معمای سر به مهر بنزین/ جدايي راه از شهرسازي/ گاز قطعه !

مرور روزنامه های صبح کشور

روزنامه های امروز به بررسي خبر کاهش سهميه بنزين از ماه آينده ، مُردن کودکی در کنار سطل زباله‌، لايحه «تفكيك وزارت راه و شهرسازي» ، اصلاحیه ماده 5 قانون بیمه کارگران ساختمانی ، لزوم بسته‌شدن پرونده ادعاهای بی‌اساس آژانس ، ورود قوه قضائیه به انتخاب مهدی تاج ، روز یوز، مرگ میخائیل گورباچوف آخرین رهبر اتحاد جماهیر شوروی و… پرداخته بودند

به گزارش شهروند آنلاین؛ امروز رونمایی از تقریظ مقام معظم رهبری بر کتاب «مهاجر سرزمین آفتاب»، در صدر توجه و تحلیل برخی از مطبوعات بود. روزنامه های امروز همچنین به بررسي خبر کاهش سهميه بنزين از ماه آينده ، مُردن کودکی در کنار سطل زباله‌، لايحه «تفكيك وزارت راه و شهرسازي» ، اصلاحیه ماده 5 قانون بیمه کارگران ساختمانی ، لزوم بسته‌شدن پرونده ادعاهای بی‌اساس آژانس ، ورود قوه قضائیه به انتخاب مهدی تاج ، روز یوز، مرگ میخائیل گورباچوف آخرین رهبر اتحاد جماهیر شوروی و… پرداخته بودند. با هم مروری داریم به برخی از این عناوین؛

 

معمای سر به مهر بنزین

روزنامه آرمان امروز:انتشار خبر کاهش سهميه بنزين از ماه آينده باعث شد تا شائبه افزايش قيمت اين کالا که از سال گذشته مطرح شده  ، بار ديگر قوت بگيرد. گمانه زني هايي که از انتشار خبري از زبان معاون وزير نفت آغاز شد. در اين خبر معاون وزير نفت از کاهش 100 ليتري سهميه بنزين 3000 توماني کارت هاي سوخت شخصي خبر داد و گفته بود : سهميه بنزين 3000 توماني کارت‌هاي سوخت شخصي در سراسر کشور به 150 ليتر کاهش يافت.«جليل سالاري» با بيان اينکه «سهميه 60 ليتري بنزين 1500 توماني در کارت‌هاي سوخت خودروهاي شخصي پابرجاست»، گفت: فقط سهميه دوم يعني سهميه بنزين 3000 توماني در کارت‌هاي سوخت شخصي کاهش يافته و مردم در تمامي جايگاه‌هاي سوخت به کارت سوخت آزاد جايگاه‌داران دسترسي دارند و طبق بررسي که انجام شده بود، اغلب مردم از سهميه دوم يعني سهميه بنزين 3000 توماني کارت‌هاي سوخت خود اصلا استفاده‌اي نمي‌کردند و سوخت‌گيري آزاد را اغلب با کارت جايگاه‌داران انجام مي دادند.اين در حالي است که همزمان با انتشار اين خبر شهروندان و تعدادي از کارشناسان سوالات متعددي را در مورد ابهامات اين طرح مطرح کرده اند که تاکنون بي پاسخ مانده است. يکي از کاربران فضاي مجازي در اين زمينه نوشته است: اصلا چه لزومي داشت که سهميه آزاد کارت هاي سوخت کاهش پيدا کند؟ چون الان هم اکثر شهروندان براي آنکه بنرين آزاد بزنند از کارتهاي جايگاه داران استفاده مي کنند!

