چه نانی بهترین نان است؟

نان غذای غالب مردم محسوب می‌شود و بخش عمده‌ای از انرژی و پروتئین بدن را تامین می‌کند

بنابراین شناخت بهترین نوع نان اهمیت بسزایی دارد. بررسی‌های انجام شده در ایران نشان داده است که مردم نان سبوس‌دار را کمتر و نان سفید را بیشتر مصرف می‌کنند.

به گزارش شهروند آنلاین؛ نان سبوس‌دار (مانند سنگک) نسبت به نان‌های تهیه شده با آرد سفید (مانند لواش) از ارزش تغذیه‌ای بالاتری برخوردار است. نان‌هایی که با آرد سبوس‌دار تهیه شده است، رنگ تیره‌تری دارند و مردم باید بدانند که تغییر رنگ در این نوع نان، به دلیل افت کیفیت آن نیست.

سبوس گندم سرشار از فیبر و ویتامین‌های گروه B، منیزیم، سلنیوم و روی است. تحقیقات بسیاری نشان داده است مصرف نان سبوس‌دار به پیشگیری و درمان بسیاری از بیماری‌ها از جمله چاقی، دیابت و بیماری‌های قلبی عروقی، کمک می‌کند. در ادامه به معرفی برخی از مهمترین فواید مصرف نان سبوس‌دار می‌پردازیم.

غلات سبوس‌دار بیشتر از غـلات سبوس‌گیری شده، در دسـتگاه گوارش می‌‌ماند و احساس سیری بیشتری به فرد می‌‌دهـد که می‌تواند در کنترل وزن و پیشگیری از چاقی موثر باشد.

سبوس گندم جزو فیبرهای غذایی نامحلول است که در جلوگیری از یبوست و سایر بیماری‌های روده بزرگ تاثیر زیادی دارد.

فیبر موجود در سبوس با اتصال به اسیدهای صفراوی یا چربی‌ها از جذب کلسترول و چربی مواد غذایی جلوگیری می‌کند که این امر باعث کاهش چربی خون شده و به طور غیر مستقیم از بروز بیماری‌های قلبی و عروقی پیشگیری می‌کند.

مصرف نان‌های سبوس‌دار در مقایسه با نان‌های سفید به آهستگی قند خون را بالا می‌برد و در نتیجه می‌تواند به کنترل قند خون و پیشگیری از ابتلا به دیابت کمک کند.

سبوس جزو مواد غذایی مطلوب برای باکتری‌‏های مفید روده است که علیه امراض میکروبی روده اقدام می ‌کند و سیستم ایمنی بدن را فعال می‌‏کند.

نان سبوس‌دار سرشار از منیزیم است که برای عملکرد ماهیچه‌ها و سیستم عصبی اهمیت دارد و موجب تقویت استخوان‌ها و سیستم ایمنی بدن می‌شود.

آهن، اسید فولیک و سایر مواد مغذی موجود در نان سبوس‌دار به بهبود رشد جسمی و ذهنی کودکان کمک می‌کند./بهداشت نیوز

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.