اینجا برای خدمت به زائران سبقت مجاز است!

گرمازدگی، درد پا و حوادث تجمعات انبوه بیشترین دلیل مراجعه زائران مراسم اربعین به مراکز درمانی هلال‌احمر

مرزهای غربی آنقدر شلوغ است که حتی نیروهای مرزبانی ایران و عراق هم از حجم حضور مسافران اربعین شوکه شده‌اند؛ شلوغی‌ای که تردد برای مسافران را با مشکلات زیادی روبه‌رو کرده و صف‌های طولانی در مرزها، به‌خصوص مرزهای مهران و خسروی شکل گرفته است. این روزها اسکان اضطراری زائران، رساندن مواد غذایی و آب آشامیدنی به افراد منتظر در پایانه‌های مرزی و امدادرسانی به افرادی که دچار گرمازدگی و بیماری‌های دیگر شده‌اند از مهم‌ترین اقدامات جمعیت هلال‌احمر در مرزهای منتهی به عراق است. گرمازدگی، افت فشار یا بالا رفتن فشارخون افرادی که به بیماری‌های قلبی و عروقی مبتلا هستند از مهم‌ترین دلایل نیاز زائران به خدمات فوری امدادونجات است.

نسرین مجتهدزاده-شهروند آنلاین؛ یش از 2 میلیون و 700 تردد خودرو تنها در دو هفته اول شهریور در جاده‌های استان ایلام به سمت مرز مهران به ثبت رسیده است. بعد از دو سال محدودیت تردد و کاهش سفرها به دلیل کرونا، امسال شاهد بیشترین حضور زائران به سمت عراق هستیم.

با وجود پیش‌بینی‌های قبلی برای حجم بالای مسافران این ایام به سمت عراق، تجمع انبوه مسافران در مرزهای غربی کشور مشکلات زیادی به بار آورده است. تصادفات جاده‌ای و چپ شدن اتوبوس و خودروهای مسافربری، گرمازدگی مسافران به دلیل ایستادن طولانی در صف خروج و … تنها گوشه‌ای از این مشکلات است.

«غلامرضا علی‌محمدی»، سرپرست جمعیت هلال‌احمر ایلام می‌گوید: «امسال در مسیرهای منتهی به مرز مهران و در خود پایانه مرزی 28 پایگاه موقت و ثابت فعال هستند. تیم‌های امدادی ما 24 ساعته در این پایگاه‌ها حضور دارند و همچنین سه تیم واکنش‌سریع استان در مرز مهران مستقر شده‌اند.»

ازدحام جمعیت در مرزهای شش‌گانه غربی کشور باعث بسته شدن موقت مرزها شده و نیروهای امدادی مستقر در مسیرهای مرز، تا جای ممکن زائران را به بازگشت و انصراف از سفر تشویق می‌کنند.

به نظر می‌رسد امسال به دلیل ناهماهنگی‌های دولت عراق با ستاد اربعین، خبری از خدمات بهداشتی و خدمات اولیه در آن سوی مرز و در کشور عراق نیست و همین، زائران را با چالش‌های زیادی روبه‌رو کرده است؛ از عدم دسترسی به مواد غذایی و آب آشامیدنی سالم گرفته تا نبود فضایی برای اسکان زائران و کمبود امکاناتی مثل سرویس بهداشتی و … .

علی‌محمدی می‌گوید: «حضور گسترده نیروهای امدادی و داوطلب هلال‌احمر در مسیر مرز مهران و همچنین پایگاه مرزی، باعث شده تا خدمات سرپایی و امدادی با سرعت بیشتری انجام بگیرد. همچنین مراکزی برای بستری موقت و بستری بیماران سرپایی دایر شده تا امدادونجات باکیفیت و سهولت بیشتری انجام بگیرد. از شروع رسمی عملیات اربعین تا 18 شهریور، 11 هزار خدمت امدادی به زائران توسط هلال‌احمر ایلام ارائه شده و بیش از 3 هزار نفر از اسکان اضطراری برخوردار شده‌اند.»

به گفته سرپرست هلال‌احمر ایلام تیم‌های امدادی و ارائه خدمات امدادونجات توسط هلال‌احمر تا بازگشت کامل زائران از عراق ادامه خواهد داشت.

 

تاول، پیچخوردگی پا و گرمازدگی

با نزدیک‌ شدن به ایام اربعین و شلوغ‌تر شدن مهران، تعداد مصدومان و حادثه‌دیدگان این شهر مرزی هم بیشتر می‌شود. دو چادر درمانی هلال‌احمر در پایانه مرزی به مراجعان خدمات سرپایی ارائه می‌کنند و در صورت نیاز آنها را به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی مجهز می‌فرستند.

«زیبا کاکی» یکی از داوطلبانی است که مثل سال‌های گذشته در لباس هلال‌احمر به زائران خدمات پیش‌بیمارستانی و کمک‌های اولیه ارائه می‌کند. او می‌گوید: «روزهای اول استقرار، بیشتر سالمندان مراجعه‌کننده این پایگاه‌های درمانی بودند، اما در یکی دو روز گذشته تعداد مسافر و بیماران جوان ما هم بیشتر شده است. گرمازدگی و افت فشار، تاول زدن پا و پیچ خوردن و دررفتگی پا بیشترین آمار مراجعات به چادرهای درمانی هلال‌احمر را دارد.»

