باج به تاج/ گرگ‌ها، پشت دروازه شهر/ راه کاروان باز است

مرور روزنامه های صبح کشور

روزنامه های امروز به بررسي کنفرانس خبري رهبر جريان صدر عراق ، انتخابات فدراسيون فوتبال ، دامنه نوسان در بازار اول بورس و فرابورس ، سونامی سرقت تجهیزات برقی در تهران، اهمیت نقش مثبت وکلا در کمک به رسیدگی پرونده‌های قضایی ، افزایش ترافیک شهر تهران ، اکران خارجی سینما و… پرداخته بودند

به گزارش شهروند آنلاین؛ امروز سخنان روز گذشته رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار رئیس‌جمهور و اعضای هیأت دولت در صدر توجه و تحلیل برخی از مطبوعات بود. روزنامه های امروز همچنین به بررسي کنفرانس خبري رهبر جريان صدر عراق ، انتخابات فدراسيون فوتبال ، دامنه نوسان در بازار اول بورس و فرابورس ، سونامی سرقت تجهیزات برقی در تهران، اهمیت نقش مثبت وکلا در کمک به رسیدگی پرونده‌های قضایی ، افزایش ترافیک شهر تهران ، اکران خارجی سینما و… پرداخته بودند. با هم مروری داریم به برخی از این عناوین؛

 

فاصله کوتاه آشوب تا آرامش

روزنامه آرمان امروز: مقتدي صدر، رهبر جريان صدر عراق در کنفرانس خبري روز گذشته خود گفت که از تحولات عراق بسيار ناراحت است و از منتقدان اين وضعيت است، چنانکه از انقلاب تشرين نيز انتقاد کرده بود و اذعان کرده است که انقلابي که با خشونت باشد انقلاب نيست. مردم عراق اولين و آخرين کساني هستند که از اين وضعيت متضرر مي‌شوند. وي گفته است که در اين درگيري هم قاتل و هم مقتول هردو در يک آتش مي‌سوزند. عراق پس از آن که اسير فساد بود اکنون اسير خشونت و فساد است. اميدوارم که اين اعتراضات مسالمت آميز و با قلوبي سرشار از عشق به وطن باشد. وي از نيروهاي امنيتي و حشد شعبي و فرماندهي نيروهاي مسلح هم بابت بي طرفي در اين درگيري‌ها و کمک به حفظ امنيت تشکر کرد. صدر در اين کنفرانس خبري از حاميان خود و جنبش صدر خواست تا ظرف 60 دقيقه ساختمان پارلمان را خالي کنند و به اعتصاب خود پايان دهند. وي تهديد کرد، اگر ظرف يک ساعت حاميان وي از خيابان‌ها عقب نشيني نکنند از آنها اعلام برائت مي‌کند و شاهد بوديم که بلافاصله اين امر انجام شد. صدر در ادامه صحبت هاي خود گفته است که جريان صدر يک جريان منضبط و مطيع است و در صورتي که نخواهند پارلمان را تا يک ساعت خالي کنند، از اين جنبش تبري مي‌جويم. وي با تاکيد بر اينکه ريختن خون شهروندان عراقي حرام است، به شدت از عناصر جنبش صدر انتقاد کرده و گفت حشد شعبي هيچ ارتباطي با آنچه رخ داده، ندارد. صدر افزوده است که صرف نظر از اينکه چه کسي اين فتنه را آغاز کرده، من از مردم عراق بابت اتفاقاتي که افتاده است، عذرخواهي مي‌کنم. وي همچنين به موضوع استعفايش از عرصه سياست اشاره کرده و گفت اين تصميم او نهايي است چرا که شرعي است. صدر در خصوص دليل رخدادهاي روز دوشنبه در عراق نيز گفته است که اگر گروه‌هاي سياسي همانطور که قبلا چندين بار خواسته بوديم منحل مي شدند اکنون شاهد اين وضعيت نبوديم. در راستاي بررسي اين صحبت هاي مقتدي صدر، آرمان امروز گفت و گويي با امير موسوي، تحليلگر مسائل عراق داشته است که در ادامه مي خوانيد.

