آیا کی‌روش دردی از تیم ملی فوتبال دوا می‌کند؟

کارشناسان در گفت‌وگو با «شهروند» بازگشت سرمربی پرتغالی را به ایران بررسی کردند

سیروس دین‌محمدی و حسین فرکی، دو پیشکسوت فوتبال ایران نگران وضعیت تیم ملی هستند؛ آنها امیدوارند بهترین تصمیم گرفته شود.

به گزارش خبرنگار شهروندآنلاین، اگرچه احسان اصولی، سخنگوی فدراسیون فوتبال در مصاحبه‌ای که بعد از جلسه هیات رئیسه انجام داد، همه آنهایی را که تصور می‌کنند حضور کارلوس کی‌روش در ایران قطعی است، گیج کرد، اما آنچه از شواهد و قرائن مشخص است باید طی روزهای آینده شاهد حضور مربی پرتغالی در ایران و نشستن او روی نیمکت تیم ملی باشیم.

این روزها در هر محفل فوتبالی‌ بحث برکناری دراگان اسکوچیچ و حضور کارلوس کی‌روش را در تیم ملی می‌شنویم. اگرچه فدراسیون فوتبال هیچ چیزی را تایید نمی‌کند، اما برگزار نشدن جلسه میان مهدی تاج و اسکوچیچ به موضوع برکناری او دامن می‌زند.

در جلسه‌ای که صبح سه‌شنبه برگزار شد، اعضای هیات رئیسه فدراسیون درباره چگونگی تغییر در تیم ملی به بحث و تبادل نظر پرداختند، اما هنوز خبر قطعی از سوی مدیران فوتبال اعلام نشده است. احسان اصولی، سخنگوی فدراسیون فوتبال نیز در مصاحبه‌ای که داشت، در این‌باره گنگ صحبت کرد تا بر ابهامات افزوده شود. او هرگونه تصمیم برای قطعی شدن حضور کی‌روش را رد و اعلام کرد اسکوچیچ هنوز سرمربی تیم ملی است و کارش را دنبال خواهد کرد.

اگرچه منصور قنبرزاده، نایب رئیس دوم فدراسیون و دیگر عضو هیات رئیسه این‌گونه صریح حرف نزد، اما بر اساس اخباری که ما از هیات رئیسه فدراسیون به دست آوردیم، مهدی تاج در جلسه صبح سه‌شنبه مجوز پیش بردن مذاکرات با کی‌روش را دریافت کرده و به نظر می‌رسد طی روزهای آینده موضع فدراسیون‌نشینان در رسانه‌ها هم تغییر کند.

موضوع مهم تمایل مهدی تاج به تغییر در پست سرمربی تیم ملی است و به نظر می‌رسد اگر مخالفتی جدی علیه کارلوس کی‌روش وجود نداشته باشد، این مربی به‌زودی به ایران بازخواهد گشت تا هدایت تیم ملی فوتبال را در دست بگیرد.

در این بین، توییت محمد جماعت، مدیر رسانه تیم ملی فوتبال نیز در این‌باره جالب است. او نوشته: «سوای تمام زنده‌بادها و مرده‌بادهای هواداری درباره تیم ملی و کادر فنی آن، هیات رئیسه فدراسیون فوتبال با توجه به جمیع جهات و ابعاد، بهترین تصمیم را با توجه به صرف و صلاح فوتبال کشور خواهد گرفت.»

ادبیات این توییت و استفاده از کلمات صرف و صلاح نکته‌دار است. از سوی دیگر، خبرگزاری ایرنا اعلام کرده است که کی‌روش تا آخر هفته به ایران خواهد آمد و با قراردادی 4 ماهه رسما سرمربی تیم ملی خواهد شد. خبرگزاری دولت حتی مبلغ قرارداد کی‌روش را هم ماهیانه 50 هزار یورو اعلام کرده تا همه گمانه‌زنی‌ها به سمت تغییر روی نیمکت تیم ملی ایران برود.

اما در کنار همه این مسائل، آیا واقعا کی‌روش می‌تواند با تیم ملی ایران در جام جهانی نتیجه خوب بگیرد؟ این مربی پرتغالی در دو جام جهانی قبلی ایران را هدایت کرده و حالا برای سومین حضور متوالی روی نیمکت ایران خیز برداشته است. اگرچه کی‌روش موافقان زیادی نزد عموم جامعه دارد، اما در بین کارشناسان، بسیاری حضور او را در این مقطع زمانی اشتباهی بزرگ می‌دانند.

