امیر حاتمی: قدرت دفاعی قابل مذاکره نیست

مشاور فرمانده کل قوا در امور ارتش گفت: قدرت دفاعی قابل مذاکره نیست و به هر میزان که لازم باشد، آن را افزایش می‌دهیم و به هیچ وجه با کسی درباره آن صحبت نمی‌کنیم.

به گزارش شهروند آنلاین،امیر سرتیپ حاتمی، مشاور فرماندهی کل نیرو‌های مسلح در امور ارتش در همایش جایگاه علم و فناوری در دفاع مقدس در نیروی زمینی ارتش که در محل دانشگاه امام علی (ع) برگزار شد، طی سخنانی اظهار داشت: به یقین می‌توان استفاده از تجارب هشت سال دفاع مقدس را از نادرترین و گرانمایه‌ترین سرمایه‌های دفاعی و نـظامی کشور در حوزهء اندیشه و قدرت نظامی برشمرد که چراغ راهی برای تمامی فرماندهان و نـخبگان دفاعی و امنیتی ایران اسلامی است کـه در پنـاه آن بتوانند پی به توان و قابلیت‌های نهفته در ارزش‌های ملی این کشور و نظام مقدس آن برده و در سیاست گذاری و برنامه‌ریزی‌های دفاعی امنیتی آن را، لحاظ کنند.

مشاور فرماندهی کل نیرو‌های مسلح گفت: یکی از موضوعاتی که در جنگ‌ها همواره مقایسه می‌شود نقش نیروی انسانی و تجهیزات است. در دفاع مقدس نقش نیروی انسانی آن‌چنان برجسته بود که سایر موضوعات را تحت‌الشعاع قرار داد. حضور کمّی و کیفی نیروی انسانی با انگیزه‌های الهی و ارزشی در دفاعی مقدس بسیار شاخص بود و حضرت امام (ره) به عنوان یک مرجع تقلید و ولی امر مسلمین و روح معنوی دفاع مقدس این نقش را برجسته‌تر کرد.

امیر سرتیپ حاتمی در بیان تفاوت‌های دفاع مقدس با سایر جنگ هاو منازعات قرن اخیر بیان داشت: وجه بارز دفاع مقدس، استقلال و عدم وابستگی جمهوری اسلامی به دو ابر قدرت شرق و غرب در آن زمان و تکیه بر قدرت ملی بـود که در این شرایط حساس تاریخی هر دو ابرقدرت و اکثر قدرت‌های استکباری و کشور‌های منطقه از رژیم بعثی صدام حمایت کردند و البته این نشانگر عظمت و مـقاومت و ایـستادگی بی نظیر ملت و نیرو‌های مسلح ما را می‌رساند که با هدایت‌های پیامبرگونه امام راحل و تکیه بر مبانی دینی و اسلام ناب و پشـتوانه مـردمی در مـقابل تمام این قدرت‌ها ایستاد و مقاومت کرد.

مشاور فرماندهی کل نیرو‌های مسلح در امور ارتش شاخصه‌های دیگر تفاوت دفاع مقدس با سایر جنگ‌ها را نقش بی بدیل امام راحل عظیم الشان به عنوان محوری‌ترین عوامل رهبری، اتحاد و همدلی نیرو‌های لشکری و مردمی در طول هشت سال دفاع مقدس و بعد ارزشی، معنوی و فرهنگی دفاع مقدس و حضور نیروی انسانی با انگیزه الهی و از همه مهمتر جانفشانی خیل عظیم سربازان وظیفه‌ای که در کنار رزمندگان ارتش درصحنه‌های نبرد حاضر شدند تا از انقلاب و کشورشان پاسداری نمایند دانست.

امیر حاتمی ادامه داد: این در حالی است که ما در دفاع مقدس از علم و فناوری بهره بسیاری بردیم و برای همه روشن است که در زمان ورود ارتش جمهوری اسلامی ایران به دفاع مقدس، ارتش ما جزو پیشرفته‌ترین ارتش‌های منطقه بود. ارتش با اتکا به علم و دانش خودش و ظرفیت‌های علمی کشور توانست از روز اول تا روز آخر جنگ، نقش بی بدیلی را در کنار سایر نیرو‌های مردمی ایفا کند.

