بیمارستان اتوبوس‌ها/ بازگشت پارازیت‌های مخرب در سکوت/ گشت های جدید ضربت پلیس در خیابان های پایتخت

مرور روزنامه‌های صبح کشور

روزنامه های امروز به بررسي افزايش پارازيت‌ها برروي گيرندگان ماهواره‌اي در سکوت مسئولان ، مرگ اليزات دوم ملکه بريتانيا ، توافق هسته‌ای جدید ایران ، گشت های جدید ضربت پلیس در خیابان های پایتخت، پاداش صعود کی‌روش ، نشست شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی و… پرداخته بودند

به گزارش شهروند آنلاین؛ امروز امکانات شهرهای مرزی و حضور در راهپیمایی اربعین در صدر توجه و تحلیل برخی از مطبوعات بود. روزنامه های امروز همچنین به بررسي افزايش پارازيت‌ها برروي گيرندگان ماهواره‌اي در سکوت مسئولان ، مرگ اليزات دوم ملکه بريتانيا ، توافق هسته‌ای جدید ایران ، گشت های جدید ضربت پلیس در خیابان های پایتخت، پاداش صعود کی‌روش ، نشست شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی و… پرداخته بودند. با هم مروری داریم به برخی از این عناوین؛

 

بازگشت پارازیت‌های مخرب در سکوت

روزنامه آرمان امروز: در شرايطي که ذهن مردم به سمت محدوديت‌هاي اينترنت و طرح صيانت از فضاي مجازي معطوف شده، پارازيت‌ها برروي گيرندگان ماهواره‌اي، مجددا و در سکوت مسئولان افزايش پيدا کرده و کمتر فردي به آثار مخرب اين پارازيت‌ها برروي سلامت جسم توجه دارد. حالا که موضوع اينترنت و صيانت از آن در ميان مسئولان داغ است، دکل‌هاي پارازيت، يکي پس از ديگري دوباره برپا شده‌اند، در حالي‌که اين پارازيت‌ها براي برنامه‌هاي غيراخلاقي و سياسي است، اما هر کدام از اين شبکه‌ها ده‌ها پلتفرم و کانال اطلاع رساني در شبکه‌هاي اجتماعي دارند و ديگر کمتر کسي تمرکزي بر دستگاه‌هاي ماهواره‌اي دارد. در اين ميان، فقط عوارض پارازيت‌هاست که بر جسم شهروندان به يادگار مي‌ماند. اولين‌بار محمود واعظي، وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات در دولت قبل و در جلسه اتاق بازرگاني از دستور ويژه رئيس‌جمهور به چهار عضو کابينه براي بررسي امواج پارازيت و خطرات و تهديدهاي آن براي سلامت شهروندان خبر داد. اين چهار عضو کابينه علي‌اکبر صالحي، رئيس سازمان انرژي اتمي، محمود واعظي، وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات، سيدحسن هاشمي، وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشکي و حسين دهقان، وزير دفاع بودند. شايد در نگاه اول کنار هم قرارگرفتن اين چهار دستگاه براي بررسي مسئله پارازيت عجيب به نظر مي‌رسيد اما هرکدام از اين افراد به دليل مشخصي در اين کميته حاضر بودند: وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات طبيعتا نزديک‌ترين وزارتخانه به اين پرونده بود و وزارت بهداشت نيز احتمالا مي‌توانست نظر کارشناسي درباره تأثير پارازيت‌ها بر سلامت ارائه کند. در آن زمان نيز سازمان محيط‌ زيست دراين‌باره صراحتا اعلام نظر کرد و گفت پارازيت‌ها خطرآفرين و زيان‌آور هستند و تحقيقات مستقل خود را نيز در اختيار بازپرس قرار داد. اما سازمان تنظيم مقررات دفاع عجيبي کرد. اين سازمان در پاسخ خود اعلام کرد پارازيت‌ها منبع تابشي محسوب مي‌شوند پاسخ‌گويي درباره آنها به سازمان انرژي اتمي مربوط است.