 

فوتبـــال «تــــاج» بر سر شد

روزنامه آرمان ملی: انتخابات فدراسيون فوتبال روزگذشته برگزار و «مهدي تاج» براي دومين مرتبه عهده‌دار رياست فدراسيون شد. «قنبرزاده» و «نبي» نايب روساي «مهدي تاج» در فدراسيون فوتبال خواهند بود.لغو؟!ابتدا فدراسيون فوتبال لغو مجمع عمومي انتخاباتي مورخ 8 شهريورماه 1401 را اعلام کرد. حسن کامراني‌فر درباره دليل لغو انتخابات فدراسيون فوتبال به برنامه فوتبال‌برتر، اظهارداشت: لازم مي‌دانم خيلي کوتاه درباره موضوع لغو انتخابات مطالبي را خدمت مردم و اعضاي مجمع اعلام و توضيحات بيشتر را در اولين فرصت به‌صورت مفصل ارائه خواهم کرد. وي درباره نگراني مردم کشورمان از شرايطي که قرار بود در اين انتخابات رقم بخورد و اکنون با اين اقدام فضاي انتخابات درست، سالم و پاک پيش خواهد رفت، توضيح داد: نامه‌هاي زيادي به فدراسيون فوتبال آمده بود که دقيق به کدهاي اخلاقي فيفا اشاره کرده بود‌؛ اما به هيچ عنوان تحت توجه قرار نمي‌گرفت. دبيرکل فدراسيون فوتبال خاطرنشان کرد: اين نامه را در اختيار کميته بدوي قرار داديم. تا ساعت 10 شب در فدراسيون منتظر بوديم اين عزيزان جواب نامه را براي ما ارسال کنند؛‌ اما در آن ساعت اين عزيزان بدون پاسخ فدراسيون را ترک کردند. در نهايت به اينجا رسيديم کدهاي اخلاقي و قوانين و مقررات کشور در اين انتخابات رعايت نشده است. وي افزود: بزرگ‌ترين و مهم‌ترين اصل بحث کدهاي اخلاقي فيفا، قوانين و مقررات کشور است. نامه‌هاي زيادي به فدراسيون رسيده بود و براي صيانت از فوتبال، فدراسيون و اساسنامه به اين نتيجه رسيديم که مجمع انتخاباتي را لغو کنيم. من به‌عنوان دبيرکل فدراسيون بايد چنين تصميمي گرفته و از فوتبال صيانت مي‌کردم. مطمئن هستم اين تصميم به‌سود فوتبال و جامعه ورزش خواهد بود. اميدوارم در ادامه بتوانيم درباره جلسه بعدي مجمع فدراسيون تصميم‌‌گيري کنيم.

 

افکار عمومی آرامش می‌خواهد

روزنامه ابتکار:افکار عمومی درباره منافع عمومی و مصلحت جامعه همیشه حساس و درگیر است. جامعه‌شناسان افکار عمومی را متاثر از همه جمعیت بالغ جامعه، صرف نظر از اینکه دارای حق رای هستند یا در کدام گروه از شهروندان محسوب می‌شوند؛ به حساب می‌آورد. شهروندانی که در تکوین و گسترش جامعه تاثیر گذارند و نقش دارند.در این بین روشن است گروهی نقشی در جهت دادن و هدایت افکار عمومی دارند، که از جمله روزنامه نگاران، مدیران و سیاست‌مداران حرفه‌ای، نویسندگان، اساتید دانشگاه‌ها، دانشمندان، هنرمندان و سلبریتی‌ها بیشتر از بقیه نقش‌آفرین هستند. گرچه نظرات افکار عمومی از طریق رای دادن و مشارکت در انتخابات، رفراندم، تماس مردم با مقامات عمومی، گروه‌های ذی‌نفوذ، احزاب سیاسی، افکارسنجی و… انعکاس پیدا می‌کند و مورد پایش قرار می‌گیرد اما در مراحلی افکار عمومی به‌شدت آشفته و به اصطلاح آچمز یا میخکوب می‌شود، این حالت را به اصطلاح پریشانی افکار عمومی باید نامید، گرچه ممکن است حتی در زمان‌های طولانی خود را نشان ندهد و فوران نکند لیکن در بلند مدت کوه صبر این استقامت فرو می‌ریزد و در بزنگاه‌های خطرناک به‌شکل گدازه‌های آتشفشانی از نوک قله بسوی دامنه هموار فرو می‌ریزد. افکارعمومی همیشه به جهت خاصی ماندگار نیست و تحمل نیز ندارد، به خصوص در حوزه مسائل کلان که جامعه در دل خود مشکلاتی را حمل می‌کند یا انحرافاتی را مشاهده می‌کند. کش‌دادن مسئله‌ای که چندین سال است به منافع ملی گره خورده و نداشتن راه حلی یا ندانستن راهی برای ختم آن خراش بر پیکر افکارعمومی و زخم کاری بر سیمای جامعه وارد می‌کند. به‌عنوان مثال مسئله برجام اگرچه موضوعی دارای ابعاد استراتژیکی، امنیتی، اقتصادی، سیاسی و حتی حیاتی است لیکن بهتر است در یک جایی باید تعیین تکلیف شود.

