دستور اژه‌ای برای تعیین تکلیف هزار وسیله نقلیه توقیفی

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه توقیف بیش از هزار وسیله نقلیه در معرض آسیب، بدون تعیین تکلیف، با هیچ منطقی سازگار نیست، مقامات قضائی استان یزد را مکلف کرد تا پایان شهریور خودرو‌های توقیفی در پارکینگ مهریز یزد را تعیین تکلیف کنند.

به گزارش شهروند آنلاین، حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای، در سخنانی در شورای قضائی استان یزد، با اشاره به برکت حضور مسئولان در بین مردم در اقصی نقاط ایران اسلامی و شنیدن مسائل و مشکلات آنها، از مسئولان عالی دستگاه قضائی که در جریان سفر به یزد، به مناطق مختلف این استان عزیمت کردند، قدردانی کرد و گفت: وقتی یک مسئول در بین مردم مناطق مختلف کشور حاضر می‌شود و مسائل و مشکلات آنها را از نزدیک لمس و حس می‌کند، این امر تاثیر فراوانی دارد و با مطالعه مسائل و مشکلات از روی کاغذ متفاوت است.

رئیس قوه قضائیه بر همین اساس خطاب به مسئولان عالی قضائی دستور داد گزارشی از موارد احصاء شده درباره محل مأموریت‌های اعزامی خود در سفر به استان یزد را به حوزه ریاست قوه قضائیه ارائه دهند و حوزه ریاست نیز به طور ویژه عملیاتی شدن مصوبات سفر به یزد را پیگیری کند.

رئیس دستگاه قضا در ادامه با اشاره به توفیق حاصل شده در انتقال پادگان ارتش از شهر مشهد، به حجت‌الاسلام پورخاقان، رئیس سازمان قضائی نیرو‌های مسلح دستور داد موضوع جابه‌جایی پاسگاه شهید مدنی شهرستان مهریز را در جهت رفاه حال مردم شهرستان و رفع دغدغه‌های آنها با جدیت پیگیری کند.

در جریان این جلسه، حجت‌الاسلام پورخاقان، رئیس سازمان قضائی نیرو‌های مسلح با ارائه گزارشی از سفر خود به شهرستان مهریز یزد، از اتخاذ تدابیر و تمهیدات لازم برای استقرار گیت الکترونیکی در مرکز بارانداز و حمل بار مهریز و مرتفع کردن مشکل صف کیلومتری کامیون‌های باری این منطقه، با مساعدت بخش‌های ذیربط اجرایی خبر داد.

رئیس دستگاه قضا در ادامه به نبود مراکز پزشکی قانونی و شورا‌های حل اختلاف در برخی از شهرستان‌های استان یزد و ایجاد مشکلات و گرفتاری برای مردم بدین علت اشاره کرد و از مسئولین استان حاضر در جلسه خواست با همکاری یکدیگر‌و اتخاذ تدابیر لازم، زمینه ایجاد مراکز پزشکی قانونی و شورا‌های حل اختلاف در همه شهرستان‌های استان یزد را فراهم آورند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی اژه‌ای در ادامه با اشاره به گزارش رئیس سازمان قضائی نیرو‌های مسلح مبنی بر موضوع استقرار بیش از هزار وسیله نقلیه توقیف شده در پارکینگ شهرستان مهریز و عدم تعیین تکلیف آنها، گفت: اینکه بیش از هزار خودرو یا وسیله نقلیه توقیف شده بدون آنکه تعیین تکلیف شده باشند در یک پارکینگ خاک بخورند، با هیچ منطقی سازگار نیست؛ این وضع به هیچ وجه مناسب نیست؛ نباید بخش‌ها و دستگاه‌های مختلف این مشکل را گردن یکدیگر بیندازند.

رئیس قوه قضائیه گفت: طبق گزارش دادستان مرکز استان یزد، برخی از این وسایل نقلیه مربوط به سال ۹۵ هستند.

رئیس قوه قضائیه بر همین اساس، مقامات قضائی استان یزد را مکلف کرد تا موضوع تعیین تکلیف وسایل نقلیه توقیف شده در پارکینگ شهرستان مهریز را تا پایان ماه جاری در دستور کار قرار دهند و در این راستا گزارش ناظر بر پرونده‌های دارای حکم از دادگاه اصل ۴۹ که مالک برای تحویل گرفتن خودرو‌ها و وسایل نقلیه مراجعه نکرده و همچنین گزارش آن دسته از پرونده‌هایی را که هنوز حکم آنها از سوی دادگاه صادر نشده به معاون اول قوه قضاییه ارائه دهند.

رئیس قوه قضائیه در همین راستا مجدداً به مسئولان ذیربط قضائی از جمله نمایندگان دستگاه قضایی در سازمان اموال تملیکی تاکید کرد تا موضوع تعیین میزان وسایل نقلیه‌ای که به دلایل مختلف از جمله گذشت مدت زمان قانونی معین از ساخت، قابلیت ترخیص ندارند را در اولویت قرار دهند تا درباره طرح این موضوع و اتخاذ تصمیم در قبال آن‌ها در جلسه سران قوا، اقدامات مقتضی به عمل آید.

