آوار مشکلات روی سر رئیس تازه‌وارد فوتبال

بررسی همه بحران‌های پیش‌ روی مهدی تاج در دوران جدید مدیریت

مهدی تاج کار سختی در بازگشت به فدراسیون فوتبال خواهد داشت؛ او با بحران‌های عجیبی مواجه است که باید برای رفع آنها اقدام کند.

به گزارش خبرنگار شهروندآنلاین، اگرچه انتخاب مهدی تاج به عنوان رئیس فدراسیون خود پر از حواشی و اتفاقات ریز و درشت است، اما به هر شکل ممکن، او تا 9 اسفند 1403 سکان‌دار فوتبال ایران خواهد بود و از حالا به بعد باید بتواند مشکلاتی را که پیش روی فدراسیون است به بهترین شکل ممکن رفع کند.

تاج در میتینگ‌های انتخاباتی و همچنین مصاحبه‌های خود قبل از انتخاب، وعده‌های متعددی درباره حل مشکلات کلان فوتبال ایران داده است. او بسیاری از مشکلات را گفت و اعلام کرد که فقط اگر خودش رئیس فدراسیون شود با استفاده از جایگاهی که در کنفدراسیون فوتبال آسیا (نایب‌رئیسی) دارد، این مشکلات قابل برطرف شدن خواهند بود.

حالا با انتخاب مهدی تاج از سوی اکثریت مجمع فدراسیون به عنوان رئیس، انتظار می‌رود او سریعا برای برطرف کردن بحران‌های بزرگ اقدام کند.

در ادامه به مهم‌ترین چالش‌هایی که مهدی تاج در دوره تازه ریاست خود با آنها مواجه است، اشاره شده است:

وضعیت عجیب تیم‌ ملی؛ نیاز به تصمیم‌گیری سریع

از روز سه‌شنبه و بعد از انتخاب مهدی تاج، شایعات زیادی پیرامون نیمکت تیم ملی ایران مطرح شده است. این در حالی است که جام جهانی 2022 قطر تا کمتر از سه ماه دیگر آغاز خواهد شد و تیم ملی همچنان در شرایط بلاتکلیف قرار دارد. تیم ایران برنامه آماده‌سازی خوبی از فاصله صعود و پایان دور مقدماتی تا امروز نداشته و بی‌اعتمادی به اسکوچیچ از سوی اهالی فوتبال از یک‌سو و چنددستگی در اردوی تیم و بین بازیکنان از سمت دیگر، باعث شده وضعیت تیم ما به هیچ وجه در حد و اندازه تیمی نباشد که خودش را آماده بزرگ‌ترین مصاف فوتبال دنیا می‌کند.

مهدی تاج باید به سرعت به وضعیت تیم ملی رسیدگی کند و نظر قاطعی درباره آینده نیمکت آن بدهد. اگر قرار است با اسکوچیچ ادامه داده شود (که بعید است) هر چه سریع‌تر اعلام شود و اگر قرار است جایگزینی برایش انتخاب شود به سرعت باید این اتفاق بیفتد و سرمربی جدید کارش را هرچه سریع‌تر آغاز کند. در حال حاضر اسکوچیچ در ایران حضور دارد و مشغول برنامه‌ریزی برای اردوی آینده تیم ملی است. از طرفی، او شاید خودش هم نداند که چند روز دیگر میهمان ایران است و اینکه آیا جام جهانی را به چشم می‌بیند یا خیر.

تاج هر تصمیمی در این‌باره بگیرد موافقین و مخالفینی خواهد داشت و البته باید از سرمربی تیم ملی حمایتی قاطعانه هم صورت گیرد تا دیگر بازیکنان نتوانند نسبت به این موضوع واکنش نشان دهند و شاهد ادامه این چنددستگی در اردوی تیم باشیم. بعد از آن وضعیت اردوهای آماده‌سازی اندک باقیمانده تا جام جهانی از چالش‌های دیگر پیش روی تاج است. هرچه که هست تیم ملی و اوضاع آشفته آن باید در اولویت برنامه‌های تاج قرار بگیرد.

