نرو نیویورک برو سمرقند/ هواپیمای پیدا شده در گمرک!/ همه چیز دو برابر شد

مرور روزنامه های صبح کشور

روزنامه های امروز به بررسي قيمت اجاره بها و خريد مسکن در سال جاري ، اميدواري‌هايي براي احياي برجام و حصول توافق ، افزایش حقوق کارمندان و بازنشستگان دولت ، تحقق امضای الکترونیک پزشکان ، در معرض ورشکستگی اقتصاد اروپا ، نخست‌وزیر بعدی بریتانیا ، هفته پنجم رقابت‌های لیگ برتر فوتبال ایران و… پرداخته بودند

به گزارش شهروند آنلاین؛ امروز شرکت رئیس‌جمهور ایران در نشست سران سازمان شانگ‌های و عضویت اصلی ایران در شانگ‌های در صدر توجه و تحلیل برخی از مطبوعات بود. روزنامه های امروز همچنین به بررسي قيمت اجاره بها و خريد مسکن در سال جاري ، اميدواري‌هايي براي احياي برجام و حصول توافق ، افزایش حقوق کارمندان و بازنشستگان دولت ، تحقق امضای الکترونیک پزشکان ، در معرض ورشکستگی اقتصاد اروپا ، نخست‌وزیر بعدی بریتانیا ، هفته پنجم رقابت‌های لیگ برتر فوتبال ایران و… پرداخته بودند. با هم مروری داریم به برخی از این عناوین؛

 

40هزار سکه براي لاکچري نشيني!

روزنامه آرمان امروز:براساس گزارش هاي رسمي، قيمت اجاره بها و خريد مسکن در سال جاري، به انفجاري ترين حد خود در طول 5 ساله گذشته رسيده است. اين درحالي است که گرانترين وارزان ترين خانه هاي تهران، با يکديگر اختلاف قيمتي 4 برابري را پيدا کرده اند. به‌گونه‌اي که هم اکنون قيمت برخي از واحدهاي لوکس در مناطق شمال شهر از مرز 500ميليارد تومان گذشته که معادل 300دستگاه خودروي پرايد صفر و به عبارتي حدود 40هزار قطعه سکه تمام بهار آزادي مي‌شود.گزارش هاي رسمي حکايت از آن دارد که ميانگين قيمت مسکن شهر تهران در خردادماه با جهش 8.4 درصدي به 39.4 ميليون تومان رسيده است ضمن آنکه تعداد معاملات نيز با افزايش 32.3 درصدي نسبت به ماه قبل مواجه بوده است. آمارهاي بانک مرکزي نشان مي‌دهد در خردادماه سال 401 ، در ميان مناطق 22 گانه شهرداري تهران، بيشترين متوسط قيمت يک مترمربع زيربناي مسکوني معامله شده معادل 81 ميليون و 98 هزار تومان به منطقه يک و کمترين آن با 19 ميليون و 588 هزار تومان به منطقه 18 تعلق داشته است.بعد از منطقه 18 تهران،‌ منطقه 17 تهران از نظر کمترين متوسط قيمت يک مترمربع زيربناي مسکوني معامله شده قرار گرفته است. متوسط قيمت مسکن در اين منطقه نيز در خرداد ماه 1401 حدود 20 ميليون و 728 هزار تومان بوده است. پس از آن منطقه 20 تهران با متوسط قيمت 20 ميليون و 997 هزار تومان براي هر مترمربع زيربناي مسکوني قرار دارد و به اين ترتيب 3 منطقه 18، 17 و 20 تهران رتبه اول تا سوم ارزان قيمت ترين مناطق تهران به لحاظ قيمت مسکن به خود اختصاص داده‌اند.