کم نبوده تعداد بیماران بدحالی که در روزهای گذشته توسط آمبولانس‌های هلال‌احمر به مرکز ایلام یا دیگر شهرها فرستاده شده و مسافرانی که به دلیل شدت گرمازدگی و بیماری از ادامه سفر منع شده‌اند.

کاکی می‌گوید: «مواردی که نیاز به جراحی، یا حال وخیمی دارند و باید در بیمارستان بستری شوند به کمک آمبولانس به بیمارستان فرستاده می‌شوند. همچنین یک مورد مشکوک به وبا در میان بدحالانی که به چادر هلال‌احمر مراجعه کرده بود مشاهده شد که سریعا به بیمارستان منتقل شد.»

50 ویلچر در پایگاه هلال‌احمر فراهم شده تا زائران سالمند یا افرادی که توان پیاده‌روی تا گیت مرزی را ندارند، با همراهی داوطلبان بتوانند از مرز عبور کنند.

کاکی که با وجود گذشت کمتر از دوماه از بستری شدنش در بیمارستان به دلیل 40 درصد سوختگی می‌گذرد، می‌گوید: «ویلچرها به کمک داوطلبان به سمت گیت‌ها هدایت می‌شوند تا افرادی که توان پیاده‌روی ندارند، بتوانند به سلامت از مرز عبور کنند. به دلیل شلوغی مسیر، تردد خودروها تا گیت ممنوع است و باید این مسیر را پیاده طی کنند. حدودا 40 دقیقه تا یک ساعت، طی کردن این مسیر زمان می‌برد.»

مشکلات مسافران پایگاه‌های مرزی به همینجا ختم نمی‌شود و به گفته کاکی، بریدگی‌های عمیق، زمین خوردن در ازدحام و زخم‌های دیگر هم که نیاز به پانسمان دارند دلایل دیگر مراجعه افراد به مراکز درمانی هلال‌احمر است.

او همچنین از ارائه خدمات خیاطی و دوخت کیف زائران در مرز می‌گوید: «کیف و لباس‌های زائران در مسیر پیاده‌روی با مشکل روبه‌رو می‌شود و نیاز به تعمیر دارد. یا لباس‌ها و کیف‌ها پاره می‌شوند، برای همین تعدادی از داوطلبان با چرخ‌های خیاطی در پایگاه مستقر هستند تا برای رفع این مشکلات به مسافران کمک کنند.»

 

اسکان در مرز

مرز خسروی دیگر مرز پرتردد غربی کشور در این ایام است که تردد از آن از 6 صبح تا 6 عصر امکانپذیر است؛ موضوعی که باعث شب‌مانی مسافران پشت مرز خسروی شده و نیاز به اسکان اضطراری بیشتر خودش را نشان می‌دهد.

«محمدباقر محمدی»، سرپرست هلال‌احمر کرمانشاه می‌گوید: «تجمع مردم در مرز خسروی بسیار زیاد است. بسته بودن مرز در ساعات شب به افزایش جمعیت منتظر دامن می‌زند. تمام نیروهای ما به توزیع آب معدنی، اسکان اضطراری، توزیع غذای گرم و خدمات‌رسانی و امدادرسانی به مسافران مشغول هستند.»

ماجرا به همینجا ختم نمی‌شود و هلال‌احمر کرمانشاه تنها مرجع ایرانی‌ است که اجازه تردد با هماهنگی قبلی در مرز برای جابه‌جایی زائران بیمار را دارد.

محمدی می‌گوید: «ما در شرایط اضطراری برای جابه‌جایی مصدومان و بیماران در آن سوی مرز و در کشور عراق هم به جابه‌جایی بیماران به سمت مراکز درمانی عراق یا برگرداندن افراد به داخل مرز می‌پردازیم. یا با هماهنگی‌های انجام‌شده، توانستیم مقداری پتو، موکت، وسایل و اقلام اضطراری برای زائرانی که به خاک عراق رسیده‌اند، ارسال کنیم. امسال برخلاف سال‌های قبل خدمات‌رسانی در عراق بسیار کم است و زائران در آن سوی مرز خسروی، بدون هیچ امکاناتی منتظر می‌مانند تا مرز باز شده و به ایران برگردند.»

بیش از 20 هزار مسافر تاکنون از مرز خسروی عبور کرده‌اند. افرادی که دمی در پایانه مرزی توقف می‌کنند یا در اردوگاه‌های اسکان هلال‌احمر مستقر می‌شوند، آموزش‌های تجمعات انبوه و خطرات آن را پشت سر می‌گذارند و با اقدامات لازم برای جلوگیری از گرمازدگی و … آشنا می‌شوند.

پروازهایی که به نجات ختم می شود/ میهمانان امدادهای هوایی چه کسانی هستند؟

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.