این شروع فعالیت‌های یک قرارگاه حوادث ترافیکی است

نخستین سمپوزیوم ملی مدیریت و کاهش تلفات حوادث ترافیکی به میزبانی هلال‌احمر برگزار شد

نخستین سمپوزیوم ملی قرارگاه مدیریت و کاهش تلفات حوادث ترافیکی به ابتکار جمعیت هلال‌احمر در سالن معاونت توانبخشی این جمعیت برگزار شد. از بین 35 حادثه انسان‌ساز یا طبیعی که کشورمان مستعد وقوع آن است، حوادث ترافیکی در صدر قرار دارد و در 10 سال گذشته همواره روندی صعودی داشته است. مدیریت صحنه حوادث و آموزش اقدامات اولیه، آشنایی با خطرات و نحوه مقابله با آن، آموزش و فرهنگ‌سازی رفتارهای ترافیکی ازجمله اقداماتی است که جمعیت هلال‌احمر در سال‌های گذشته برای کاهش این حوادث انجام داده، اما به گفته معاونت آموزش، پژوهش و فناوری جمعیت هلال‌احمر پایین آوردن آمار حوادث ترافیکی و تصادف‌ها به تنهایی از پس هیچ نهاد و ارگانی ساخته نیست و مجموعه‌ای از متولیان و نهادهای فعال در این حوزه باید دست‌به‌دست هم بدهند تا نمودار تصادفات جاده‌ای، شیب نزولی پیدا کند. نخستین سمپوزیوم ملی مدیریت و کاهش تلفات حوادث ترافیکی با هدف گردهم‌آمدن متولیان این موضوع و برنامه‌ریزی برای شروع فعالیت‌های قرارگاه مدیریت و کاهش تلفات حوادث ترافیکی به میزبانی هلال‌احمر برگزار شد. نمایندگانی از وزارت بهداشت، سازمان اورژانس، بیمه مرکزی، پلیس راهور، سازمان برنامه‌وبودجه، وزارت فناوری اطلاعات‌وارتباطات، وزارت راه‌وشهرسازی، وزارت فرهنگ‌وارشاداسلامی، بهداری فراجا، صداوسیما و دفتر سازمان بهداشت جهانی از میهمانان این گردهمایی بودند.

به گزارش خبرنگار شهروندآنلاین؛ «این شروع فعالیت یک قرارگاه عملیاتی برای کاهش چشمگیر حوادث ترافیکی با مشارکت تمامی دستگاه‌های مسئول است.» رئیس جمعیت هلال‌احمر صحبت‌های خود در باره برنامه‌ریزی برای کاهش تصادفات رانندگی را با این جمله آغاز کرد که نوید آغاز جریان تازه‌ای از فرهنگ‌سازی و آموزش را می‌داد. کولیوند در جمع مسئولان و متولیان حوزه حمل‌ونقل و ترافیک و حوادث مرتبط با آن، به عنوان میزبان و برگزارکننده این نشست سخنرانی کرد. او گفت: «به جز قانون و وظیفه حاکمیتی که برای نجات جان مصدومان در جاده‌ها به هلال‌احمر واگذار شده، عملیات جست‌وجو و نجات در حوادث ترافیکی یک تکلیف اخلاقی و رسالتی بشردوستانه است.»

پیش گرفتن سیر نزولی در حوادث رانندگی و جاده‌ای، هدفی است که جمعیت هلال‌احمر و معاونت آموزش، پژوهش و فناوری در پی آن این نشست علمی را برگزار کرد. کولیوند با توجه به نزدیک شدن به مراسم پیاده‌روی اربعین و افزایش ترددهای جاده‌ای به سمت غرب کشور گفت: «امیدواریم بتوانیم با اقدامات فوری، همدلی و مشارکت دستگاه‌های مسئول، گام مهمی در این روزها برای کاهش تلفات محورهای مواصلاتی در غرب کشور داشته باشیم. ترافیک ناشی از راهپیمایی بزرگ اربعین در روزهای پیش رو باید امن و با حداقل حوادث ترافیکی باشد و پایگاه‌های امدادونجات جاده‌ای هلال‌احمر در آمادگی کامل هستند.»

نوروز 1402 بدون سوانح ترافیکی، هدفگذاری‌ای است که رئیس جمعیت هلال‌احمر از آن یاد کرد. او گفت: «پس از اربعین کم‌کم برای امدادرسانی زمستانه در محورهای مواصلاتی می‌رسیم و بعد از آن امیدواریم پویش « نوروز ۱۴۰۲ بدون سوانح ترافیکی» به عنوان نماد این قرارگاه به موفقیت مطلوب برسد.»

 

تولید ناخالص ملی هم متاثر از حوادت ترافیکی است

نماینده سازمان بهداشت جهانی در اولین سمپوزیوم ملی مدیریت و کاهش تلفات حوادث جاده‌ای، میهمان این برنامه بود. «جعفر حسین» در این نشست از همکاری سازمان بهداشت جهانی و هلال‌احمر ایران برای کاهش جانباختگان حوادث ترافیکی خبر داد و گفت: «آماده همکاری با هلال‌احمر و دستگاه‌های مسئول در مطالعات تطبیقی برای برنامه‌ریزی علمی در کاهش تلفات حوادث جاده‌ای ایران هستیم. سازمان بهداشت جهانی آمادگی همکاری برای بررسی عوامل حوادث ترافیکی برای پیشگیری اولیه و ثانویه در ایران را دارد.»