 

توافق چندان نزدیک نیست

روزنامه آرمان ملی: هر چند که هنوز هم اميدواري‌هايي براي احياي برجام و حصول توافق وجود دارد اما برخي گمانه‌زني‌هاي رسانه‌ها بدين سمت و سو است که شايد احياي برجام يا رسيدن به توافق به بعد از انتخابات کنگره آمريکا موکول شود؛ در حالي که مشخص نيست که اساسا حتي پس از انتخابات َآمريکا نيز شاهد توافق باشيم و همان‌طور که گفته شد اينها صرفا گمانه‌زني رسانه‌اي است و قطعيت ندارد. گرچه اين گزاره را نيز که بارها مطرح شده طرفين بسيار به توافق نزديک هستند و به زودي به توافق خواهند رسيد نيز چندان نمي‌توان باقطعيت درباره‌اش صحبت کرد. لذا با توجه به شرايط پيراموني و اتفاقات رخ داده نمي‌توان چندان به نزديک بودن توافق خوشبين بود. شواهد و قرائن نيز حکايت از اين ندارد که در آستانه يک توافق قرار داشته باشيم. به هر جهت طرفين به صورت غيرمستقيم در حال مذاکره هستند و پاسخ ايران را آمريکا و پاسخ آمريکا را بايد ايران بررسي کند و آنقدر چکش کاري و بحث و گفت‌وگو صورت گيرد که تا به يک متن واحد برسند. رسيدن به متن واحد نيزممکن است که تا چند هفته محقق شود و يا در عرض چند سال محقق شود. اکنون که نزديک به يک سال و نيم گذشته هنوز توافقي صورت نگرفته و هنوز طرفين به دنبال راهي براي توافق هستند. از طرفي اينکه گفته مي‌شود توافق مي‌تواند به عنوان برگ برنده‌اي براي دولت بايدن و دموکرات‌ها باشد تا بر انتخابات کنگره تاثير‌گذار باشد بايد اذعان داشت که اين گزاره اصلا صادق نيست چرا که اولا حوزه سياست خارجي اساسا براي مردم آمريکا چندان جذابيتي ندارد. آن هم سياست خارجي در خصوص ايران و برجام ؛ چند درصد مردم آمريکا مي‌دانند که ايران کجاست و برجام چيست؟

 

مسیر سخت افزایش حقوق کارمندان و بازنشستگان دولت

روزنامه ابتکار:یک کارشناس بازار کار در واکنش به افزایش حقوق کارمندان و بازنشستگان دولت گفت: به طور قطع چنین منابعی در کوتاه‌مدت برای این تصمیم‌گیری در کشور وجود ندارد، چون درآمدهای دولت کاملا مشخص است و اتفاق خاصی هم در کشور صورت نگرفته که درآمدهای دولت را افزایش دهد.به گزارش خبرآنلاین، در حالی پیشنهاد افزایش حقوق کارمندان و بازنشستگان لشکری و کشوری در دولت در حال بررسی است که بنا به اعلام مقامات دولتی، منابع اعتباری لازم برای این پیشنهاد هنوز مشخص نیست.در هشتمین روز شهریورماه میرکاظمی، رئیس سازمان برنامه و بودجه در پاسخ به سوالی در خصوص افزایش حقوق کارکنان دولت و بازنشسته‌ها، گفت: جلسات بررسی این موضوع در حال برگزاری است تا منابع مالی برای اجرای آن تامین شود البته هنوز در دولت نهایی نشده است.وی تصریح کرد:موضوع افزایش حقوق‌ها ابتدا باید در دولت نهایی شود، سپس به مجلس شورای اسلامی یا سران قوا فرستاده می‌شود که قانونی و اجرا شود. از سوی دیگر میثم لطیفی، رئیس سازمان اداری و استخدامی گفته است: تامین اعتبارات برای افزایش حقوق و دستمزد باید از منابع پایدار باشد و نباید استقراض از بانک مرکزی صورت گیرد که بار تورمی داشته باشد.

 