 

آیا شاه پیر؛ جوانبخت می‌ماند؟

روزنامه آرمان ملی:موقعي که اليزابت دوم به سلطنت رسيد چند سالي از اعلام استقلال هندوستان و پاکستان از بريتانيا پس از جنگ جهاني دوم مي‌گذشت. ديگر عصري که خورشيد در امپراتوري بريتانيا غروب نمي‌کرد سپري شده ‌بود. استقلال شبه‌قاره بزرگ‌ترين ضربه را به امپراتوري بريتانيا که در اثر جنگ جهاني دوم ضعيف‌تر شده‌ بود، وارد کرد و آغاز عصري از مبارزات استقلال‌طلبانه در سرتاسر آسيا و آفريقا بود که يکي پس از ديگري خود را از دست استعمارگران اروپايي چون هلند، فرانسه، پرتغال و ايتاليا نجات مي‌دادند. در اين شرايط اليزات دوم ملکه بريتانيا شد. درست در سالي که اليزابت ملکه شد در کشور ما جنبش ملي‌شدن صنعت نفت به رهبري محمد مصدق جريان داشت. ملکه جوان در اين کوران شاهد خلع يد انگليس از نفت ايران بود. جنبشي که به نوبه خود خيزش عليه استعمار را در کشورهاي مستعمره يا وابسته جاني دوباره بخشيد و چند سال پس از آن جمال عبدالناصر با الهام از مصدق کانال سوئز را ملي اعلام کرد. گر چه انگلستان در اين زمان طرح کودتايي موسوم به آژاکس را ريخت که با کمک دولت تازه به قدرت رسيده آيزنهاور جمهوري‌خواه و اوباش وطني به سردستگي شعبان جعفري به سرنگوني محمدمصدق انجاميد، ولي انگليس ملکه نتوانست ديگر جايگاه و نفوذ سابق را در ايران بازيابد. هر چند که با همه ضعف و فتور انگليسي‌ها، طرفداران تئوري توطئه و نگرش دايي‌جان ناپلئوني دست استعمار پير را در تحولات سياسي چند دهه پس از آن مي‌ديدند. شايد ايراني‌ها تنها ملتي باشند که همچنان بريتانيا را يکي از بزرگ‌ترين قدرت‌هاي روي زمين مي‌دانند. اين را جک استراو، وزير خاربه پيشين بريتانيا که چندين سال به‌عنوان يکي از مذاکره‌کنندگان هسته‌اي با ايران بر سر ميز مذاکره مي‌نشست نيز در کتابي که به‌عنوان کار کار انگليسي‌ها از او به فارسي نيز ترجمه شده‌است مي‌گويد که روابط ايران و انگليس يکي از پيچيده‌ترين مناسبات دنياست و شايد ايراني‌ها تنها ملتي هستند که ما را زياده از حد جدي مي‌گيرند.

 

ایران، کلید قفل بحران جهانی انرژی؟

روزنامه ابتکار:به گفته رسانه‌های خارجی توافق هسته‌ای جدید ایران یک احتمال مشخص است و می تواند خبر خوبی برای جهانی باشد که با کمبود نفت و گاز مواجه است.به گزارش خبرآنلاین، با توجه به افزایش چشمگیر قیمت نفت در سال جاری و مواجه شدن چندین کشور در سراسر جهان با کمبود نفت و گاز، ایالات متحده و دیگر قدرت های بزرگ به دنبال تضمین عرضه نفت و در عین حال تغییر اتکای خود به روسیه هستند. این یکی از عواملی است که باعث شده ایالات متحده در موضع خود در مورد توافق هسته ای جدید تجدید نظر کند تا ایران بتواند صادرات نفت در مقیاس بزرگ را از سر بگیرد.دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا، در سال ۲۰۱۸ از توافق قبلی خارج شد که باعث تحریم نفت کشور شد اما طولی نکشید که با آغاز بحران انرژی در سال گذشته درآمد نفتی کشور افزایش یافت و تحریم‌های آمریکا روی هوا رفت. در ماه‌های اخیر، کشورهای بیشتری آشکارا تحریم‌های آمریکا را در مواجهه با ناامنی انرژی نادیده گرفته‌اند که منجر به افزایش ۵۸۰ درصدی درآمد نفت و میعانات کشور از مارس تا ژوئیه در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته شده است.تقویت مجدد صنعت نفت ایران می تواند تغییرات گسترده ای در چشم انداز نفت جهان ایجاد کند. تاماس وارگا، تحلیلگر شرکت PVM Oi- Associates در لندن گفت: اگر ایران بازگردد و بشکه‌های نفت تامین شود، اوپک به راحتی می‌تواند ۳۰.۵ میلیون بشکه در روز تولید کند.