او با اشاره به علل نپرداختن به دستاورد‌های علمی دفاع مقدس گفت: همین امروز فناوری‌های متعددی در جبهه جنگ اوکراین و روسیه در حال تزریق است و این فناوری‌های جدید نقاط عطفی را در پیروزی‌های طرفین ایجاد می‌کند، اما در دفاع مقدس ما با اتکا به داشته‌های خود و ظرفیت‌های ملی به دفاع از کشور پرداختیم.

امیر حاتمی تصریح کرد: اگر امروز کار تحقیقاتی و پژوهشی مناسبی بر نقش علم و فناوری در دفاع مقدس صورت گرفته بود، امروز یک گنجینه مناسب از رهیافت‌های علم و فناوری در اختیار داشتیم، اما با جرات می‌توان گفت که نیرو‌های مسلح و صنعت دفاعی آموخته‌های فراوانی از دفاع مقدس داشته است و پیشرفت‌های امروز ایران اسلامی در حوزه‌های موشکی، پهپادی، راداری، الکترونیک، دریایی، رزم زمینی و پدافندی برگرفته از تجربیات دوران دفاع مقدس است.

همه تصمیم‌گیران ما به‌خوبی می‌دانند که در آینده با چه‌چیزی مواجه خواهند بود. اگر امروز در بعد موشکی دارای قدرت هستیم به این دلیل است که ما درک کرده‌ایم که به این سلاح نیازمندیم. اگر امروز پهپاد داریم و در لبه این فناوری در دنیا هستیم و اگر دنیا امروز فهمیده است که پهپاد در جنگ آذربایجان و اوکراین نقش ایفا می‌کند ما خیلی قبل‌تر و در دوران دفاع مقدس به این موضوع رسیدیم.

او با اشاره به ارسال تسلیحات غربی به جنگ اوکراین گفت: امروز در جنگ اوکراین غربی‌ها با تسلیحات کوتاه‌برد و ضدزره به کمک اوکراین آمده‌اند. ما هم امروز در تمامی حوزه‌ها بخصوص تسلیحات ضد تانک و ضد بالگرد در ارتفاع مختلف دستاورد‌های خیلی خوبی داریم که می‌تواند سرنوشت یک رزم را رقم بزند. این نگاهی که در چند سال اخیر در حوزه جایگاه علم و فناوری پدید آمده نشان می‌دهد که ما به‌خوبی نیازمندی‌های دفاعی را تشخیص داده‌ایم و با تمام وجود برای قدرتمند شدن تلاش می‌کنیم.

او افزود: همانگونه که مقام معظم رهبری و فرماندهی معظم کل قوا حضرت امام خامنه‌ای (مد ظله العالی) فرمودند: “هشت سال دفاع مقدس ما صرفا یک امتداد زمانی و فقط یک بره زمانی نیست، گنجینه عظیمی است که تا مدت‌های طولانی ملت ما می‌تواند از آن استفاده کند، آن را استخراج کند و مصرف کند و سرمایه گذاری کند” با این نگاه راهبردی، از آنجا که ذات و جـوهر جنگ یک امر عقلانی است و بسیاری از تصمیمات نظامی جنگ و حتی سیاسی جنگ، بـراساس مـحاسبات دقـیق عقلانی، علمی، دانشی و فن‌آورانه و مبتنی بر تکنولوژی و مهندسی و آخرین روش‌های علمی و دانشمندی صورت می‌گرفت، دفاع مقدس به مثابه یک گنجینه عظیم در همه حوزه‌ها برای ملت ایران قابل بهره برداری است.

امیر حاتمی افزود: بررسی و کنکاش به تمامی ابعاد و جوانب دفاع مقدس از جمله بعد علمی و فناورانه، فرماندهی و مدیریت و به عبارتی تمامی مولفه‌های برتر ساز دفاع مقدس دو رهیافت کسب پیشرفته‌ترین فناوری و تکنولوژی‌های سلاح و تجهیزات برای مقابله با انواع تهدیدات، متناسب با نیاز روز و ارتقای هرچه بیشتر قدرت بازدارندگی دفاعی را به‌همراه خواهد داشت که بحمدالله امروز با تلاش‌ها و تدابیر فرمانده کل ارتش امیر سرلشکر موسوی و اقدامات ارزنده فرمانده نیروی زمینی قهرمان، امیر سرتیپ حیدری قدم‌های بزرگ و بی نظیری برداشته شده است.

