بررسی میدانی مشکلات زائران ورایزنی با عراقی‌ها از بغداد تا خسروی

دغدغه مشکلات زائران اربعین حسینی، وزیر کشور را به مناطق مرزی و همچنین دیدار با مقامات عراقی کشاند تا به صورت میدانی و در متن رویدادها، تصمیم درستی اتخاذ شود.

به گزارش شهروند آنلاین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور، با رسیدن موسم اربعین دل‌های حسینی برای زیارت کربلای معلا پر می‌کشد و عاشقان حسینی از جای جای میهن اسلامی ایران برای عرض ارادت به سرور و سالار شهیدان، عازم مرز‌های شش گانه کشور شده‌اند.

هجوم میلیونی جمعیت در کنار گرمای هوا و فقدان زیرساخت‌های حمل و نقلی در آن سوی مرز‌های کشور، مدیریت اربعین امسال را دشوار ساخته است.

در این شرایط احمد وحیدی، وزیر کشور جمهوری اسلامی ایران برای رسیدگی به مشکلات ایجاد شده و به کارگیری ظرفیت‌ها برای تسهیل تردد زوار حسینی، از روز پنجشنبه گذشته تهران را به مقصد بغداد ترک کرد و پس از دیدار با نخست وزیر، وزیر کشور و برخی دیگر از مقامات کشور همسایه، با توجه به گزارش‌های واصله از ازدحام در مرز مهران، خود را به پایانه مرزی این شهر رساند تا تصمیمات حساس در میدان گرفته شود.

وزیر کشور در بدو ورود به پایتخت عراق، ابتدا در اتوبان خروجی فرودگاه بین المللی بغداد، محل شهادت سرداران، سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و حاج ابومهدی المهندس معاون پیشین رئیس سازمان الحشد‌الشعبی عراق و همرزمانشان حضور یافت و به مقام شامخ آنها ادای احترام کرد.

سپس دیدار مستقیم با “عثمان الغانمی” همتای عراقی برای تسهیل در تردد زائرین حسینی در دستور کار قرار گرفت و این دیدار بدون فوت وقت انجام شد.

در این دیدار دو طرف درباره شماری از موضوعات مورد اهتمام، بویژه موضوع ورود زائران ایرانی به عراق و تدابیر انجام شده در این باره گفت‌وگو کردند.

وحیدی پس از دیدار با وزیر کشور عراق در گفت و گوی مطبوعاتی اعلام کرد: سرعت دادن به عبور زوار ایرانی از مرز یکی از مطالبات ما بود، چرا که از مرز ایران زائران به سرعت عبور می‌کنند، ولی گاهی اوقات به خاطر سیستم‌های طرف مقابل که معطلی بیشتری دارند در مرز عراق با مشکل مواجه می‌شویم، در همین راستا از دوستان خواستیم تسریع کنند که موافقت کردند تا راهکاری پیدا کنیم و طبق آن، کار با سرعت بیشتری پیگیری شود.

وزیر کشور در خصوص دیگر دغدغه سفر اربعینی گفت: مساله دوم باز هم به آن سوی مرز‌ها برمی‌گردد، چراکه وقتی زائران از مرز ما عبور می‌کردند، بعضا وسیله نقلیه مناسبی برای انتقال زوار وجود نداشت، برای حل مشکل قرار شد اتوبوس‌های ما بتوانند از مرز عبور کنند و در مواقعی که طرف مقابل وسیله نقلیه ندارد، بتوانیم با استفاده از خودرو‌های خود مردم را به نخستین مرکز تجمعی منتقل کنیم تا زوار از آنجا منتقل شوند که این را نیز پذیرفتند.

وحیدی در مورد خروج اتباع مقیم ایران نیز گفت: طرف مقابل راهکار ارئه شده از جانب ما را پذیرفت تا مشکل اتباع خارجی حل شود.

او درباره انتقال زوار سایر کشور‌ها از مرز‌های زمینی ایران نیز افزود: مشکلاتی ایجاد شده بود، چرا که قبلا قرار براین بود از طریق هوایی و کشور خودشان به عراق بروند، طرف مقابل قبول کرد براساس مجوز‌هایی که از ایران صادر می‌شود، ترانزیت زوار انجام شود.

دیدار وزیر کشور با نخست وزیر عراق با محوریت پیاده‌روی اربعین

رایزنی‌های وزیر کشور در بعد از ظهر همان روز ادامه یافت و دیدار با مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق بخش دیگری از پیگیری‌های وزیر کشور در داخل عراق محسوب می‌شد. در خصوص این دیدار خبرگزاری رسمی عراق (واع) به نقل از دفتر الکاظمی گزارش داد، در این دیدار تلاش‌های طرف عراقی در زمینه تسهیل ورود زائران ایرانی اربعین، سازماندهی، اقامت و حمایت از آنان نیز بررسی شد.

بازگشت به مرز مهران

وحیدی پس از رایزنی جدی با طرف عراقی برای تسهیل تردد زائرین عزیز حسینی و ملاحظه وضعیت زیرساختی و امکاناتی دولت عراق، عصر پنجشنبه به سمت مناطق مرزی ایران و عراق بازگشت و هنگامی که با حضور و تجمع صد‌ها هزارنفری زائران اربعین در مرز‌ها و عدم امکانات خدمات رسانی بویژه در امر حمل و نقل، اسکان و تغذیه به زائران روبه رو شد، ستاد مرکزی اربعین را در همان نقطه تشکیل داد.

وزیر کشور در منطقه مرزی و با تحلیل مشاهدات میدانی و اطلاعات دریافتی از داخل عراق، اعلام کرد فقط کسانی از مرز مهران عبور کنند که از قبل در این پایانه حضور داشتند.