 

مُردن کودکی در کنار سطل زباله‌

روزنامه آرمان ملي:تصاوير همين قدر دردناک و تاسف بار هستند؛ پسربچه‌اي با صورت روي زمين افتاده و دست‌ها يکي، شکسته طور، روي بدنش خميده و ديگري حمايل سر شده، تصاويري هم قرمزي خونِ رفته از جسم بي‌جانش، چشم را مي‌زند. مردي مي‌گويد: آمبولانس زنگ نزده‌ايد؟ ديگري پارچه تهيه مي‌کند تا روي جنازه بکشند. همان صدايي که سراغ آمبولانس را گرفته بود، مي‌گويد که بنده خدا روي سطل آشغال آن طرفي بوده. زني با لهجه ترکي، لااله الاا… مي‌گويد و همزمان صداي چند زن ديگر و چند کودک هم شنيده مي‌شود. پليس هم آمده، کمي دورتر و چند پسربچه در حيراني و کنجکاوي، جزئيات حادثه را براي هم بازگو مي‌کنند. تصوير عقب مي‌رود و دنيا با يک تکه زمين از اسلامشهر، يک گوني زباله بزرگ، يک پرايد مچاله شده، يک سطل زباله بدقواره و چهره مرداني که روي جنازه خم مي‌شوند، دورِ سرِ يک کودک زباله گرد مي‌چرخد؛ کودکي که ديگر زنده نيست تا از فردا سهمي در جمع کردن زباله‌هاي پايتخت داشته باشد.روز گذشته، تصويري از مرگ يک کودک در صفحات مجازي دست‌به‌دست شد. با اين تيتر؛ مرگ يک کودک زباله گرد در اسلامشهر. اسلامشهر از شهرهاي پرجمعيت استان تهران است و مثل ساير محلات تهران و اطراف آن، پُر است از کودکان کار. رسانه‌ها داستان اين مرگ را چنين گزارش کردند؛ «يک راننده اسنپ (تاکسي اينترنتي) با خودرو پرايد که در دام مسافرانش افتاده بود، براي فرار از دست آن‌ها، خودرو خودش را به سطل زباله و ديوار يک مغازه در اسلامشهر کوبيد. مسافرهاي مزاحم ظاهرا متواري شدند اما بعد از عقب کشيدن خودرو معلوم شد کودک زباله گردي که در کنار سطل و در حال جمع آوري پسماند بوده، کشته شده و جسدش زير پرايد مانده است.

 

در میانه مرز خدمت یا خیانت

روزنامه ابتکار:میخائیل گورباچوف آخرین رهبر اتحاد جماهیر شوروی، روز گذشته در سن 92 سالگی درگذشت؛ رهبری که از آخرین بازمانده‌های قرن بیستم و شاید تا همین روز گذشته نمادی از جنگ سرد بود.در مورد گورباچوف صحبت‌ها و اظهارنظرها مانند تمامی رهبران سیاسی است. عده‌ای او را به واسطه شجاعت تغییر در نظام بسته شوروی و نقشش در پایان یافتن جنگ سرد تحسین می کنند و عده ای دیگر از وی به عنوان خائن به آرمان های سوسیالیستی و عامل در جهت تسریع فروپاشی امپراتوری شوروی یاد می کنند. در هر صورت گورباچوف آن قدر زنده ماند تا تحولات پس از فروپاشی کمونیسم، پایان جنگ سرد و نیز تغییرات مهم در عرصه نظم و نظام جهانی را با چشم خود مشاهده کند؛ تغییراتی که با او یا بدون او به طور قطع اتفاق می افتد یا این تفاوت که ممکن بود شدت، ضعف، بازه زمانی یا متغیرهای آن اندکی تغییر داشته باشد.در مورد آخرین رهبر اتحاد جماهیر شوروی یک موضوع دیگر نیز قابل بررسی است. این موضوع همان دوگانه شکست یا اعتراف به شکست است که از لحاظ منطقی با یکدیگر تفاوت داشته و درست در همین نقطه است که گورباچوف در مرز باریک میان خدمت یا خیانت در قضاوت های تاریخی قرار خواهد گرفت.گورباچف که در سال ۱۹۸۵ به قدرت رسید، موجی از اصلاحات سیاسی و اقتصادی را با هدف مدرن سازی اتحاد جماهیر شوروی که از بحران‌های شدید رنج می برد، به راه انداخت.

