آشنایی با ویتامین دوستدار سیستم ایمنی بدن

ویتامین A نقش مهمی در عملکرد سیستم ایمنی بدن، رشد کودکان و افزایش مقاومت بدن دارد

A یکی از ویتامین‌های محلول در چربی است، که نقش مهمی در عملکرد سیستم ایمنی بدن در مقابل ابتلا به کروناویروس و عفونت‌های شایع دوران کودکی، مانند: اسهال، عفونت‌های دستگاه تنفسی و سرخک، حفظ قدرت دید در تاریکی، خون‌سازی، سلامت چشم‌ها و پوست، بر عهده دارد.

به گزارش شهروند آنلاین؛ دسترسی نداشتن به غذای کافی به علت فقر و پایین بودن درآمد خانوار، موجود نبودن مواد غذایی حاوی ویتامین A، محدودیت چربی در برنامه غذایی روزانه، بیماری‌های انگلی، افزایش نیاز به این ویتامین، بویژه در دوران رشد، تغذیه کودک با شیر خشک، تغذیه تکمیلی نامناسب و ابتلا مکرر به بیماری‌های عفونی، از جمله علل کمبود ویتامین A هستند.

عوارض گوناگون، در اثر کمبود ویتامین A

از بین عوارض گوناگون کمبود این ویتامین در بدن می‌توان به شب کوری، خشکی و زخم قرنیه چشم و در مراحل پیشرفته کوری، افزایش ابتلا به بیماری‌های عفونی به دلیل کاهش قدرت سیستم ایمنی بدن، افزایش مرگ و میر در اثر بیماری، به ویژه سرخک در کودکان، افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های تنفسی و اسهالی در کودکان، کاهش رشد، اختلال در سیستم خون‌سازی و کم‌خونی ناشی از فقر آهن اشاره کرد.

این میان تبعات اقتصادی ناشی از بیماری کرونا، می‌تواند افزایش بیکاری، کاهش درآمد و توانایی خرید مواد غذایی خانوار، کمبود دریافت منابع غذایی ریزمغذی‌های ضروری، مانند: منابع غذایی حاوی ویتامین A و در نهایت ناامنی غذایی در جامعه را به همراه داشته باشد.

تخم‌مرغ، شیر، جگر سیاه، هویج، سبزیجات زرد و نارنجی مانند کدو حلوایی، اسفناج و سایر سبزیجات برگ‌سبز، از منابع تأمین ویتامین A هستند./بهداشت نیوز

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.