ویدیو/ جهان در هفته‌ای که گذشت

نگاهی به اخبار جهان از ۲۹ آگوست تا ۴ سپتامبر ۲۰۲۲

از درگذشت میخائیل گورباچف و عباس معروفی تا درگیری‌ها در عراق، از لغو پرتاب موشک آرتمیس ناسا تا حمله اسرائیل به روسیه، در هفته‌ای که گذشت در جهان چه روی داد؟

گزارش گزارشگر شهروند از سر خط خبرهای جهان در هفته‌ای که گذشت:

🔹 دوشنبه ۲۹ آگوست:

🔸 پس از انتشار پیام کناره‌گیری مقتدی صدر از دنیای سیاست، هزاران هوادار او در منطقه سبز بغداد تظاهرات کرده و شلیک دست کم ۷ خمپاره به سوی منطقه سبز گزارش شد. در پی بحرانی شدن اوضاع در عراق تمام مرزهای زمینی ایران با این کشور بسته شد.

🔸برنامه پرتاب موشک پیشران آرتمیس ناسا به سوی کره ماه به دلیل مشکل فنی در یکی از موتورهای اصلی این موشک لغو شد.

🔹سه‌شنبه ۳۰ آگوست:

🔸میخائیل گورباچف، آخرین رهبر اتحاد جماهیر شوروی در زمان فروپاشی آن، در سن ۹۲ سالگی درگذشت‌. او نقش مهمی در پایان جنگ سرد داشت که برای آن برنده جایزه صلح نوبل شد.

🔸ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، با رافائل گروسی رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، که به همراه هیئتی برای بازرسی نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا وارد اکراین شده بود، و شماری از نمایندگان کنگره آمریکا در اوکراین دیدار کرد.

🔹چهارشنبه ۳۱ آگوست:

🔸شرکت گاز پروم روسیه صادرات گاز به شرکت برق و گاز انجی در فرانسه را متوقف کرد. همچنین صادرات گاز روسیه به اروپا از طریق خط لوله نورداستریم متوقف شد که نگرانی اروپا بابت انرژی در زمستان را افزایش داده است.

🔸اسرائیل شامگاه چهارشنبه دمشق، ریف و فرودگاه بین المللی حلب در شمال غرب این کشور را هدف حملات موشکی قرار داد که خسارات مادی به همراه داشت.

🔹پنجشنبه ۱ سپتامبر:

🔸عباس معروفی نویسنده و خالق آثاری همچون سمفونی مردگان و سال بلوا و گرداننده نشریه گردون در سن ۶۵ سالگی در اثر ابتلا به بیماری سرطان در برلین درگذشت.

🔸اتحادیه بین المللی نجوم سیارکی را که با شماره ۲۷۶۱۶۳ شناخته شده بود با الهام از نام خانوادگی بابک امین تفرشی، ستاره شناس و عکاس نجوم ایران، تفرشی نامگذاری کرد.

🔹جمعه ۲ سپتامبر:

🔸انفجار در مسجد گازرگاه هرات در افغانستان ده‌ها کشته و مجروح بر جای گذاشت. در این بمب‌گذاری انتحاری که توسط داعش انجام شد مجیب الرحمان انصاری خطیب این مسجد و از روحانیون نزدیک به طالبان کشته شد.

🔸ولادیمیر پوتین پس از ادای احترام به گورباچف اعلام کرد که در مراسم خاکسپاری او شرکت نخواهد کرد. پوتین که در دوران اتحاد جماهیر شوروی یک افسر عالی رتبه کا.گ.ب. بود از گورباچف به دلیل تضعیف امپراتوری شوروی و از دست دادن سرزمین‌های متعدد پس از فروپاشی آن دل خوشی نداشت.

🔹شنبه ۳ سپتامبر:

🔸سرنا ویلیامز اسطوره ۴۰ساله تنیس پس از شکست در رقابت‌های آزاد آمریکا اعلام بازنشستگی کرد. او در طول فعالیت حرفه‌ای خود برنده ۲۳ گرند اسلم شد.

🔸پرتاب موشک آرتمیس ناسا به سمت ماه برای دومین بار به تعویق افتاد. دلیل لغو پرتاب نشت سوخت در حین سوخت‌رسانی به موشک اعلام شد.

🔹یکشنبه ۴ سپتامبر:

🔸به دلیل درگیری بین نیروهای اوکراینی و روسی در اطراف نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا اتصال این نیروگاه به شبکه برق اوکراین قطع شد.

🔸بهای فروش هر دلار آمریکا در پایان معاملات روز یکشنبه بازار آزاد تهران به ۳۰هزار و ۳۰۰ تومان رسید که بالاترین رقم در ۱۹ روز گذشته به شمار می‌رود.

گوینده و گزارشگر: مهرناز الماسی

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.