 

اعتمادسازي در بازار سرمايه

روزنامه اعتماد: ۷ سال پس از محدود شدن دامنه نوسان در بند مثبت و منفي ۵ درصد از روز گذشته دامنه نوسان در بازار اول بورس و فرابورس به مثبت و منفي۷ درصد افزايش يافت. قرار است تا پايان ۱۴۰۱، دامنه نوسان قيمت‌ها در بازار سهام به مثبت و منفي ۱۰ درصد برسد. در بازارهاي مالي به‌خصوص بازار بورس به دليل وجود برخي پيچيدگي‌ها و ريسك‌پذير بودن آن، بايد توسط نهاد نظارتي بازار سرمايه يك‌سري محدوديت‌هايي در نظر گرفته شود. يكي از اين محدوديت‌ها در حوزه دامنه نوسان قيمت سهم است كه روي قيمت سهم تعريف شده است. دامنه نوسان در اكثر بورس‌هاي جهان تعريف شده كه به‌ منظور كنترل نوسانات موجود، وجود دارد. دامنه نوسان قيمت سهام بورس، پايين‌ترين تا بالاترين قيمتي است كه در آن دامنه طي يك يا چند جلسه رسمي معاملات بورس، قيمت مي‌تواند نوسان كند.يكي از عوامل مهم به‌ منظور جلوگيري در دستكاري قيمت‌ها در بازار بورس، دامنه نوسان بوده كه اجازه تغيير قيمت در هر زمان به‌ صورت دلخواه به سهامداران بزرگ را نمي‌دهد. كشف قيمت واقعي سهام نيز با استفاده از دامنه نوسان امكان‌پذير است. درواقع زماني كه قيمت سهام به اين حدود نزديك شود، معاملات توسط نهاد نظارتي متوقف مي‌شود تا به سهامداران فرصتي داده شود كه درباره قيمت سهم مدنظر و ارزش واقعي آن بررسي و تفكرات لازم را به عمل ‌آورند كه در آينده نزديك، سهم دچار هيجانات قيمتي نشود. دامنه مجاز نوسان، تغييرات قيمتي سهام را محدود كرده و از اين طريق از به وجود آمدن تغييرات ناگهاني جلوگيري مي‌كند.آيا اقدام جديد سازمان بورس مي‌تواند اعتماد عمومي را به تالار شيشه‌اي بورس و به‌طور كلي بازار سرمايه بازگرداند؟فردين آقابزرگي، كارشناس ارشد بازار سرمايه معتقد است؛ هرچند اين موضوع يك قدم رو به جلو محسوب مي‌شود اما موضوع كليدي در اين شرايط حساس جلب اعتماد عمومي براي حضور در بازار سرمايه است.

 

مهم‌ترین توفیق دولت احیای امید و اعتماد

روزنامه ایران: رهبر معظم انقلاب اسلامی روز گذشته در دیدار رئیس‌جمهور و اعضای هیأت دولت، بررسی و بیان عملکرد دولت و یاد و زنده نگه داشتن حوادث مهم انقلاب و ۴۳ سال اخیر را دو رویکرد اساسی هفته دولت برشمردند و با تشریح توفیقات یک‌ساله دولت، در بیان توصیه‌های مهم از جمله درباره اولویت مسأله اقتصاد افزودند: مردم در همه حوادث و رویدادها «قهرمان اصلی سرگذشت انقلاب» بوده‌اند و این واقعیت مایه درس و عبرت است و به همه مسئولان نشان می‌دهد با این ملت باید چگونه رفتار کرد.به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، شهیدان رجایی و باهنر را دو مدیر تراز انقلاب اسلامی خواندند و با اشاره به اینکه شهادت، پاداش شایسته پروردگار به این دو عزیز بود، گفتند: غفلت و فراموشی حوادث بزرگ، آفت مهمی است که باید همه از آن پرهیز کنیم. رهبر انقلاب «برانگیختگی عمومی ملت در دوران انقلاب»، «حیرت استکبار در مقابل عظمت انقلاب»، «دشمنی‌های بی‌وقفه زورگویان جهانی»، «بی دفاع بودن کشور و پایتخت در مقابل حملات هوایی صدام»، «جولان دادن تروریست‌ها در سراسر کشور و ناامنی سال‌های اول انقلاب»، «عملکرد دولت‌ها و مجالس مختلف پس از انقلاب»، «حضور تعیین‌کننده ملت در حماسه دفاع مقدس و دیگر جبهه‌های مقابله با دشمنان» و «حضور بی‌دریغ و تحسین‌برانگیز مردم در راهپیمایی‌ها و مراسم مختلف» را از جمله مسائلی خواندند که یاد آنها باید دائم در ذهن جامعه زنده باشد.

