روزهای سخت زائران کربلا

انفجار اتوبوس مسافربری در استان بابل عراق و واژگونی یک ون، چندین کشته و مجروح برجای گذاشت

یک اتوبوس مسافربری زائران در استان بابل عراق منفجر شد. این حادثه 30 مجروح و 11 کشته داشت. در میان مصدومان افراد ایرانی نیز حضور دارند. این تنها حادثه وحشتناک برای مسافران زائر نبود. سانحه‌های دلخراش در این چند روز، زائران زیادی را راهی بیمارستان کرد و چندین نفر نیز در این حوادث دردناک کشته شدند. درست همزمان با انفجار این اتوبوس در بابل عراق، در استان حله عراق نیز یک ون واژگون شد و چند زائر ایرانی کشته و مصدوم شدند. این در حالی است که از ابتدای شهریورماه تا الان 18 زائر در این سوانح کشته و حدود صد نفر نیز مجروح شده‌اند.

ماجرای حادثه هولناک انفجار اتوبوس زائران در استان بابل، صبح دیروز رخ داد. این انفجار در یک پمپ‌بنزین اتفاق افتاد و در میان مجروحان، زائران ایرانی نیز دیده می‌شود.

مرگ و مصدومیت زائران ایرانی

پیرحسین کولیوند، رئیس جمعیت هلال‌احمر کشورمان جزئیاتی از این حادثه دلخراش را روایت کرد و گفت:‌ «براساس گزارش‌های رسیده به جمعیت هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران یک اتوبوس در پمپ‌بنزینی در شهر شوملی استان بابل عراق دچار انفجار شد. در همین رابطه نیروهای هلال‌احمر به محل اعزام شدند. در حال حاضر نیز اتوبوس آمبولانس جمعیت هلال‌احمر در محل حاضر است و عملیات همچنان ادامه دارد. درپی وقوع این انفجار ۳۰ نفر مصدوم شدند و گزارش‌ها حاکی از آن است که ۱۱ نفر جان خود را از دست داده‌اند.»

کولیوند با بیان اینکه در میان مصدومان زائران ایرانی نیز حضور دارند، گفت: «هویت و ملیت تمام جانباختگان مشخص نیست و پس از شناسایی و امدادرسانی اطلاعات تکمیلی اعلام خواهد شد.»

این در حالی است که شبکه دجله عراق اعلام کرد که این حادثه دلخراش در اتوبانی در نزدیکی منطقه «الشوملی» در استان بابل رخ داده است. طبق این گزارش، در این حادثه یک خودروی تریلی با خودروی حامل زائران اربعین برخورد کرده است. شبکه دجله به نقل از یک منبع امنیتی عراقی تعداد کشته‌شدگان را ۱۲ نفر اعلام کرد که البته این موضوع از سوی مسئولان کشورمان به تایید نرسیده و آمار اعلامی از سوی آنان همچنان ۱۱ مورد فوتی است. همچنین گفته می‌شود که در میان کشته‌شدگان یک زائر ایرانی نیز حضور داشته است.

واژگونی مرگبار ون

حادثه بعدی نیز صبح دیروز و همزمان با این سانحه وحشتناک رخ داد. این حادثه در استان حله عراق اتفاق افتاد و طی آن چهار زائر کشته شدند. یک ون حامل زائران ایرانی در حله عراق واژگون شد. اشکان موسوی، سرپرست اداره کل روابط عمومی و ارتباطات مردمی جمعیت هلال‌احمر درباره جزئیات این حادثه گفت:‌ «صبح روز یکشنبه یک ون حامل زائران حسینی در استان حله واژگون شد. در این حادثه چهار نفر جان خود را از دست دادند.»

او با بیان اینکه ۱۰ نفر نیز در جریان این حادثه مصدوم شدند، گفـت:‌ «مصدوم‌شدگان با اتوبوس آمبولانس هلال‌احمر مستقر در خاک عراق به ایران منتقل شدند. اتوبوس آمبولانس هلال‌احمر ۱۰ مصدوم این حادثه را به مرز زرباطیه – مهران انتقال داد.»

سرپرست اداره کل روابط عمومی و ارتباطات مردمی جمعیت هلال‌احمر افزود:‌ «این افراد در پایانه مرزی به عوامل اورژانس کشور تحویل داده و از آنجا به بیمارستان امام‌حسین مهران منتقل شدند.»

