رنج بیماری را کم می‌کنیم

بانک امانات پزشکی هلال‌احمر میانه، در روزهای سخت به داد اهالی شهر می‌رسد

ماجرا از فروردین 1399 شروع شد؛ نخستین روزهایی که خبر شیوع کرونا از گوشه‌وکنار کشور به گوش می‌رسید و آمار مبتلایان به ویروس کووید، در شهرستان میانه هم خود را نشان داد. گروهی از خیران و اهالی این شهرستان با جمع‌آوری کمک‌های نقدی بانک امانات پزشکی این شهرستان را راهی کردند؛ تجهیزات و وسایلی که در روزهای پراضطراب و پیک کرونا به داد بسیاری از بیماران رسید و گره از کارشان باز کرد. بیش از دو سال از آن روز گذشته و هنوز هم گاهی افرادی که از امکانات این بانک اهدایی استفاده می‌کنند با دست پر به هلال‌احمر میانه سر می‌زنند تا دین خود را برای استفاده از این وسایل اهدایی ادا کنند. بانک امانات پزشکی هلال‌احمر میانه هنوز هم در حال تجهیز شدن و به‌روزرسانی است.

مرضیه موسوی-شهروند آنلاین؛ کمک به خانواده‌های بیماران برای تامین تجهیزات پزشکی، هدف اولیه ایجاد بانک امانات پزشکی هلال‌احمر میانه در روزهای شروع کرونا بود.

این تجهیزات که در خانه هلال مهر و دوستی نگهداری می‌شوند همگی توسط خیران و مردم شهرستان خریداری شده است و به گفته مسئول داوطلبان و امدادونجات شهرستان میانه روزانه 30 نفر از این تجهیزات پزشکی استفاده می‌کنند.

«احمد فرمانی» مسئول امدادونجات و داوطلبان این جمعیت می‌گوید: «کپسول‌های اکسیژن، مانومتر، دستگاه اکسیژن‌ساز، پالس اوکسی متر، تب‌سنج، ویلچر، واکر، تخت بیمارستانی، تشک مواج و… ازجمله وسایل و تجهیزات موجود در این بانک امانات است. افراد بیمار در صورت نیاز به این وسایل می‌توانند به خانه هلال میانه مراجعه کرده و وسیله موردنظر را برای مدت تعیین‌شده به امانت ببرند. استفاده از این امکانات برای عموم مردم رایگان است.»

خبر راه‌اندازی بانک امانات پزشکی از همان روزهای نخست به مراکز درمانی و بیمارستان‌ها اعلام شده و شبکه‌های مجازی شهرستان میانه هم آن را به اطلاع عموم مردم شهر رسانده‌اند. افرادی که دچار تنگی‌نفس در روزهای ابتلا به کرونا می‌شوند بیشترین استفاده‌کنندگان از این وسایل هستند.

فرمانی می‌گوید: «اغلب کسانی‌که از بانک تجهیزات پزشکی اتاق مهر و دوستی استفاده کرده‌اند سلامتی خود را بدست آورده‌اند. روزی خانمی با ناراحتی فراوان به این اتاق مراجعه کرد که متاسفانه پدر و مادرش به کرونا مبتلا شده و در وضعیت بسیار خطرناکی به سر می‌بردند، نیاز به اکسیژن‌ساز داشتند و توان مالی تهیه آن را نداشتند. بلافاصله دستگاه اکسیژن‌ساز را تحویل و طریقه استفاده از این دستگاه را آموزش دادیم. بعد از گذشت 10 روز همان خانم با خوشحالی مراجعه و بعد از تحویل اکسیژن‌ساز، دو دستگاه پالس اوکسی‌متر به نیت سلامتی پدر و مادرش اهدا کرد.»