 

سونامی سرقت تجهیزات برقی در تهران

روزنامه تجارت: مدیرعامل شرکت توزیع برق تهران بزرگ گفت: در طول شش ماه گذشته میزان سرقت تجهیزات برقی در تهران ٥٠٠٠ مورد بوده است. کامبیز ناظریان درباره آخرین وضعیت سرقت تجهیزات برقی در تهران، اظهار کرد: یکی از اقدامات انجام شده در این بخش تبدیل کابل‌های هوایی به خودنگهدار بوده که در این راستا ٧٠٠٠ کیلومتر شبکه خودنگهدار ایجاد شده است اما همچنان شاهد سرقت تجهیزاتی دیگر همچون درهای داخل پست هستیم. وی با بیان اینکه این مساله خطرات زیادی برای شهروندان دارد، گفت: در طول سه ماه اخیر میزان سرقت از تجهیزات کاهش یافته که دلیل آن افزایش گشت‌های بازرسی و هماهنگی با نیروی انتظامی، شناسایی مناطق سرقت خیز و ایمن سازی تجهیزات بوده است. به گفته وی بیشترین قبض صادر شده در تهران معادل ١٢ میلیون تومان بوده است.ناظریان با بیان این‌که تعداد محدودی از مشترکان که انگشت‌شمارند، میزان مصرف بالایی دارند، گفت: یک مورد مشترک خانگی ۱۰ هزار مگاوات مصرف داشته که این میزان مصرف ۴۰ برابر یک مشترک با مصرف نرمال است که با توجه به استانداردسازی قیمت، شرایطی را برای این دسته از مشترکان لحاظ کرده‌ایم، بدون این‌که تا ۳۰۰ کیلووات ساعت مصرف در تابستان مشمول هیچ افزایشی نمی‌شود. از ۳۰۰ تا ۳۵۰ مگاوات ۱.۵ برابر، ۳۵۰ تا ۶۰۰ مگاوات ۲.۵ برابر و ۶۰۰ مگاوات به بالا ۳.۵ برابر قیمت تمام شده از این مشترکان اخذ می‌کنیم. وی با اشاره به وضعیت شبکه برق تهران ادامه داد: سال گذشته با محدودیت‌هایی در تامین برق مواجه بودیم، به همین دلیل برای گذر از پیک سال ۱۴۰۱ برنامه ریزی‌هایی صورت گرفت. در همین راستا ۱۰۰ برنامه عملیاتی در ابعاد مختلف تبیین شد که بخش اعظم آن مربوط به موضوع عرضه و تقاضا بود تا بتوانیم با توجه به ناترازی در تولید و مصرف شبکه پایداری داشته باشیم. مدیرعامل شرکت توزیع برق تهران بزرگ با اشاره به ویژگی این ۱۰۰ برنامه گفت: به دلیل این‌که بزرگترین بخش در حوزه تولید بود، برنامه تولید ۶۰۰۰ مگاوات در وزارت نیرو تنظیم شد که به واسطه آن بخشی از محدودیت‌ها را پشت سر گذاشتیم. همچنین ۱۰۰۰ مگاوات نیز از طریق انتقال سیستم نیروگاه‌ها در راستای افزایش راندمان تدوین شد.

 

باج به تاج

روزنامه جوان:کانال برداشت پول از بیت‌المال و جیب محرومان و کارگران به جیب مفت‌خوران فوتبال دوباره باز شد. نه پرونده ویلموتس و ضرر مهلک ۲۰۰ میلیاردی به بیت‌المال توانست سد راهش شود و نه تخلف آشکاری که در بازگشت به کار مجدد او به واسطه افشای فساد فولاد مشخص شد. تاج، بی‌شک تنها گزینه‌ای بود که به دلیل پرونده سیاهی که از مدیریت در فوتبال داشت، تمامی رسانه‌ها در صف منتقدانش بودند، اما سمبه او چنان پرزور بود که نه تلاش منتقدان برای کنار زدنش جواب داد و نه تقلای ماجدی که در بسیاری موارد قانون را هم به سود خود تغییر داد و دستکاری کرد و نه حتی کودتای شبانه‌ای که دبیرکل فدراسیون صفر تا صد آن را به گردن گرفت. مهدی تاج برگشت، با باجی که فوتبال به او داد.دیروز اصحاب رسانه در حالی مسیر سالن همایش‌های صداوسیما را در پیش گرفته بودند که تقریباً هیچ کس به بازگشت مجدد تاج به فوتبال شک نداشت و خوب می‌دانست که نه آقای سکوت (عزیز‌محمدی) می‌تواند نگرانی برای رئیس سابق فدراسیون فوتبال ایجاد کند و نه میرشاد ماجدی که تصور می‌کرد می‌تواند به واسطه سرپرستی فدراسیون و وعده‌هایی که به بسیاری داده، گوی سبقت را از تاج برباید و حضورش در فدراسیون فوتبال را دائمی کند!حال آنکه تاج گزینه‌ای که دیرتر از همه تأیید صلاحیتش رسید، با خیالی آسوده راهی مجمعی شد که قبل از ورود برایش فرش قرمز پهن کرده بودند، از سالن همایش‌های صداوسیما تا فدراسیون فوتبال در خیابان سئول!