 

گشت های جدید ضربت پلیس در خیابان های پایتخت

روزنامه اعتماد:درست چند روز پس از آنكه يكي از فرمانده‌هاي ارشد پليس خبر از راه‌اندازي گشت‌هاي ضربتي خودرويي و موتوري مقابله با سرقت در تهران داد، ماشين‌هاي جديد و مدرن پليس راهي خيابان‌ها و معابر اصلي شهر شدند تا عملا و به صورت آزمايشي اين طرح كليد خورده باشد. وي با اشاره به راه‌اندازي گشت‌هاي ضربتي خودرويي و موتوري مقابله با سرقت عنوان داشت: تمركز ماموريت‌هاي پليس پايتخت روي مقابله جدي و همه‌جانبه با سرقت، زورگيري و سرقت‌هاي خشن  است.او افزود: به محض وقوع هرگونه سرقت پيگيري موضوع و دستگيري سارقان به سرعت در دستور كار گشت‌هاي ضربت قرار خواهد گرفت.گشت وي‍‍‍ژه پليس در واقع تدبير نيروي انتظامي براي مواجهه با آمار لجام‌گسيخته يكسال اخير پايتخت است.زماني كه كرونا باعث بيكاري جمع كثيري از هموطنان و كارگران شد و بعد از آن «تورم» نيز عامل مضاعفي شد براي فشارهاي اقتصادي غيرقابل تحمل بر خانواده‌ها. فاكتورهايي كه به اعتقاد كارشناسان، باعث شدند تا سرقت و جرايم خشن به شكل بي‌سابقه‌اي افزايش پيدا كند. گرچه فرمانده انتظامي تهران بزرگ اعلام كرد كه آمار سرقت در سه ماهه اول سال تنها 7 درصد رشد داشته است. او چندي بعد در پاسخ به سوال خبرنگار اعتماد در همين زمينه گفت: اصولا آمار سرقت افزايش پيدا نكرده، بلكه شيوه انجام آنها تغييركرده است.  در اين زمينه به نقل از حسين رحيمي، فرمانده انتظامي تهران بزرگ عنوان شده: «ميزان سرقت‌ها در طول سه ماه گذشته در تهران 7 درصد افزايش داشته است.» او عنوان كرده كه باتوجه به افزايش آمار سرقت در تهران بايد فكري جدي در اين زمينه كرد. با اين حال، برخي رسانه‌ها از رشد ۳۴۰ درصدي آمار سرقت در ايران طي پنج سال گذشته خبر داده‌اند.

 

کی‌روش در جام جهانی نکونام در جام ملت‌ها

روزنامه ایران:24 ساعت پس از اعلام رسمی انتخاب کارلوس کی‌روش به عنوان سرمربی تیم ملی فوتبال در جام جهانی قطر، مهدی تاج رئیس فدراسیون فوتبال روبه‌روی خبرنگاران نشست و به سؤالات آنها پاسخ داد. او در این نشست درخصوص مسائل مختلفی صحبت کرد که یکی از آنها افشای بند مهم در قرارداد کی‌روش بود. در شرایطی که قرارداد کی‌روش تا پایان جام جهانی و ماهیانه به ارزش ۵۰ هزار یورو است، طبق اعلام تاج در صورتی که تیم ملی بتواند از مرحله گروهی جام جهانی به مرحله بعدی برسد ۱۲ درصد از پاداش این صعود در اختیار کی‌روش قرار خواهد گرفت. همچنین کی‌روش دوبرابر از پاداش مصوب بازیکنان و اعضای کادرفنی بابت هر برد و مساوی پاداش خواهد گرفت. با اعلام رئیس فدراسیون فوتبال بند دیگری در قرارداد کی‌روش نیست. علاوه بر این طبق اعلام تاج قرار است کادر فنی تیم با سرمربیگری کی‌روش 5 عضو داشته باشد و دستیاران خارجی او ماهیانه ۳۰ هزار یورو دستمزد دریافت کنند. علاوه بر این تاج از پرداخت هزینه اردو و بازی‌های تدارکاتی تیم ملی در اتریش خبر داد. تیم ملی فوتبال باید در روزهای اول و پنجم مهر در دو بازی دوستانه به مصاف اروگوئه و سنگال برود و طبق اعلام رئیس فدراسیون با پیگیری‌های فدراسیون فوتبال AFC مبلغ 8 میلیون طلب فدراسیون را از محل درآمدهای ایران به حساب فدراسیون قطر واریز کرد و فدراسیون قطر نیز این پول را به حریفان ایران پرداخت خواهد کرد تا مشکلی برای برگزاری دیدارهای دوستانه ایجاد نشود. همچنین با اعلام تاج فوتبال کشورمان حدود ۲۰ میلیون دلار از فیفا و AFC طلب دارد که بخش کمی از این مبلغ مربوط به باشگاه‌ها و بخش عمده آن متعلق به فدراسیون است که البته فدراسیون فوتبال به دلیل تحریم‌ها نتوانسته این پول را دریافت کند.

