کی‌روش، رئیس جدید فوتبال ایران!

درخواست‌های عجیب مربی پرتغالی؛ لیگ را تعطیل کنید، نکونام را بگذارید سرمربی تیم‌ ملی‌!

کارلوس کی‌روش هنوز به ایران نیامده، اما درخواست‌های عجیب او شروع شده است؛ مربی پرتغالی در اقدامی عجیب درخواست تعطیلی لیگ را داده است.

به گزارش خبرنگار شهروندآنلاین، وقتی نام کارلوس کی‌روش می‌آید، ناخودآگاه اهالی فوتبال یاد جدال‌های رسانه‌ای با مسئولان فدراسیون و سازمان لیگ و حتی وزارت ورزش در گذشته و درخواست‌های عجیب او می‌افتند؛ اینکه او چطور برای موفقیت تیمش صدایش را بلند می‌کرد و چگونه خواسته‌های خود را فریاد می‌زد.

چشم به هم بزنیم هواپیمای حامل کارلوس کی‌روش در فرودگاه امام خمینی(ره) تهران به زمین خواهد نشست و او سریعا برای تشکیل اردوی تیم ملی و سر و سامان دادن به وضعیت این تیم در اردوی پیش رو کارش را شروع خواهد کرد.

کی‌روش اما قبل از اینکه پایش به تهران برسد، در صحبت‌های تصویری و صوتی با مدیران فدراسیون خواهان ایجاد تغییراتی گسترده شده است. او درخواست‌های عجیبی نیز داشته که باید دید فدراسیون فوتبال چگونه در مواجهه با این درخواست‌ها عمل خواهد کرد.

بدون شک اگر همه درخواست‌های کی‌روش از سوی مدیران فدراسیون فوتبال اجرا شود، می‌توان او را رئیس واقعی فدراسیون فوتبال هم دانست! چراکه برخی از این درخواست‌ها غیر معقول و غیر منطقی است.

تغییرات گسترده روی نیمکت

طبیعی است که کی‌روش بخواهد کادر فنی خود را شخصا انتخاب کند. به همین دلیل او اولین گام تغییرات گسترده را روی نیمکت شروع کرد. حمید استیلی به عنوان مدیر تیم و مرد اول نیمکت، دیگر در کنار تیم ملی نیست و سرپرست جدید احتمالا با نظر کی‌روش انتخاب خواهد شد. این مرد پرتغالی در گذشته نیز با مدیران تیم ملی وارد چالش شده بود و در نهایت کار به جایی رسید که مدیر تیم ملی نه با نظر رئیس فدراسیون که با تصمیم مستقیم کی‌روش انتخاب شده بود! او حالا احتمالا چنین تصمیمی در ذهن دارد. از سوی دیگر، کی‌روش هیچ کدام از دستیاران دراگان اسکوچیچ را نمی‌خواهد و قصد دارد نفرات جدیدی را وارد کادر فنی خود کند. دستیاران خارجی از پرتغال می‌آیند و اگر مشکل خاصی پیش نیاید، جواد نکونام فولاد خوزستان را به مقصد تیم ملی و دستیاری کی‌روش ترک می‌کند!

نکونام سرمربی بعدی تیم ملی شود!

یکی از عجیب‌ترین اتفاقات حول نیمکت تیم ملی مشخص شدن سرمربیگری جواد نکونام احتمالا بعد از جام جهانی است. نشست خبری روز پنجشنبه مهدی تاج یک نکته کلیدی درباره حضور نکونام در کادر فنی تیم ملی داشت. رئیس فدراسیون فوتبال در این‌باره گفت: «در حال حاضر جام ملت‌ها در قرارداد کی‌روش نیست؛ چون امیدوارم استفاده‌های دیگر کنیم. شاید از آقای کی‌روش بعد از جام جهانی تا جام ملت‌ها به عنوان مدیر فنی استفاده کنیم و آقای نکونام سرمربی شوند. البته آقای نکونام را بگویم که در حال رایزنی هستیم و فردا اگر خبری شنیدید که نمی‌آیند، خیلی تعجب نکنید، اما از من این خبر را داشته باشید که انشاءالله حل خواهد شد. خودم هم رایزنی‌هایی خواهم کرد تا ایشان را به عنوان یک مربی و سپس سرمربی آینده تیم ملی داشته باشیم و این‌طوری کسی نخواهد گفت یک تصمیم یک‌باره گرفتند. این تصمیم مثل مدل آلمان است که کسی را کنار تیم ملی می‌گذارند که کار می‌کنند و سرمربی می‌شوند و این مسیر پلکانی را طی می‌کنند و انشاءالله این اتفاق خواهد افتاد.»

بدون شک چنین صحبتی از سوی مهدی تاج بدون هماهنگی با کارلوس کی‌روش نیست؛ واقعیت این است که کی‌روش ارتباط نزدیکی با نکونام دارد و حتی خیلی‌ها سبک بازی فولاد با هدایت نکونام در لیگ برتر را نیز برگرفته از سبک بازی کی‌روش می‌دانند. از این رو، اعتماد خاصی میان کی‌روش و نکونام وجود دارد و تاج نیز با علم به همین موضوع و احتمالا بعد از مشورت با کی‌روش، سرمربیگری نکونام بعد از جام جهانی را مطرح کرده است.