 

دفاع از حق یا حق‌الوکاله؟!

روزنامه کيهان:  حمایت از مظلومی که توان یا زبان استدلال و دفاع در برابر ظلم وارد شده به خود را ندارد یکی از اساسی‌ترین فلسفه‌های شکل‌گیری نهاد حقوقی وکالت و فعالیت وکلا بوده است.اهمیت نقش مثبت وکلا در کمک به رسیدگی پرونده‌های قضایی به حدی است که حق برخورداری از وکیل مدافع برای همه طرف‌های دعوا از جمله مجرم و متهم لحاظ می‌شود تا هیچ فردی چه شاکی یا متشاکی از امکان دفاع حقوقی مناسب محروم نماند.طی گذشت زمان اما با برخی رویه‌ها و اقدامات انجام شده از طرف پاره‌ای وکلا، وکالت دیگر صرفاً نه یک اقدام انسانی در دفاع از مظلوم و روشن‌کننده حقیقت و احیا‌کننده عدالت بلکه در ذهن و رفتار تعداد قابل توجهی از وکلا تنها به یک فعالیت حرفه‌ای جذاب و پر درآمد تبدیل شده است.بی‌شک کسب درآمد معقول و متناسب با زحمت و تلاشی که برای ارائه یک خدمت گره‌گشا به مردم حاصل می‌شود هیچ ایراد و مشکلی ندارد، اما مشکل از آنجا شروع می‌شود که در کنار فعالیت سالم بسیاری وکلای اخلاق‌مدار و خدوم، برخی از هم‌صنفان آنها متاسفانه به مراجعه‌کننده و کسی که برای راهنمایی و دادخواهی دست نیاز در سخت‌ترین شرایط و بحران‌ها به سوی آنها دراز کرده به چشم طعمه یا لقمه‌ای چرب نگاه می‌کنند. برخی رفتارهای نامناسب مشهود یا شکایت‌های واصله و گلایه مردم از رفتار طیفی از وکلا، حکایت از تغییر اساسی فلسفه و جایگاه وکالت در نظر عده قابل توجهی از این حقوقدانان و پررنگ شدن طمع و فرصت‌طلبی آنها از درد و بحران مراجعه‌کنندگان دارد.مطالبه حق‌الوکاله‌های سنگین و غیرمنطقی از موکلان یک بخش از گلایه‌های به حق مردم است.

 

راه کاروان باز است

روزنامه وطن امروز:همه مرزهای ایران و ‌عراق که از عصر دوشنبه به دلیل ناآرامی‌ها در عراق و نبود امنیت لازم بسته شده بود، عصر دیروز با بازگشت آرامش به این کشور بازگشایی شد.  به گزارش «وطن‌امروز» به دنبال تحولات و اتفاقات کشور عراق طی روزهای گذشته با کناره‌گیری آیت‌الله‌العظمی سیدکاظم حسینی‌حائری از مرجعیت و توصیه وی به طرفداران صدر نسبت به عدم تفرقه‌انگیزی، تعدادی از طرفداران مقتدا صدر عصر دوشنبه دست به آشوب زدند. در چنین شرایطی صبح دوشنبه مسؤولان کشورمان اعلام کردند مرزها بسته است و تا بازگشت آرامش کامل به عراق زائران اربعین به مرزهای جنوب و غرب کشور مراجعه نکنند. در این میان رهبر جریان صدر ظهر دیروز طی سخنرانی‌ای به معترضان و تحصن‌کنندگان منطقه سبز بغداد یک ساعت مهلت داد تا این منطقه را ترک کنند. مقتدا صدر گفت از آنچه که رخ داده است شدیدا ناراحت است و از مردم عراق به دلیل حوادث دیروز عذرخواهی می‌کند. پس از این سخنرانی آرامش نسبی به منطقه سبز بغداد بازگشت و مرزهای بین‌المللی خسروی، مهران، شلمچه و چذابه که به دلیل حوادث سیاسی اخیر در عراق بسته شده بودند، همگی بازگشایی شدند. در این باره نوروزی، رئیس پایانه مرز خسروی دیروز اظهار داشت: فعالیت معمول این پایانه از سر گرفته شده و تردد فردی و گروهی زوار بدون هیچ مشکلی در حال انجام است. وی ادامه داد: فعالیت مرز خسروی همانند سنوات قبل از ساعت ۵ صبح الی ۱۷ عصر است و امروز (دیروز سه‌شنبه) تعدادی از زوار از این مرز به سمت عتبات عالیات عازم شدند. نوروزی تصریح‌ کرد: تردد فردی و گروهی از مرز خسروی انجام می‌شود و با تلاش شبانه‌روزی امکانات خوبی برای استقبال از زوار تدارک دیده شده است.  همچنین سردار گودرزی، فرمانده مرزبانی فراجا نیز گفت: مرز شلمچه به روی زائران اربعین باز شده؛ مرزهای مهران و چذابه هم بزودی بازگشایی خواهد شد. همچنین اعلام شد پس از بازگشت شرایط به حالت عادی در کشور عراق، مرز بین‌المللی مهران به روی زوار باز شد.