 

ادای دین به بانک امانات

ماجرای تهیه بانک امانات پزشکی در شهرستان میانه توسط خیران، از گروه 180 نفره‌ای شروع شد که تعدادی از شهروندان این شهر در آن عضو بودند. با شروع کرونا، اعضای این گروه تصمیم گرفتند تا کمپینی را برای تامین وسایل پزشکی برپا کنند.

«مسعود غنی‌زاده» یکی از اعضای این گروه و از خیران بانک امانات پزشکی است.

او می‌گوید: «در ایام کرونا، یکی دو نفر از اعضای گروهی که در فضای مجازی داشتیم فوت کردند. همان روزها به این فکر افتادیم تا جمع‌شدن‌مان در گروه خروجی عملی‌ای هم داشته باشد که مردم از آن منتفع شوند. آن روزها با شیوع کرونا، بیمارستان‌ها و مراکز درمانی در مضیقه بودند. ما در جلسه‌ای که با رئیس شبکه بهداشت میانه داشتیم، گفتیم که لیستی از اقلام موردنیاز مراکز درمانی را به ما بدهند تا آن را تهیه کنیم. در حد توان‌مان وسایل ضروری را خریدیم. ازجمله اکسیژن‌ساز، مانومتر و … . تعدادی از این اقلام را هم برای هلال‌احمر خریدیم و به این جمعیت اهدا کردیم.»

مردمی که در شرایط سخت با اضطراب کمبود تجهیزات پزشکی هم مواجه بودند، از بانک امانات پزشکی هلال‌احمر استقبال خوبی کردند. غنی‌زاده می‌گوید: «افراد زیادی را می‌شناسم که در دوره ابتلا به کرونا از این وسایل استفاده کردند. مادر همسر من یکی از این افراد بود و بعد از خوب شدن او، تصمیم گرفتند تا هزینه خرید یک کپسول اکسیژن را به این بانک امانات اهدا کنند تا افراد بیشتری هم بتوانند از آن استفاده کنند.»

 

جان همشهریان‌مان عزیز است

تامین تجهیزات ضروری مثل کپسول اکسیژن، مانومتر و … توسط خیران میانه، در نهایت اغلب اهالی این شهر و خانواده‌هایشان را از هزینه زیاد برای خرید این وسایل بی‌نیاز کرد.

غنی‌زاده می‌گوید: «در همان دوران اوج کرونا، یکی از دوستان که پزشک هم بود به این کار ما اعتراض کرد و گفت ما داریم با این کارمان بار بی‌مسئولیتی برخی مسئولان را به دوش می‌کشیم. من این حرف را قبول ندارم. در آن روزها، برای خانواده‌های بیمارانی که حال بدی داشتند مهم این بود که عزیزان‌شان سلامت خود را به دست بیاورند. در آن روزها نمی‌شد دست‌روی‌دست گذاشت و منتظر بود تا ببینیم که دولت چه کاری انجام می‌دهد. جان افراد مهم‌تر از اینها بود.»

ماجرای بانک امانات پزشکی هلال‌احمر میانه به همین‌جا ختم نشد و اتفاق‌های دیگری هم در ادامه رخ داد. هنوز هم برخی از افرادی که از این تجهیزات استفاده می‌کنند بعد از گذراندن دوره بیماری به سراغ هلال‌احمر می‌آیند و تجهیزات پزشکی اهدایی خود را به خانه هلال می‌سپارند.

غنی‌زاده می‌گوید: «وقتی علاقه و اشتیاق مردم را برای کمک دیدیم، افراد و خانواده‌های نیازمندی را شناسایی کردیم. پیام‌های مربوط به کمک به افراد و خانواده‌های نیازمند در گروه‌های مختلف می‌چرخد. افراد زیادی در این گروه‌ها به ما اعتماد کرده‌اند و تنها با معرفی خانواده‌های نیازمند، هزینه‌های موردنیاز مثل درمان، تحصیل و … را تامین می‌کنند.»

نخل‌هایی که وقف سلامتی مردم شدند

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.