نابغه 19ساله با طلا آمد

«شهروند» از مخترع جوان میاندوآبی و مدال طلایش در مسابقات بلژیک می‌گوید

مدال طلای جشنواره اختراعات اروپا را به گردن آویخت. «امیررضا» یکی از شرکت‌کنندگان دومین جشنواره اختراعات اروپا بود که در بلژیک برگزار شد. جشنواره‌ای با حمایت آکادمی علوم و انجمن مخترعان اروپا و شهرداری «ارکولین» بلژیک. جشنواره‌ای با شرکت‌کنندگانی از تمام شرکت‌های اروپایی. «امیررضا اسکندرزاده» با دستگاه ترمیم و بازیافت آسفالت توسط امواج مایکروویو عنوان مخترع برتر را از آن خود کرد. «تنها ایرانی شرکت‌کننده در این جشنواره بودم.» قبل از این هم مدال طلای این اختراع بر گردن «امیررضا» آویخته شده. «در جشنواره mte رومانی جایزه ویژه را به دست آوردم. مدال طلای انجمن مخترعین ترکیه هم بوده.» «امیررضا» اهل میاندوآب است، متولد سال 82 دانشجوی ترم دوم مهندسی عمران دانشگاه آزاد. «فرزند اول خانواده‌ام. خواهرهایم دوقلو‍‌اند.»  

خبرنگار شهروند- مدال طلای جشنواره اختراعات اروپا را به گردن آویخت. «امیررضا» یکی از شرکت‌کنندگان دومین جشنواره اختراعات اروپا بود که در بلژیک برگزار شد. جشنواره‌ای با حمایت آکادمی علوم و انجمن مخترعان اروپا و شهرداری «ارکولین» بلژیک. جشنواره‌ای با شرکت‌کنندگانی از تمام شرکت‌های اروپایی. «امیررضا اسکندرزاده» با دستگاه ترمیم و بازیافت آسفالت توسط امواج مایکروویو عنوان مخترع برتر را از آن خود کرد. «تنها ایرانی شرکت‌کننده در این جشنواره بودم.»

قبل از این هم مدال طلای این اختراع بر گردن «امیررضا» آویخته شده. «در جشنواره mte رومانی جایزه ویژه را به دست آوردم. مدال طلای انجمن مخترعین ترکیه هم بوده.» «امیررضا» اهل میاندوآب است، متولد سال82 دانشجوی ترم دوم مهندسی عمران دانشگاه آزاد. «فرزند اول خانواده‌ام. خواهرهایم دوقلو‍‌اند.»

عضویت در تیم عقاب مهر اتفاق مبارکی بود برای «امیررضا». «قرارداد بلندمدت با باشگاه امضا کردم.» یک‌سال دیگر هنوز از قرارداد باشگاه باقی مانده و باید تا 1402 برای این باشگاه توپ بزند. «در ابتدای امر متقاضیان ثبت‌نام می‌شدند، اما از بین 200-300 نفر تعدادی را انتخاب می‌کردند برای مسابقات.»

 

شیطنت‌های کودکی و عشق فوتبال

هفت شاید هم هشت سال بیشتر نداشت که عشق مستطیل سبز گذرش را به تنها مدرسه فوتبال میاندوآب انداخت. مدرسه‌ای به نام و نشان هیأت‌ فوتبال که تا 14 سالگی دانش‌آموز اسکندری‌زاده را به خود می‌دید. «مدرسه فوتبال میاندوآب امکانات زیرساختی لازم را نداشت برای همین تصمیم گرفتم راهی تبریز شوم.»

عشق فوتبال و دوستدار مستطیل سبز بودن را از پدر به ارث برده. «در میاندوآب در مسابقات استانی نونهالان و نوجوانان شرکت می‌کردم.» برای آینده روشن در مستطیل سبز راهی تبریز شد. «سه سال با تیم‌های مختلف استان تمرین داشتم تا اینکه در 17سالگی وارد باشگاه عقاب مهر تبریز شدم.»

عضویت در تیم عقاب مهر اتفاق مبارکی بود برای «امیررضا». «قرارداد بلندمدت با باشگاه امضا کردم.» یک‌سال دیگر هنوز از قرارداد باشگاه باقی مانده و باید تا 1402 برای این باشگاه توپ بزند. «در ابتدای امر متقاضیان ثبت‌نام می‌شدند، اما از بین 300-200 نفر تعدادی را انتخاب می‌کردند برای مسابقات.» در همه این سال‌ها در مسابقات شرکت کرده. «در مسابقات لیگ دسته یک امید. در پست دفاع راست توپ می‌زنم.»

