور و بهره‌مندی متقابل از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های علمی و پژوهشی، تفاهم نامه همکاری مشترک میان مرکز ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران و سازمان حفاظت محیط زیست -معاونت محیط زیست طبیعی – منعقد شد.

حسن اکبری، معاون محیط زیست طبیعی وتنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست در مراسم امضای این تفاهم نامه گفت: در حوزه محیط زیست ۷۰ درصد جمعیت گونه برجسته ای مانند آهو را از دست دادیم و آن چیزی که ارزشمند است تنوع درون جمعیتی یک گونه است.

او اظهارداشت: یکنواختی درون جمعیتی بعضی گونه‌ها باعث شده که نتوانیم بعضی گونه‌ها را نجات دهیم.

اکبری گفت: در محیط زیست هم تقریبا کمتر از دو دهه است که به سمت ژنتیک حفاظت رفته ایم و باید در حوزه بعضی مسائل ژنتیکی هم وارد مقوله حفاظت ژنتیک شویم.

او تصریح کرد: تا جایی که می شود باید منابع ژنتیکی کشور را ذخیره کنیم و با عقد تفاهم نامه با مرکز ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران که یک مرکز تخصصی است و با یک پیشینه خوبی فعالیتش را شروع کرده در سطح وسیعی سعی کنیم که فعالیت ها را در بخش ژنتیکی انجام بدهیم.

اکبری گفت: سعی ما بر آن است نمونه هایی که دریافت خواهیم کرد را برای نگهداری به این مرکز ارسال کنیم.

او عنوان داشت: سازمان حفاظت محیط زیست دستگاه اجرایی نظارتی است و نیاز است که دو دستگاه با نشست های فنی همکاری‌ها را گسترش دهند تا در حفاظت از منابع زیستی کشور بتوانیم موفق تر عمل کنیم.

معاون محیط زیست طبیعی وتنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: هدف از انعقاد این تفاهم نامه، همکاری در زمینه شناسایی، حفاظت و احیای منابع ژنتیکی، بهره مند شدن از ظرفیت ها و توانمندی های متقابل دو دستگاه از قبیل منابع انسانی، امکانات آزمایشگاهی، کارگاهی، کتابخانه‌ای، بانک های اطلاعاتی، نمونه های زیستی و فضای فیزیکی است.

اکبری اظهار داشت: ارتقای دانش و آگاهی طرفین در زمینه حفاظت از منابع ژنتیکی، فراهم کردن امکان دسترسی و دستیابی به اطلاعات مرتبط طرفین برای کارشناسان از دیگر موارد این تفاهم نامه است.

او اظهار داشت: اقدامات مشترکی مانند ایجاد بانک نمونه های سلولی حیات وحش کشور، انجام طرح های تحقیقاتی مشترک در خصوص حفاظت و احیای گونه های گیاهی و جانوری در معرض تهدید کشور در طول مدت این تفاهم نامه اجرا خواهد شد.

در ادامه سرپرست مرکز ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران ضمن ابراز خرسندی از آغاز همکاری های دو مجموعه گفت: بین سازمان حفاظت محیط زیست و این مرکز قبلا تعاملاتی وجود داشت، اما ما علاقمند به توسعه همکاری با این سازمان با توجه به هدف مشترکی که در زمینه حفاظت ازذخایر زیستی وجود دارد، هستیم.

رضا آذربایجانی افزود: شکل گیری این مرکز براساس نیاز جامعه بزرگ زیست فناوری و کمبودهایی که در کشور در این زمینه وجود داشت براساس دستور مقام معظم رهبری (مدظله العالی) به جهاد دانشگاهی انجام گرفت و به همین منظور بانک های زیستی چهارگانه مرکز براساس استانداردهای بین المللی برای تهیه و ارایه نمونه های زیستی و حفاظت از آنها راه اندازی شد. این مرکز که در پانزدهمین سال فعالیت خود قرار دارد توانسته است نمونه های زیستی استاندارد و شناسنامه دار با کمترین هزینه را در اختیار محققان قرار دهد.

او اظهار داشت: در این مرکز کلکسیون های متعدد وارزشمند از نمونه های جانوری، گیاهی و میکروارگانیسم ها مانند گاو گلپایگانی، سیستانی، اسبچه خزری تا پلنگ ایرانی وجود دارد که بسیاری از موارد اشاره شده در معرض خطر انقراض شدید هستند و یا در حوزه گیاهی نمونه‌های ارزشمندی از سراسر کشور جمع آوری و در بانک گیاهی این مرکز نگهداری می‌شود.

سرپرست مرکز ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران ضمن تاکید به لزوم همکاری دستگاه های ذیربط جهت حفاظت از ذخایر زیستی و ژنتیکی کشور گفت: حفظ و نگهداری این ذخایر ارزشمند یک وظیفه ملی است و این مرکز با توجه به امکانات و توانمندی هایی که دارد از هرگونه همکاری با سازمانها و ارگانها در این امر خطیر استقبال می کند.

او افزود: هزینه حفاظت از ذخایر زیستی با استانداردترین روش‌ها و کنترل کیفی های لازم  بسیار بالا است. لذا این امر نیازمند هم‌افزایی با مراکز و سازمانهای دست اندر کار است و سازمان حفاظت محیط زیست که یکی از متولیان مهم حفاظت از ذخایر زیستی است در بسیاری از زمینه ها می تواند به این مرکز کمک کند.

سرپرست مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران تصریح کرد: علاوه بر موضوع حفاظت یکی از مواردی که مورد تاکید سازمان حفاظت محیط زیست و بندهای تفاهم نامه است احیای گونه های گیاهی و جانوری در معرض تهدید کشور همچون یوزپلنگ ایرانی، گوزن زرد ایرانی، گورخر آسیایی، فوک دریای خزر، هوبره، پلنگ، خرس سیاه آسیایی، تمساح پوزه‌کوتاه (گاندو) و … است.

به گفته او بحث احیای دام‌های بومی مانند گاو گلپایگانی در بانک سلول‌های انسانی و جانوری مرکز از سال‌های گذشته آغاز شده است و آمادگی در این زمینه نیز وجود دارد./ایرنا

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.