زنان در ورزشگاه؛ نیازمند برنامه‌ریزی گسترده

اگرچه زنان ایرانی فعلا در چند ورزشگاه مجوز ورود گرفته‌اند، اما هنوز این موضوع به صورت گسترده دنبال نمی‌شود. ورود بانوان به ورزشگاه در چند دهه اخیر همواره در فوتبال ایران محل بحث و البته چالش میان فوتبال ما و مراجع بین‌المللی مثل FIFA  و  AFC بوده است. این ماجرا در سال‌های اخیر به سمت رفع و رجوع پیش رفته، ولی هنوز به نتیجه قطعی و نهایی نرسیده است.

مهدی تاج در زمان خودش استارت این موضوع را زده بود و الان که حضور بانوان در ورزشگاه‌ها را در دیدارهای ملی و داخلی تجربه کردیم، هنوز ضعف‌هایی در ساماندهی این موضوع و چالش‌هایی پیش روی آن وجود دارد که باید یک به یک رفع و رجوع شود.

به گفته سهیل مهدی، به جز ورزشگاه آزادی چند ورزشگاه دیگر هم می‌توانند پذیرای زنان باشند اما این مساله باز هم نیاز به گسترش دارد تا همه زنان در همه شهرها بتوانند برای تشویق تیم‌های محبوب خود به استادیوم بروند. ادامه‌دار شدن این موضوع که فقط در چند ورزشگاه خاص امکان پذیرایی از زنان وجود دارد، می‌تواند شاخک‌های نهادهای بین‌المللی را تیز کند و در ادامه برای فوتبال ما دردسرآفرین باشد. باید دید مهدی تاج و همکارانش چه راهکاری برای این مشکلات در نظر دارند و در دوره مدیریت تاج چقدر به این موضوع سرعت بخشیده خواهد شد.

تعامل با مجلس و دولت برای اصلاح اساسنامه

هرچه جلوتر می‌رویم فوتبال با سیاست بیشتر از قبل گره می‌خورد و البته علاقه سیاسیون به ورود به مسائل فوتبال بیشتر از قبل می‌شود. در حال حاضر مهدی تاج مخالفان زیادی در مجلس و کمیسیون‌های تخصصی مربوط به ورزش دارد که حتی مخالف نامزد شدن او در انتخابات بودند و حالا می‌توانند در صورت وجود چالش، با رئیس فدراسیون به مشکل بخورند. از سوی دیگر، وزیر ورزش و جوانان را داریم که تاریخ نشان داده هر جا رئیس فدراسیون با وزیر ورزش یا رئیس سازمان تربیت بدنی تعامل خوبی داشته وضعیت فدراسیون بهتر جلو رفته و هرگاه بین این دو چالش وجود داشته گره‌ها و مشکلات زیادی ایجاد شده است.

مهم‌تر از همه این موضوعات بحث اصلاح اساسنامه فدراسیون فوتبال وجود دارد. اساسنامه‌ای که مدت‌هاست توسط مجلس به تصویب نرسیده و این یکی از دغدغه‌های فیفا محسوب می‌شود. تاج باید هرچه سریع‌تر با ایجاد تعامل با نمایندگان مجلس و البته دولت برای تصویب اسناسنامه گام بردارد تا یکی از بحران‌های بزرگ دیگر از بین برود.

وضعیت اقتصادی و تامین پول ویلموتس

فدراسیون فوتبال بدهی‌های سنگینی دارد که باید هرچه زودتر در مورد آنها تصمیم‌گیری شود. مهم‌ترین آن می‌توان گفت پرونده ویلموتس است که با وجود کاهش قابل توجه مبلغ آن، هنوز هم رقم سنگینی است که باید پرداخت شود و البته بدهی فدراسیون فوتبال به شستا که حتی کار را به توقیف ساختمان فدراسیون فوتبال و باشگاه پرسپولیس کشاند و خود تاج هم وعده داده رسیدگی به پرونده بدهی به شستا از اولویت‌های کار او خواهد بود.

