برنامه‌ریزی برای تامین سوخت زمستانی نیروگاه‌ها

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی ایران گفت: برنامه‌ریزی و هماهنگی لازم برای تأمین سوخت زمستانی نیروگاه‌ها انجام شده است.

به گزارش شهروند آنلاین،«عبدالرسول پیشاهنگ» در نشست خبری افزود: جلسه با وزارت نفت از مدت‌ها پیش برای تأمین سوخت زمستانی نیروگاه‌ها به طور منظم و هفته‌به‌هفته برگزار شده و اقدام‌های لازم در جریان است.

او ادامه‌داد: پیش‌بینی نیاز سوخت نیروگاه‌ها هرساله از دی و بهمن آغاز و برای تأمین به وزارت نفت ابلاغ می‌شود.

مدیرعامل برق حرارتی گفت: بر اساس برنامه‌های طراحی شده، نیاز به سوخت بر اساس سوخت مایع و سوخت گاز انجام می‌شود تا تأمین شود.

پیشاهنگ اضافه‌کرد: امسال در پیک روزانه نزدیک به ۳۰۰ میلیون لیتر معادل سوخت مصرف شده است.

او درخصوص آسیب دیدگی نیروگاه‌ها در تابستان امسال، گفت: وظیفه ما جلوگیری از آسیب‌دیدن نیروگاه‌ها است و همه تلاش این بوده تا نیروگاه‌ها با کمترین آسیب فعالیت کنند و آسیب‌های وارده هم در کوتاه‌ترین زمان برطرف شوند.

او به ثبت چهار رکورد جدید در صنعت برق حرارتی کشور اشاره کرد و اظهار داشت: ظرفیت نیروگاه‌های حرارتی از شهریورماه سال گذشته تاکنون چهار هزار و ۳۰۶ مگاوات افزایش‌یافته است که این رقم از طریق احداث ۲۰ واحد جدید نیروگاهی به ظرفیت سه‌هزار و ۲۷۱ مگاوات و ارتقای توان و رفع محدودیت تولید ۲۸۶ واحد نیروگاهی موجود به ظرفیت یک‌هزار و ۳۵ مگاوات به‌دست‌آمده است.

مدیرعامل برق حرارتی ادامه‌داد: پروژه‌های سنکرون شده در این بازه زمانی شامل واحدهای گازی نیروگاه‌های هنگام، پاسارگاد قشم، میان‌رود، آریان زنجان (۲ واحد)، ایران ال‌ان‌جی (سه واحد)، مهتاب کویر (دو واحد)، شهید باکری و مقیاس متوسط زاهدان (۲ واحد) بوده است.

این مقام مسئول گفت: همچنین در این مدت واحد بخار نیروگاه‌های جهرم، هریس، ارومیه، چابهار، بعثت پارس جنوبی، غرب کارون و عسلویه به بهره‌برداری رسیده است.

پیشاهنگ خاطرنشان کرد: ظرفیت نیروگاه‌های حرارتی با اجرای این پروژه‌ها از مرز ۷۲ هزار مگاوات عبور کرده است.

او ادامه داد: بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده، با سنکرون واحدهای جدید نیروگاه‌های دوکوهه، راشد تربت‌حیدریه، فولاد بوتیا، زاهدان ۳، فردوسی میزان افزایش ظرفیت نیروگاه‌های حرارتی به حدود پنج‌ هزار و ۳۷۵ مگاوات خواهد رسید.

مدیرعامل شرکت برق حرارتی خاطرنشان کرد: بدین ترتیب با احتساب همه اقدام‌های انجام شده در بخش صنعت برق حرارتی و انرژی‌های تجدیدپذیر، میزان افزایش ظرفیت نیروگاه‌های ایران در یک سال اخیر به ۶ هزار مگاوات مورد اشاره در برنامه‌های وزیر نیرو رسید که این میزان افزایش ظرفیت در تاریخ صنعت برق کشورمان بی‌سابقه بوده است.

پیشاهنگ گفت: رکورد تعمیرات نیروگاهی در پیک تابستان امسال شکسته شده است، امسال برای نخستین‌بار حدود ۹۴ هزار مگاوات برنامه تعمیرات و آماده‌سازی نیروگاه‌های حرارتی را پیش از شروع پیک مصرف برق تابستان به پایان رساندیم تا در زمینه تعمیرات نیروگاهی نیز رکورد جدیدی را به ثبت برسانیم.

او بیان‌داشت: انجام به‌موقع برنامه‌های تعمیراتی و آماده‌سازی این واحدها موجب شد تا ضریب آمادگی نیروگاه‌های حرارتی کشور از مرز ۹۸ درصد عبور کند و در روزهای اوج مصرف برق کشور شاهد تولید برق پایدار و مطمئن برای مشترکان سراسر کشور و عدم تکرار تجربه تلخ خاموشی‌های چند سال اخیر در فصل تابستان باشیم.