 

خودرو‌های تهران 8 برابر ظرفیت شهر

روزنامه همشهری : رئیس پلیس راهور تهران درباره افزایش ترافیک شهر تهران در این روزها و همچنین پیش‌بینی‌ها درباره تشدید این موضوع با آغاز سال تحصیلی جدید و برگزاری مراسم عزاداری دهه اول ماه صفر و اربعین، ضمن اشاره به برخی تمهیدات ترافیکی، تأکید کرد که مشکل ترافیک در شهر تهران راه‌حل کوتاه‌مدت ندارد. به گزارش همشهری، سردار محمد حسین حمیدی اعلام کرد ترافیک تهران رو به افزایش و با یک شیب ملایم در حال حرکت است تا در نهایت به اول مهر برسد، در شرایطی که درحال حاضر تعداد وسایل نقلیه در شهر تهران 8برابر ظرفیت معابر شهر است.رئیس پلیس راهور تهران در نشست خبری خود با خبرنگاران رسانه‌ها، ضمن تأکید براین موضوع که مشکل ترافیک تهران هرسال با اضافه شدن وسایل نقلیه جدید و از رده خارج نشدن خودرو‌های فرسوده درحال افزایش است، گفت: «پلیس و شهرداری هرکاری از دست‌شان برآمده انجام داده‌اند، اما تا زمانی که امکانات و معابر و تجهیزات و… ما متناسب با شرایط تغییر نکند و تقویت نشود، بیشتر از همین کارهایی که انجام شده و در دست اقدام است، نمی‌شود اقدامی برای کاهش ترافیک شهر انجام داد. همانطور که مقام معظم رهبری نیز فرمودند، ترافیک تهران راه‌حل علمی دارد. طرح‌های مختلف ترافیکی درحال انجام   است، اما ترافیک تهران راه‌حل کوتاه‌مدت ندارد.» او افزود: «تا زمانی که حمل‌ونقل عمومی ما نتواند پاسخگوی نیاز شهروندان باشد و مردم را ترغیب کند که به جای استفاده از خودروهای شخصی با مترو و اتوبوس و تاکسی رفت‌وآمد کنند، شاهد تردد خودروهای تک سرنشین درمعابر خواهیم بود. »

 