مشاور فرماندهی معظم کل نیرو‌های مسلح در تشریح مولفه‌های موثر در پیروزی‌های بزرگ دفاع مقدس گفت: یکی از علل برجسته و غیر قابل کتمان پیروزی‌های بزرگ ملت ایران در دفاع مقدس در کنار سایر مولفه‌های تاثیر گذار و تعیین کننده، نقش برجسته و بی‌نظیر “علم و فناوری ها” در بعد نظامی و دفاعی، دفاع مقدس است که به دلیل اهمیت راهبردی و تعیین کننده آن در کسب این پیروزی‌های بزرگ، شایسته است به طور ویژه و خاص به این مقوله پرداخته شود.

امیر سرتیپ حاتمی افزود: قدرت ملی در کشور‌ها وابسته به مؤلفه‌های سیاسی، نظامی، اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی است. بنابراین، جایگاه کشور‌ها در هرم قدرت جهانی به میزان قابل ملاحظه‌ای وابسته به جایگاه و موقعیت آنان در هریک از این مؤلفه‌هاست و به نظر می‌‍رسد کسب و حفظ و به کارگیری قدرت نیز به میزان زیادی مرتبط با پیشرفت‌های فناوری است.

او افزود: گرچه امروزه قدرت دارای مؤلفه‌های فراوانی است که هریک به نحوی در پدیداری و ماندگاری آن نقش دارند، اما هنوز هم دیدگاه قالب در به کارگیری و بهره بارداری از قدرت همان است که نیروی نظامی را دارای نقش محوری می‌داند. بنابراین، نیرو‌های مسلح با درک واقعی از صحنه نبرد، عمده فعالیت‌های خود را در حوزه صنعت دفاعی با اتکا بر فناوری‌های موجود و با نگاه به ارتقای آن و دست یابی به فناوری‍های جدید‍تر، برنامه ریزی کرده تا از این رهگذر موجب ارتقاء بعد نظامی قدرت ملی کشور شوند.

امیر سرتیپ حاتمی با بررسی نقش علم و فناوری در جنگ تحمیلی و بیان مصادیق بارز تصریح کرد: دفاع مقدس سرشار از فکر، ابداع، علم و ابتکار بود و شایسته است این ذخیره ارزشمند مورد شناسایی و بهره برداری قرار گیرد، بی تردید ریشه همه پیشرفت‌های کشور را باید در دفاع‌مقدس جست‌وجو کرد. جبهه و جنگ و تحولات این هشت سال حکم یک دانشگاه بلکه بالاتر از دانشگاه برای ملت ایران بود. میدانی بود که همه استعداد‌های علمی و نخبگان کشور و همه ظرفیت‍های خاموش و بلااستفاده کشور و جامعه علمی و نخبگانی را شکوفا کرد و این شکوفایی اثر خود را امروز در پیشرفت‌های همه جانبه کشور در همه نشان داده است.

او افزود: بی تردید دامنه علم و فناوری بکار گرفته شده در جنگ تحمیلی خیلی بزرگ و گسترده است و باید به آن توجه ویژه‌ای شود، در تمامی دوران جنگ تحمیلی بویژه در پیروزی‍ها بزرگ و خیره کننده دفاع مقدس، ترکیبی از علوم و فناوری‌های نوینی همچون فیزیک، شیمی، مواد، مهندسی، پزشکی، زیستی، هسته‍ای، فضایی، جغرافیایی و در حوزه‍‌های نظامی، اجتماعی، فرهنگی و رسانه‌ای به کار گرفته شد، در این‌صورت اهمیت ابتکارات جمهوری اسلامی ایران درعرصه علم و فناوری بعنوان کشوری که همچون نهال نوپایی بعد از پیروزی بر طاغوت روی پای خود ایستاده است، نیازمند تبیین و بازنگری است.

امیر سرتیپ حاتمی با معرفی دستاورد‌های مهم دفاعی نهاد جهاد دانشگاهی بعنوان یکی از مرکز تولید علوم و فناوری در بدو پیروزی انقلاب ودفاع مقدس و در کنار نیرو‌های مسلح، بیان داشت: در حوزه بهداشت و درمان نیز پزشکان ایرانی با تکیه به علوم پزشکی و طب رزم تحولی شگرف را در حوزه بهداشت و درمان جهان پایه ریزی کردند و مجموعه درس آموخته‌های دفاع مقدس و تجربیات این دوران باعث شد که جایگاه ایران به عنوان یکی از مراجع علمی در حوزه علوم پزشکی در بخش‌های مختلف بهداشت، درمان و آموزش تثبیت شود.

