داوران زن باید برای مردان سوت بزنند!

رئیس کمیته داوران در گفت‌وگو با «شهروند»: منتظریم وزارت ورزش مجوز بدهد

فدراسیون جهانی فوتبال بعد از موضوع ورود زنان به ورزشگاه‌های فوتبال، حالا الزام جدیدی برای قضاوت زنان در مسابقات مردان دارد.

به گزارش خبرنگار شهروندآنلاین، اجرای قوانین فدراسیون جهانی فوتبال برای فدراسیون‌های عضو این ارگان بزرگ و معتبر، امری طبیعی و مهم تلقی می‌شود. از این رو، رعایت الزام‌ها در ایران همواره مشکلاتی پدید آورده است. یکی از مهم‌ترین مسائل در این‌باره ورود زنان به ورزشگاه‌ها بود که مدیران فیفا چند سالی درباره آن به مسئولان ایرانی هشدار دادند و در نهایت کار به تهدید رسید و مدیران فدراسیون با تلاش‌های خود و رایزنی با مقامات ارشد کشور توانستند چنین مجوزی را دریافت کنند.

حالا چند هفته‌ای است پای زنان ایرانی به ورزشگاه‌ها باز شده و شاهد باشکوه‌تر شدن جو برخی ورزشگاه‌ها با حضور بانوان هستیم. حضور بانوان روی سکوهای ورزشگاه آزادی بدون هیچ مشکل خاصی بود و به همین دلیل در آینده شاهد گسترده‌تر شدن این حضور هم خواهیم بود؛ تا جایی که در ورزشگاه‌های دیگر نیز زنان به استادیوم بروند و بتوانند بازی‌های تیم‌های محبوب خود را به تماشا بنشینند.

با حل شدن نسبی مساله ورود زنان به ورزشگاه‌ها طبیعتا فدراسیون جهانی فوتبال نیز ارتباط بهتری با مدیران فوتبال ایران برقرار خواهد کرد. از طرفی، ریاست دوباره مهدی تاج که نایب‌رئیسی کنفدراسیون فوتبال آسیا را دارد نیز می‌تواندارتباط ایران با نهاد بالادستی و بین‌المللی را عمیق‌تر کند.

در چنین شرایطی، اما فیفا یک الزام مهم دیگر را به فدراسیون ایران یادآوری کرده که به نظر می‌رسد این مساله هم یک چالش در فوتبال کشور ایجاد کند: الزام قضاوت زنان در بازی‌های مردان.

توجه به داوران زن در دستور کار فیفا

در سال‌های گذشته و به خصوص بعد از ریاست لوییجی کولینای معروف در کمیته داوران فیفا، توجه به داوران زن بسیار بیشتر از گذشته در دستور کار این نهاد ارشد فوتبال قرار گرفته است. در این‌باره دوره‌های آموزشی متعددی از سوی فیفا در کشورهای مختلف برگزار شده و طی آن داوران زن می‌توانستند با حضور در کلاس‌ها، دانش خود را در عرصه قضاوت افزایش دهند.

در چنین شرایطی، مسئولان داوری فیفا الزام‌های ویژه‌ای برای فدراسیون‌های عضو در نظر گرفتند و به آنها ابلاغ کردند. یکی از این الزام‌ها توجه به داوران زن فوتبال و فوتسال و ایجاد فضای پیشرفت برای آنها بوده است؛ به‌طوری که داوران زن با قضاوت در مسابقات فوتبال مردان بتوانند تجربه بالاتری کسب کنند و در نهایت به مسابقات بین‌المللی مردان اعزام شوند.

توسعه قضاوت زنان در بازی‌های مردان

در چند سال اخیر، فیفا با هدف توجه به داوران زن، اقدام به دادن قضاوت‌های مهم در تورنمنت‌های بین‌المللی خود به آنها کرده است. این موضوع در فوتسال بیشتر از فوتبال به چشم آمد و حتی در دو جام جهانی مردان شاهد بودیم که گلاره ناظمی، داور زن ایرانی نیز حضور یافت و قضاوت کرد. در فوتبال اما با توجه به بزرگ‌تر بودن شدت اعتراض‌ها به داوران، کمتر این مساله مورد توجه فیفا قرار گرفته، اما حالا فدراسیون جهانی این رشته تصمیم گرفته تا از داوران زن هم در مسابقات استفاده کند.

تیم داوری زنان ژاپن در جام جهانی 2022

یکی از اصلی‌ترین مسائلی که فدراسیون جهانی فوتبال برای جام جهانی 2022 در نظر گرفته، استفاده از 4 تیم داوری زنان است. جالب اینکه یکی از تیم‌های داوری که تمام اعضای آنها زن هستند، از کشور ژاپن انتخاب شده‌اند و بنابراین شاهد قضاوت زنان در برخی مسابقات جام جهانی پیش رو خواهیم بود. این موضوع جالب می‌تواند انگیزه زیادی به داوران زن فوتبال در سراسر جهان بدهد و البته سطح فنی آنها را نیز افزایش دهد.

نامه رسمی به ایران؛ به زنان قضاوت در بازی مردان بدهید

زنان علاقه‌مند به داوری فوتبال در ایران کمتر در چشم بوده‌اند. هرچقدر داوران مرد در فوتبال ایران همواره مورد توجه عموم قرار گرفته‌اند، اما در عرصه فوتبال بانوان داوران زن بسیار کمتر از فوتبالیست‌ها به چشم آمده‌اند و کمتر کسی آنها را می‌شناسد. از این رو، فدراسیون جهانی فوتبال در یک تصمیم جالب، چند روز قبل نامه‌ای به فدراسیون فوتبال ایران ارسال کرد و خواهان ایجاد فضای مناسب برای پیشرفت داوران زن، همچنین قضاوت آنها در مسابقات مردان شد.