 

پایان یک قرن تباهی

روزنامه جوان:الیزابت دوم در حالی درگذشت که کارنامه هفتاد‌ساله سلطنتش مشحون از جنایاتی است که به فرمان او یا به دست زیردستانش در کره خاکی رخ داده است. او زمانی به قدرت رسید که مهم‌ترین چالش آن روز انگلستان در دنیا، تلاش ملت ایران برای بازستانی حق خدادادی خویش یعنی نفت از چنگال روباه پیر بود. در همان سال‌های اول سلطنتش، مأموران مخفی سرویس اطلاعاتی ملکه با همکاری امریکایی‌ها با طرح‌ریزی و اجرای کودتای ۲۸ مرداد و سرنگونی دولت برخاسته از اراده مردم ایران، به این مناقشه پایان داده و تا ۲۵ سال بعد همچنان سیادت خود را بر صنعت نفت ایران حفظ کردند.شروع سلطنت او با دوره‌ای مقارن بود که انگلیس در اثر پیامد‌های جنگ جهانی دوم تضعیف شده بود و به‌ناچار بخشی از عرصه قدرت را به امریکا واگذار می‌کرد. هرچند در این دوره انگلستان از بخشی از مستعمرات خود به‌تدریج خارج شد، اما نفوذ خود را تعطیل نکرد و استراتژی لندن بر نفوذ غیرمستقیم و پنهان در سیاست بین‌الملل تمرکز یافت. هرچند انگلیسی‌ها ظاهراً از بسیاری از مناطق شرق سوئز خارج شدند، اما مهم‌ترین تصمیمات سرنوشت‌ساز مستعمرات پیشین بدون جلب موافقت لندن اتخاذ نمی‌شد و عملاً عنوان «کشور‌های مشترک‌المنافع» اسم رمز سلطه استعماری ملکه بود.هرجا که مردم آزادیخواه تصمیم به ایستادگی در برابر نفوذ روباه پیر می‌گرفتند، با خشونت و جنایت نیرو‌های ملکه مواجه می‌شدند. در دهه ۱۹۶۰ یمنی‌ها برای در دست گرفتن باب‌المندب دست‌به‌کار شدند. انگلیسی‌ها بهترین راه سرکوب مخالفان را در ایجاد شکنجه‌گاه‌های مخوف دیدند. نگهداری مخالفان در سلول‌های یخچالی با تن کاملاً برهنه موجب شد بسیاری از آن‌ها ذات‌الریه بگیرند و از بین بروند. سوزاندن بدن‌ها با سیگار، نشاندن زندانیان برهنه روی نیزه و تجاوز جنسی از دیگر شکنجه‌های این مراکز بود.

 