امضای الکترونیک پای نسخه الکترونیک

روزنامه ایران:امضای الکترونیک پزشکان دو روز پس از مراسم رونمایی سامانه دیجیتال نسخ الکترونیک، از روز گذشته رسماً در کشور کلید خورد. تحقق امضای الکترونیک پزشکان به‌عنوان یک وظیفه قانونی توسط مجلس در بودجه ۱۴۰۱ به عهده سازمان نظام پزشکی گذاشته شد تا نسخه‌های الکترونیک ثبت شده، با تأیید پزشک اعتبار حقوقی و مالی داشته باشند. حال مقرر شده است برای تمامی پزشکان امضای دیجیتال صادر شود و آنها نسخ الکترونیک را از طریق امضای الکترونیکی یا دیجیتالی که روی تلفن همراهشان قرار می‌گیرد، امضا کنند. دکتر علی سالاریان معاون فنی و برنامه‌ریزی سازمان نظام پزشکی کشور با اعلام این خبر به «ایران» می‌گوید: با این اقدام تمامی نسخه‌های صادر‌شده از سوی پزشکان انکارناپذیر و قابل استناد خواهد شد و نسخه‌های پزشکی اعتبار بیشتری پیدا می‌کنند. گرچه  بحث امضای الکترونیک پزشکان از مدت‌ها پیش در کشور آغاز شده اما پروژه دیجیتال‌سازی امضای پزشکان به درستی پیاده نشده بود تا اینکه مسئولیت تحقق آن به‌عنوان یک وظیفه قانونی در بودجه امسال بر دوش بزرگ‌ترین صنف جامعه پزشکی گذاشته شد. این در حالی است که از زمان اجرای فرایند نسخه‌نویسی الکترونیک باید کارت هوشمند برای پزشکان صادر می‌شد که زمانبر و البته پرهزینه بود، از طرفی پزشکان مجبور بودند برای استفاده از این کارت‌ها تجهیزات خاصی را خریداری کنند. حالا پزشکان می‌توانند با استفاده از اپلیکیشن‌هایی که به گفته معاون فنی سازمان نظام پزشکی کشور دارای مجوز وزارت صمت و سازمان نظام پزشکی کشور هستند، روی گوشی خود اقدام به امضا کردن نسخه‌ها کنند.

 

نرو نیویورک برو سمرقند

روزنامه جوان:رئیس‌جمهور ایران قرار است ۲۴‌شهریورماه در نشست سران سازمان شانگ‌های که به میزبانی ازبکستان برگزار می‌شود، شرکت کند. ایران عضو اصلی شانگ‌های خواهد شد و شانگهای، طلیعه نظم نوینی در جهان آینده است. گویا سید ابراهیم رئیسی قرار است در نشست مجمع عمومی سازمان ملل نیز که اندکی بعد از اجلاس شانگ‌های در زمان مرسوم خود خواهد بود، شرکت کند، اما استدلال‌آوری محکمی وجود دارد که غیبت رئیسی در نیویورک، مواهب مادی و معنوی بیشتری برای ایران دارد تا حضور در آنجا و یک سخنرانی و یک مثلاً «عدم ملاقات» با بایدن و رفقای اروپایی‌اش. هرچند کم نیستند کسانی که با فکری سنتی و البته سطحی، «موقعیت نیویورک» و حضور در مجمع عمومی را برای رساندن صدای ایران به جهان بی‌بدیل و ممتاز می‌دانند. این فکر سنتی همیشه با فشار روانی تیمی که معمولاً در ادوار گذشته، بارسفربستن به ینگه دنیا را خوش می‌داشتند، همراه بوده و اینان دیگر به تنها چیزی که فکر نمی‌کردند، فایده منافع ملی بود و معمولاً در همان شیپور «موقعیت ممتاز نیویورک» می‌دمیدند. با این حال دلایل زیادی وجود دارد که «کم‌محلی» رئیسی به نیویورک و غیبت او در آنجا و مانور رسانه‌ای و تبلیغاتی کامل در سمرقند و اجلاس شانگهای، با همه شاخص‌هایی که این دولت از آغاز تاکنون دنبال کرده است، و با همه آنچه پیش‌رو داریم، سازگارتر و فایده‌مندتر است.

 

هواپیمای پیدا شده در گمرک!

