چالش بیگانه ستیزی در انتخابات امریکا

آخرین مناظره ترامپ و جو بایدن برگزار شد

دخالت ایران، روسیه و چین در انتخابات یکی از پرسش های چالش برانگیز از دو نامزد انتخابات امریکا بود.گفته می شود ایران و روسیه به اطلاعات شماری از رای دهندگان دست یافته‌اند

شهروند آنلاین: دومین و آخرین مناظره انتخاباتی دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا و جو بایدن، نامزد حزب دموکرات در بلمونت نشویل در ایالت تنسی برگزار شد. مناظره اول برای قطع مکرر صحبت‌ها از طرف دو نامزد با انتقادهای زیادی مواجه شد. در مناظره دوم یک دکمه برای قطع صدای دو نامزد در نظر گرفته شده تا خارج از زمانشان صحبت نکنند. مناظره دوم نسبت به مناظره اول فضای آرامتری داشت. دونالد ترامپ در روزهای اخیر برنامه‌های انتخاباتی داشته اما جو بایدن خود را در خانه برای مناظره آماده می‌کرد. تنها ۱۲ روز مانده به انتخابات، جو بایدن در نظرسنجی‌ها به طور چشمگیری پیشتاز است.

همسران ترامپ و بایدن پس از پایان مناظره روی صحنه رفتند. آن دو برای مهار کرونا ماسک زده بودند و جو بایدن هم ماسکی به صورت زد.دونالد ترامپ ماسک نزد. مجری این مناظره کریستین والکر از شبکه ان بی سی نیوز بود. این مناظره ۱۲ روز مانده به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا برگزار شد.

شیوع ویروس کرونا در آمریکا

نخستین پرسش درباره شیوع ویروس کرونا در آمریکا بود. دونالد ترامپ در پاسخ به این پرسش گفت، پیش بینی‌ها این بود بیش از دو میلیون نفر بر اثر شیوع جان خود را از دست خواهند داد. اما چنین نشد. ما به موقع اقدام کردیم و مرزها را به روی چین بستیم. شیوع کرونا مساله بین المللی است و ما در حال آموختن در این زمینه هستیم.

جو بایدن در پاسخ به اظهارات گذشته دونالد ترامپ اشاره کرد و گفت، رئیس جمهور یاز آغاز بارها گفته بود کرونا به زودی تمام می‌شود، اما داریم وارد یک زمستان تاریک می‌شویم.

دخالت در انتخابات آمریکا

در بخش دیگری از این مناظره مجری در خصوص دخالت ایران، روسیه و چین در انتخابات پرسید.مقام های اطلاعاتی آمریکا روز گذشته اعلام کردند، ایران و روسیه به اطلاعات شماری از رای دهندگان دست یافته‌اند.جو بایدن در پاسخ به این پرسش تاکید کرد: من از همین جا می‌گویم ایران بهای دخالت در انتخابات آمریکا را خواهد پرداخت.نامزد حزب دموکرات تاکید کرد که در صورت پیروزی در انتخابات، ایران را وادار خواهد بهای نقض حاکمیت ملی آمریکا را بپردازد.

جو بایدن در ادامه از رویکرد دونالد ترامپ در قبال روسیه و چین انتقاد کرد.دونالد ترامپ در پاسخ گفت هیچ کس به اندازه او علیه روسیه تحریم اعمال نکرده است. دونالد ترامپ در ادامه از رویکرد دولت اوباما و جو بایدن در قبال اوکراین انتقاد کرد و گفت، زمانی که شما وسایل خانه به اوکراین فرستادید من تانک موشک فرستادم.

دونالد ترامپ در ادامه به دیدار خود با باراک اوباما در آغاز ریاست جمهوریش در سال ۲۰۱۷ اشاره کرد و گفت،‌ باراک اوباما در این دیدار پیش بینی کرد که با کره شمالی وارد جنگ می شویم و خطر این جنگ را مهم ترین چالش پیش روی ایالات متحده قلمداد کرد.دونالد ترامپ تصریح کرد به رغم چنین هشدارهایی، جنگی با کره شمالی روی نداد.

صنعت نفت در اقتصاد آمریکا

جو بایدن گفت برنامه‌ای برای گذار از نفت دارد. بایدن گفت باید به سمت نشر خالص گازهای گلخانه‌ای در سطح صفر رسید.او گفت نفت آلاینده است و باید در طول زمان با انرژی‌های تجدیدپذیر و پاک جایگزین شود.

دونالد ترامپ در واکنش گفت برنامه جو بایدن برای تعطیلی صنعت نفت اقتصاد آمریکا را نابود می‌کند.او خطاب به رای دهندگان در ایالت‌های نفت‌خیز گفت به یاد داشته باشند که آقای بایدن درباره صنعت نفت آمریکا چه گفته است.

تغییر اقلیم

بایدن: تغییر اقلیم خطری برای موجودیت بشر است.جو بایدن گفت تغییر اقلیم یک خطر بنیادی برای موجودیت بشر است و هم اکنون در سال‌هایی به سر می‌بریم که بدون عمل سریع به نقطه بی بازگشتی از نظر محیط زیستی می‌رسیم.بایدن گفت برای انرژی‌های نو سرمایه‌گذاری‌های خواهد کرد که در عین بهبود محیط زیست مشاغل جدیدی ایجاد خواهد کرد. بایدن گفت انرژی‌های نو با بیشترین سرعت در اقتصاد آمریکا در حال رشد هستند.

