رهبر حزب محافظه کار انگلیس، نخست وزیر شد

کاخ باکینگهام اعلام کرد لیز تراس، رهبر حزب محافظه کار انگلیس، دعوت ملکه را برای تشکیل دولت پذیرفت و بدین ترتیب، به طور رسمی نخست وزیر انگلیس شده است.

به گزارش شهروند آنلاین از لندن، کاخ باکینگهام اعلام کرد لیز تراس، رهبر حزب محافظه کار انگلیس، دعوت ملکه را برای تشکیل دولت پذیرفت و بدین ترتیب، به طور رسمی نخست وزیر انگلیس شده است.

صبح امروز بوریس جانسون، نخست وزیر پیشین انگلیس به دیدار ملکه در کاخ بالمورال در اسکاتلند رفته بود تا استعفای خود را به ملکه ارائه کند.

پس از پذیرش استعفای بوریس جانسون، لیز تراس در همان کاخ به دیدار ملکه رفت.

ملکه الیزابت دوم، دچار مشکلات جسمی است و نتوانست از اسکاتلند به لندن بیاید تا مراسم تشریفاتی برای تعیین نخست وزیر جدید را به جا آورد.

انتظار می‌رود نخست وزیر جدید امروز عصر در برابر دفترش در لندن، برنامه‌های خود را اعلام و سپس دستکم شماری از اعضای هیات دولتش را معرفی کند.

لیز تراس (Mary Elizabeth Truss) در جوانی چپ گرا بود، اما بعدا به حزب راست محافظه کار پیوست. او از سال ۲۰۱۰ به عنوان نماینده حزب محافظه کار از حوزه جنوب غرب نورفولک (Norfolk) وارد مجلس عوام انگلیس شد و از آن زمان به عنوان وزیر، معاون وزیر یا دیگر سمت‌های دولتی نقش داشته است به همین علت منتقدانش او را عضو موثر در ناکامی‌های حزب حاکم محافظه کار می‌دانند.

لیز تراس مدتی معاون وزیر در امور زنان و برابری بود و از سال ۲۰۲۱ به عنوان وزیر خارجه دولت جانسون منصوب شده است.

تراس مدتی در شرکت نفتی شل، اندیشکده رفورم (Reform)، و به عنوان معاون وزیر آموزش، معاون وزیر محیط زیست، مواد غذایی و مناطق روستایی، معاون وزیر دادگستری، لرد خزانه داری، وزیر توسعه بین الملل و مذاکره کننده ارشد انگلیس با اتحادیه اروپا، کار کرده و از هواداران ادامه عضویت انگلیس در اتحادیه اروپا بود، اما پس از اعلام نتیجه همه پرسی خروج این کشور از اتحادیه اروپا، موسوم به برگزیت (Brexit)، با این اتحادیه مخالفت می‌کند.

شماری از سیاستمداران انگلیسی معتقدند تراس که نشان داده به جناح راست افراطی حزب محافظه کار تمایل بیشتری دارد دودستگی در حزب محافظه کار را بیشتر خواهد کرد.

لیز تراس در حالی سکان دولت را بدست می‌گیرد که به گفته صاحب نظران با ۱۱ چالش اساسی روبه‌رواست./واحد مرکزی خبر

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.