روزنامه خراسان:یک فروند هواپیما، بیشتر از دو سال است که در گمرک مشهد دپو شده و خاک می خورد، غنیمتی در شرایط جنگ اقتصادی که گفته می شود باید تشریفات قانونی ترخیصش طی شود حالا چشم به آسمان دوخته تا روی باند پرواز بیاید .در شرایطی که تا سال گذشته بیش از 50 درصد ناوگان هوایی کشور به خاطر تحریم ها و نبود قطعات زمین گیر شده اند و تامین قطعات و تعمیر هواپیماها در شرایط کنونی کشور در خط مقدم خدمت به مردم به حساب می آید، این هواپیما بیش از دو سال است در گمرک مشهد خاک می خورد هواپیمایی که می توانست به خطوط هوایی کشور خدمت کند الان باید شاهد فرسوده شدنش باشیم. این یک خودروی لوکس نیست که بخواهیم به عنوان کالای قاچاق آن را امحا کنیم بلکه غنیمت است در شرایط جنگ همه جانبه استکبار علیه ملت ایران. به گزارش خراسان رضوی، رسوب کالا در گمرکات کشور بعد از تحولات ارزی سال 97 تشدید شده که عامل اصلی آن را می‌توان در ابلاغیه‌ها و دستورالعمل‌های دولت و بانک مرکزی هم برای مدیریت بازار ارز و هم حمایت از تولیدات داخلی در شرایط جنگ اقتصادی تحمیل‌شده علیه ملت ایران جست وجو کرد، ثبت سفارش‌های متغیر تأمین ارز دشوار و کاغذبازی فرسوده اداری و بعضا واردات کالا بدون تامین  ارز آن از سوی  برخی وارد کننده ها و  ده‌ها عامل ریزودرشت دیگر باعث افزایش کالاهای انبار شده در گمرک شد. تحریم‌ها تشدید شد ولی روند ترخیص کالاها از گمرک هم به همان میزان سخت شد، کالاهای اساسی و فاسدشدنی در انبارهای گمرکات رسوب‌کرده بودند. از سال گذشته رئیس جمهور و دستگاه قضا به موضوع ورود کردند تا کالاهای اساسی فاسدشدنی تحت هیچ شرایطی در گمرکات نمانند و به بازار عرضه شوند اما کالاهای دپو شده محدود به مواد غذایی  و کالای اساسی نبودند مثلاً خودروهای لوکس خبرسازترین کالاهای رسوبی گمرکات هستند. در گمرکات خراسان رضوی چه خبر است، چه کالاهایی با چه ارزشی در گمرکات استان خاک می‌خورند؟

 

آمریکا به متحدانش هم رحم نکرد

روزنامه کيهان:این روزها «بحران انرژی» به مهم‌ترین موضوع رسانه‌های غربی تبدیل شده است. قیمت گاز 10 برابر و قیمت برق 20 برابر شده است. اقتصاد اروپا به نوشته اکونومیست «قطعاً وارد رکود می‌شود» و صنعت نیز، تحت فشار سنگینی است. بخش خدمات در اروپا نیز بنابه نوشته اکونومیست احتمالاً در ماه‌های آینده، دچار رکود و بخش‌های املاک و حمل‌ونقل با مشکلات بسیار شدیدی مواجه خواهند شد، زیرا مصرف‌کنندگان، کمربندهای خود را برای زمستانی طولانی و سرد، سفت می‌کنند و پس‌اندازها هم، رو به پایان است.  همه از زمستان سرد اروپا سخن می‌گویند. نگرانی‌ها از بروز شورش، سرقت و حتی جنایت و خودکشی در کشورهای اروپایی به دلیل افزایش قیمت حامل‌های انرژی و تورم ناشی از آن بالاست. بر اساس گزارش‌ها موج جدید بحران گازی اروپا که به دنبال توقف کامل صادرات گاز نورد استریم یک شروع شده شرکت‌های بزرگ اروپایی را در معرض ورشکستگی قرار داده است. همین چند روز پیش مدیر «آرسلور متال» دومین غول فولادساز بزرگ جهان اعلام کرد به‌دلیل افزایش شدید قیمت گاز و انرژی برخی از کارخانه‌‌های خود را در اروپا تعطیل می‌کند: «از اواخر سپتامبر (اوایل مهر) تولید کوره بلند شماره سه در برمن آلمان با ظرفیت تولید سالانه ۱.۲ میلیون تن چدن متوقف خواهد شد…در 3ماهه چهارم سال میلادی نیز تولید در کارخانه‌هامبورگ، جایی که مفتول فولادی تولید می‌کند را متوقف خواهیم کرد». بر اساس گزارش‌ها یک شعبه از این کارخانه فولاد‌سازی در اسپانیا نیز به دلیل بحران انرژی تعطیل می‌شود.