به همین دلیل با سیروس دین‌محمدی و حسین فرکی، دو پیشکسوت و کارشناس فوتبال درباره بازگشت کارلوس کی‌روش به تیم ملی ایران به گفت‌و‌گو نشستیم که نظرات آنها را در ادامه می‌خوانید:

فرکی: کی‌روش با یک اردو چه‌کاری می‌خواهد بکند؟

حسین فرکی، مربی سابق تیم ملی که تجربه بسیاری در فوتبال ایران دارد و در تیم‌های مختلفی مربیگری کرده، معتقد است کارلوس کی‌روش زمان زیادی برای ایجاد تغییر در تیم ملی ندارد. او در گفت‌وگو با خبرنگار ما بیان کرد:‌ «اگر دنبال تصمیم عاقلانه هستید، ادامه دادن با کادر فنی کنونی در این مقطع بهترین کار است. هرچه باشد دراگان اسکوچیچ تیم ملی را در شرایط سخت تحویل گرفته و به جام جهانی رسانده و طبیعی است که او به عنوان سرمربی، تیم ایران را در جام جهانی همراهی کند.»

مربی سابق تیم ملی و دستیار برانکو ایوانکوویچ در جام جهانی 2006 آلمان همچنین گفت: «خاطرم هست بعد از صعود تیم ملی به جام جهانی 2006 نیز این بحث‌ها درباره برانکو بود. می‌گفتند ایوانکوویچ را برکنار کنید و یک مربی بزرگ یا ایرانی بیاورید. آن زمان دادکان سفت و سخت ایستاد و اجازه نداد. به هر حال حق برانکو بود که در جام جهانی سرمربی ایران باشد و همین اتفاق هم افتاد. الان نیز این مساله درباره اسکوچیچ صدق می‌کند. او باید با تیم ایران به جام جهانی برود و امیدوارم که اتفاق ویژه‌ای رخ ندهد.»

فرکی با اشاره به توافقاتی که گفته می‌شود مدیران فدراسیون با کی‌روش انجام داده‌اند، گفت:‌ «آقای تاج یا سایر مدیران فدراسیون آیا تضمینی می‌توانند بدهند که با کی‌روش در جام جهانی موفق می‌شویم؟ همان‌طور که تضمینی برای موفقیت اسکوچیچ نیست، برای کی‌روش هم نیست. نکته دیگر اینکه کی‌روش حدود 4 سال از تیم ایران دور بوده و شرایط نسبت به قبل بسیار تغییر کرده است. از طرفی، او زمان زیادی ندارد که برگردد و کاری انجام بدهد. اصلا او در یک اردو چه می‌تواند بکند؟ کی‌روش مربی بزرگی است، اما بزرگ‌تر از او هم نمی‌تواند کار خاصی برای تیم ملی ایران در این زمان کوتاه انجام بدهد.»

دین‌محمدی: از کجا معلوم شوک کی‌روش جواب بدهد؟

سیروس دین‌محمدی، مردی که در جام جهانی 1998 حضور داشت و قبل از این تورنمنت، طعم تغییر سرمربی را چشید، معتقد است شوک کی‌روش ممکن است جواب ندهد و آن وقت انتقادها از فدراسیون بیشتر می‌شود. او به خبرنگار ما گفت: «ما قبل از جام جهانی 98 هم بارها گفتیم که نباید ایویچ برکنار شود، اما فدراسیون تصمیم خود را گرفت و بعد از باخت سنگین در بازی دوستانه با رم او را عوض کرد. در صورتی که تیم ایران در آن مقطع در بدنسازی بود و با شرایط سختی مقابل رم قرار گرفت. با این حال، ایویچ را برداشتند و ما با 3 امتیاز از جام جهانی خداحافظی کردیم. این در حالی بود که همه‌مان عقیده داریم اگر ایویچ می‌ماند، تیم ایران می‌توانست علاوه بر آمریکا، یوگسلاوی را هم شکست بدهد.»

ستاره سابق تیم ملی با اشاره به احتمال حضور کارلوس کی‌روش تاکید کرد: «الان هم از کجا معلوم است که شوک کی‌روش جواب دهد؟ شوک‌ها روی نیمکت تیم‌ها همیشه مثبت نیست. کی‌روش که از نظر فنی در مدت کوتاه موجود نمی‌تواند کار خاصی از پیش ببرد، فقط می‌ماند بحث‌های روحی و روانی که همه‌مان می‌گوییم او استاد است. اما واقعا شاید این شوک جواب ندهد. آن وقت چه کسی پاسخگوست؟»

سیروس دین‌محمدی در بخش بعدی صحبت‌های خود افزود: «از ته قلب آرزو می‌کنم که فدراسیون فوتبال یک تصمیم درست درباره نیمکت تیم ملی بگیرد. من اصلا نمی‌خواهم بگویم کی‌روش خوب است یا اسکوچیچ. هر دو مربی قابل احترام هستند، اما در مقطع کنونی تصمیم حساسی باید گرفته شود. مدیران فدراسیون باید تصمیمی بگیرند که بعد از رقابت‌های ایران در جام جهانی بتوانند با هر نتیجه‌ای پاسخگوی تصمیم خود باشند.»

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.