 

جدايي راه از شهرسازي

روزنامه اعتماد:در شرايطي كه نمايندگان روز گذشته در راهروهاي بهارستان منتظر رونمايي از وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي بودند، ناگهان خبر رسيد كه دولت لايحه «تفكيك وزارت راه و شهرسازي» را تقديم هيات‌رييسه مجلس كرده است. ايده‌اي كه شخص ابراهيم رييسي يك‌بار 19مردادماه 1400 با ارسال نامه‌اي به رييس مجلس، خواستار از دستور كار خارج شدن آن بود، اما تنها يكسال بعد در قالب لايحه، دوباره به بهارستان بازگشت؛ بدون اينكه مشخص شود چرا در مردادماه 1400 با آن مخالفت شد و چرا همان ايده با همان محتوا حدود يكسال بعد دوباره مطرح شد؟ در همان زمان، محمدرضا رضايي كوچي، رييس كميسيون عمران مجلس با اشاره به نامه رييس‌جمهور گفته بود: «اگر وزارت مسكن ايجاد نشود ساخت يك ميليون مسكن در سال به سادگي انجام نخواهد شد.» نمايندگان مجلس با اشاره به اينكه حوزه «مسكن» و «راه و حمل‌ونقل» دو حوزه متفاوت و وسيع هستند كه گنجاندن آنها ذيل يك وزارتخانه باعث فدا شدن مسكن ذيل طرح‌هاي عمراني حوزه راه و حمل‌ونقل مي‌شود، خواستار تفکیک شدند.  بلافاصله پس از نامه رييس‌جمهوري، رسانه‌هاي اصولگرايي چون فارس، تسنيم و روزنامه كيهان از اين تصميم دولت سيزدهم دفاع كردند و تفكيك وزارتخانه‌هايي چون راه و شهرسازي و صمت را باعث بروز مشكلات جدي در ساختار مديريتي كشور و نيازمند هزار ميليارد تومان پول ارزيابي ‌كردند. اما حوادث يكسال گذشته نيز نشان داد كه استدلال دولت قبل و نمايندگان متقاضي تفكيك، چندان بيراه هم نبوده است و به‌رغم وعده صريح رييس‌جمهوري در خصوص ساخت 1ميليون مسكن سالانه، اين روند عملياتي نشده است.

 

بیمه یکروزه کارگران با 6500 تومان

روزنامه ایران:حدود سه سال است که اصلاحیه ماده 5 قانون بیمه کارگران ساختمانی در انتظار رأی نمایندگان خانه ملت قرار دارد و طی این روزها و سال‌هایی که پشت سر گذاشتیم تعداد بسیاری از کارگران زحمتکش یا دچار آسیب شدند یا جانشان را از دست داده‌اند، بدون هیچ حمایت و بیمه‌ای که جبرانی بر دردهای معیشتی شان باشد. حال خبرهایی شنیده می‌شود از انعقاد تفاهمنامه‌ای که برای جبران کمبود بیمه اجتماعی کارگران منعقد شده است و کارفرمایان می‌توانند با کمترین هزینه حتی برای یک‌روز کارگران شان را بیمه کنند. جمشید دیوسالار مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های صنفی تأمین نیاز کارگران و استادکاران ساختمانی و فصلی کشور در رابطه با حوادثی که سالانه جان تعداد بسیاری از کارگران ساختمانی را به مخاطره می‌اندازد به «ایران» می‌گوید: استاندارد حوادث کار برای کارگران ساختمانی در کشورهای توسعه یافته حدود 12 درصد و در ایران حدود 46 درصد است. یکی از موضوعات مهم و حیاتی برای این قشر زحمتکش موضوع بیمه تأمین اجتماعی است که برای تحقق آن همه انجمن‌های کارگری و تعاونی‌های این صنف، پیگیر این مهم هستند تا کارگران ساختمانی و خانواده‌های این افراد بتوانند از این حق اجتماعی و در پس آن بیمه و بازنشستگی برخوردار شوند. همان‌طور که می‌دانید نزدیک به سه سال و شش ماه است که موضوع اصلاح ماده 5 قانون بیمه کارگران ساختمانی در دست نمایندگان خانه ملت قرار دارد اما هنوز به صحن علنی برای رأی‌گیری و تصویب راه نیافته است.

