رآکتور کره‌ای‌ها ۷ برابر داغ‌تر از خورشید شد

رآکتور همجوشی هسته‌ای کره جنوبی موسوم به «خورشید مصنوعی» موفق شد ماده پلاسما را به دمای ۱۰۰ میلیون درجه سانتی‌گراد برساند؛ البته حدنصاب ثبت شده در این زمینه در اختیار رآکتور مشابهی در کشور چین است.

به گزارش شهروند آنلاین از «ساینس الرت»، رآکتور همجوشی هسته‌ای کره جنوبی موسوم به «خورشید مصنوعی» موفق شد ماده پلاسما را برای مدت ۲۰ ثانیه به دمای ۱۰۰ میلیون درجه سانتی‌گراد برساند. گروه تحقیقاتی در رآکتور تحقیقاتی «تحقیقات پیشرفته ابرهادی توکاماک کره» (KSTAR) به دمای یون بالای ۱۰۰ میلیون درجه رسید و این واکنش بعد از حدود ۳۰ ثانیه به علت محدودیت سخت‌افزاری متوقف شد.

رآکتور KSTAR از میدان‌های مغناطیسی برای تولید و به ثبات رساندن پلاسمای فوق داغ استفاده می‌کند و هدف آن این است که نیروی همجوشی هسته‌ای را به واقعیت تبدیل کند. «یونگ-سو نا» از محققان کره‌ای گفته است که مدت زمان‌های طولانی‌تر نیز در آینده با بهبود این وسیله امکان پذیر خواهد بود.

این موفقیت یک دستاورد هیجان انگیز محسوب می‌شود؛ زیرا بطور بالقوه می‌تواند یک منبع محدود برای انرژی غیرآلاینده فراهم سازد. البته این رآکتور پیش از این در سال ۲۰۲۰ نیز پیشرفت مشابهی را اعلام کرده بود، اما اکنون این محققان مقاله‌ای را نیز در این خصوص در نشریه «نیچر» منتشر کرده‌اند.

از سوی دیگر رآکتور «خورشید مصنوعی» چین نیز حدنصاب‌های خاص خود را بر جا گذاشته است. ماشین همجوشی هسته‌ای آکادمی علوم چین در سال گذشته میلادی به دمای ۱۲۰ میلیون درجه سانتی‌گراد رسید و این دما را برای مدت ۱۰۱ ثانیه حفظ کرد.

رآکتور KSTAR کره جنوبی یک رآکتور سبک «توکاماک» مشابه راکتور چین است که از پیوند دادن هسته‌های اتمی ( atomic nuclei) برای ایجاد این مقادیر عظیم انرژی استفاده می‌کند. این روش با شکافت هسته‌ای مورد استفاده در نیروگاه‌های هسته‌ای متفاوت است که از طریق جدا کردن هسته‌های اتمی انرژی تولید می‌کند./ایرنا

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.