دیکته ضد ایرانی امریکا به اروپا/ گاز گرفتن وظیفه شماست/ پادشاه لخت است

مرور روزنامه‌های صبح کشور

روزنامه های امروز به بررسي افزايش ازدواج و طلاق‌هاي صوري ، زیان انباشته 148 هزار میلیارد تومانی سه بانک آینده، سرمایه و شهر ، مصرف و عرضه بنزین در کشور ، درباره وضعیت چارلز سوم، پسر ملکه الیزابت دوم ، طرح مالیات بر عایدی سرمایه در مجلس برای همه معاملات طلا، ملک، ارز و خودرو ، راهپیمایی اربعین و… پرداخته بودند

به گزارش شهروند آنلاین؛ امروز بیانیه تروئیکای اروپا در صدر توجه و تحلیل برخی از مطبوعات بود. روزنامه های امروز همچنین به بررسي افزايش ازدواج و طلاق‌هاي صوري ، زیان انباشته 148 هزار میلیارد تومانی سه بانک آینده، سرمایه و شهر ، مصرف و عرضه بنزین در کشور ، درباره چارلز سوم، پسر ملکه الیزابت دوم ، طرح مالیات بر عایدی سرمایه در مجلس برای همه معاملات طلا، ملک، ارز و خودرو ، راهپیمایی اربعین و… پرداخته بودند. با هم مروری داریم به برخی از این عناوین؛

 

صالحی: برای مذاکره محرمانه با آمریکا مجوز داشتیم

روزنامه آرمان امروز:علی اکبرصالحی در گفت‌وگو با «آگاهی نو» ناگفته‌هایی از آغاز مذاکرات محرمانه با آمریکا در عمان در سال ۱۳۹۱ و پرونده‌های دوره مسئولیت او در وزارت خارجه دولت دهم بیان کرده از جمله اینکه «آقای دکتر احمدی‌‌نژاد در مذاکرات عمان راه من را نبست. یک راه مذاکرات با ۱+۵ بود که آقای جلیلی پیش می‌‌برد و یک راه هم مذاکرات عمان بود. برای اینکه این دو راه در تجانس و هماهنگ با هم باشد، حضرت آقا فرمودند آقای دکتر احمدی‌‌نژاد، رئیس‌‌جمهور که رئیس شورای‌ ‌عالی امنیت ملی بود، هماهنگ‌‌کننده باشد. من خدمت آقای دکتر احمدی‌‌نژاد رسیدم و ایشان به من گفت که شما این کار را نکنید، شما را اذیت می‌‌کنند و زمین می‌‌زنند. من گفتم آقای دکتر ما برای ملت خودمان زمین بخوریم چه اشکالی دارد؟ ما که کار خاص و شبهه‌‌داری نمی‌‌خواهیم انجام دهیم؟ در نهایت می‌‌گویند او می‌‌خواسته مذاکره‌‌ای در جهت منافع ملی کند‍، موفق نشده، خیانت که نمی‌‌کنیم. ایشان این توصیه را کرد ولی راه من را نبست حتی به دفاع از من در خیلی موارد، به میدان آمد، چون برخی دوستان سنگ‌‌اندازی می‌‌کردند. از همین طریق ادامه مذاکره با آمریکا ممکن شد. در دولت آقای دکتر روحانی که دوباره مجوز مذاکره با آمریکا را نگرفتند، ما مجوز را گرفته بودیم.»

 