 

سرگذشت خواندنی

روزنامه جوان:مراسم رونمایی از تقریظ مقام معظم رهبری بر کتاب «مهاجر سرزمین آفتاب»، خاطرات یگانه مادر شهید ژاپنی، کونیکو یامامورا (سبا بابایی) در محل همایش‌های بین‌المللی سازمان صداوسیما برگزار شد.کتاب مهاجر سرزمین آفتاب، نوشته مشترک حمید حسام و مسعود امیرخانی، شصتمین کتاب در حوزه ادبیات مقاومت است که از سوی مقام معظم رهبری تقریظ می‌شود.متن تقریظ مقام معظم رهبری بر کتاب «مهاجر سرزمین آفتاب» به این شرح است: بسم الله الرحمن الرحیم، سرگذشت پرماجرا و پرجاذبه این بانوی دلاور که با قلم رسا و شیوای حمید حسام نگارش یافته است، جداً خواندنی و آموختنی است. من این بانوی گرامی و همسر بزرگوار او را سال‌ها پیش در خانه‌شان زیارت کردم. خاطره آن دیدار در ذهن من ماندگار است. آن روز جلالت قدر این زن و شوهر باایمان، باصداقت و باگذشت را مثل امروز که این کتاب را خوانده‌ام، نمی‌شناختم؛ تنها گوهر درخشانِ شهید عزیزشان بود که مرا مجذوب می‌کرد. رحمت و برکت الهی شامل‌حال رفتگان و ماندگان این خانواده باد. اردیبهشت ۱۴۰۱ ـ ساخت فیلم براساس زندگی خانم بابایی، حرکت مهم و مؤثری در جهت معرفی و آبرو بخشیدنِ به خانواده اسلامی و مرد مسلمان است و نباید از آن غفلت شود.

 

خوش خط و خال های مرگ آور!

روزنامه خراسان: استفاده از نقش‌و‌رنگ‌هایی که این روزها بین بعضی جوانان مد شده و با ماندگاری طولانی روی پوست‌شان خودنمایی می‌کند، پول و از آن مهم‌تر سلامتی افراد را هدف قرار داده است. مولانا در مثنوی‌معنوی و در یک حکایت معروف از مردی گفته که به محض شروع خالکوبی از درد، فریاد می‌زند و یک بار از خالکوب می‌خواهد طرح را از سر شیر شروع کند و بار دیگر از یال یا دم تا شاید درد کمتری را تحمل کند اما بی‌فایده است. در نهایت طرح به نتیجه نمی‌رسد و مرد می‌ماند و خالکوبی شیری بی‌یال و دم. البته مشکل تتو، فقط تحمل این درد نیست چراکه این روزها سوزن و امکانات بیشتری برای این کار ساخته شده است بلکه مسئله اصلی، عوارض جبران ناپذیر آن برای سلامتی افراد است. به‌تازگی کمیسیون اروپا، مبارزه با مواد شیمیایی مضر موجود در جوهر خالکوبی را شروع کرده است. این تصمیم بعد از آن گرفته شد که دانشمندان دانشگاه ایالتی نیویورک نزدیک به ۱۰۰ جوهر مختلف خالکوبی را تجزیه و تحلیل کردند و دریافتند برچسب مواد سازنده که روی این جوهرها تعبیه شده اغلب نادرست است و بسیاری از جوهرها حاوی ذرات کوچک در مقیاس نانو هستند که می‌تواند برای سلول‌های انسانی مضر و سرطان‌زا  باشد. البته مشکل این تتوها، فقط به همین جا ختم نمی‌شود بلکه معمولا هر فرد بعد از یک بار تتو کردن، به‌طور افراطی و به شکل اعتیادگونه‌ای دوباره به سمت انجام آن کشیده می‌شود. شاید برای «لاکی دایمند» هم که سراسر بدنش حتی داخل گوش و دهانش پر از خالکوبی است و رکورددار تتوی 100درصد در گینس است، همه چیز از یک طرح کوچک شروع و به روزگار امروزش ختم شده باشد. در پرونده امروز به دنبال پاسخ‌هایی برای این هستیم که چرا تتو وابستگی افراطی می‌آورد؟ چقدر آسیب‌زننده است؟ همچنین از دلایل کمیسیون اروپا خواهیم گفت که تتو را مرگ‌آور اعلام کرده است.