از همان کوچکی عاشق اکتشاف بوده و از ساختن لذت می‌برده. «3-2 بار فرش اتاقم را آتش زدم سر همین آزمایش کردن‌ها.» مثل هر پسربچه‌ای عاشق ماشین‌های کنترلی بوده، اما به دلیلی متفاوت؛ اوراق کردن و ساختن ماشینی جدید. «ماشین‌های اسباب‌بازی را اوراق می‌کردم و چراغ، آرمیچر و … را جدا می‌کردم برای ساختن ماشینی که در ذهنم بود.» پنج‌ماهی می‌شود که پا به توپ نشده و از مستطیل سبز کمی دور افتاده. «باشگاه قبول کرده تا بتوانم به اختراعاتم رسیدگی کنم.»

عاشق بازی رونالدوست. این بازیکن رئال‌مادرید الگوی وزرشی «امیررضا» هم هست. هم دوست دارد چهره تاثیرگذاری در فوتبال شود و هم اینکه از دنیای علم اختراع دور نماند.

دو سال این پروژه زمان برد برای اجرایی‌شدن
از فعالیت رسانه‌ای تا گرفتن لقب نابغه جوان

تمام مدت سعی کرده فوتبال و اکتشافات علمی‌اش را با هم پیش ببرد. «سعی کردم درس و فوتبال را موازی جلو ببرم و هیچ‌کدام را فدای دیگری نکنم.» در میان همشهری‌هایش شهره شده به «نابغه جوان». «این لطف همشهری‌هایم است. این لقب خیلی به من انرژی می‌دهد.» لقبی که برای «امیررضا» انگیزه مضاعف می‌دهد برای ادامه راهی که پیش‌رو دارد.

«امیررضا» در کنار فوتبال و کارهای علمی، دوستدار کارهای رسانه‌ای هم بوده. «مدتی به عنوان مشاور رسانه‌ای، مدیریت فضای مجازی و … برای اشخاص مختلف فعالیت کرده‌ام.» همین کارهای رسانه‌ای و علاقه به این فضا باعث شد سرنوشت پروفسور مهرداد فوجعلی را سر راه «امیررضا» قرار دهد. مردی از تبار آذربایجان و از اهالی ارومیه. «همسرش از میاندوآب بود و از همشهری‌هایمان.»

«امیررضا» مدتی مشاور رسانه‌ای شرکتی می‌شود که از دست قضا مدیرعاملش آقای فوجعلی بوده. «از همان ابتدا روابط‌مان خوب بود و همین باعث شد تا من راحت از ایده‌هایم برای دکتر بگویم. خیلی از مشاوره‌ها و راهنمایی‌هایش استفاده کردم.»

پروفسور مهرداد فوجعلی، پدر معنوی «امیرضا» بوده در همه این سال‌ها. «در بخش‌های مختلف و علمی همکاری و مشاوره‌ به من می‌دادند. همه ایده‌هایم را با آقای دکتر در میان می‌گذاشتم. به‌واقع مشاوره‌های خوبی می‌گرفتم.»

ترک‌های روی آسفالت خیابان‌ها و آسفالت‌های ورآمده همیشه گوشه ذهن «امیررضا» بوده. اگرچه در همه این سال‌ها «امیررضا» دغدغه محیط‌زیست را هم داشته. محیط‌زیستی که اخبار هر بار مرگ تدریجی آن را هشدار می‌دهند. «این مشکل در همه شهرهای کشور وجود دارد. این آسفالت از نفت درست می‌شود و این یعنی هدررفت سرمایه ملی.»

 

 از مطالعات کتابخانه‌ای تا آزمایشگاه ارومیه

همین دو ماه پیش بود که عکس «امیررضا» در خبرگزاری‌ها و رسانه‌های ترکیه منتشر شد. خبرهایی که از اختراع دستگاهی می‌گفتند که قرار بود مرهمی باشد بر زخم آسفالت شهرها. دغدغه‌ای که از 6سال پیش گوشه ذهن «امیررضا» بود و دو سال از عمرش را به خود اختصاص داد برای اجرایی‌شدن. «دو سال این پروژه زمان برد برای اجرایی‌شدن. قبل از رسیدن به مرحله آزمایشگاهی مطالعات زیادی در این زمینه داشتم. آقای دکتر خیلی کمکم کرد.»

