بدرقه زائران اربعین از 10 قرارگاه مرزی هلال‌احمر

داوطلبان و امدادگران از شمال تا جنوب کشور در آماد‌باش هستند

در آستانه موسم عزاداری اربعین حسینی و پیادهروی بزرگ عاشقان اباعبدالله‌الحسین (ع) جمعیت هلال‌احمر علاوه بر پوشش مسیرهای تردد زائران داخلی‌وخارجی در داخل مرز ایران و همچنین پوشش امدادی در خاک عراق در مناطق مرزی کشور هم فعالیتهای گسترده‌ای را دنبال می‌کند. براساس اعلام رئیس سازمان امدادونجات جمعیت هلال‌احمر به منظور ارائه خدمات امدادی به زائران اربعین حسینی تعداد 10 قرارگاه در مرزهای کشور ایجاد شده که قرارگاه مهران به عنوان قرارگاه ویژه‏،قرارگاه های شلمچه، خسروی و چزابه به عنوان قرارگاه‌های اصلی و 6 قرارگاه دیگر به عنوان قرارگاه‌های فرعی در مرزها فعال شده‌اند. به گفته مهدی ولی‌پور ایلام، خوزستان، کرمانشاه، سیستانوبلوچستان، خراسان‌رضوی،آذربایجانغربی، اردبیل و گیلان در بخش خدمات مرزی اربعین فعال شده‌اند. در مجموع این قرارگاه‌های مرزی 116 پایگاه امدادونجات‏ 179 منابع لجستیک و 384 نیروی امدادی مشغول خدمت‌رسانی به زائران حسینی هستند.

یکی از نقاط مرزی مهم که محل تردد تعداد زیادی از زائران ایرانی هم محسوب می‌شود، مهران در ایلام است. مرزی که مهم‌ترین و ویژه‌ترین قرارگاه هلال‌احمر در آن مستقر شده است. اسلامی، مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان می‌گوید همه امکانات و ظرفیت‌های ما در مرز ایلامآماده خدمات‌رسانی به زائران است:«28 پایگاه ثابت‌وسیار به همراه 430 نجاتگر تخصصی در پایگاه‌ها و پایانه منتهی به مرز ایلام مستقر شده‌اند و همه این ظرفیت‌ها را به‌کار گرفته‌ایم تا زائران حسینی با مشکلی روبه‌رو نباشند.»

تردد بی‌شمار زائران در مرز مهران و استان ایلام باعث شده تا ظرفیت خوبی از امدادگران موتورسوار هم در این منطقه مستقر شوند:«این امدادگران با موتور در مسیرها حرکت می‌کنند و به هرکدام از زائران که نیاز به کمک داشته باشند، خدمت می‌کنند.»

در مرز مهران، هلال‌احمری‌ها فکر همه چیز را کرده‌اند حتی برای زائرانی که توان راه رفتن ندارند ویلچرهایی قرار داده شده و داوطلبانی برای حرکت این ویلچرهادر مرز حاضر و آماده ایستاده‌اند:«50 ویلچر برای افرادی که توانایی راه رفتن ندارند در مرز مهران مستقر شده است.  علاوه بر این، گروه‌های سحاب ما هم که متشکل از جوانان امدادگر دوچرخه‌سوار هستند در منطقه حاضرند و طی گشت‌های مستمر خود به امدادرسانی به زائران می‌پردازند.»

امکانات درمانی مستقرشده در مهران هم کامل است، آنقدر کامل که وزیر بهداشت در بازدید روز دوشنبه خود از این مرز و قرارگاه امدادی آن، امکانات را مطلوب ارزیابی کرد و هم از هلال‌احمر برای ارائه این خدمات تقدیر کرد. به گفته علی محمدی، مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان ایلام ایجاد مرکز درمان بستری و سرپایی 52 تخته در پایانه مرزی مهران را از مهم‌ترین اقدامات برمی‌شمارد و می‌گوید در این مرکز امکانات آب‌اکسیژن‌تراپی،‏ سونا تراژی و مایع درمانی در فضایی خنک برای زائران فراهم شده است:«دو بالگرد جمعیت هلال‌احمر برای امدادرسانی سریع‌تر به بیماران در مرز مستقر شده‌اند. همچنین با ایجادیک اردوگاه بزرگ در منطقه چقاسبز ایلام بستر اسکان اضطراری را برای زائران فراهم کرده‌ایم و آماده‌ایم در صورت نیاز چادرهای راپل 240 متری را نیز برپا کنیم.»