 

از تابستانِ روشن ایران تا زمستان تاریک اروپا

روزنامه کيهان:  1- «یک روز همین مس سرچشمه را انگلیسی‌ها و بعد هم آمریکایی‌ها می‌خواستند اداره کنند؛ چند سال هم کار و طراحی کردند، اما راه‌اندازی نشد. بعد وقتی انقلاب پیروز شد، مهندسان ما آمدند و آن را راه‌اندازی کردند؛ محصول به دست آوردند و کارهای خوبی انجام دادند؛ بعد هم طرح توسعه را مهندسان خودمان راه‌اندازی کردند. آن روز اگر خارجی‌ها سود می‌بردند، استفاده می‌کردند و یا منافع ملی پایمال می‌شد، همه اینها به کنار؛ ملت ایران را تحقیر می‌کردند؛ این تحقیر از همه‌چیز سنگین‌تر است. ملتی بنشیند و عده‌ای از بیرون بیایند به او بگویند تو نمی‌توانی؛ برو کنار تا ما برایت درست کنیم؛ او را کنار بزنند و اجازه ندهند حتی از تجربه آنها استفاده کند؛ خودشان بیایند این منبع درونی را استخراج کنند؛ چیزی به او بدهند و لُب و خلاصه سود را هم خودشان ببرند. (بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار جمعی از دانشجویان کرمان- 19 اردیبهشت 1384)2- اعتماد به توان و استعدادهای عظیم داخلی در کنار اقتدار و عزت در سیاست خارجی و عدم اتکا به دیگر کشورها، رویکردی است که نتایج بسیار خوبی در بر خواهد داشت. رهبر حکیم انقلاب در دیدار اخیر با رئیس‌جمهور و هیئت دولت فرمودند: «یک توفیق دیگرِ این دولت این بود که جامعه را از حالت چشم‌انتظاری و نگاه به بیرون خارج کرد. از این حالت که همیشه منتظر باشیم ببینیم دیگران درباره‌ ما چه می‌گویند، چه تصمیم می‌گیرند، چه کار می‌خواهند بکنند خارج شده؛ به ظرفیت‌های داخل کشور اهمیت داده شده، روی آنها تکیه شده، کار دارد می‌شود. اینکه حالا باید حتماً با فلان کشور ارتباط برقرار کنیم تا مشکلاتمان حل بشود یا فلان گره باید از فلان جا باز بشود تا مشکلات ما حل بشود، این خیلی برای کشور مضر است؛ این شرطی کردن حوادث کشور و در انتظار دیگران نگه داشتن، چیز بدی است که این الحمدلله در دولت شما به میزان زیادی کاسته شده است.»

 