 

انتخاب جانشین دلقک

روزنامه وطن امروز:لیز تراس دیروز پس از شکست دادن ریشی سوناک در رقابت برای جانشینی بوریس جانسون، نخست‌وزیر بعدی بریتانیا شد. این پیروزی همچنین به منزله پایان دوران نخست‌وزیری بوریس جانسون است که پس از ماه‌ها رسوایی که باعث کاهش حمایت از دولتش شد، مجبور شد در ماه جولای استعفای خود را اعلام کند. در پی استعفای جانسون و پس از هفته‌ها رقابت برای رهبری حزب محافظه‌کار و انتخاب به عنوان نخست‌وزیر انگلیس که اغلب با جدل و دعوا و بحث‌های خشن همراه بود و منجر به رویارویی وزیر خارجه با وزیر سابق دارایی، ریشی سوناک شد، تراس در رای اعضای حزب محافظه‌کار در صدر قرار گرفت. وزیر سابق خارجه انگلیس و نخست‌وزیر فعلی این کشور دیروز با کسب 57.4 درصد آرا در برابر 42.6 درصد رای ریشی سوناک به پیروزی رسید. او سومین نخست‌وزیر زن در انگلیس خواهد بود. او روز سه‌شنبه به اسکاتلند سفر خواهد کرد تا با اجازه ملکه 97 ساله انگلیسی‌ها برای نخست‌وزیری و تشکیل کابینه اقدام کند. اما این پیروزی چندان برای تراس خوش‌یمن نیست، چرا که او در زمانی که انگلیس با بحران افزایش هزینه‌های زندگی، ناآرامی‌های صنعتی و رکود مواجه است، به این سمت دست یافته و در واقع میراث‌دار انبوهی از مشکلات اقتصادی و اجتماعی خواهد بود که احتمالا آینده سیاسی او را به خطر خواهد انداخت. تراس که مدت‌ها پیشتاز رقابت برای جانشینی جانسون بود، چهارمین نخست‌وزیر محافظه‌کاران از زمان انتخابات 2015 خواهد بود. در این مدت انگلیس از بحرانی به بحران دیگر وارد شده و اکنون با رکودی طولانی مواجه است؛ وضعیتی که به گواه بانک مرکزی انگلیس به دلیل تورم سرسام‌آور در ماه جولای به 10.1 درصد رسید و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال 2022 به 13 درصد برسد.

 

همه چیز دو برابر شد

روزنامه شرق:هفته پنجم رقابت‌های لیگ برتر فوتبال ایران عصر امروز با برگزاری دیدار تیم‌های استقلال و پیکان به پایان می‌رسد. این دو تیم پیش از شروع بازی‌های این هفته با کسب هفت امتیاز در رده‌های چهارم و پنجم جدول رده‌بندی قرار گرفته بودند. موضوعی که حساسیت کار را برای آنها دوچندان می‌کند. فارغ از مسائل فنی که می‌تواند این بازی را دستخوش تغییر کرده و به جذابیت‌های آن بیفزاید، مسئله حضور زنان در ورزشگاه همچنان موضوع مهمی است. استقلال برای دومین بار در طول فصل می‌تواند پذیرای تماشاگران زن باشد. آنها پیش از این در دیدار با مس کرمان با حضور 500 تماشاگر زن بازی را برگزار کرده و برد شیرینی به دست آوردند. کلا این باشگاه ایرانی، اولین باشگاه لیگ برتری است که توانسته برای اولین بار شاهد حضور زنان در ورزشگاه برای یک بازی لیگ باشد. این اتفاق خوب امروز برای دومین بار قرار است در جمع هواداران آبی‌پوش تهرانی تکرار شود؛ با این تفاوت که دو اتفاق مهم افتاده است. اولین اتفاق خوب ولی نه ایدئال افزایش دوبرابری تعداد حضور زنانی است که می‌توانند با تهیه بلیت راهی ورزشگاه شوند. پیش از این فقط مجوز حضور 500 زن برای حضور در ورزشگاه صادر شده بود ولی برای بازی امروز این عدد به هزار نفر رسیده است. واضح است که در مقایسه با هفته نخست، این عدد رشد قابل توجهی داشته ولی با توجه به گنجایش ورزشگاه، هنوز تعداد حضور تماشاگران زن برای این نوع بازی‌ها، فاصله زیادی با آنچه که باید دارد. این مورد هم از چشم مسئولان امر پنهان نمانده است. آنها وعده داده‌اند که به شرط رعایت مواردی که مدنظر است این تعداد در هفته‌های آتی بیشتر هم می‌شود. همین رشد 500 نفری، نشانه‌ای برای آینده‌ای بهتر است. از این مورد گذشته، به غیر از هزار نفری که می‌توانند بلیت تهیه کنند همچنان تعدادی از تماشاگران هم با گزینش و دعوت شانس رسیدن به ورزشگاه را دارند.