اسناد مربوط به امام و انقلاب باز می شود

روزنامه آرمان ملی: روز گذشته يادگار امام به موضوع مهمي اشاره کرد که اسناد منتشر نشده بود، اسنادي که از قصدش براي انتشار آنها خبر داد. آيت‌ا… سيد حسن خميني تحت عنوان «جهاد تبيين» مطرح مي‌شود. ما نبايد بنشينيم که دشمنان امام هر روز موضوعي براي ما درست کنند و ما به دنبال جواب راه بيفتيم؛ فضاي جدال فرهنگي و بحث را ما بايد تعيين کنيم. در اثر اين رفتارهاي آنان به راحتي جاي قرباني و جلاد عوض مي‌شود. پرونده‌هاي بسته‌اي که در جمهوري اسلامي هست و بخشي از آن در اختيار ما است، بايد به عنوان يک عنصر مبيّن در اين فضا در معرض عموم قرار بگيرد. طبيعتا يکي از بخش‌هاي آن انتشار اسناد است. بخش‌هاي زيادي از اسناد ما بسته بوده و ان‌شاءا… بنا داريم در آينده اسناد را باز کنيم. اين اسناد باز شده خيلي از نقدها را پاسخ مي‌دهد. به صورت گزينشي هم باز نمي‌کنيم. دوره‌هاي زماني پيش رفته و مؤسسه بايد به سمت باز کردن اسناد خودش پيش برود.» اسناد مدنظر يادگار امام در چه حوزه‌اي است و چرا در اين مقطع آيت‌ا… سيد حسن خميني تصميم به انتشار اسناد دارد؟ سيره و روش عملکرد امام خميني چنان بود که 33 سال پس از رحلت ايشان، مسيري که پيمودند همواره مسير راه مسئولان و جامعه است و مردم کماکان به انديشه ايشان تاسي مي‌کنند. بي‌ترديد در صحيفه امام(ره) که مجموعه کامل‌تري نسبت به صحيفه نور است، «بيانات، پيام‌ها، مصاحبه‌ها، احکام، اجازات شرعي و نامه‌ها» آمده و مردم با مراجعه به اين منابع مي‌توانند راه امام و رهبري را طي کنند. آيا يادگار امام درصدد تکميل اسنادي مانند سخنراني يا نامه‌هاي سياسي امام است که تاکنون منتشر نشده و يا درصدد آن هستند تا آنچه بنيانگذار انقلاب اسلامي فرمودند را مطابق شرايط کنوني کشور تفسير کرده و ارايه دهند.

 

صادرات خودروی داخلی!؟

روزنامه ابتکار:امیرحسن کاکایی می‌گوید: واقعیت این است که بسیاری از خودروها به لحاظ طراحی کیفیت خوبی دارند و اگر درست تولید شوند قطعا خودرویی خواهد بود که رضایت مصرف‌کننده را جلب می‌کند. اما متاسفانه ما در فاز تولید با مشکل روبه‌رو هستیم و واقعیت این است که ما در بخش تولید درجا می‌زنیم.ضعف در کیفیت خودروهای داخلی و کمبود تولید انتقاد همیشگی به صنعت خودروسازی کشور است. مصرف‌کنندگان سال‌هاست که از کیفیت خودروهای داخلی ناراضی هستند. البته ضعف در کیفیت خودروهای تولید داخل تنها صدای اعتراض مصرف‌کنندگان را در نیاورده و بسیاری از نمایندگان مجلس، کارشناسان و پلیس راهور نیز از منتقدان جدی تولیدات بی‌کیفیت خودروسازان هستند. اما خودروسازان طی این سال‌ها نتوانسته‌اند اقدامات لازمی را برای افزایش سطح کیفیت خودروها انجام دهند. در چنین شرایطی که مصرف‌کنندگان داخلی نسبت به کیفیت خودروهای داخلی رضایت ندارند شاید صحبت از صادرات خودرو به کشورهای دیگر کمی جای تعجب داشته باشد، با این حال گفته می‌شود که قرار است از سال 1402 صادرات خودرو آغاز شود.

 