لزوم بسته‌شدن پرونده ادعاهای بی‌اساس آژانس

روزنامه جام‌جم: دیروز که حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه کشورمان در ساختمان وزارت خارجه روسیه با سرگئی لاوروف، همتای روسی خود دیدار کرد، دوباره گفت‌وگوی طرفین به مسائل پادمانی به عنوان یکی از مهم‌ترین پایه‌های توافق هم کشیده شد. امیرعبداللهیان ضمن این‌که گفته است برای تضمین، نیازمند متن قوی‌تر هستیم،‌ تاکید کرده: «در خصوص لغو تحریم‌ها ما آخرین متن طرف آمریکایی را دریافت کردیم و همکاران من در حال بررسی هستند، اما ما در مورد تضمین نیازمند متنی قوی‌تر هستیم.»نکته بسیار مهمی که وزیر خارجه بار دیگر آن را یادآوری کرده این‌که: «یکی از موضوعاتی که مورد توجه قرار گرفته و در متن هم نیاز نیرومندسازی است، این‌که اولا آژانس از رفتار سیاسی خود فاصله بگیرد و ثانیا برای ایران قابل قبول نیست بعد از بازگشت همه طرف‌ها ما شاهد اتهام‌زنی آژانس باشیم. » این یعنی مسائل پادمانی آژانس بیشتر از همیشه مورد توجه ماست و اگر آمریکا یک بار برای همیشه واقع‌بینانه عمل و متن موجود را غنی‌سازی کند، رسیدن به توافق دور از دسترس نیست و مذاکرات وین و دوحه و دوباره وین به نتیجه خواهد رسید.بعد از دریافت آخرین متن طرف آمریکایی، تهران اعلام کرده است به محض این‌که بررسی‌های خود را نهایی کنیم از طریق هماهنگ‌کننده اروپایی پاسخ خود را اعلام خواهیم کرد و هدف ما رسیدن به یک توافق خوب، قوی و پایدار است. اما یکی از موضوعاتی که رئیس‌جمهور هم در نشست خبری تاکید کرد،  اشاره به ۴شرط برای احیای برجام بود. وی تصریح کرد: ما تاکید داریم که در توافق، اول تضمین‌های اطمینان‌آور و دوم راستی‌آزمایی عینی و عملی و سوم رفع تحریم‌ها به‌صورت معنادار و پایدار و چهارم بسته‌شدن ادعاهای سیاسی درباره پادمان که به نظر ما اساسی هم ندارد، انجام شود.

 

صدرِ ِ دشمن‌شناس

روزنامه فرهیختگان : تابستان 70سال پیش، یعنی سال1331، روحانیت سنتی او را «آقازاده‌ای» می‌دانست که به‌خود اجازه داده ساختارهای مرسوم و ازکارافتاده سلسله شاهنشاهی را به نقد بکشد و خلاف جریان حاکم بر حوزه‌های علمیه حرکت کند. آن سال، اولین سالی نبود که موسی صدر را آقازاده خطاب می‌کردند، بی‌شک فرزند و نوه‌ مراجع شناس‌بودن، در این خطابه بی‌تاثیر نبوده اما علت اصلی آن، روایت متفاوت صدر پدر یعنی سیدصدرالدین صدر از اسلام بود. سیدصدرالدین به قم آمده بود تا در تربیت طلاب با شیخ‌عبدالکریم حائری‌یزدی همکاری کند. پیامد این همکاری، اشتراک و انتقال تجربه تحصیل و تدریس صدرالدین در حوزه‌های علمیه نجف، کربلا، کاظمین، سامرا و مشهد به حوزه علمیه قم بود که با روحیه نوگرایانه صدر آمیخته بود. درکنار این روحیه، نقش محوری که سیدصدرالدین درمقابله با دستورات ضدمردمی خاندان پهلوی و رسیدگی به محرومان داشت، علقه‌های نوگرایی و دغدغه‌مندی را در صدر پسر پرورش می‌داد. همین علقه‌ها صدر کوچک را در 13سالگی برسر زبان‌ها انداخت؛ چراکه در زمانه قحطی و استبداد با نوشتن در روزنامه استوار، پا به میدان جدال برای محرومان گذاشته بود. در نوشته‌هایش از نقدهای معمول عبور می‌کرد و خطابه‌هایش به ظالمان بود، در جایی می‌گوید: «وای به‌حال بیچارگان این کشور. مصادر امور امروز ما چقدر گوش‌سنگین و دل‌سختند که گویی پنبه در گوش نهاده‌اند و معلوم نیست، مرجع تظلم کیست و چه کسی باید به داد مردم برسد و تا کی این وضعیت بلاتکلیفی ادامه خواهد داشت؟

 