وحیدی در گفت و گوی تلویزیونی در خصوص آخرین وضعیت مرز‌ها برای عبور زائران اربعین، گفت: در حال حاضر در پایانه مهران و مرز استان ایلام با کشور عراق حضور دارم، اینجا عده‌ای از عزیزان ما عازم کربلا و عده‌ای نیز در حال آماده شدن هستند، اما کسانی در حال عبور از مرز هستند که از قبل در این پایانه حضور داشتند و تعدادی از زائران نیز در استان ایلام بودند که به تدریج در حال عبور هستند.

او افزود: دیروز و شب گذشته حجم بسیار زیادی از زائران عازم مرز‌ها عراق شده‌اند و از آنجا که طرف عراقی نیز ظرفیت این حجم از تردد زائر با این سرعت را ندارد، این عزیزان پشت مرز‌ها و گیت‌های ورودی عراق معطل مانده بودند؛ بنابراین صلاح هم نیست که چنین تجمعات گسترده‌ای در مرز‌ها داشته باشیم.

وزیر کشور اظهار کرد: ما نگران سلامت مردم هستیم، بنابراین کار باید بسیار کنترل شده باشد به همین دلیل عرض کردیم که عزیزان از مبدأ به سمت مرز‌ها حرکت نکنند، زیرا شرایط و امکانات مرزی و نیز داخل عراق، مدیریت امر را بخصوص به دلیل ازدحام جمعیت دشوار کرده است.

وحیدی تصریح کرد: در صورتی که شرایط فراهم شود و بتوانیم به موقع و به طور مناسب عزیزان را از مرز عبور دهیم و دوستان عراقی نیز این بستر را فراهم کنند تا با سرعت زیاد عزیزان را عبور دهند و از طرف دیگر در آن سوی مرز نیز تعداد مناسب اتوبوس فراهم شده باشد، خدمت مردم اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.

وزیر کشور از مردم عزیز کشور درخواست کرد کسانی که هنوز به سمت مرز حرکت نکرده‌اند، تصمیم خود را به تعویق بیندازند، در حال حاضر دوستان ما، عزیزانی را که از قبل در استان ایلام و سایر‌ها حضور داشتند، از مرز عبور می‌دهند، اما به هر حال گرمای هوا بسیار شدید است و حتما کودکان و سالمندان نباید در این شرایط حضور داشته باشند؛ گرمای هوا در مرز‌ها به حدی است که حتی جوانان و افراد میانسال نیز با مشکلاتی مواجه می‌شوند.

او گفت: پلیس راه در تمام نقاط تذکرات لازم را می‌دهد و مجبور است کسانی را که خارج از استان‌های مرزی هستند کنترل و درخواست کند که به مسیرشان ادامه ندهند، در استان‌های مرزی نیز کسانی که از قبل حضور داشتند به کندی در حال عبور هستند.

وزیر کشور با بیان اینکه تمامی نیرو‌ها در مرز بسیج هستند، اما جمعیت در آنجا بسیار زیاد است، اظهار کرد: به محض اینکه دوستان عراقی ما آماده شدند و شرایط تسهیل شد، ما اعلام خواهیم کرد که عزیزان دیگر نیز بپیوندند، اما به طور جدی توصیه می‌کنم که مردم عزیز ما الان به سمت مرز حرکت نکنند.

وزیر کشور وارد خوزستان شد

وحیدی پس از جلسه ستاد اربعین که تا ساعت ۵ صبح به طول انجامید که منجر به اعلام انسداد مرز‌ها شد، به منظور بررسی وضعیت تردد زائران اربعین حسینی ظهر جمعه از طریق فرودگاه آبادان وارد خوزستان شد.

وزیر کشور به همراه صادق خلیلیان استاندار خوزستان طی بازدید از مرز چذابه و همچنین شلمچه، در جریان آخرین وضعیت خدمت‌رسانی و تردد زوار در این مرز قرار گرفت. او در این بازدید با زائران گفت‌وگو کرد و دستوراتی برای رفع مشکلات و بهتر شدن خدمت‌رسانی به زائران صادر کرد.

وزیر کشور وارد مرز خسروی شد

وزیر کشور در ادامه بازدید‌های میدانی و رسیدگی به وضعیت زائرین عزیز حسینی امروز روز شنبه مرز خسروی حضور یافت و در گفت‌وگو با خبرنگاران اعلام کرد: این ازدحام جمعیت مربوط به زائرانی است که قبلا در پایانه‌های شهر‌های اطراف مانند قصرشیرین، اسلام آبادغرب و سرپل ذهاب وجود داشتند و با تلاش استاندار، مرزبانی و سایر مسئولان ان شاء الله این زائران بدون مشکل به سمت عراق هدایت شوند.

او اظهار کرد: گرمای هوا بسیاری از زائران را اذیت می‌کند و تلاش می‌کنیم زائرانی را که از قبل به سمت مرز‌ها حرکت کرده بودند با مدیریت خوبی عبور دهیم. لذا مجددا از مردم تقاضا می‌کنیم از سایر استان‌های کشور به سمت مرز‌ها حرکت نکنند تا موجب آزار و اذیت آنها نشود. ​

وزیر کشور در همه این بازدید‌های مرزی، با مردمی که عاشقانه برای زیارت حضرت اباعبدالله الحسین (ع) مشقت سفر را به جان خریده بودند، گفت‌وگو کرد و برایشان از اقدامات انجام شده برای کاهش مشکلات سخن گفت./واحد مرکزی خبر

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.