شيوع طلاق صوري

روزنامه اعتماد:گراني هزينه زندگي و دشواري‌هاي معيشتي طي 10 سال اخير، به افزايش طلاق و ازدواج‌هاي صوري در ايران منجر شده اگرچه يك وكيل دادگستري به «اعتماد» مي‌گويد آمار ازدواج در اين سال‌ها چنان كاهشي بوده و طلاق‌هاي توافقي به حدي زياد است كه ازدواج و طلاق‌هاي صوري در اين آمار گم مي‌شود و به چشم نمي‌آيد.چرا «صوري»؟ اولين هشدارها از سال 1397 مطرح شد. شهيندخت مولاوردي، معاون سابق امور زنان رياست‌جمهوري در گفت‌وگو با روزنامه آرمان هشدار داد كه به دنبال افزايش تورم و گراني هزينه‌هاي زندگي، نوع جديدي از طلاق موسوم به «طلاق تامين اجتماعي» باب شده است.  مولاوردي در اين گفت‌وگو اعلام كرد: «نوع ديگري از طلاق توافقي در خانواده‌هاي ايراني تحت عنوان طلاق تامين اجتماعي با هدف بهره‌مندي زوجه از امتياز مستمري تامين اجتماعي والدين درگذشته خود رايج شده كه عملا زندگي زوجين در قالب رجوع شرعي غيررسمي استمرار مي‌يابد. درست به همين دليل است كه آمار طلاق در برخي شهرستان‌هاي كوچك تا حدودي افزايش را نشان مي‌دهد. به اين نوع طلاق بايد طلاق‌هاي صوري و مصلحتي ديگر را افزود، از جمله جهت معاف كردن فرزند ذكور از خدمت سربازي يا استفاده از طرح‌هاي حمايتي نهادهايي مانند كميته امداد و سازمان بهزيستي.» آنچه به عنوان «طلاق تامين اجتماعي» مورد اشاره معاون سابق امور زنان رياست‌جمهوري قرار گرفت ناظر بر يك امكان قانوني بود. طبق ماده ۸۳ قانون تامين اجتماعي، دختران بازمانده از متوفي تحت پوشش تامين اجتماعي، تا زماني كه همسر و شغلي نداشته باشند، مي‌توانند مستمري والد بيمه ‌شده را دريافت كنند اما در صورت ازدواج رسمي (غير از عقد موقت) از فهرست مستمري‌بگيران مرتبط با بيمه شده متوفي حذف خواهند شد.  بعد از اين اعلام مولاوردي، خرداد سال 1398 مديركل امور فني و مستمري‌هاي تامين اجتماعي در گفت‌وگو با خبرگزاري ايلنا خبر داد كه سابقه طلاق‌هاي صوري با هدف دريافت مستمري والد درگذشته توسط فرزندان اناث به سال 1391 و يك امكان قانوني در قانون حمايت از خانواده بازمي‌گردد و تا سال ۹۴، ۶ هزار طلاق صوري به سازمان تامين اجتماعي گزارش شده است.

 

زیان انباشته سه بانک 148 هزار میلیارد تومان

روزنامه ایران:سه بانک آینده، سرمایه و شهر از جمله بانک‌هایی هستند که طی سال‌های گذشته از طریق مدیریت نامطلوب و مشکلات قانونی در فعالیت هایشان با زیان انباشته بسیار بالایی روبه‌رو شده‌اند و این موضوع باعث شده نسبت سرمایه به زیان انباشته آنها در شرایط بسیار بحرانی قرار گیرد. این بانک‌ها همچنین در دوره‌های گذشته در زمینه شفافیت اطلاعات عملکرد مناسبی را در بازار سهام از خود نشان ندادند تا نماد معاملاتی آنها به دفعات و برای مدت طولانی تعلیق شود؛ موضوعی که بر اساس آخرین اطلاعیه‌های منتشر شده در بازار سرمایه به نظر می‌رسد همچنان ادامه داشته باشد و مدیران این بانک‌ها همچنان در بهبود عملکرد آنها توفیق چندانی به دست نیاورده باشند. در ادامه این گزارش به آخرین وضعیت بانک‌های مذکور بر اساس آخرین اطلاعات منتشر شده در سایت کدال می‌پردازیم.معاملات سهام بانک آینده که در پی عدم شفافیت در اطلاعات و عدم انتشار صورت‌های مالی حسابرسی شده در ابتدای شهریور 1400، تعلیق شده بود، تا پایان شهریورماه 1401 ادامه خواهد داشت تا سهامداران این بانک همچنان امکان دسترسی به سرمایه‌گذاری‌های خود را نداشته باشند.ابتدای شهریور 1401 بود که نهاد ناظر سازمان بورس و اوراق بهادار برای پانزدهمین بار در 12 ماه گذشته اطلاعیه تداوم تعلیق نماد «وآیند» را در سایت کدال منتشر کرد تا سهامداران یک بار دیگر نسبت به رفع مشکلات این بانک پرحاشیه، ناامید شوند. در این اطلاعیه ذکر شده است به رغم پیگیری‌های انجام شده درخصوص شفاف‌سازی اطلاعات مورد نیاز، ابهامات موجود در خصوص این بانک همچنان برطرف نشده و نماد معاملاتی این بانک یک ماه دیگر و تا تاریخ  31 / 06 / 1401 به حالت تعلیق خواهد ماند.

