چرا باید روزی 10دقیقه بدویم؟

دویدن نیاز به تجهیزات و امکانات خاصی ندارد و می‌توان در بیشتر زمان‌ها و اماکن آن را انجام داد

دویدن برای بسیاری از افراد یک ورزش محبوب است. مطالعات نشان می‌دهد که دویدن روزانه تنها به مدت 5 تا ۱۰ دقیقه و با سرعت متوسط نیز می‌تواند فواید مختلفی داشته باشد.

به گزارش شهروند آنلاین؛ در ادامه به نقل از وب ام دی به چند مورد از فواید و اثرات مثبت و شگفت‌انگیز دویدن خواهیم پرداخت.

بهبود سلامت قلب: 10 دقیقه دویدن در روز می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را به میزان قابل‌توجهی کاهش دهد. احتمال مرگ بر اثر بیماری‌های قلبی در افرادی که می‌دوند، تقریبا به نصف کاهش می‌یابد.

بهبود کیفیت خواب: خواب با کیفیت برای سلامتی افراد ضروری است. بدن شما هنگام خواب خود را ترمیم می‌کند به همین دلیل است که با احساس سرزندگی از خواب بیدار می‌شوید. با این حال متخصصان توصیه می‌کنند که از دویدن در اواخر روز خودداری کنید.

بهبود سلامت زانو و کمر: مطالعه‌ای که روی ۶۷۵ دونده ماراتن انجام شد، نشان داد که آنها نسبت به سایر افراد میزان التهاب مفصل (آرتریت) کمتری داشتند. دویدن احتمال ابتلا به مشکلات کمر در سنین بالا را کاهش می‌دهد.

بهبود حافظه: دویدن در کوتاه مدت و بلند مدت بر مغز شما اثرات مثبت می‌گذارد. ورزش هوازی ضربان قلب را بالا برده و باعث تعریق شما می‌شود که این امر نیز به نوبه خود اندازه هیپوکامپ، بخشی از مغز که مسئول حافظه و یادگیری است را افزایش می‌دهد.

کاهش ابتلا به سرماخوردگی: انجام ورزش‌های هوازی مانند دویدن دستکم 5 روز در هفته، احتمال ابتلا به عفونت‌های دستگاه تنفسی فوقانی را تا ۴۳ درصد کاهش می‌دهد.

اثرات مثبت روانی: دویدن به بهبود خلق و خو، تمرکز و کیفیت کلی زندگی افراد کمک می‌کند./ایسنا

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.