حوادث ترافیکی علاوه بر صدمه‌های جسمی و برجای گذاشتن تروماهای روحی و البته خسارت‌های مالی به افراد حقیقی، تولید ناخالص داخلی را هم تحت تاثیر خود قرار می‌دهند و بخشی از سرمایه ملی در این حوادث متاثر می‌شوند. نماینده سازمان بهداشت جهانی در ایران، در این باره گفت: «بر اساس گزارش‌های اعلام شده ۸ درصد از تولید ناخالص داخلی در ایران تحت تاثیر حوادث ترافیکی است و ما در سازمان بهداشت جهانی  می‌توانیم در پژوهش‌های لازم برای ارایه راهکارهایی در جهت کاهش و جبران این سرمایه همکاری کنیم.»

او از ابتکار جمعیت هلال‌احمر برای برپایی این سمپوزیوم قدردانی کرد و گفت: «این کار یک عزم فرابخشی لازم دارد و حاکمیت در ایران باید در کنار هلال‌احمر مداخله لازم را انجام دهد.»

جعفر حسین گفت: «ناوگان نجات و آمبولانس‌‌های هلال‌احمر در محورهای مواصلاتی را  دیده‌ام. امدادگران در موقعیت‌های جاده‌ای فعال هستند و این الگو در دنیا کم‌نظیر است.»

 

جاده‌های غیراستاندارد

رئیس پلیس راهور یکی دیگر از سخنرانان سمپوزیوم مدیریت و کاهش تلفات حوادث ترافیکی بود که با اعلام آماری درباره حوادث جاده‌ای کشور،‌ از اهمیت برگزاری این نشست با هدف کاهش حوادث ترافیکی صحبت کرد. سردار سیدکمال هادیانفر، گفت: «اکنون  ۵ هزار و ٢٠٠ نقطه حادثه‌خیز در کشور داریم که ٣ هزار و ٢٠٠ نقطه آن در جاده‌های کشور است. چه زمانی باید اینها اصلاح شود؟ اینها نیاز به منابع دارد.»

و به تصادف مرگباری که اخیرا در شوشتر رخ داده بود اشاره کرد: «شما در تصادف اخیر مینی‌بوس و تریلی در شوشتر وضعیت کمربندی این شهرستان را ببینید. حادثه‌خیز بودن محورها را ببینید. ١۶ نفر ازجمله کودکان و زنان در این تصادف جان خود را از دست دادند. خب چه شد؟ موجی درست می‌شود که گروه ویژه بگذاریم و بررسی کنیم. البته بپذیرید که اقدامات خوبی در سال‌های گذشته در کشور رخ داده است اما هنوز در راه‌های کشور دچار مشکل جدی هستیم.»

او با بیان اینکه برترین تولیدکنندگان خودروی دنیا در زمینه‌های مختلفی با هم در رقابت هستند، گفت: «آنها در زیبایی خودرو، کیفیت و آپشن‌های آن، ایمنی و ارزانی رقابت می‌کنند و حالا ببینید ما در این بین کجا هستیم.»

رئیس پلیس راهور فراجا با بیان اینکه برخی از قوانین در کشور ما بازدارنده نیست، اما بعضی از تخلفات حادثه‌ساز بحثی جدی دارد گفت: «باید برای برخی از تصادفات مجازات جایگزین اتفاق بیفتد و شرایطی باشد که راننده شش‌دانگ پشت فرمان باشد. در بخش‌هایی نیز باید قانون اصلاح شود.»

اصلاحات هندسی در مرز خسروی و آمادگی ناوگان مدیریت ترافیکی کشور برای مراسم اربعین، دیگر نکته‌ای بود که هادیانفر به آن اشاره و از آمادگی هلال‌احمر در جاده‌ها و پایانه‌های مرزی قدردانی کرد.

 

نمره ۲۰ پلیس راهور به هلال‌احمر

رئیس پلیس راهور فراجا گفت: «نمره هلال‌احمر در امدادونجات حوادث جاده‌ای ۲۰ است.»

سردار سیدکمال هادیانفر، رئیس پلیس راهور فراجا با اشاره به نقش هلال‌احمر در کاهش تلفات جاده‌ای گفت: «نقش هلال‌احمر در جاده‌ها بسیار مهم است. امدادگران در حوادث جاده‌ای بسیار دلسوز هستند. نمره هلال‌احمر در امدادونجات حوادث جاده‌ای ۲۰ است.»

او افزود: «هلال‌احمر در نجات جان گیرافتادگان در خودروهای حادثه‌دیده در حوادث ترافیکی جاده، بسیار خوب عمل می‌کند. در نوروز ۱۴۰۱ پنجاه‌ویک درصد از فوت‌شدگان در لحظه حادثه و قبل از انتقال به مراکز درمانی جان سپردند. بنابراین مدیریت صحنه حادثه و اقداماتی که هلال‌احمر در لحظات نخست انجام می‌دهد و همچنین خارج کردن صحیح مصدوم از خودرو بسیار مهم است چراکه این آمار می‌توانست بیشتر از این باشد.»

هادیانفر گفت: «مطابق قانون ۳۲ دستگاه در کاهش حوادث جاده‌ای مسئول هستند و تعدادی از آنها وظایف خود را فراموش کرده‌اند. امیدواریم با برگزاری این نشست‌ها هم‌گرایی بیشتری از طرف همه دستگاه‌های مربوطه صورت گیرد.»

اولین سمپوزیوم ملی مدیریت و کاهش تلفات حوادث ترافیکی به ابتکار جمعیت هلال‌احمر، در سالن معاونت توانبخشی هلال‌احمر در تهران برگزار شد.

ببینیم/ ارسال محموله بشردوستانه جمعيت هلال احمر برای کمک به مردم سيل زده پاكستان

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.