 

زنگ خطر واردات بنزین

روزنامه تجارت: مصرف و عرضه بنزین در کشور بالا و خارج از پیش‌بینی‌هاست، سال گذشته میانگین فروش؛ البته با در نظر گرفتن کرونا حدود ۷۶ تا ۷۷ میلیون لیتر در روز بوده است در حالی که این رقم در سال جاری بسیار بالاتر و حتی در یک روز به حدود ۱۳۰ میلیون لیتر هم رسید. آنطور که صالحی، رییس کانون انجمن‌های صنفی جایگاه‌داران سوخت پیش از این اعلام کرده؛ متوسط مصرف بنزین در چهار ماهه سال جاری حدود ۱۰۱ میلیون لیتر بوده و البته میزان تولید بنزین در کشور در بهترین حالت ۱۰۴ میلیون لیتر در روز است و این در حالی است که زمان تعمیرات اساسی این آمار به کف ۹۴ میلیون لیتر می‌رسد. به نظر می رسد که در حال حاضر تناسبی بین تولید و مصرف وجود ندارد، در این شرایط باید برای تامین بنزین تمهیداتی داشت مگر اینکه عرضه به شکلی طراحی شود که مصرف کاهش یابد.تنها آماری که در زمینه تولید بنزین در تیر ماه سال جاری وجود دارد، آماری است که روزنامه اطلاعات در یکی از شماره‌های اخیر خود ارایه کرده و براساس آن تولید بنزین کشور در روز ۱۲ تیر ماه امسال به ۷۶ میلیون لیتر در روز رسیده، درحالی که مصرف بنزین در این روز حدود ۱۰۰ میلیون لیتر بوده است. طبق این گزارش، متوسط تولید بنزین کشور از ابتدای سال تا ۱۲ تیر ماه، ۹۰ میلیون لیتر در روز بوده که با توجه به ظرفیت ۱۱۰ میلیون لیتری بنزین، شرکت ملی پالایش و پخش باید در زمینه افت ظرفیت تولید پاسخگو باشد.

 

دیکته ضد ایرانی امریکا به اروپا

روزنامه جوان:پس از امریکا که ایران را عامل اصلی طولانی شدن مذاکرات هسته‌ای معرفی کرده بود، این بار نوبت اروپایی‌ها بود تا به تبعیت از ارباب خود ایران را به کارشکنی در مسیر توافق متهم کنند. اروپایی‌ها که همه سیاست‌های خود را با امریکا هماهنگ می‌کنند و بدون اجازه آن آب نمی‌خورند، در بیانیه‌ای بار دیگر سناریو‌های نخ‌نما شده خود را تکرار کرده و توپ را به زمین تهران انداختند تا برای رسیدن به توافق در مواضع خود بازنگری کند. در بیانیه تروئیکای اروپا ادعا شده که ایران فرصت حیاتی دیپلماتیک را مغتنم نشمرده و برنامه هسته‌ای خود را فراتر از توجیه غیرنظامی ادامه داده است. به گزارش «جوان» درحالی که ایران در هفته‌های اخیر پاسخ نهایی خود را به درخواست‌های اتحادیه اروپا و امریکا ارسال کرده و گفته از خط قرمز‌های خود عدول نخواهد کرد، اما رهبران اروپایی که تا چند روز پیش مسیر توافق را در فاصله میلیمتری می‌دانستند که هر لحظه احتمال توافق بین تهران و واشنگتن وجود دارد، اکنون ۱۸۰ درجه مواضع خود را تغییر داده‌اند و به لفاظی‌های تکراری خود علیه ایران ادامه می‌دهند. سه کشور اروپایی عضو برجام (آلمان، فرانسه و انگلیس) روز شنبه در بیانیه‌ای ادعا‌های خود را درباره مذاکرات هسته‌ای با ایران تکرار کردند. به نوشته خبرگزاری رویترز، در بیانیه مشترک این سه کشور آمده است: «ما دولت‌های فرانسه، آلمان و انگلیس در کنار دیگر اعضای این توافق و ایالات متحده از ماه آوریل ۲۰۲۱ با حسن‌نیت با ایران درباره احیا و اجرای کامل برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) مذاکره کردیم». این بیانیه می‌افزاید: «در این بسته نهایی، هماهنگ‌کننده تغییراتی ایجاد کرد که ما را به منتهای انعطاف‌پذیری قابل انجام رساند. متأسفانه انتخاب ایران این بود که این فرصت حیاتی دیپلماتیک را مغتنم نشمرد. ایران در عوض به تداوم برنامه هسته‌ای خود فراتر از توجیه غیرنظامی ملموس ادامه داد».