ورود قوه قضائیه به انتخاب مهدی تاج؟

روزنامه شرق: مهدی تاج، رئیس جدید فدراسیون فوتبال، کارش را شروع کرده و قرار است تا دو سال آینده که انتخابات جدیدی برگزار شود، روی صندلی ریاست بنشیند. او در شرایطی سکان‌دار فوتبال ایران شده که موافقان چندانی ندارد. مهدی تاج در مدت‌زمانی که ریاست فدراسیون را بر عهده داشت، به واسطه بستن قرارداد حرف‌و‌حدیث‌دار با مارک ویلموتس بلژیکی زیر ذره‌بین قرار گرفت و بسیاری خواستند تا او بابت از‌دست‌رفتن بخشی از پول بیت‌المال محاکمه شود. ماجرای مهدی تاج و مارک ویلموتس هم تکراری است و تقریبا هر کسی یک بار داستان تاج را دنبال کرده باشد، می‌داند که ماجرا از چه قرار است. به هر روی، شرایط برای مهدی تاج از زمانی سخت شد که مارک ویلموتس از ایران به فیفا شکایت برد و درخواست غرامت 6.2 میلیون یورویی داد. تاج در آن برهه ویلموتس را متوهم دانست و حتی گفت که چون خوب به زبان انگلیسی مسلط نیست، نمی‌داند که ایران در صورت فسخ قرارداد فقط باید سه ماه از دستمزدش را غرامت دهد؛ اما نهایتا فیفا حق را به مارک ویلموتس بلژیکی داد و با رفتن این پرونده به دادگاه عالی ورزش، فوتبال ایران نه 6.2 بلکه قریب به 3.2 میلیون یورو، محکوم شد و باید غرامتش را به ویلموتس بپردازد؛ ولی در ایران قبل از اینکه رأی نهایی دادگاه عالی ورزش از راه برسد، جویی هیجانی صورت گرفت و خواسته شد تا مسببان این قرارداد جریمه شوند. مهدی تاج به بهانه قلب‌درد از فدراسیون فوتبال رفت و اعضای هیئت‌رئیسه او هم یکی پس از دیگری از فدراسیون خارج شدند تا زمینه برای بررسی پرونده این افراد مهیا شود.

 

خروج پزشکان ایرانی و ورود پزشکان خارجی

روزنامه اطلاعات:جناب دکتر محمد رئیس‌زاده، ریاست محترم سازمان نظام پزشکی کشور به مناسبت سالروز تولد حکیم فرزانه «ابوعلی سینا» که متقارن است با نامگذاری روز پزشک در ایران، در سخنانی در همایش روز ملی پزشک که در همدان بر گزار شد هشدار داد با مهاجرت به خارج که از سوی پزشکان انجام می‌گیرد احتمال دارد عقب‌گردی به چهل سال قبل داشته باشیم و مجبور بشویم از کشورهایی نظیر پاکستان و هند پزشک برای درمان بیماران وارد بکنیم.در ادامه اظهار کرد : در حال حاضر وضعیت ما در حوزه دانش و فناوری جامعه پزشکی کشور، داروسازی، دندانپزشکی و غیره بسیار مطلوب است اما در عرصه زیرساخت‌های ارائه خدمات سلامت و بهداشت و اقتصاد دچار نقص هستیم. از نظر وی زیر ساخت‌های نادرست شامل پرداخت نشدن به موقع بیمه‌ها و نبودن تعرفه واقعی و امثال آن است. رئیس سازمان نظام پزشکی در همین ارتباط در سخنرانی قبل از خطبه‌های نماز جمعه تهران در روز جمعه چهارم شهریور اظهار کرد:در حالی‌که ۱۸نفر ظرفیت برای جراحی قلب وجود دارد، هیچ پزشک عمومی برای این رشته داوطلب نشد و برای جراحی اطفال فقط دو نفر فارغ‌التحصیل داریم .معضلاتی که از قول رئیس سازمان نظام پزشکی کشور نقل شد، نشان‌دهنده نابسامانی در کادر درمانی کشور است و اگر به طور جدی مورد توجه قرار نگیرد، امکان دارد عقب‌گردی رخ دهد و تمام زحماتی که در سال‌های اخیر برای تربیت کادر درمان و دارو کشیده شد، بر باد برود. بعد از افتتاح دارالفنون و در پی آن مدرسه طب‌، تربیت پزشک در دستور دو مرکز آموزشی فوق قرار گرفت. با تأسیس دانشکده پزشکی دانشگاه تهران، پایه‌های تربیت پزشک محکم‌تر شد تا جایی که فارغ‌التحصیلان پزشکی دانشگاه تهران در تحکیم استخوان‌بندی پزشکی کشور نقش وافری ایفا کردند. اگر چه تعداد پزشکان نسبت به وسعت کشور و جمعیت بسیار اندک بود، ولی خوشبختانه پزشکان حاذقی بودند که از بسیاری از همکارانشان در سایر کشورها کم نداشتند.