قطعنامه ضد ایرانی صادر می شود؟

روزنامه خراسان:دو روز دیگر نشست شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی شروع می شود،  در این میان اگر چه   گزارش هایی از تحرکات فرانسه برای  صدور قطعنامه ضد ایرانی در نشست شورای حکام به گوش می رسد اما ورنس نورمن خبرنگار ارشد وال استریت ژورنال در یک توئیت خبر داد که قرار نیست قطعنامه‌ای علیه ایران در جلسه هفته آینده شورای حکام آژانس انرژی اتمی صادر شود. شنیده های خراسان از منابع معتبر نیز نشان می دهد خطر صدور قطعنامه ضد ایرانی در این نشست وجود ندارد اما باید منتظر اظهارات منفی کشورهای غربی درباره گزارش پادمانی رافائل گروسی مدیرکل آژانس در این نشست بود . گروسی که این روزها تندتر و مواضع‌ او نیز بیشتر علیه ایران است درگزارش پادمانی اخیر خود درباره ایران بار دیگر با تکرار ادعاهای قبلی مبنی بر مشکوک بودن سه مکان در کشورمان به وجود ذرات مواد غنی شده، تصریح کرد که آژانس نمی تواند صلح آمیز بودن برنامه هسته ای ایران را کاملا تضمین کند . ادعاهایی که بر اساس اسناد جاسوسی رژیم صهیونیستی بیان می شود و همیشه با پاسخ ایران همراه بوده است. در این میان، اولیانوف دیپلمات ارشد روسیه در وین درباره صدور هرگونه قطعنامه ضد ایرانی در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هشدار داد و تصریح کرد که چنین اقدامی نتیجه عکس خواهد داشت. بر همین اساس، بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: مطالب گزارش فصلی اخیر مدیرکل آژانس تکرار موارد بی اساس قبلی با اهداف سیاسی است و هیچ نکته جدیدی جز بازی با عبارات برای اهداف خاص ندارد.وی ادامه داد: بدیهی است همانند گزارش های قبلی، سفیر و نماینده دایم کشورمان در جلسه هفته آینده شورای حکام پاسخ های حقوقی و مستدل ایران به گزارش اخیر مدیرکل  را ارائه خواهد کرد اما برخی رسانه‌های بین‌المللی با تحریف و گاهی تفسیر و مصادره به مطلوب عباراتی که تعمدا توسط مدیرکل مبهم تنظیم شده و مشحون از جزئیات غیر ضروری است، همچون گذشته با استفاده از این ابهامات، فضاسازی‌ های پوچ رسانه‌ای خود را با هدف القای غیر صلح آمیز بودن برنامه هسته‌ای کشور دنبال می‌کنند.

 

نه فقط جزایر سه‌گانه بلکه بحرین هم متعلق به ایران است

روزنامه کيهان: در پی انتشار بیانیه ضدایرانی وزرای خارجه اتحادیه عرب و کمیته خودخوانده ۴ جانبه شورای همکاری خلیج‌فارس که در آن آرزوهای برباد رفته اسرائیل را به زبان عربی ترجمه کرده بودند، برادرانمان در خبرگزاری فارس، یادداشت نگارنده در کیهان تیرماه ۱۳۸۶ را که پاسخی مستند به ادعاهای مشابه سران دست نشانده شورای یاد شده بود، باز‌نشر داده‌اند. ضمن ارج نهادن بر ابتکار عمل به‌جای خبرگزاری فارس، ستون یادداشت امروز کیهان را به انتشار مجدد یادداشت روز مورد اشاره که با عنوان «آواز کوچه باغی‌» منتشر شده بود، اختصاص می‌دهیم. بخوانید! «آواز کوچه باغی» اصطلاح شناخته شده‌ای در فرهنگ قدیم تهران است و در مواردی به صورت ضرب‌المثل درآمده است. به گفته قدیمی‌ترها -که امروزه تعدادشان زیاد نیست- در آن سال‌های نه‌چندان دور که تهران شهر خلوتی بود و پاسی از شب گذشته، سکوت همه جا را فرا می‌گرفت. افرادی که به هر علت، ناچار بودند در ساعات پایانی شب از کوچه‌های تاریک و خلوت عبور کنند و احیاناً از تاریکی و خلوتی می‌ترسیدند برای غلبه بر ترس با صدای بلند زیر آواز می‌زدند. این آوازها به آواز کوچه باغی معروف بود -‌یا یکی از انواع آوازهای کوچه باغی بود- و هنگامی که صدای عابری به این آواز بلند می‌شد و چهچهه پایانی آن با کلماتی مانند حبیب من… عزیز من… امان امان و… در فضا می‌پیچید، برخی از اهالی محل که دل و دماغ بیشتری داشتند و انگیزه رهگذر آوازه‌خوان را می‌شناختند، سر از پنجره بیرون می‌آوردند و با جملاتی نظیر دمت گرم!… دارمت! و‌… با او همراهی می‌کردند، یعنی اینکه نترس! خوف نکن! ما بیداریم… پنج‌شنبه هفته گذشته وزرای خارجه، دفاع و امنیتی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس در پایان اجلاس سه روزه خود در ریاض، بار دیگر- و به روال چند ساله اخیر- با صدور بیانیه‌ای از ادعای مالکیت امارات متحده عربی بر جزایر سه‌گانه تنب بزرگ و کوچک و ابوموسی حمایت کردند و از جمهوری اسلامی ایران خواستند از طریق مذاکره به اختلافات موجود درباره مالکیت این سه جزیره پایان دهد!