 

همه عزاداران ملکه از وهابیون و سلطنت‌طلبان تا بهائیان و غربگرایان

روزنامه کيهان:ملکه الیزابت دوم پس از 70 سال سلطنت در خاندان پادشاهی انگلیس درحالی درگذشت که در سیاستهای استعماری این کشور در دهه‌های اخیر نقش محوری داشت و دستش به خون هزاران فرد بی‌گناه در کشورهای جهان سوم آلوده است.درحالی که برخی بر این باور بودند که مقام ملکه در انگلیس هم مثل سایر نظام‌های مشروطه سلطنتی، تشریفاتی است اما ملکه نقش مهمی در جهت‌دهی به سیاست‌های داخلی و خارجی این کشور بازی می‌کرد و فرمان هدایت این کشور را در دستان خود داشت. ملکه الیزابت برخلاف چهره خندانی که داشت اما در پس این لبخندها، میراث خونینی نهفته است که در بسیاری از کشورها می‌توان رد پای آن را به خوبی مشاهده کرد.انگلیس که زمانی بزرگ‌ترین کشور استعمارگر در جهان بود و می‌گفتند که «آفتاب در بریتانیا هیچ‌گاه غروب نمی‌کند»، این سیاست‌های استعماری در دوران بعد از جنگ جهانی دوم هم که نفوذ بریتانیا افول کرد ادامه پیدا کرد که همگی تحت لوای ملکه انجام شد.هرچند حاکمان انگلیس و خاندان سلطنتی همواره سعی می‌کردند تا از الیزابت دوم چهره‌ای رئوف و مهربان در دنیا ترسیم کنند که حامی حقوق بشر، حامی محیط‌زیست و حیوانات است اما تاریخ سیاسی این کشور در اقصی‌نقاط جهان پر است از خشونت و جنایت‌هایی که بخشی از آنها نیز در دوران زمامداری ملکه انجام شده است.

 

پادشاه لخت است

روزنامه وطن امروز:زمانی که الیزابت دوم، سال 1952 میلادی تبدیل به ملکه انگلستان شد، بسیاری او را نمی‌شناختند و بر این باور بودند باید به مرور زمان متوجه شد نظر ملکه جدید کشورشان راجع به مسائل سیاسی و اقتصادی و روابط بین‌الملل چیست. الیزابت دوم پس از آن در طول 70 سال حکمرانی در بریتانیا توانست دیدگاه‌ها، نوع نگاه و جهان‌بینی خود را به مردم کشورش نشان دهد و با دوران سلطنتی بسیار طولانی، چهره‌ای با ثبات از نهاد سلطنت در این کشور را به نمایش بگذارد. مهم‌ترین نکته‌ای که درباره چارلز سوم، پسر ملکه الیزابت دوم وجود دارد، نوع نگاه مردم به این پادشاه و در عین حال عملکرد او و عقایدش است که در طول حداقل 50 سال گذشته به وضوح در مقابل نگاه مردم قرار داشته است.  مردم انگلستان حالا دقیقا می‌دانند قرار است چه پادشاهی بر آنها حکمرانی کند. نام چارلز در طول سالیان گذشته با بسیاری از پرونده‌های پرسر و صدای انگلستان گره خورده است. از ناتوانی و محدودیت‌های دوران جوانی‌اش در اثرگذاری بر رأی و تصمیم ملکه و ضعف رفتاری‌اش در مقابل رسانه‌ها و مردم گرفته تا پرونده مرگ دایانا همسرش و ازدواج او با معشوقه قدیمی‌اش و نام او که در پرونده‌های بزرگ گرفتن رشوه از سران عرب و دیگر سیاسیون دیده می‌شود، همه باعث می‌شود مردم انگلستان و دنیا آگاهی تقریبا عمیقی از نوع نگاه او به دنیا، روابط خارجی و حکومتداری‌اش داشته باشند.  آنطور که روزنامه گاردین1 گزارش کرده است، «افکار عمومی دنیا دید تقریبا کاملی از نوع نگاه او به مسائل، علاقه‌مندی‌هایش و آنچه فکر می‌کند برای کشورش اهمیت دارد، در اختیار دارند. او هم عقاید اصلاح‌طلبانه دارد و هم ارتجاعی. نامه‌های او موسوم به «عنکبوت سیاه» نشان می‌دهد این عضو خاندان سلطنتی که حالا تبدیل به پادشاه بریتانیا شده تا پیش از این برای نمایندگان مجلس بریتانیا لابی می‌کرده، وزرا را همراهی کرده یا مانع آنها می‌شده و حتی برای نخست‌وزیران انگلستان نیز برنامه‌های متنوعی برای لابی و دریافت پول داشته است!»