 

پیروز سه‌ بار از مرگ گریخت

روزنامه همشهری:یازدهم اردیبهشت امسال بود که ایران، یوزپلنگ ماده ایرانی 3 توله خود را در پارک ملی توران به دنیا آورد.  2 توله اول در روزهای نخست تلف شدند، اما توله سوم با تلاش متخصصان زنده ماند و پیروز نام گرفت. پیروز حالا با کمک و پرستاری تیمارگر و امدادگر حیات وحش «علیرضا شهرداری» چهارماهگی را پشت سر گذاشته و به نماد یوزپلنگ ایرانی تبدیل شده است.   همشهری آنلاین به مناسبت روز یوز، با علیرضا شهرداری درباره اوضاع و احوال این روزهای پیروز گفت‌وگویی انجام داده که در ادامه می‌خوانیم.در این 6 روز که من در سایت توران بودم برای محیط‌بان‌ها یک دوره کوتاه آموزشی برگزار کردم، چند روز بعد از اینکه به تهران برگشتم باخبر شدم که توله دوم نیز تلف شده است. بعد از این توله سوم را به تهران منتقل کردند و من سرپرستی پیروز را از ۲۸اردیبهشت برعهده گرفتم.وقتی آمدم و سرپرستی پیروز را بر عهده گرفتم، زمانی بود که توله دوم تازه تلف شده بود. فشار رسانه‌ای بسیاری برای مسئولین این ماجرا و حتی خود من که اصلا حضور نداشتم ایجاد کرده بود. با این اوضاع پذیرفتن این مسئولیت برای من خیلی سخت بود، اما پشت تلفن یک جمله به من گفته شد با این مضمون که «پیروز الان در سازمان حفاظت محیط‌زیست است و حتی کسی نیست که به او شیر بدهد، بیا او را زیر پر و بالت بگیر» اتومبیل را کنار خیابان رها کردم و آمدم.

 

گاز قطعه !

روزنامه وطن امروز: روسیه دیروز، چهارشنبه، عرضه گاز از طریق مسیر اصلی تامین گاز اروپا را متوقف کرد و این امر باعث تشدید جنگ اقتصادی میان مسکو و اتحادیه اروپایی و همچنین افزایش چشم‌انداز رکود و جیره‌بندی انرژی در برخی از ثروتمندترین کشورهای اروپایی شد. به گزارش «وطن‌امروز»، دولت‌های اروپایی از این نگرانند که مسکو در تلافی تحریم‌های غرب که پس از حمله به اوکراین وضع شده‌اند، قطعی گاز را تمدید کند. آنها همچنین روسیه را به استفاده از منابع انرژی به ‌عنوان اهرم فشار علیه قاره سبز متهم کرده‌اند. این در حالی است که مسکو انجام این کار را رد کرده و دلایل فنی و کارشکنی و تحریم‌های غرب را دلیل کاهش عرضه گاز  ذکر کرده است. دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین در همین رابطه دیروز اعلام کرد تحریم‌های ضدروسی اروپا منجر به تعلیق فعالیت خط لوله «نورد استریم یک» شده است. گازپروم، غول انرژی روسیه روز گذشته اعلام کرد «نورد استریم یک» بزرگ‌ترین خط لوله انتقال گاز به مشتری اصلی خود یعنی آلمان، از 31 آگوست تا 3 سپتامبر برای تعمیر و نگهداری غیرفعال خواهد شد. رئیس رگولاتوری شبکه گاز آلمان هم گفته است که این کشور اکنون برای این قطعی‌ها آمادگی بهتری دارد، زیرا ذخیره گاز این کشور تقریبا 85 درصد پر شده است.

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.