فدراسیون علاوه بر این مسائل، چالش‌های اقتصادی دیگری هم در پیش دارد که کلید همه آنها شاید بتوان گفت آزادسازی پول‌های بلوکه شده در فیفا و AFC است که از سالیان گذشته روی هم انباشته شده و در صورت موفقیت در آزادسازی و وصول آنها، گشایش اقتصادی بزرگی در فوتبال ایران رقم خواهد خورد که برکاتش هم به فدراسیون فوتبال، هم به برخی از باشگاه‌ها مثل سرخابی‌ها که در آن طلبکار هستند، خواهد رسید و بخش مهمی از مشکلات مالی آنها هم برطرف خواهد شد.

VAR‌ بالاخره به ایران می‌رسد؟

دیگر باشگاه، تیم، سرمربی و بازیکنی نیست که هر هفته از اشتباهات فاحش داوری در فوتبال ایران گلایه نکند. وضعیت داوری فوتبال ما بدون تعارف باید بگوییم خوب نیست و اشتباهات تاثیرگذار بیش از حد استاندارد است که در طول یک فصل امتیازات زیادی بابت آنها جابه‌جا می‌شود. مطالبه باشگاه‌ها هم در طول چند سال گذشته ورود VAR به فوتبال ایران است که تا کنون تلاش جدی درباره آن صورت نگرفته است.

انتظارات داخلی از یک‌سو و سخت شدن مواضع فیفا و AFC درباره الزامات استفاده از کمک‌داور ویدیویی در ادامه می‌تواند فوتبال ایران را با چالش جدی و محرومیت از میزبانی مسابقات بین‌المللی و در ادامه حتی کسب مجوز حرفه‌ای و تایید ورزشگاه‌های داخلی روبه‌رو کند. از سمتی دیگر، داوران ایرانی هم تا زمانی که VAR در فوتبال ایران استفاده نشود احتمالا قادر به قضاوت در میادین بین‌المللی نیستند و به سطح داوری در فوتبال ایران هم آسیب جدی وارد خواهد شد.

پایان دادن به اختلاف در هیات رئیسه

با تغییر اساسنامه در طول دوره‌های مختلف، اختیارات رئیس فدراسیون فوتبال هم دچار تغییراتی شده و حالا دیگر مثل 20-15 سال قبل نیست که رئیس فدراسیون فوتبال تصمیم‌گیرنده مطلق فوتبال ایران باشد و نهادهای مشورتی و نظارتی هم در امور نقش و تسلط دارند. فدراسیون فوتبال 6 عضو هیات رئیسه دارد که در خیلی از امور تصمیمات رئیس فدراسیون باید به تایید آنها برسد.

اگرچه هنوز مهم‌ترین تصمیم‌گیرنده فوتبال ایران رئیس فدراسیون است، ولی برای پیشبرد بهتر امور، شرایط ایده‌آل این است که رئیس فدراسیون بتواند با اعضای هیات رئیسه به تعامل برسد و با آنها به چالش نخورد. روز گذشته میرشاد ماجدی عنوان کرد برگه قرارداد جانشین اسکوچیچ برای نیمکت تیم ملی را امضا نخواهد کرد و این یکی از موارد بی‌شماری است که تاج ممکن است در مواجهه با ماجدی و سایر اعضا به چالش بخورد و باید فکری به حال آن شود.

سر و سامان دادن به سایر تیم‌های ملی

تیم‌های ملی رده پایه در بخش آقایان و بانوان و تیم‌های ملی فوتسال و فوتبال ساحلی از جمله تیم‌هایی هستند که زیر نظر فدراسیون فوتبال اداره می‌شوند و دیگر انتظار از همه اینها بالا رفته و نتایج‌شان رصد می‌شود. خود مهدی تاج در زمان ریاست بر فدراسیون توانسته بود به تیم‌های رده‌های مختلف زیرمجموعه فدراسیون سروسامان دهد و موفقیت در رده‌های مختلف در دوره خودش باعث شده بود لقب فدراسیون 5 ستاره بگیرد و حالا که فوتبال ایران به مرحله جدید‌تری رسیده و موفقیت‌هایی در این تیم‌ها در سال‌های اخیر داشته‌ا‌یم، حمایت و توجه ویژه و بالاتری می‌طلبند.

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.