 

گاز گرفتن وظیفه شماست

روزنامه فرهیختگان: روز گذشته سه قدرت اروپایی در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند ایران مقصر ناکام ماندن گفت‌وگوها پیرامون احیای توافق هسته‌ای است. در این بیانیه که محتوای آن تقریبا تکراری به شمار می‌رود، تهران متهم شده که یک فرصت حیاتی را برای احیای برجام از دست داده است. به گزارش فارس به نقل از وبگاه وزارت امور خارجه آلمان، در بیانیه سه کشور اروپایی که روز شنبه منتشر شد، آمده است: «اوایل ماه اوت بعد از یک سال و نیم مذاکره، هماهنگ‌کننده برجام متونی را ارائه کرد که بازگشت ایران به پایبندی به تعهدات برجامی و بازگشت آمریکا به توافق را میسر می‌کند.»این بیانیه می‌افزاید: «در این بسته نهایی، هماهنگ‌کننده تغییراتی ایجاد کرد که ما را به منتهای انعطاف‌پذیری قابل انجام رساند. متاسفانه انتخاب ایران این بود که این فرصت حیاتی دیپلماتیک را مغتنم نشمرد. ایران در عوض به تداوم برنامه هسته‌ای خود فراتر از توجیه غیرنظامی ملموس ادامه داد.» این ادعاها درحالی صورت می‌گیرد که مواضع ایران در پاسخ دوم خود به آخرین بسته پیشنهادی اتحادیه اروپا، تفاوتی با رویکرد اصلی و همیشگی تهران نداشته و موضوع جدیدی به شمار نمی‌آید.  گره کار کجاست؟ایران خواهان بسته شدن پروندهای مرتبط با ادعای پیشین درباره ابعاد نظامی فعالیت‌های هسته‌ای خود است. براساس توافق هسته‌ای سال 2015، تمام پرونده‌های ادعایی مزبور که مربوط به پیش از سال 2003 هستند، باید بسته شوند. ریشه این پرونده‌ها که با نام پی‌ام‌دی شناخته شده و ایران آنها را «مطالعات ادعایی» می‌نامد، به اتهام سرویس‌های جاسوسی غربی علیه ایران بازمی‌گردد. این اتهامات اثبات‌نشده می‌گویند ایران طی سال‌های پیش از 2003 توسط بخش‌های نظامی خود و تحت هدایت برخی از فرماندهای نظامی و صنعتی به دنبال ساخت تسلیحات هسته‌ای بوده است.