قضاوت زنان در فوتبال مردان امکان‌پذیر است؟

بعد از دریافت نامه فیفا، به‌طور طبیعی مسئولان فدراسیون فوتبال ایران دریافته‌اند که با یک چالش جدی مواجه هستند. با توجه به محدودیت‌های موجود در ایران، اینکه تیم داوری تمام زنانه مثلا یک مسابقه از لیگ برتر را سوت بزند، قطعا با مخالفت‌های زیادی مواجه خواهد شد. از این رو، فدراسیون فوتبال مسأله را به وزارت ورزش ارجاع داده تا در نهادهای بالاتر مورد بررسی قرار بگیرد و درباره آن تصمیم‌گیری شود.

داوری زنان برای مردان و یک خاطره تلخ!

شاید جالب باشد که بدانید در گذشته، قضاوت زنان برای فوتبال رده نونهالان پسران یک خاطره تلخ در ذهن فوتبال‌دوستان به جا گذاشته است. سه سال قبل، در جریان مسابقات فوتبال پسران زیر 12 سال استان بوشهر، قضاوت مسابقات به داوران زن واگذار شد تا تجربه کسب کنند و مهیای حضور در مسابقات دیگر شوند. بازتاب گسترده خبر این موضوع اما باعث شد تا هیات فوتبال استان بوشهر ناگهانی این مسأله را متوقف کند و در آخرین روز مسابقات رأی به قضاوت داوران مرد در تورنمنت بدهد!

کلاس آموزشی VAR با حضور داوران زن

با افزایش اعتراض‌ها به داوری در فوتبال ایران، مدیران فدراسیون فوتبال با هماهنگی وزارت ورزش و برخی نهادها اقدام‌هایی برای ورود VAR انجام داده‌اند و حالا خبر خوب این است که با یک شرکت بلژیکی توافقاتی حاصل شده است. نمایندگان این شرکت به زودی برای عقد قرارداد و راه‌اندازی VAR در ایران با فدراسیون فوتبال توافق خواهند کرد، اما مسأله اصلی این است که برای استفاده از VAR همه داوران باید لایسنس آن را دریافت کنند. پس اولین گام فدراسیون و کمیته داوران بعد از انعقاد قرارداد VAR، برگزاری کلاس ویژه برای داوران و اعطای لایسنس آن به آنها خواهد بود. از این رو، فدراسیون فوتبال تصمیم گرفته کلاس‌های مخصوص تکنولوژی کمک‌داور ویدیویی را با حضور داوران زن برگزار کند. به عبارتی، فدراسیون فوتبال تصمیم دارد شرایطی را فراهم کند تا داوران زن فعلا لایسنس VAR‌ را دریافت کنند تا در صورت حل مشکل قضاوت آنها در مسابقات مردان، مشکلی از این بابت برای آنها وجود نداشته باشد.

خداداد افشاریان در گفت‌وگو با «شهروند»: منتظر صدور مجوزهای لازم هستیم

بعد از انتشار خبر مربوط به الزام قضاوت زنان در مسابقات مردان، با خداداد افشاریان، رئیس کمیته داوران تماس گرفتیم. افشاریان در این‌باره به خبرنگار ما گفت: «فیفا در بسیاری از تورنمنت‌های مردان از داوران زن استفاده کرده و این مسأله را در جام جهانی قطر نیز خواهیم دید. حالا آنها از ما خواسته‌اند که از زنان داور در مسابقات مردان استفاده کنیم. بدون شک این درخواست رد کردنی نیست و باید راهکاری پیدا کنیم.»

از افشاریان پرسیدیم که چه راهکاری به ذهنش می‌رسد و او پاسخ داد: «فکر می‌کنم در کوتاه‌مدت باید فضایی فراهم کنیم که حداقل در مسابقات مردان در رده‌های پایه مثل جوانان و نوجوانان زنان فرصت قضاوت پیدا کنند. در آن رده‌ها اعتراض‌ها به داوران کمتر است و فکر می‌کنم زنان داور بهتر می‌توانند توانایی‌هایشان را نشان بدهند. البته این مسأله نیز نیازمند صدور مجوزهای لازم از سوی نهادهای بالادستی است.»

رئیس کمیته داوران در پاسخ به این پرسش که آیا به صدور مجوز لازم برای قضاوت زنان در بازی مردان امید دارد، گفت:‌ «به هر حال برای فیفا این یک مسأله حل‌شده است که زنان در مسابقات مردان سوت بزنند. ما هم باید بتوانیم به این سمت پیش برویم. در این‌باره به وزارت ورزش نامه نوشتیم و مسأله را در میان گذاشتیم. راهکار خود که همان قضاوت زنان در مسابقات رده‌های پایه بوده را نیز را اعلام کردیم و منتظر صدور مجوز برای این مسأله هستیم. قطعا با قضاوت زنان در رده‌های پایه مردان در آینده می‌توانیم قضاوت‌های سنگین‌تری را نیز به خانم‌های ایرانی بدهیم و حتی شاهد حضور آنها در تورنمنت‌های بین‌المللی به عنوان داور الیت نیز باشیم.»

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.