ترامپ: بهرین کارنامه محیط زیستی را داریم.دونالد ترامپ گفت توافق اقلیمی پاریس نامنصفانه بوده و برای همین آمریکا را از آن خارج کرده است. ترامپ گفت دولت او بهترین کارنامه محیط زیستی را دارد.

نژادپرستی

بایدن گفت ترامپ در شعله نژادپرستی می‌دمد. دونالد ترامپ گفت بهترین رابطه را با گروه‌های مختلف جامعه دارد و “کمتر از هر کسی نژادپرست” است.

در مقابل بایدن، ترامپ را متهم کرد که در شعله نژادپرستی می‌دمد. او به مواضع آقای ترامپ درباره مکزیکی‌ها و مسلمانان اشاره کرد و گفت آقای ترامپ حاضر نشده گروه شبه نظامی راستگرای افراطی “پراود بویز” را محکوم کند.

جز آبراهام لینکلن کس دیگری بیش از من برای سیاهان کار نکرده. دونالد ترامپ گفت او بیش از هر کسی برای سیاهان آمریکا کار کرده. آقای ترامپ گفت شاید فقط آبراهام لینکلن بوده که بیش از او به سیاهان خدمت کرده.

بایدن گفت خانواده‌هایی که از تبار سیاهان هستند ناچارند به فرزندانشان بیاموزند که در برخورد با پلیس مراقب باشند، چون پلیس علیه سیاهان خشن عمل می‌کند. بایدن گفت ترامپ تنها رئیس جمهوری است که در طول ریاست جمهوری تبعیض نژادی کمتر نشده و حقوق مدنی پیشرفتی نکرده است.

مهاجران

ترامپ درباره جدا کردن کودکان مهاجر از خانواده‌هایشان و انداختن آنها به قفس گفت این بچه‌ها را کارتل‌ها و قاچاقچیان به آمریکا آوردند.او گفت از کودکان بسیار خوب نگهداری می‌شود.

بایدن گفت کودکان با والدینشان به آمریکا آمدند و در مرز از آنها جدا شدند. او برخورد ترامپ با خانواده‌های مهاجر را “مجرمانه” خواند.بایدن وعده داد برخلاف سیاست ترامپ برای برگرداندن افرادی که در کودکی به آمریکا آورده شدند، آنها را در مسیر کسب شهروندی آمریکا قرار می‌دهد.

افزایش حداقل دستمزد

در حالی که جو بایدن می‌گوید باید حداقل دستمزد در آمریکا افزایش یابد، دونالد ترامپ گفت بالا بردن افزایش دستمزد ممکن است به کسب و کارهای کوچک ضربه بزند.

جو بایدن در پاسخ به دونالد ترامپ گفت بازار سهام تنها معیار وضعیت اقتصاد نیست.بایدن گفت میلیاردرها ثروت بیشتری به دست آورده‌اند اما مردم عادی از رونق بازار سهام منتفع نمی‌شوند.

نامزدهای دموکرات

ترامپ گفت کامالا هریس از برنی سندرز هم چپگراتر است.دونالد ترامپ در انتقاد از برنامه جو بایدن برای نظام بهداشتی آمریکا گفت آقای بایدن کامالا هریس را به معاونی انتخاب کرده که به گفته ترامپ از از برنی سندرز هم چپگراتر است.

جو بایدن پاسخ داد: ترامپ گیج شده است. متوجه نیست من با بقیه دیگر نامزدهای دموکرات رقابت کردم چون با آنها اختلاف نظر داشتم. و من کسی هستم که برنده انتخابات داخلی حزب دموکرات شدم.

کیم جونگ اون

جو بایدن گفت در صورت پیروزی پیش شرط او برای ملاقات با کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، این است که او به خالی شدن شبه جزیره کره از تسلیحات هسته‌ای متعهد شود. بایدن رهبر کره شمالی را “لات” خواند.

دونالد ترامپ در پاسخ به سوالی درباره رابطه با کره شمالی گفت هنگام ورودش به کاخ سفید باراک اوباما به او گفت که خطر جنگ با کره شمالی بزرگترین مشکل پیش روی آمریکا است. اما به رغم این هشدار جنگی رخ نداد.

اوکراین

جو بایدن گفت پسرش در اوکراین تخلفی نکرده است، بلکه این ترامپ بوده که برای تلاش به قانع کردن رئیس جمهور اوکراین برای حمله به هانتر بایدن کارش به استیضاح کشید.

بایدن گفت صورت‌های مالیاتی خود را منتشر کرده و بنا به آنها او هیچ پولی از قدرت‌های خارجی نگرفته است.بایدن گفت در مقابل دونالد ترامپ صورت‌های مالیاتی خود را منتشر نکرده، چه چیزی را پنهان می‌کند که صورت‌های مالیاتی را منتشر نمی‌کند؟

دونالد ترامپ جو بایدن را متهم کرد که از روسیه میلیون‌ها دلار گرفته است.او به فعالیت‌های اقتصادی هانتر بایدن و جنجال‌های پیرامون آن اشاره کرد.

From l-r., first lady Melania Trump, President Donald Trump, moderator Kristen Welker of NBC News, Democratic presidential candidate former Vice President Joe Biden and his wife Jill Biden on stage at the conclusion of the second and final presidential debate Thursday, Oct. 22, 2020, at Belmont University in Nashville, Tenn. (AP Photo/Patrick Semansky)
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.