 

مالیات برای معاملات طلا، ملک، ارز و خودرو

روزنامه همشهری:در صورت تصویب نهایی طرح مالیات بر عایدی سرمایه در مجلس، از همه معاملات طلا، ملک، ارز و خودرو مالیات گرفته می‌شود. این تازه‌ترین تصمیم مشترک دولت و مجلس است. به‌تازگی کمیسیون اقتصادی مجلس گزارش خود از طرح مالیات بر عایدی سرمایه را در بیش از 8هزار کلمه برای ارائه به صحن علنی مجلس آماده کرده است. به‌گفته یک مقام سازمان امور مالیاتی، این طرح در آستانه ورود به صحن علنی مجلس قرار دارد. طراحان انتظار دارند، با تصویب این طرح دیگر دلالی و درآمد حاصل از واسطه‌گری در اقتصاد، مقرون به صرفه نباشد. مهدی موحد، رئیس مرکز آموزش، پژوهش و برنامه‌ریزی مالیاتی می‌گوید: با تصویب نهایی این طرح در مجلس، دلالان و سوداگران کمتر انگیزه خرید و فروش کالاهای سرمایه‌ای و دارایی سرمایه‌ای مانند مسکن، خودرو، ارز، سکه و دلار را خواهند داشت. او با این ادعا که کاهش تقاضا برای رد و بدل کردن کالاهای یادشده موجب کاهش قیمت آنها در بلندمدت می‌شود، اعلام کرد: کاهش قیمت، اثرات خاص خود را بر اوضاع نقدینگی خواهد گذاشت و نقدینگی را نه‌تنها به سمت تولید هدایت خواهد کرد بلکه حجم نقدینگی مورد نیاز در جامعه را برای جذب در فعالیت‌های سوداگرانه کاهش می‌دهد و در بلندمدت اثرات ضد‌تورمی هم خواهد داشت. از سوی دیگر برای دولت به واسطه این فعالیت‌ها درآمد حاصل می‌شود.این مقام مالیاتی با اشاره به اینکه بیشتر املاک و دارایی‌ها را قشر پردرآمد مورد نقل و انتقال قرار می‌دهند، تأکید کرد: در این شرایط هر فرد حقیقی موظف می‌شود حتی اگر یک سکه هم می‌خواهد بفروشد، آن را به فردی بفروشد که قرار است در ازای آن صورتحساب الکترونیک صادر کند. او می‌افزاید: اگر صورتحساب الکترونیک در اختیار فرد قرار نگیرد، یعنی به واسطه فروش دارایی پولی به‌حساب فرد واریز خواهد شد که مابه‌ازای صورتحساب الکترونیک ندارد و چون سازمان امور مالیاتی نمی‌تواند منبع پول را شناسایی کند، مبنای درآمد اتفاقی می‌شود و از مجموع وجوه واریزی به‌حساب فرد طلب مالیات می‌کند و این عدد، مالیات بالاتری خواهد داشت. به‌گفته موحدی این قانون شامل املاک تجاری و مسکونی، همه وسایل نقلیه که امکان شماره‌گذاری دارند، ارز و انواع فلزات گران قیمت می‌شود.

 