اکران خارجی سینما را می‌کشد یا زنده می‌کند؟

روزنامه فرهیختگان: از امروز  فیلم‌هندی «خیزش، غرش، آتش» در سینماهای کشور به‌روی پرده رفته است. فیلمی که طی 43  سال گذشته، تنها اثری است که به شکل قانونی، حق ‌رایت آن خریداری شده و حالا بعد از سینماهای هند، اروپا و آمریکا، در سینماهای کشور نیز به‌روی پرده رفته است تا صف‌شکن فیلم‌های خارجی در اکران کشور باشد. اکرانی که امیدوار است از این به بعد، استمرار بیشتری داشته و جای خالی نمایش فیلم خارجی در سینمای ایران را پر کند.مقوله نمایش فیلم خارجی در سینماهای کشور، به دهه‌های مختلف بازمی‌گردد؛ زمانی که نمایش این‌گونه آثار، اتفاق‌ها و تاثیرات عجیبی بر سینمای ملی گذاشت. سینمادوستان به خوبی به یاد دارند که در سال‌های 55 و 56 تهیه‌کنندگان سینمای ایران می‌توانستند با یک‌پنجم هزینه تولید فیلم ایرانی، رایت یک فیلم خارجی را خریداری کرده و به سود بسیار بیشتری نسبت به تولید فیلم ایرانی برسند. بر همین‌مبنا، آنچه برای سینمای ایران به ارمغان آمد، تولید تنها 11 فیلم در طول یک‌سال بود چراکه دیگر تهیه‌کننده‌ای، رغبتی برای تولید فیلم ایرانی نداشت و سینمادارها نیز ترجیح می‌دادند تا فیلم‌های خارجی که با استقبال بیشتری از سوی مردم مواجه بود را روی پرده ببرند.یکی از تاثیرات مثبتی که انقلاب روی سینمای ایران گذاشت، متوقف شدن چنین جریانی بود؛ چراکه اگر آن اتفاق در سال 57 هم استمرار می‌یافت قطعا همان 11 فیلم نیز به مرز تولید نمی‌رسید؛ زیرا آنها نمی‌توانستند سینماداری را راضی کنند که فیلم‌شان را نمایش دهد.در سال‌های پس از انقلاب و با توجه به اینکه بسیاری از سینماهای کشور به ورطه تعطیلی کشیده شد، مدیران سینمایی تشخیص دادند تا تمام ظرفیت‌های کشور را به سینمای ملی اختصاص دهند. در نتیجه همین رویکرد بود که هیچ فیلم خارجی در ایران به روی پرده نرفت و این روند، برای دهه‌های متمادی در ایران نهادینه و سپس به یک معضل بزرگ تبدیل شد.

 

گرگ‌ها، پشت دروازه شهر

روزنامه جام جم:اگرچه از دیروز دوباره حرف از نزدیکی گرگ‌ها به محل سکونت انسان‌ها سرزبان‌ها افتاده اما آنها که پیگیر این موضوع بوده‌اند، می‌دانند این اتفاق تازه‌ای نیست.دیروز خبر آمده برخی ساکنان سوهانک اعلام کرده‌اند در محله خود و بالاتر از محدوده‌ سرآسیاب شاهد تردد گرگ‌ها بوده‌اند. اتفاقی که باعث بروز نگرانی‌های بسیاری از سوی ساکنان این محلات شده است. بگذارید همین ابتدای کار موضوع را روشن‌تر دنبال کنیم، آن طور که کارشناسان حیات وحش به جام‌جم می‌گویند این حیوانات مشاهده‌شده گرگ نیستند، بلکه گونه تازه پدیدارشده‌ای‌ هستند به نام «گرگاس»؛ نسل جدید، عجیب و خطرناکی که حالا به یکی از معضلات محیط زیست تبدیل شده، معضلی که دامنه آن به حاشیه برخی شهرها هم کشیده شده است. محمد‌علی یکتانیک، کارشناس حیات وحش معتقد است این گونه جدید حاصل آمیزش گرگ و سگ است که هم خوی گرگ دارد و هم خوی سگ و همین امر موجب افزایش خطرات آن شده است. او می‌گوید «گرگاس به دلیل این‌که بخشی از ژنتیک سگ‌های اهلی را دارد، راحت‌تر به محیط زندگی انسان‌ها نزدیک می‌شود و از طرفی با توجه به ژنتیکی که از گرگ دارد یک موجود درنده محسوب می‌شود.» هوشنگ ضیایی، کارشناس پیشکسوت حیات وحش ایران هم با نگاهی به اخبار گاه به گاه منتشرشده از حمله سگ‌های ولگرد، نظریه جالب توجهی دارد. او این حمله‌ها را منتسب به گرگاس‌ها می‌داند و به جام‌جم می‌گوید: « نکته مهم در این اخبار گاه به گاه، توجه به این مسأله است که بدانیم اینها سگ‌هایی بوده‌اند که با گرگ‌ها جفت‌گیری کرده‌اند و عموما همین سگ‌ها هستند که به محدوده شهرها نزدیک می‌شوند.» استدلال او در این ادعای کارشناسانه این است که اساسا طبیعت گرگ‌ها محافظه‌کارانه و با احتیاط است و عموما به مناطق سکونتگاهی انسان‌ها نزدیک نمی‌شوند اما گونه تازه ظهوریافته این ویژگی را ندارد و به راحتی به انسان‌ها نزدیک می‌شود. خطرناکی «گرگاس» از آن جهت است که با توجه به ژنتیکی که از سگ اهلی به ارث برده ترس کمتری نسبت به انسان دارد و راحت‌تر به محیط‌های انسانی نزدیک می‌شود.