مدیرعامل برق حرارتی گفت: همچنین در جریان برنامه تعمیرات نیروگاه‌های حرارتی حدود ۱۴۰ هزار قطعه مورد نیاز نیروگاه‌ها برای تکمیل فرایند تعمیرات از جمله پره‌های توربین‌ گازی، روتور توربین بخار، کنترل توربین گازی و تجهیزات ابزار دقیق بومی‌سازی شده است.

رکورد تولید برق نیروگاه‌های حرارتی شکسته شد

پیشاهنگ افزود: نیروگاه‌های حرارتی کشورمان از زمان شروع به کار دولت سیزدهم (نیمه مردادماه ۱۴۰۰) تا مردادماه امسال بیش از ۳۴۸ میلیارد کیلووات‌ساعت انرژی تولید کرده‌اند که این میزان تولید سالیانه نیروگاه‌های حرارتی در تاریخ صنعت برق بی‌سابقه بوده است.

او ادامه‌داد: از سوی دیگر پیرو تفاهم‌نامه وزارتخانه‌های نیرو و صمت به‌منظور احداث نیروگاه‌های حرارتی توسط صنایع، پروژه ساخت واحد گازی جدید نیروگاه شهید باکری سمنان نیز در دستور کار گرفت و متخصصان داخلی کشورمان در گروه مپنا توانسته‌اند فرایند نصب و راه‌اندازی یک واحد گازی این مجموعه را در مدت‌زمان هشت ماه به پایان برسانند.

پیشاهنگ تأکید کرد: به طور معمول بازه زمانی ساخت چنین واحدهایی در حدود ۱۲ تا ۱۴ ماه است که با این اقدام رکورد جدیدی در فرآیند ساخت واحدهای نیروگاهی به نام کشورمان ثبت شده است.

برنامه‌های برق حرارتی برای پیک تابستان ۱۴۰۲

مدیرعامل برق حرارتی با اشاره به برنامه‌های صنعت برق حرارتی برای پیک تابستان سال آینده، گفت: بر اساس برنامه‌ریزی صورت‌گرفته از نیمه شهریورماه امسال برنامه تعمیرات نیروگاه‌های حرارتی آغاز خواهد شد. به‌منظور افزایش آمادگی این واحدها برای تولید برق پایدار تابستان سال آینده بیش از ۱۰۷ هزار مگاوات برنامه تعمیراتی در قالب ۷۳۵ پروژه در دستور کار قرار گرفته تا پیش از شروع پیک مصرف برق تابستان سال آینده توانیم تمامی واحدهای تولید برق حرارتی کشور را با آمادگی حداکثری در مدار تولید داشته باشیم.

او خاطرنشان کرد: همچنین برای تأمین برق پایدار پیک تابستان سال آینده مقرر شده است تا ظرفیت نیروگاه‌های کشور ۶ هزار مگاوات افزایش یابد که بیش از سه‌هزار و ۵۰۰ مگاوات از این ظرفیت مربوط به نیروگاه‌های بخش خصوصی و دولتی است و بقیه آن توسط نیروگاه‌های صنایع، تجدیدپذیر و تولید پراکنده محقق خواهد شد.

پیشاهنگ درباره برنامه احداث نیروگاه‌های زغال‌سوز گفت: برای احداث این نیروگاه‌ها پنج هزار مگاوات برنامه‌ریزی‌شده، ژنراتور و توربین در سایت قرار دارد، روی بویلر تجربه کمتری داریم که مپنا با یک شرکت خارجی طراحی‌های آن را انجام می‌دهند.

او با بیان اینکه این نیروگاه در طبس و در کنار معدن احداث خواهد شد، ادامه داد: نخستین واحد نیروگاهی زغال‌سنگ سوز در سال ۱۴۰۳ وارد مدار خواهد شد.

مدیرعامل برق حرارتی درباره برنامه احداث نیروگاه‌های با سوخت میعانات نیز گفت: مخازن سوخت این نیروگاه‌ها خاص و کروی است برای بهره‌برداری از این نیروگاه‌ها باید مخزن احداث کنیم، همچنین لازم است مسیر میعانات به واحد لوله‌گذاری مخصوص داشته باشیم، دوره آزمایشی در عسلویه انجام شده و برای گسترش باید هزینه بیشتری صورت گیرد.

او درباره رکوردزنی تولید خاطرنشان‌کرد: ۱۲ سال پیش ما رکورد تولید چهار هزار مگاواتی را داشتیم که امسال این رقم ۵۰ درصد بالاتر بوده است.

این مقام مسئول درباره مصرف مازوت در نیروگاه‌ها، خاطرنشان‌کرد: تمایل ما این است مصرف مازوت نداشته باشیم و در ۱۰ سال گذشته در تهران هیچ سوخت مازوتی مصرف نشده است./ایرنا

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.