رئیس دستگاه قضا در ادامه جلسه شورای قضائی استان یزد دستوراتی را خطاب به شاهرخیان معاون مالی قوه قضائیه در راستای تجهیز مراکز قضائی این استان صادر کرد.

رئیس دستگاه قضا در ادامه با اشاره به موضوع انتقال زندانیان غیر بومی از استان یزد به استان‌های همجوار، خطاب به رئیس سازمان زندان‌ها و رئیس کل دادگستری استان یزد، دستور داد با هماهنگی سایر بخش‌های ذیربط و استان‌های مقصد، زمینه انتقال این زندانیان غیر بومی از استان یزد را فراهم آورند.

رئیس قوه قضائیه همچنین با اشاره به گزارش معاون منابع انسانی پیرامون فرآیند جذب قضات برای مراکز و مراجع قضائی استان یزد، بر ضرورت تجدیدنظر در فرآیند گزینش قضات و معیار‌های تعیین صلاحیت آن‌ها و همچنین تقلیل این فرآیند طولانی، تاکید کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای همچنین با اشاره به آمار‌های دادگستری استان یزد، بر اهتمام بیشتر مسئولان قضائی این استان جهت تقلیل پرونده‌های معوق و رسوبی تاکید کرد و خطاب به آنها گفت: احکام قضایی قطعی را به مرحله اجرا درآورید و دلایل احکامی که اجرایی نشده را تبیین کنید.

پیش از سخنان رئیس قوه قضایئیه، صاحبکار معاون راهبردی، شاهرخیان معاون مالی، حجت‌الاسلام پورخاقان رئیس سازمان قضائی نیرو‌های مسلح، حجت‌الاسلام عبداللهی رئیس حفاظت و اطلاعات قوه قضائیه، سراج معاون سیاسی، الفت معاون منابع انسانی، جهانگیر معاون پیشگیری، بابایی رئیس سازمان ثبت، محمدی رئیس سازمان زندان‌ها، کاظمی‌فرد رئیس مرکز آمار و خرم‌آبادی معاون دادستان کل کشور به ارائه گزارش‌هایی از سرکشی‌ها و بازدید‌های خود از مراکز قضایی شهرستان‌های مختلف استان یزد و موارد احصاء شده و تصمیمات اتخاذ شده، پرداختند.

در همین راستا، بابایی رئیس سازمان ثبت، اظهار کرد: ۱۰۰ درصد عرصه‌های ملی استان یزد، دارای اسناد شده‌اند و کار حدنگاری ۹۸ درصد از اراضی این استان نیز انجام گرفته است و ما امیدواریم تا پایان سال، استان یزد را به عنوان نخستین استان کشور که در آن، کاداستر تکمیل می‌شود، معرفی کنیم.

محمدی، رئیس سازمان زندان‌ها نیز در این جلسه، ضمن ارائه گزارشی، گفت: بالغ بر ۲۳ درصد زندانیان استان یزد را مددجویان غیربومی تشکیل می‌دهند که در حال اتخاذ تدابیر و تمهیدات برای انتقال زندانیان متقاضی غیربومی این استان هستیم.

علی‌اصغر رفاهی رئیس مرکز ارتباطات مردمی قوه قضائیه نیز در این جلسه با اشاره به ملاقات‌های مردمی چهره به چهره مسئولان عالی قضائی از جمله معاون اول دستگاه قضا، رئیس دیوان عالی کشور و سخنگوی قوه قضائیه در جریان سفر به استان یزد، اظهار کرد: در جریان سفر هیات عالی قضائی به استان یزد، مجموعا ۳۴۱ نفر از شهروندان یزدی با مسئولان عالی قضائی به صورت چهره به چهره دیدار کردند که از این تعداد ۲۸۲ نفر در مرکز استان و ۵۹ نفر در شهرستان‌های استان یزد بودند.

او افزود: در جریان سفر یک روزه هیأت عالی قضائی به استان یزد، هزار و ۹۷۵ فقره درخواست مردمی دریافت شد که ۲۱۷ فقره از این درخواست‌ها مربوط به شهرستان‌های استان بود.

رفاهی با بیان اینکه تمامی درخواست‌های واصله در مرکز استان یزد، اسکن و ثبت شده و به کارتابل اداره ارتباطات مردمی قوه قصائیه ارسال شدند و پیامک ثبت درخواست نیز برای پیگیری برای مردم ارسال شد، گفت: بر مبنای کارشناسی اولیه، هزار و ۱۰۰ فقره از این درخواست‌ها مرتبط با دستگاه قضایی و مابقی غیرمرتبط با دستگاه قضائی بودند.

او با اشاره به نام‌نویسی ۴۱ نفر از شهروندان یزدی در سامانه ارتباطات مردمی قوه قضائیه از هفته‌ها و ماه‌های گذشته برای ملاقات با رئیس دستگاه قضا، عنوان کرد: در روز‌های گذشته با تمامی این ثبت‌نام‌کنندگان برای ملاقات با رئیس عدلیه تماس گرفته شد و در نهایت با تعداد ۳۰ نفر از این افراد ملاقات صورت گرفت./واحد مرکزی خبر

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.