 

به وقت صید طلا

روزنامه وطن امروز:تیم ملی کشتی فرنگی در غیبت روسیه به عنوان قدرت برتر کشتی جهان و قهرمان دوره قبل مسابقات جهانی، فرصت طلایی ایستادن بر سکوی نخست جهان را برای دومین مرتبه در تاریخ در اختیار دارد. رقابت‌های کشتی فرنگی قهرمانی جهان ۲۰۲۲ از امروز ساعت ۱۳ به وقت ایران در سالن اشتارک آرنا در بلگراد، پایتخت صربستان آغاز می‌شود و کشتی‌گیران ایران در اوزان ۵۵، ۷۲، ۷۷ و ۸۷ کیلوگرم به مصاف رقبای خود می‌روند. تیم ملی کشتی فرنگی ایران سال گذشته در جریان رقابت‌های جهانی نروژ با عملکردی درخشان با کسب ۴ مدال طلا و ۲ برنز و تنها با ۶ امتیاز اختلاف، پایین‌تر از روسیه بر سکوی نایب‌قهرمانی جهان ایستاد و حالا در غیاب روسیه به عنوان قدرت برتر کشتی جهان، محمد بنا و شاگردانش این فرصت طلایی را در اختیار دارند که بر سکوی نخست جهان قرار گیرند. با وجود انتقاداتی که نسبت به نحوه انتخاب ملی‌پوشان ایران برای حضور در رقابت‌های جهانی مطرح شد، باید به این نکته اذعان داشت که تیم‌ ملی در بیشتر اوزان از بهترین نفرات برای حضور در این مسابقات بهره می‌برد؛ نفراتی باتجربه و عنوان‌دار در کنار مدعیان جوان و باانگیزه که به دنبال قدرتنمایی و ایستادن بر سکوی نخست جهان هستند. تیم ملی کشتی فرنگی ایران نخستین‌بار در تاریخ در جریان مسابقات جهانی ۲۰۱۴ با هدایت احد پازاج بر سکوی نخست رقابت‌های جهانی ازبکستان ایستاد و حالا در غیاب روسیه این فرصت طلایی در اختیار محمد بنا و شاگردانش است تا برای دومین مرتبه کشتی فرنگی ایران را به عنوان قهرمانی جهان برسانند. هر چند روسیه قهرمان دوره قبل جهان، غایب بزرگ مسابقات جهانی صربستان است اما در بیشتر اوزان شاهد حضور کشتی‌گیرانی سرسخت و عنوان‌دار از کشورهای مختلف هستیم که عبور از آنها کاری دشوار برای نمایندگان ایران است و نمی‌توان براحتی سند قهرمانی را به نام کشتی فرنگی ایران زد.

 

اشتباه محاسباتی در تخمین امکانات شهرهای مرزی

روزنامه فرهیختگان: بعد از حدود دوسال دوری بسیاری از زائران از راهپیمایی اربعین و محدودیت‌های ناشی از کرونا، بالاخره امسال این فرصت دوباره ایجاد شد و جمعیت فوق تصویر و تصوری، از ایران به جمع خیل کثیر زائران حضرت اباعبدالله الحسین(ع) در کشور عراق اضافه شدند و به طی طریق پرداختند. واقعه‌ای که تا سال 98 و قبل از شیوع کرونا، سال‌های سال ادامه داشت و با هر کم و کیفی برگزار می‌شد و البته در تمامی ادوار، حواشی و اتفاقاتی هم پیرامون آن وجود داشت. به‌هرحال حضور چندمیلیونی زائران یک کشور در خاک کشور دیگر و برپایی و برگزاری چنین راهپیمایی بزرگی ساده نیست و امسال هم بعد از حدود دوسال وقفه در برگزاری باشکوه‌تر، تمام سختی‌ها و مصائب و حواشی در کنار گشایش‌هایی که سال‌به‌سال ایجاد می‌شود، چندبرابر هم شده است. همین الان که من این سطور را پشت سر هم ردیف می‌کنم، یکی‌یکی و از سمت مقامات مختلف، بیانیه‌ها و اظهاراتی منتشر می‌شود، همه هم حول یک‌مضمون و با یک‌درخواست: «فعلا کسی به‌سمت مرزها نیاید!» این جمله و این مطالبه، موید چند چیز و وضعیت است؛ اولا اینکه وضعیت مرزها خوب نیست، جمعیت زیادی برای حضور در راهپیمایی اربعین راهی مرزها شده‌اند و ازدحام جمعیت درکنار کمبود امکانات و احتمالا برخی کوتاهی‌ها هم از سمت مسئولان ایرانی و هم البته عراقی‌ها، وضعیت نامطلوبی را رقم‌زده که کار را به اینجا کشیده است.

