داستان ابریشم، الیافی به قدمت هزاران سال

2700 سال پیش از میلاد مسيح نخستین پارچه ابریشمی جهان در چین بافته شد

وقتی می‌خواهند لطافت چیزی را به رخ بکشند آن را به ابریشم تشبیه می‌کنند. مشهور است که چینی‌ها به عنوان نخستین ابریشم‌بافان جهان، برای قرن‌ها راز تهیه ابریشم را نزد خود حفظ کرده بودند. تا این که ژاپنی‌ها توانستند در قرن سوم به این راز پی ببرند. همچنین مشهور است که در 550 میلادی پادشاه وقت روم شرقی (بیزانس)، دو راهب را به چین فرستاد. هنگامی که آن دو برگشتند چندین کرم ابریشم را در داخل یک استوانه از چوب بامبو با خود به اروپا آوردند.

برخلاف رای و نظر چینی‌ها ابریشم در انحصار آن‌ها باقی نماند و دیگر ممالک دنیا نیز توانستند در این عرصه خودی نشان بدهند. هم اکنون کشورهایی مانند چین، هند، ایتالیا، ژاپن، روسیه، اسپانیا و فرانسه به عنوان کشورهای عمده تولیدکننده ابریشم در جهان شناخته می‌شوند.

ابریشم وحشی و پرورشی

کرم‌های ابریشم رژیم غذایی پیچیده‌ای ندارند. آن‌ها معمولاً از برگ درخت توت تغذیه می‌کنند. در عین حال بهترین نوع ابریشم را تولید می‌کنند. پیله‌ کرم‌هایی که در اسارت هستند، گردتر و سفیدتر از کرم‌هایی‌ است که در طبیعت آزاد هستند. کرم‌های ابریشم وحشی معمولاً ابریشم سخت‌تر و ضخیم‌تری می‌سازند.

مایع سفیدکننده، قاتل ابریشم

مواد سفیدکننده‌، الیاف پارچه‌، خصوصاً پارچه‌های ابریشمی را ضعیف کرده و به مرور از بین می‌برد. این شوینده‌ها بعد از یکی دو بار استفاده رنگ ابریشم را هم از بین می‌برند. در کل، پارچه‌های سفید بعد از قرار گرفتن مکرر در معرض سفیدکننده، زرد می‌شوند. اما برای جلوگیری از زرد شدن و در عین حال لکه‌گیری پارچه‌‎های ابریشمی، می‌توان آن‌‎ها را با محلول آب گرم، سرکه و نمک شستشو داد.

ویژگی ضدحساسیت ابریشم

ابریشم، دارویی است برای کسانی که به گرد و غبار آلرژی دارند! وجود مواد طبیعی در پیله کرم ابریشم، این ماده‌ طبیعی را منحصربه‌فرد می‌کند. کرم ابریشم با پیله‌ ابریشمینی که می‌تند، از خود در برابر تهدیدات و آسیب‌های مختلف محافظت می‌کند. از انواع این آسیب‌ها می‌توان به جلوگیری از کپک‌زدگی، عفونت قارچی یا نفوذ گرد و غبار اشاره کرد. همین ویژگی در پارچه‌ها و محصولات ابریشمی هم صدق می‌کند و مصرف‌‎کنندگان را از این قبیل آسیب‌ها مصون می‌دارد.

کرم ابریشم در رژیم غذایی

مردم بومی چین کرم ابریشم را می‌خورند! در واقع، وقتی کرم‌های ابریشم حین تولید ابریشم می‌میرند، توسط مردم محلی مصرف می‌شوند. آن‌ها کرم‌ها را به طرق مختلفی مثل آب‌پز، سرخ‌شده، خورشتی و… طبخ و مصرف می‌کنند. همچنین بسیاری از رستوران‌ها نیز کرم‌ها را با سیر و سایر ادویه‌جات پخته و سرو می‌کنند.

ابریشم و غول 5 هزار ساله

سالانه بیش از 150 هزار تن ابریشم در چین تولید می‌شود، که این مقدار، 78 درصد از کل تولید ابریشم در دنیا را شامل می‌شود. چین بیش از 5 هزار سال است که تولید ابریشم را به طور انبوه و گسترده ادامه می‌دهد. در کشور چین، مجازات هرکسی که کرم ابریشم یا پیله‌ آن را قاچاق کند، اعدام است!

مقایسه چگالی ابریشم و پنبه

چگالی ابریشم نسبت به پنبه کمتر است. این به این معناست که این ماده طبیعی، آب را به راحتی – هرچند نه به راحتی پنبه – جذب می‌کند. ابریشم به اندازه یک سوم وزنش رطوبت جذب می‌کند. البته علت این امر به غیر از چگالی، به تراکم بالای ابریشم و ظریف بودن نخ‌های ابریشمی هم برمی‌گردد.

ابریشم سدی برابر حشرات

پشه‌ها این قابلیت را دارند که به پارچه‌های مختلفی نفوذ کنند. اما از این لحاظ دوام ابریشم به مراتب بسیار بیشتر از دیگر پارچه‌هاست. حشرات نمی‌توانند ابریشم را گاز گرفته یا سوراخ کنند. پارچه‌های ابریشمی در واقع بافته شده‌اند و کمترین فضا را برای نفوذ حشرات دارند.

ابریشم گرانقیمت دریایی

ابریشم دریایی به دلیل منحصربه‌فرد و کمیاب بودنش بسیار ارزشمند است. این ماده از الیاف ابریشم‌مانند نرم‌تنان به دست می‌آید. آن‌ها به وسیله یک دسته از الیاف بسیار ظریف و ابریشم مانند، خودشان را به صخره‌های دریایی می‌چسبانند و به آن‌ها آویزان می‌شوند. این الیاف که تا ۶ سانتی‌متر طول دارند، بعد از جدا شدن، به وسیله آب لیموترش، طلایی‌رنگ می‌شوند. این رنگ هیچ‌وقت از بین نمی‌رود. پارچه‌هایی که با این الیاف بافته می‌شوند از ابریشم لطیف‌تر و ظریف‌تر هستند. هرچند که این ظرافت باعث جذب بیدها و خورده شدن پارچه می‌شود. جانور نرم‌تن داخل صدف هم به دلیل گوشت و مروارید مرغوبش طرفداران بسیاری دارد.

برگردان از فکت نت

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.