 

استتار پولشویی به اسم صندوق‌های قرض‌الحسنه

روزنامه فرهیختگان:قرض‌الحسنه یکی از ابزارهای اسلامی برای مقابله با سیستم ربوی است. صندوق‌های قرض‌الحسنه با هدف اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه تشکیل شدند. این صندوق‌ها با اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه که فاقد سود بوده، تلاش می‌کنند تا به رفع‌مشکلات اقشار محروم جامعه بپردازند. طی دهه‌های اخیر با وجود اینکه صندوق‌های زیادی به گروه‌های کم‌درآمد، برخی کسب‌وکارها و بخش مولد کمک کرده‌اند، اما مدیریت پرریسک برخی از آنها نیز مشکلاتی را برای سیستم پولی و مالی کشور به وجود آورده است. برای نمونه، در سال 1382 با به وجود آمدن بحران برای دو صندوق قرض‌الحسنه در استان اصفهان (با توجه به حجم فعالیت گسترده این صندوق‌ها) بحران بزرگی برای سیستم پولی و بانکی کشور به وجود آمد که این بحران مانع رشد سیستم قرض‌الحسنه در سیستم پولی کشور شد. درمقابل متاسفانه در همان سال‌ها بود که بانک‌های خصوصی رشد فزاینده‌ای داشتند و سیستم پولی و بانکی کشورمان عملا تحت‌تاثیر بانک‌ها قرار گرفت و نقش صندوق‌های قرض‌الحسنه در سیستم پولی کشور کمرنگ شد. در سال‌های اخیر با رشد و توسعه بانک‌های قرض‌الحسنه در کشور سیستم قرض‌الحسنه تا حدودی توانسته است در سیستم پولی کشور نقش‌آفرینی کند. نکته قابل‌تامل اینکه، این صندوق‌ها به‌رغم فعالیت‌های مفید؛ در سال‌های اخیر که سیستم مالیاتی کشور و بانک مرکزی کشور موضوع رصد رد پول را جدی‌تر گرفته‌اند، برخی صندوق‌ها در نبود نظارت کافی، انحرافات جدی در نقل‌وانتقال پول دارند. طبق بررسی‌های «فرهیختگان»، یکی از روش‌های افراد متخلف و سودجو برای انجام فرارمالیاتی، مخفی کردن نوع فعالیت خود با سوءاستفاده از فضای غیرشفاف صندوق‌های قرض‌الحسنه است. گرچه اغلب صندوق‌های قرض‌الحسنه موارد قانونی را رعایت می‌کنند؛ اما تعدادی از صندوق‌های قرض‌الحسنه امکان تخلف را برای متخلفان فراهم کرده‌اند. از این‌رو بیم آن می‌رود درصورت تشدید این‌گونه اقدامات، مجددا این سنت اسلامی دچار بحران شده و بهانه‌ای برای به حاشیه بردن آن از سیستم پولی کشور شود.

 