 

بیمارستان اتوبوس‌ها

روزنامه همشهری:اتوبوس‌های کهنه و زهوار دررفته وارد می‌شوند و پس از آنکه مورد ارزیابی کارشناسان قرار می‌گیرند، به خط مخصوصی برای بازسازی اساسی انتقال می‌یابند. درست عین بیمارستان‌ها که بخش تریاژ دارند تا هم مشخصات و وضعیت کامل بیمار به ثبت برسد و هم مشخص شود به چه نوع درمانی احتیاج دارد. این روند برای اتوبوس‌هایی که سال‌ها به‌خاطر نبود قطعات و بی‌توجهی در پایانه‌های شهر تهران خاک می‌خوردند اکنون در چند مرکز تعمیر اساسی سامانه‌های اتوبوسرانی در حال انجام است. اینگونه، اتوبوس‌هایی که از رده خارج لقب گرفته بودند با چندین اقدام و تعویض قطعات فرسوده (چه قطعات موتوری و چه بدنه‌) از هر نظر بازسازی می‌شوند تا مانند یک‌اتوبوس نو و تازه‌نفس بتوانند به‌کمک حمل‌ونقل عمومی شهر بیایند. از قرار معلوم شهرداری برای استقبال از پاییز و پیش از آغاز سال تحصیلی اورهال (بازسازی اساسی) 550 اتوبوس را دنبال می‌کند.براساس آمارها، بین 90 تا 95درصد ناوگان اتوبوسرانی پایتخت، فرسوده یا از رده خارج شده اعلام شده است. به همین دلیل، شرکت اتوبوسرانی در 3مرکز به‌صورت شبانه‌روزی مشغول اورهال اتوبوس‌هاست. در بازدید میدانی از مرکز اورهال اتوبوس‌های فرسوده و زمینگیر شده غرب تهران، از نزدیک شاهد مراحل مختلف کار و تلاش بی‌وقفه‌ای بودیم که برای اورهال اتوبوس‌ها در جریان است.

 

حاشیه‌های عزل یک مدیر  انقلابی

روزنامه شرق: هنوز سرانجام رسیدگی به پرونده شهردار ناحیه‌ای که قهرمان فسادستیزی در شهرداری تهران شد و چهره خونی‌اش که گفته می‌شد بر اثر مبارزه با متخلفان ساختمانی است، مشخص نشده، مدیری که گفته شد خودزنی کرده است. مدیران کنونی شهری تأکید دارند که اولویت اصلی آنها مبارزه با فساد است؛ اما هر چند‌وقت یک بار خبری درباره دستگیری یکی از مدیران شهری یا تغییر مدیران به دلیل تخلفات در فضای غیررسمی منتشر می‌شود. ماه گذشته بود که خبرهایی مبنی بر دستگیری یکی از مدیران شهری در بخش حقوقی شهرداری تهران به جرم رشوه و پُست‌فروشی از سوی دادسرای ناحیه ۳۷ در فضای مجازی منتشر شد.مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران، نسبت به جزئیات این پرونده اظهار بی‌اطلاعی کرد‌ اما علیرضا زاکانی، شهردار تهران، در توضیح درباره بازداشت یکی از مدیران حقوقی شهرداری تهران به رسانه گفته است: این اتفاقی که بیان شد در رسانه‌ها در حقیقت کار مجموعه داخل شهرداری است؛ یعنی یک کار صیانتی از داخل خود مجموعه شهرداری صورت گرفت و تا ابعاد آن روشن نشود، قابل توضیح بیشتر نیست. او تخلفات انجام‌شده را در برابر حقوقی که برای شهر در راه مبارزه با فساد کسب شده، ناچیز دانسته و گفته در این مدت توانسته‌ایم ۱۷‌هزار‌و ۷۰۰ میلیارد تومان در محاکم از حقوق را به نفع شهرداری صیانت کنیم و همچنین بالغ بر هفت‌هزارو ۵۰۰ میلیارد تومان اماکن را پس بگیریم. ما یک اتفاقات بزرگی را رقم می‌زنیم، بنا نداریم سروصدا کنیم و بگوییم. مواجهه با فساد را وظیفه خود می‌دانیم. در گذشته هم این کار را کردم. امروز شیوه مواجهه با فساد برای خودم این است که بتوانم استیفای حقوق مردم به‌صورت عملی داشته باشم، این شرایطی که درباره یکی از مدیران شهری اتفاق افتاده، در مسیر رسیدگی است و در صورت روشن‌شدن ابعاد آن به مردم اطلاع‌رسانی می‌شود؛ اما ابعادش قابل‌مقایسه نیست با کارهایی که ما داریم می‌کنیم.