مشاور فرماندهی کل نیرو‌های مسلح در امور ارتش با بیان نقش جهاد خودکفایی ارتش در نهادینه سازی علم و فناوری در دفاع مقدس افزود: پس از پیروزی انقلاب اسلامی و قطع رابطه با استکبار، مستشاران خارجی از کشور اخراج شدند و تصور غربی‌ها و آمریکایی‌ها بر این بود که با خروج مستشاران، تجهیزات پیشرفته ارتش همچون هواپیماها، سامانه‌ها، رادار‌های پدافندی و ناو‌ها زمین‌گیر خواهند شد و از کار خواهند افتاد، در نتیجه ایران تسلیم خواهد شد و تقاضای بازگشت مستشاران را خواهد داد؛ اما چنین اتفاقی رُخ نداد.

او افزود: با تحریم حوزه نظای و ارتش جمهوری اسلامی ایران و اعمال و تشدید تحریم‏‌ها از سوی استکبار و زمینه‌ی بروز و ظهور خلاقیت و نوآوری در جهت رفع مشکلات و تأمین نیازمندی‌‏‏های فنی و لجستیکی و قطعات یدکی تجهیزات نظامی زمینی، پدافندی، هوایی و دریایی و استفاده از حداکثر ظرفیت‌های علمی و عملی کارکنان ارتش را فراهم و سعی و تلاش شد تا از توانایی صاحب‌نظران، مبتکران، دانشمندان، نیرو‌های خلاق و متخصصین پرتوان ارتش، صنایع نظامی و غیرنظامی، دانشگاه‌ها و کارخانجات کشور بهره‌برداری تا نیاز‌های تجهیزات نظامی از طریق منابع داخلی تأمین شود.

مشاور فرماندهی کل نیرو‌های مسلح در امور ارتش نقش مهندسی رزمی در طول دفاع مقدس را برجسته و حائز اهمیت دانست و گفت: با شروع جنگ تحمیلی و به دلیل نیاز مبرم به دفاع از تهاجم ارتش بعثی، مهندسی رزمی شکل گرفت و منشا خدمات گسترده‌ای به امر دفاع مقدس شد که در موارد بسیاری، اقدامات مهندسی درتاریخ جنگ‌های دنیا بی بدیل بوده و اعجاز مهندسی قرن تلقی می‌شود.

مشاور فرماندهی معظم کل قوا در تبیین جایگاه و اهمیت قدرت نظامی خاطر نشان کرد: اگر برآیند قدرت کشور در زمینه‌های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و نظامی را قدرت ملی بدانیم بی شک این مولفه مهمترین عامل بازدارنده در مقابل دشمنان محسوب می‌شود و در این میان صاحبنظران بر اهمیت قدرت نظامی تقریباً اتفاق نظر داشته که قدرت نظامی خود نیز به عوامل متعددی از جمله توسعه علم و فناوری و دانش وابسته است و باید گفت که برتری علمی و فناورانه عنصر مهمی از امنیت ملی به شمار می‌رود، چراکه در هنگام صلح عامل بازدارنده است و در موقع بروز بحران و جنگ عامل پیروزی محسوب می‌شود.

امیر حاتمی در پایان سخنان خود گفت: با تمام وجود در میسر قدرتمند شدن حرکت می‌کنیم تا ارتشی را برای طلوع خورشید ولایت عظما آماده کنیم.

در این همایش که امیر سرتیپ کیومرث حیدری، فرمانده نیروی زمینی ارتش، امیر دریادار حمزه کاویانی، جانشین فرمانده نیروی دریایی ارتش، امیر سرتیپ ناصر آراسته، رئیس هیات معارف جنگ شهید سپهبد صیاد شیرازی و جمعی از فرماندهان، مسئولان و پیشکسوتان دفاع مقدس ارتش حضور داشتند از این پیشکسوتان و برترین‌های حوزه علم و فناوری نیروی زمینی ارتش در دوران دفاع مقدس تجلیل به عمل آمد./واحد مرکزی خبر

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.