مرز هوایی گیلان میزبان زائران حسینی

در استان گیلان هم گرچه مرز زمینیآستارا بسته است و ورودی زائر از کشور آذربایجان از این مرز اتفاق نمی‌افتد اما مرز هوایی در فرودگاه رشت باز است. سیاوش غلامی، مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر گیلان می‌گوید موکب امامزاده هاشم در محور اصلی آزادراه رشت به تهران دایر شده و مشغول خدمات‌رسانی به زائران حسینی است.

به گفته او 27 موکب با برخورداری از 60 نفر از رابطان بهداشتی و فرهنگی جمعیت هلال‌احمر در مسیرتردد زائران اربعین حسینی مشغول خدمت‌رسانی هستند:«‌علاوه بر این 16 شعبه هلال‌احمر فعال در سراسر استان به همراه 24 پایگاه امدادونجات در این ایام به صورت شبانه‌روزی در حالت آماده‌باش هستند و در صورت بروز هرگونه حادثه رانندگی در کنار اورژانس به یاری حادثه‌دیدگان‌می‌روند.»

گیلان علاوه بر اینها نیروهایی را هم برای خدمت به زائران اربعین در خاک عراق اعزام کرده است که این کاروان شامل چهار نجاتگر با تجهیزات امدادی ویک تریلی برای حمل دارو به همراه 23 نیروی نجاتگر دیگر بوده است.

مرز خسروی  امسال عاشقان حسین(ع) را در آغوش می‌کشد

در کرمانشاه نیز هلال‌احمری‌ها اقدامات جامع‌وکاملی در مرزها برای برقراری امنیت‌وآرامش زائران اربعین حسینی انجام داده‌اند. مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان کرمانشاه می‌گوید مرز خسروی خوشبختانه امسال در موسم اربعین بازگشایی شده و ما میزبان زائران حسینی در این مرز هستیم. به گفته محمدی 23 پایگاه و پست موقت امدادی در مسیر ورودی همدان به کرمانشاه و از کرمانشاه تا ایلام مستقر شده‌اند:«‌مرز دوم در استان کرمانشاه مرز سومار است. این مرز امسال به تردد ویژه موکب‌هایاربعین اختصاص یافته که البته به خاطر کامل نبودن برخیزیرساخت‌ها در آن نگران بروز مشکلاتی برای زائران هستیم.»

محمدی می‌گوید مرز سومار هم بار ترافیکی سنگینی دارد، هم صعب‌العبور است و با بسته شدن مرزها در چندروز گذشته باعث شد تا امدادگران هلال‌احمر در بخش خدمت‌رسانی به زائران حسابی مشغول شوند و با ایجاد اردوگاه اسکان اضطراری از آنها پذیرایی کنند:«در حال حاضر یک اردوگاه اسکان اضطراری در قصرشیرین ایجاد شده و آمادهخدمات‌رسانی به زائران است.»

اویادآور می‌شود که به منظور ارائه خدمات درمانی هم تیم درمان اضطراری در مرزهای کرمانشاه مستقر شده و 800 نیرو در این مسیر مشغول امدادرسانی به زائران هستند.

 

بدرقه زائران غیرایرانی در 2 قرارگاه مرزی سیستانوبلوچستان

در سیستان‌وبلوچستان هم زائران غیرایرانی اربعین حسینی برای رساندن خود به کربلا در حال تردد هستند. مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان سیستان‌وبلوچستان می‌گوید جمعیت هلال‌احمر استان سیستان‌وبلوچستان با ایجاد دو قرارگاه مرزی میرجاوه و ریمدان از زائران غیرایرانی اربعین استقبال می‌کند.

به گفته میربهاالدین این دو قرارگاه از ابتدای شهریورماه امسال برای خدمت‌رسانی به زائران حسینی مستقر شده‌اند. علاوه بر این 26 پایگاه ثابت و 6 پایگاه موقت نیز در مسیر تردد این زائران آماده خدمت‌رسانی در دو بخش اسکان اضطراری و امدادونجات هستند.

به گفته او زائران ورودی از مرزهای میرجاوه و ریمدان بعد از زیارت حضرت علی‌ابن موسی‌الرضا در مشهد و حضرت معصومه (س) در قم راهی عراق می‌شوند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.