سگ‌گردان حرفه‌ای؛ ماهی 7میلیون و 500

روزنامه همشهری:چند سالی می‌شود که در سایه توسعه زندگی شهرنشینی و رواج مهاجرت به شهرهای بزرگ، بازار مشاغل کاذب هم حسابی رونق گرفته است؛ مشاغلی که نه نیاز به تخصص و تجربه دارند و نه سرمایه و اندوخته مالی، بلکه تنها لازمه‌شان توانایی بالا در برقراری ارتباط اجتماعی خوب و مجاب کردن مشتری‌هاست. در گذشته این افراد با آگهی‌های کاغذی روی درودیوار شهر ابراز وجود و سعی می‌کردند بازار کسب‌وکارشان را داغ نگه دارند، اما حالا در سایه اپلیکیشن‌های نیازمندی و سایت‌های تبلیغاتی راحت‌تر از قبل می‌توانند بازار کار خود را مدیریت کنند.وقتی صحبت از مشاغل کاذب می‌شود ناخودآگاه همه یاد فیلم «چند می‌گیری گریه ‌کنی» شاهد احمد‌لو و جماعت گریه‌کنی می‌افتند که باور وجود خارجی‌اش برای مردم در دهه 80 خیلی آسان نبود، اما حالا در رسته مشاغلی است که اتفاقا طرفداران زیادی هم دارد. پولی که شرکت متولی از بابت گریه کردن نیروهایش می‌گیرد، هم بستگی به مراسم دفن و کفن و مجلس ختم دارد و هم بستگی به نوع گریه‌ای که درخواست می‌کنند.رسول، مدیر یکی از شرکت‌های خدماتی در این بخش است. البته شرکتش به‌عنوان خدمات مجالس فعالیت دارد، اما چند تیم گریه‌کن کاربلد دارد که هرکدام با نرخ خاص خود کار می‌کنند؛ از گریه و‌ زاری ساده گرفته تا گریه همراه با شیون، غش و خودزنی. می‌گوید اعضای تیم‌های گریه‌کن را بیشتر زنان تشکیل می‌دهند. قبلا بیشتر زنان میانسال طرفدار این کسب‌وکار بودند، اما حالا جوان‌ترها بازار کار را از میانسالان ربوده‌اند. صحرا یکی از این دختران جوان است که هفته‌ای 2 تا 3 بار شرکت در مجالس عزاداری سهمش می‌شود: «‌دانشجوی رشته کامپیوتر هستم. هرجا برای پیدا کردن شغل اقدام کردم به‌خاطر ساعت‌های ‌کاری موفق نبودم تا اینکه به سفارش یکی از دوستانم با این شرکت آشنا شدم.

 

شکر، کود، لب تاپ؛ شطرنج!

روزنامه اطلاعات: خبر بدهی مالیاتی فدراسیون شطرنج به دلیل نوع فعالیت اقتصادی و اعداد و ارقام اعلام شده در ابتدا به نظر می‌رسید خبر موثقی نباشد، ولی بعد از گذشت مدتی از انتشار این خبر معلوم شد خبر درست بوده و این فدراسیون به دلیل فعالیت‌های اقتصادی ۹ میلیارد تومان مالیات از سال ۹۲ بدهکار است که با توجه به اضافه شدن جریمه تأخیر، این مبلغ به ۱۴ میلیارد تومان رسیده است.اگر اتفاقات چند سال اخیر فدراسیون شطرنج را مرور کنیم متوجه تناقضات زیادی در وضع مالی این فدراسیون خواهیم شد و سئوال مهم این است که نقش نظارتی وزارت ورزش در این میان چیست؟به همه فدراسیون‌های ورزشی یک ذیحساب غیر مستقر به عنوان نماینده وزارت ورزش برای نظارت بر گردش مالی فدراسیون و بررسی به اسناد مربوطه معرفی می‌شود، با این اوصاف چطور ممکن است تکلیف چنین گردش مالی بالایی در زمان تودیع رئیس وقت فدراسیون روشن نشده باشد؟جالب اینکه همین فدراسیون به دلیل بدهی به فدراسیون جهانی بابت هزینه میزبانی مسابقات قهرمانی جهان که در تهران برگزار شد، در آستانه محرومیت قرار گرفت تا اینکه وزارت ورزش بدهی فدراسیون شطرنج را تسویه کرد و مشکل بر طرف شد.فدراسیون شطرنج همیشه جزو فدراسیون‌هایی بوده است که خبر مشکلات مالی آن را می‌شد در بین خبرها مشاهده کرد، چطور ممکن است فدراسیونی با این گردش مالی بالا همیشه اظهار بی پولی کند؟به قول معروف تکه‌های این پازل با هم جور در نمی‌آید و حتی معلوم نیست درآمد حاصل از این فعالیت‌های تجاری دقیقاً کجا هزینه شده است؟مورد مبهم دیگر این است که چرا فدراسیون شطرنج کد اقتصادی داشته و  چطور اقدام به واردات شکر، لب تاپ و کود کرده است؟

 

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.