 

در قلمرو تناقضات

روزنامه اطلاعات:آنچه مجموعه متولیان کشور، اعم از مسئولان اجرایی، تقنینی و قضایی به صورت طولی (در طول زمان) و عرضی (همزمان توسط مسئولان مختلف) اظهار یا ادعا می‌کنند، به‌‌طور طبیعی و بر اساس انتظار منطقی افکار عمومی، اعم از نخبگان و عامه، بایستی بر روی یک پیوستار بگنجد، یا به عبارتی به‌صورت مجموعه به هم پیوسته، دارای معنا و مفهوم باشد.تناقض یا همان «پارادوکس» آفت‌ کشنده‌ای است که در مرحله اول «اعتماد» مردم را نشانه می‌گیرد و در گام بعد «امید» جامعه را زایل می‌کند.به دیگر سخن، چنانکه مردم در قوانین و ضوابط کشور تناقض یا دوگانگی و چندگانگی ببینند که فی‌المثل برای برخی از روزنه سوزن عبور می‌کنند و برای برخی دیگر از دروازه هم رد نمی‌شود، خود به خود احساس تبعیض می‌کنند که در یک روند سریع به بی‌اعتمادی می‌انجامد.گونه‌ی دیگر تناقض، تناقض در سخن و عمل مسئولان است. فرض کنید مسئولی، درباره لزوم حفظ جوانان در وطن و جلوگیری از مهاجرت و ایجاد انگیزه و امید برای از بین‌بردن میل به مهاجرت سخن بگوید و همزمان خبر برسد که فرزندش مهاجرت کرده است.فرض کنید معلوم شود که یک قاضی عدالتخانه که باید زمین‌خواران یا ساحل‌خواران را محاکمه و مجازات کند، خود با همانها شریک شده و ویلای ساحلی گرفته است. فرض کنید مدیرعامل یک کارخانه اتومبیل‌سازی داخلی که در طول سال در برابر خبرهای مربوط به بی‌کیفیتی خودرو، موضع می‌گیرد و مدعی می‌شود که خودروهایش کیفیت بسیار خوبی دارند، معلوم شود که خودش سوار خودرو خارجی می‌شود یا اگر مدیر داروسازی داخلی، برای بیماری‌اش قرص خارجی بخورد، چه حسی به بیماران دست می‌دهد؟ واکنش طبیعی به همه این اتفاقات «بی‌اعتمادی» است. اول به خودرو و دارو و بعد به متولیان خودروسازی و داروسازی و بعد هم به لایه‌های بالادستی.تناقض، صور مختلف دارد. مثلاً دهها سال است که همه مسئولان در سه قوه، از بام و تا شام درباره لزوم توجه به معیشت مردم و زدودن چهره کریه فقر از جامعه و برنامه‌های وسیع فقرزدایی تا آنجا که حتی یک فقیر هم در جامعه وجود نداشته باشد سخن می‌گویند امادو روز پیش خبرگزاری دولت با استناد به اطلاعات وزارت رفاه اعلام می‌کند که ۳۲ درصد مردم زیر خط فقر قرار گرفته‌اند. یعنی از هر ۳ ایرانی یک نفر فقیر است.

//انتهای پیام

 

 

 

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.