یک بازی دوستانه دیگر اضافه شد

از مدت‌ها قبل مشخص شده که تیم ایران در فیفادی پیش رو دو بازی دوستانه با اروگوئه و سنگال خواهد داشت. حالا چند روزی است قرار شده یک بازی با روسیه هم در دستور کار قرار بگیرد. بازی با روسیه درخواست این کشور بود، اما اسکوچیچ این موضوع را نپذیرفته بود. حالا با حضور کی‌روش، چنین مسابقه‌ای فیکس شده تا به نوعی سرمربی پرتغالی یک بازی دیگر هم انجام بدهد و بیشتر شاگردان خود را ببیند.

شایعه تعطیلی لیگ جدی می‌شود؟

اصلی‌ترین موضوعی که این روزها شایعه شده و درباره‌اش بحث می‌شود درخواست کارلوس کی‌روش برای تعطیلی مسابقات لیگ قبل از جام جهانی است. کی‌روش که خوب می‌داند زمان کافی برای آماده‌سازی و به دست آوردن شناخت از تیم ملی در فاصله باقیمانده تا تورنمنت قطر ندارد، به صورت شفاهی از فدراسیون فوتبال درخواست کرده تا لیگ برتر مدتی تعطیل شود و او بتواند با برپایی اردو، بیشتر نفرات را در اختیار داشته باشد.

این در حالی است که سازمان لیگ در صدد است مسابقات لیگ برتر را تا قبل از جام جهانی، تا پایان هفته چهاردهم برگزار کند و عملا امکان تعطیلی نیست که اگر این‌طور شود هم مشکلات بعدی را پدید می‌آورد.

از سوی دیگر، تعطیلی لیگ برتر برای برپایی اردو منطقی نیست؛ چراکه اولا باشگاه‌های خارجی به لژیونرهای ایرانی خود اجازه حضور در ایران و اردو را نمی‌دهند، چون اردو در فیفادی نیست و ثانیا در هیچ جای دنیا تعطیلی لیگ برتر به خاطر اردوی تیم ملی، آن هم با بازیکنان داخلی منطقی نیست و حتی خیلی‌ها آن را منسوخ‌شده می‌دانند.

اینکه چقدر فدراسیون فوتبال با این درخواست کی‌روش موافقت کند یک بحث مهم است که باید بعد از حضور سرمربی پرتغالی در ایران درباره آن گفت‌و‌گو کرد.

البسه تیم‌ ملی تغییر می‌کند؟

در دوران سرپرستی میرشاد ماجدی در فدراسیون فوتبال شرکت تولیدی مجید به عنوان اسپانسر البسه تیم‌های ملی انتخاب و قرار شد تیم ایران با همین البسه به جام جهانی برود. کارلوس کی‌روش در گذشته مخالف صددرصد استفاده از البسه ایرانی برای تیم ملی بود و حالا نیز شنیده می‌شود که او خواهان قرارداد با یک شرکت بزرگ شده است. به همین دلیل پیش‌بینی می‌شود کی‌روش با حضور در ایران و دیدن لباس‌های شرکت ایرانی برای این مساله هم اعتراض کند. کی‌روش در جام جهانی قبلی مدیران فدراسیون را مجبور کرد بدون قرارداد اسپانسری، از آدیداس لباس بخرند و حالا باید دید چه اتفاقاتی در این‌باره رخ می‌دهد.

در انتظار چالش جدی مربیان با سرمربی

بدون شک کی‌روش در لیست بازیکنان هم تغییرات زیادی در تیم ملی ایجاد می‌کند. بازیکنانی هستند که از دیرباز با این مربی اختلاف داشته و دارند که احتمالا خط می‌خورند. از طرفی کی‌روش برای دعوت از لژیونرها همواره برنامه داشته و احتمالا شاهد خط‌خوردن بسیاری از بازیکنان لیگ برتری باشیم. این مساله هم شاید با واکنش سرمربیان لیگ برتری مواجه شود و اتفاقات تلخی را رقم بزند؛ اتفاقاتی نظیر جنگ کی‌روش و برانکو ایوانکوویچ قبل از جام جهانی 2018 روسیه که اهالی رسانه‌ را نیز خسته کرده بود!

تاج این‌بار جلوی کی‌روش می‌ایستد؟

مهم‌ترین موضوعی که درباره بازگشت کی‌روش وجود دارد نحوه برخورد فدراسیون و مدیران آن با این مربی است. در دوره قبلی این تصور وجود داشت که فدراسیون نمی‌تواند جلوی خواسته‌های غیر منطقی کی‌روش به واسطه محبوبیت این مربی بایستد، اما حالا انتظار می‌رود که رئیس فدراسیون و همکاران او بتوانند با برقراری یک رابطه دوطرفه در فضایی صمیمانه به‌طور معقول شرایط را پیش ببرند.

مهدی تاج در نشست خبری خود به این مساله اشاره داشت که قرارداد با کی‌روش برای دو طرف حسن دارد؛ چراکه کی‌روش می‌تواند با ایران پنجمین جام جهانی خود را به عنوان سرمربی تجربه کند و ایران هم با مربی‌ای به جام جهانی می‌رود که تجربیات خوبی دارد و از گذشته هم شناخت مناسبی از تیم ملی و بازیکنان در ذهن خود داشته است. در این وضعیت برخورد با خواسته‌های غیر منطقی کی‌روش نیز باید یک اولویت باشد که به نحوه مدیریت مهدی تاج و نواب رئیس او برمی‌گردد.

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.