بخشنامه دادستان کل کشور درباره سرقت‌های خشن

دادستان کل کشور با صدور بخشنامه‌ای درباره نحوه برخورد با سرقت‌های همراه با بکارگیری سلاح، تاکید کرد: این پرونده‌ها در اسرع وقت و با قاطعیت رسیدگی شود.

به گزارش شهروند آنلاین، با توجه به تاکید‌ها و دستور رئیس قوه قضائیه به دادستان کل کشور جهت تشکیل ستادی ویژه برای مقابله با سرقت‌های خشن و زورگیری‌ها، حجت الاسلام و المسلمین محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور در نامه‌ای خطاب به روسای دادگستری و دادستان‌های سراسر کشور درباره نحوه برخورد و رسیدگی به پرونده‌های سرقت‌های همراه با بکارگیری سلاح سرد و گرم، دستوراتی صادر کرد.

در بخشنامه دادستان کل کشور آمده است: در مراکز استان‌ها و یا شهرستان‌هایی که این گونه حوادث اتفاق می‌افتد، لازم است شعب ویژه رسیدگی به این نوع پرونده‌ها در دادسرا و دادگاه بدوی و تجدید نظر تشکیل و اسامی قضات به همراه شماره تلفن آنان به این دادستانی ارسال شود.

حجت الاسلام والمسلمین منتظری در این بخشنامه دستور داده است: از ضابطین مؤکداً خواسته شود کلیه پرونده‌های دارای عناوین فوق را در اسرع وقت به دادسرا ارسال و در مواردی که تحقیقات و جمع‌آوری ادله به آنان ارجاع شده با قید فوریت تکمیل و به دادسرا اعاده کنند.

دادستان کل کشور با تاکید بر رسیدگی به این پرونده‌ها در دادسرا و دادگاه در اسرع وقت و با قاطعیت کامل، به روسای دادگستری و دادستان‌های سراسر کشور اعلام کرد، ضروری است برای این نوع اقدامات و سرقت‌های توأم با خشونت و بکارگیری سلاح که غالبا مشمول ماده ۲۷۹ قانون مجازات اسلامی (محاربه) هستند، تأمین کیفری از نوع قرار بازداشت موقت صادر شود.

در بخشی از این بخشنامه آمده است: در صورت لزوم، از ظرفیت نیرو‌های بسیج در این گونه موارد نیز استفاده شود و از نیرو‌های انتظامی و اطلاعاتی حمایت جدی به عمل آید.

دادستان کل کشور در بخشی از این بخشنامه به روسای دادگستری و دادستان‌ها اعلام کرد که به هیچ عنوان به سارقان به عنف، مقرون به آزار و مسلحانه و دارای سابقه سرقت مرخصی داده نشود، همچنین برای محکومین و مجرمین حرفه‌ای و سابقه‌دار (کیف قاپ، به عنف، مسلحانه و مقرون به آزار) پیشنهاد عفو داده نشود.

دادستان کل کشور همچنین تاکید کرد که برای اجرای احکام صادره در خصوص پرونده‌های سرقت (اعم از غیابی و حضوری) اقدام عاجل به عمل آید./واحد مرکزی خبر

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.