مرحله مطالعات که پشت‌سر گذاشته شد نوبت به آزمایشگاه رسید. «آقای دکتر در ارومیه با یک آزمایشگاه هماهنگ کرده بود و من همانجا کار می‌کردم. متاسفانه مسئولان هیچ حمایتی نداشتند.» مسیر میاندوآب و ارومیه خیلی زیاد نیست و همین شد فرصت مناسبی برای «امیررضا». «شب‌هایی که می‌رفتم ارومیه خانه عمویم می‌ماندم.»

آسفالت خیابان‌ها به مرور چسبندگی‌شان را از دست می‌دهند تا راهی بازیافت شوند. رسیدن به چسبندگی اولیه نیاز به اضافه‌شدن قیر دارد و این یعنی مصرف بیشتر این محصول. «شهرداری‌ها از دستگاه من حمایت کنند خیلی می‌تواند کمک کند به صرفه‌جویی قیر.»

ترکیه با ثبت اختراع به مخترعین تابعیت افراد خاص می‌دهد
نبود سرمایه‌گذاری و برنامه مهاجرت

اختراع شما در چه زمینه‌ای کاربرد دارد؟

دستگاه ترمیم و بازیافت آسفالت توسط امواج مایکروویو. دستگاه ما سیار است و می‌تواند در اندازه‌های بزرگ و کوچک ساخته شود. مصرف برق این دستگاه کم است و به‌صرفه.

نحوه عملکرد این دستگاه به چه شکل است؟

این دستگاه توسط امواج الکترومغناطیس کار می‌کند. درواقع بدون اینکه قیر آسفالت بسوزد با ریزش مولکولی اسلالت ذوب شده عمل می‌کند. درواقع بدون افزودن ماده شیمیایی دیگر تبدیل به آسفالت تازه می‌شود.

مدت زمان این پروسه چقدر تخمین زده شده؟

30دقیقه.

تا امروز آسفالت جاده‌ها به چه شیوه‌ای ترمیم می‌شدند؟

وقتی ترک‌های آسفالت جاده‌ یا گودال‌های کوچک را ترمیم ‌می‌کنند، آسفالت جدید در مکان ریخته می‌شود و سپس غلطک از روی آن عبور داده می‌شود. ولی چون آسفالت قدیمی سرد است به آسفالت جدید نمی‌چسبد. به همین دلیل در بارندگی‌ها آسفالت دوباره خُرد شده و از بین می‌رود. یکی از روش‌ها هم این است که با مشعل دستی، جداره‌ها را گرم می‌کنند. این روش باعث سوختن قیر شده و خاصیت چسبندگی آن  را کاهش می‌دهد.

تفاوت روش‌های معمول با اختراع شما در چیست؟

با این طرح امواج بدون اینکه به اطراف منعکس شود روی قسمت ترمیم تابیده می‌شود‌. در مدت زمان 5دقیقه دمای آسفالت به 70 درجه افزایش می‌‌یابد بدون اینکه حرارت مستقیم تابیده شود و سپس آسفالت تازه ریخته شده و غلطک ‌شود.

هزنیه ساخت این دستگاه چقدر بوده؟

پانصد میلیون هزینه داشت که بخشی از آن توسط خانواده‌ام و بخشی به کمک پروفسور تامین شد.

وزن این دستگاه چقدر است؟

3تن.

آیا سازمانی برای سرمایه‌گذاری درخصوص اختراع‌تان پا پیش گذاشته است؟

در مراسم تقدیر از من که توسط فرماندار تشکیل شد، شهردار اعلام کرد ما آمادگی سرمایه‌گذاری در این‌خصوص را داریم. بخشی از مقاله‌ام را برای شهردار فرستادم، اما دیگر خبری از آنها نشد.

چطور در مسابقات ترکیه، رومانی و بلژیک شرکت کردید؟

پروفسور مهرداد فوجعلی در ترکیه ساکن‌اند. ایشان عضو رسمی آکادمیک اروپا هم هستند. اغلب در این مسابقات ایشان داوری می‌کنند. به کمک ایشان توانستم در این مسابقات شرکت کنم.

برنامه‌تان برای آینده؟

خدمت سربازی‌ام را تمام کنم برای مهاجرت اقدام می‌کنم؛ یا ترکیه یا آلمان. کشور ترکیه با ثبت اختراع به مخترعین تابعیت افراد خاص می‌دهد.

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.