 

تخریب در 100سالگی

روزنامه شرق: 30 اردیبهشت ۱۴۰۲ که از راه برسد، روزنامه توفیق صدمین سال انتشارش را می‌تواند جشن بگیرد. اما کجا؟ حتما شما هم فکر می‌کنید دفتر این روزنامه می‌تواند بهترین مکان برای این کار باشد. اما اگر پایتان را به ساختمان این روزنامه بگذارید، جز ناسزا و روی ترش چیزی نصیب‌تان نمی‌شود. سرنوشتی تکراری برای یکی از چندین و چند ساختمان تاریخی و مهم تهران که در سایه بی‌توجهی‌ها قرار است تخریب شود. این وضعیت کنونی ساختمان روزنامه توفیق است که در تحولات سیاسی و اجتماعی صد سال اخیر ایران نقشی مهم داشت و یکی از بازیگران تاریخ معاصر ما بود. حالا مجله‌ای که 50 سال پیش هویدا توقیفش کرد تا ادامه حیاتش در عرصه مطبوعات به پایان برسد، با اقدامات مالک و در پناه انفعال شهرداری و میراث فرهنگی قرار است به کل از منظر شهری تهران پاک شود. مثل بسیاری از ساختمان‌های تاریخی تهران که مالکان طماع به دنبال تخریبشان هستند، اینجا هم سقف‌ها برداشته شده تا بعد از یک پاییز و زمستان و چند برف و باران، ساختمان خود‌به‌خود خراب شود و دیگر نگرانی‌ای برای تخریب کاملش نباشد. شاید برای همین است که یکی از ساکنان فعلی ساختمان به خبرنگار ایسنا گفته «این ساختمان نه قدیمی است و نه تاریخی»؛ چون هر ردی را که از تاریخ در آن موجود است، پاک کرده‌اند و حالا می‌خواهند اثرش را هم  از خیابان سپهسالار پاک کنند.

 

نظام آموزشی را دریابید

روزنامه اطلاعات:از سال ۱۳۱۰ که طرح تأسیس دانشگاه تهران آغاز شد و در سال ۱۳۱۲ اولین دوره ‌آموزشی آن شروع به کار کرد، آموزش عالی با نام «دانشگاه» کلیدخورد و گام‌به‌گام مجموعه نظام آموزش عالی در ایران شکل گرفت و تعریف به اصطلاح «آکادمیک» پیدا کرد. سیر تاریخی نظام آموزش عالی بعد از تأسیس دانشگاه تهران و در مسیر تاریخی خود با ایجاد «دانشکده‌ها» و مؤسسه‌های حرفه‌ای ـ تخصصی هم به لحاظ رشته‌های گوناگون تحصیلی و هم حرفه‌ای، اعم از علمی یا فنی وسعت کمی و کیفی پیدا کرد. هدف از «آموزش عالی» ارتقاء دانش‌های تخصصی، لاجرم برآوردن نیازهای علمی (تخصصی) و فنی کشور در رشته‌های گوناگون آن دیده شد.بررسی تاریخی این مسیر از آموزش عالی در ایران از زوایای گوناگون خود کتاب مفصلی می‌شود که این نوشته گنجایش آن را ندارد. بعد از انقلاب و تشکیل جمهوری اسلامی ایران هدایت دو نهاد، یکی «آموزش و پرورش» یا وزارت «فرهنگ» قبل از انقلاب، همچنین «دانشگاه» که «آموزش عالی» نامیده شد، همواره از مهم‌ترین وظایف دولت‌ها بوده و در ردیف تنظیم بودجه سالانه دولت‌ها در مجلس شورای اسلامی جایگاه بسیار مهم و ویژه پیدا کرد. در کنار وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم و آموزش عالی از مهمترین وظایف و مسئولیت مدیریتی کلان دولت جمهوری اسلامی ایران شد. این دو نهاد همواره با ضعف و قوت‌هایی همراه بوده است. اما تلاش هر دولتی بعد از تشکیل جمهوری اسلامی بر ارتقاء رشد علمی و فنی در مجموعه «آموزش عالی» قرار گرفت. اگر چه کاستی‌هایی در این مسیر وجود داشته و دارد. اما موفقیت‌های بسیاری نیز در مقایسه و سنجش توان علمی در مقایسه با مراکز علمی و آموزش عالی (مؤسسه‌ها و دانشگاه‌ها) چه در سطح بین‌المللی و یا در قیاس با دیگر کشورهای اسلامی، بخصوص در منطقه را کسب کرده است. این موفقیت‌ها موجب شد تا پذیرش دانشجویان ایرانی فارغ‌التحصیل از دانشگاه‌های ایران، برای تحصیلات تکمیلی در دانشگاه‌های معتبر جهان امکانپذیر باشد.

 

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.