راه‌های ورود به قلب نوجوانان

یک روانشناس و مشاورخانواده با تاکید بر ضرورت شناخت نیازهای اساسی نوجوانان توسط والدین گفت: از بین بردن حس مثبت مسئولیت پذیری در نوجوانان باعث ایجاد احساس گناه و شرمساری و کاهش اعتماد به نفس خواهد شد.

به گزارش شهروند آنلاین، کامران شیوندی روز سه شنبه در یک برنامه تلویزیونی در شبکه سلامت با اشاره به این مطلب افزود: نوجوانی یکی از دوران‌های بسیار سخت زندگی است که با خروج از دوره کودکی همراه بوده و به دوران برزخ تشبیه شده است.

او توضیح داد: شخصیت به سه بخش تقسیم می‌شود که متشکل از قلب، جسم و تعقل است؛ دوره نوجوانی متمرکز به قلب است؛ قلبی که هیجان و طوفان را به همراه دارد. نوجوانی اما از یک طرف با تغییرات فیزیولوژیک و از طرف دیگر با طوفان‌های روانی همراه است.

او ادامه داد: در دوران نوجوانی، ترشح هورمون‌های جنسی مختلف در شکل‌گیری عضلات و صفات ثانویه جنسی موثر است. فصل مشترک این هورمون‌ها بین دختر و پسر، حالت هیجانی شدید و تغییرات خلق و خوی نوجوان است که با افزایش ترشح هورمون در هر دو جنس، باعث شکل‌گیری صفات ثانویه جنسی خواهد شد.

شیوندی خاطرنشان کرد: در این رابطه آگاهی از دو راهکار برای والدین ضروری است؛ نخست، شناخت والدین از نیازهای اساسی نوجوان و دیگری بحث مسئولیت‌پذیری که با تامین حس استقلال نوجوان همراه باشد. از جمله این نیازها، نیاز به احترام و توجه، همدلی، مسئولیت‌پذیری، استقلال و آزادی تمام عیار را می‌توان نام برد.

او تاکید کرد: در صورت از بین بردن حس مثبت مسئولیت پذیری در نوجوان، احساس شرمساری و گناه در نوجوان شکل گرفته و این مساله باعث از بین رفتن عزت نفس و اعتماد به نفس در او خواهد شد.

شیوندی دوران نوجوانی را دوران نیاز به آزمون و خطاهای پرتکرار دانست و گفت: در این بین نیاز به اغماض و چشم پوشی والدین نیز ضروری است.

این کارشناس همچنین دوره نوجوانی را به دو مرحله اولیه ۱۱ تا ۱۵ سالگی و ثانویه؛ ۱۵ تا ۲۳ سالگی تقسیم کرد و گفت: در دنیای جدید به دلیل تعداد فرزندان کمتر، تمرکز والدین بر نوجوان بیشتر شده و این امر باعث تاخیر درهویت‌یابی نوجوانان می‌شود؛ این تاخیر جنبه‌های منفی متعددی برای جامعه به همراه خواهد داشت.

نوجوان مایل به جایگزینی با منبع قدرت است

شیوندی با بیان اینکه نوجوان مایل به جایگزینی با منبع قدرت است، افزود: اگر مولفه‌های عزت نفس و اعتماد به نفس به خوبی در کودک نهادینه شده باشد، نوجوان کمتر با منبع قدرت خانواده درگیری خواهد داشت. والدین همراه با نیش زبان، سرزنش‌گری و کنترل‌گری، بیشترین مشکلات را با نوجوانان خود خواهند داشت.

او با اشاره به توانایی جلب اعتماد نوجوان افزود: در صورت عدم موفقیت در این زمینه، نوجوان متمایل به انجام هیچ‌گونه گفت‌گویی با والدین نبوده و محبت، مهمترین شاه کلید رابطه سالم بین فرزند و والدین است.

این کارشناس در زمینه نفوذ به قلب نوجوانان نیز گفت: با کنترل‌گری و سرزنش‌گری کمتر، همراه با وحدت رویه بیشتر و همچنین دادن آزادی و اختیار و رهبری به نوجوان، می‌توان در قلب نوجوان نفوذ کرد./ایرنا

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.