آغاز  پروژه فشار همه‌جانبه  بر  ایران

روزنامه شرق: هفته گذشته با مجموعه‌ای از اتفاقات و تحولات معنادار همراه بود که عموما ایران را در جایگاه متهم قرار می‌داد؛ ادی راما، نخست‌وزیر آلبانی،‌ روز چهارشنبه گذشته ۱۶ شهریور با اعلام قطع روابط دیپلماتیک این کشور با ایران گفت که از دیپلمات‌ها و کارمندان سفارت ایران در تیرانا خواسته شده است تا در ۲۴ ساعت خاک آلبانی را ترک کنند. او در پیامی ویدئویی ادعا کرد که این واکنش شدید با میزان خطر حملات سایبری ایران که تهدیدی برای زیرساخت‌های خدمات عمومی و هک و سرقت ارتباطات دولتی بوده است، تناسب دارد. به دنبال آن شاهد محکومیت آمریکا، انگلستان، اسرائیل، عربستان سعودی و ناتو و اتهام‌زنی به ایران بودیم. وزارت خزانه‌داری آمریکا هم روز جمعه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که سیداسماعیل خطیب، وزیر اطلاعات و این وزارتخانه را در لیست تحریم‌های خود قرار داده است. مضافا چهارشنبه گذشته آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش فصلی خود درباره پرونده فعالیت‌های هسته‌ای ایران مسائلی را مطرح کرد؛ از‌ جمله آنکه ذخایر اورانیوم غنی‌سازی‌شده ایران به ۱۹ برابر حد تعیین‌شده در توافق هسته‌ای رسیده است. ذخایر اورانیوم غنی‌سازی‌شده ایران با خلوص ۶۰ درصد از میزان لازم برای ساخت سلاح هسته‌ای فراتر رفته است. مطابق با تخمین‌های گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، اورانیوم غنی‌سازی‌شده ایران با خلوص ۶۰ درصد و به شکل اورانیوم هگزافلوراید از زمان گزارش قبلی آژانس اتمی از ۱۲.۵ کیلوگرم به ۵۵.۶ کیلوگرم رسیده است. آژانس بار دیگر مدعی شده است که ایران همچنان پاسخ‌های معتبری درباره منشأ ذرات اورانیوم کشف‌شده در سه سایت‌ هسته‌ای اعلام‌نشده، ارائه نداده است. اینها علاوه بر آن است که صدوپنجاه‌وسومین نشست وزرای امور خارجه شورای همکاری خلیج فارس نهایتا با یک بیانیه ضد ایرانی و طرح اتهامات تکراری علیه تهران همراه بود؛ اما این اتفاقات در یک بازه زمانی کوتاه و هم‌زمانی آنها با اختلافات برجامی می‌تواند این گمانه و گزاره را به ذهن متبادر ‌کند که شاید تمام این اتفاقات ارتباطی با مذاکرات هسته‌ای داشته باشد. از‌این‌رو «شرق» در گفت‌وگو با احد رضایان قیه‌باشی به بررسی ارتباط این تحولات با مسائل برجامی پرداخته است. آنچه در ادامه می‌خوانید، ماحصل گپ‌و‌گفت با پژوهشگر پسادکترای آینده‌پژوهی دانشگاه تهران و کارشناس مسائل بین‌الملل است که ابعاد مختلف این مسئله را ارزیابی کرده است.

 

راهپیمایی پیروزی قیام امام‌حسین( ع)

روزنامه اطلاعات: این روزها در ایران اسلامی جنب و جوش عجیبی به چشم می خورد. هرروز تعدادی از هموطنان با دیده گریان ، به عشق امام حسین(ع) از خانواده و کاشانه و دوستان خداحافظی کرده ، عازم راهپیمایی اربعین می شوند.عده ای خانوادگی با کودکان کالسکه نشین، با کمترین امکانات، عاشقانه به دیار عشق و شهادت می روند . شهرهای مرزی ، فرودگاهها، ترمینال‌ها و… همه حال و هوای دیگری پیدا کرده است. کشور عراق هم با تمام محدودیت ها و سختی هایی که دارد، خود را آماده راهپیمایی چند ۱۰ میلیونی کرده و مردم مهمان نواز عراق هم هرچه دارند، در طبق اخلاص گذاشته، از ‌زائران امام حسین (ع) پذیرایی می کنند.رسانه هایی که برای سیاه نمایی، جمعیت چند ۱۰ نفره مخالف را چند هزار نفره و چند صدهزار نفره جلوه می دهند ، این شور وحال را نمی بینند و انگار نه انگار، چند ۱۰ میلیون عاشق در کیلومتر ها مسیر راهپیمایی به سمت هدف مقدسی در حرکت هستند .راستی این شور و حال و این فضای معنوی برای چیست؟چه اتفاقی رخ داده است که این جمعیتی که اغلب قریب به اتفاق آنها اگر بنا بود به سفری بروند، برای اقامت خود از هتل لوکس چند ستاره، کوتاه نمی آمدند و بهترین امکانات را برای سفر خویش فراهم می کردند و حتی برای مسیر کوتاه چند صد متری بهترین وسیله نقلیه را در اختیار می گرفتند، امروز عاشقانه، باحداقل امکانات ، به عشقی که سراپا وجودشان را گرفته است، در این هوای گرم و غبار گرفته، با پذیرش تمامی سختی ها و گرما زدگی ،پیاده راه افتاده و ستون‌های مسیر را به عشق امام حسین (ع) می شمارند و خوشحال هستند که در جمع راهپیمایان اربعین قرار گرفته و در این جشن پیروزی، شرکت کرده اند .

 

//انتهای پیام

 

 

 

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.