تصادف مرگبار در مسیر مهران

روز 17 شهریورماه بود که تصادف دو اتوبوس زائران با پیکان، در محور دهلران- مهران، دو مصدوم و سه فوتی برجای گذاشت. این حادثه حوالی ساعت ۰۴:۳۰ بامداد رخ داد. در این تصادف ماشین پیکان که عازم مهران بود، در ۵ کیلومتری «بیشه دراز» به سمت مهران، با اتوبوس شاخ‌به‌شاخ شده و اتوبوس دوم از پشت با پیکان برخورد می‌کند. دو نفر از سرنشینان پیکان در صحنه جان باخته و نفر سوم پس از رسیدن به بیمارستان، به علت شدت جراحات جان خود را از دست داد. حال دو مصدوم دیگر هم وخیم گزارش شده است. براساس اعلام کارشناسان پلیس راه، علت این حادثه بی‌احتیاطی از جانب راننده سواری پیکان به علت تجاوز به چپ گزارش شده است. هر سه ماشین متعلق به استان اصفهان است.

حادثه در مرز مهران

ظهر روز 16 شهریور ماه نیز حادثه‌ای دلخراش برای زائران ایرانی در مرز مهران رخ داد. یک اتوبوس حامل زائران اربعین واژگون شد و 16 نفر راهی بیمارستان شدند. ظهر آن روز واژگونی یک اتوبوس که حامل زائران اربعین بود، به جمعیت هلال‌احمر اطلاع داده شد. بلافاصله پس از آن امدادگران و نجاتگران این جمعیت از دو پایگاه به محل حادثه در کیلومتر ۱۷ محور مهران اعزام شدند. همچنین یک فروند بالگرد، ۱۲ دستگاه آمبولانس و یک اتوبوس آمبولانس به محل حادثه در محور مهران-ایلام عازم شد. امدادگران از دو پایگاه سه‌راهی جندالله و پایگاه موقت مهدی‌آباد خود را به محل حادثه رساندند.

امدادگران بلافاصله پس از حضور در محل حادثه اقدامات درمانی و کمک‌های اولیه را برای حادثه‌دیدگان انجام دادند و شرایط آنها را بررسی کردند. گزارش‌ها حاکی از آن بود که این اتوبوس با ۳۵ زائر از مرز مهران در حال بازگشت به ایلام بوده که پس از وقوع حادثه، سرنشینان آن دچار حادثه و مصدومیت شدند. از میان مصدومان چهار نفر با آمبولانس‌های جمعیت هلال‌احمر به مراکز درمانی منتقل شدند.

گفته می‌شود اتوبوس به دلیل نقص فنی دچار حادثه شده که البته این مورد باید از سوی عوامل مربوطه بررسی و علت حادثه اعلام شود. در کل مصدومان این حادثه ۱۶نفر بودند که به مراکز درمانی منتقل شده‌اند. وضعیت جسمانی مصدومان رضایت‌بخش است و اقدامات درمانی برای آنها انجام شد.

سانحه بدون تلفات

همچنین روز 14 شهریور ماه نیز یک اتوبوس حامل زائران اربعین حسینی دچار حریق شد. این اتوبوس حامل زائران اربعین حسینی که از شهر بناب آذربایجان‌شرقی عازم مرز مهران بوده، در کیلومتر ۳۵جاده ایلام به مهران به علت نقص فنی از قسمت موتور دچار حریق شد. با حضور به‌موقع ماموران پلیس راه و عوامل امدادی اطفای حریق انجام شد. در این حادثه هیچ گونه مشکل خاصی برای زائران به وجود نیامده و همه آنان در سلامت کامل با یک اتوبوس دیگر به مهران اعزام شدند.

تصادف اتوبوس در آزادراه تهران-ساوه

حادثه بعدی به روز اول شهریور ماه برمی‌گردد. آن روز در پی تصادف یک اتوبوس با یک تریلر در آزادراه تهران-ساوه ۴۲ نفر مصدوم شدند. به علت تعدد مصدومان بلافاصله پنج تیم عملیاتی اورژانس مامونیه، پرندک، زاویه، شهر صنعتی کاوه و تیم امدادی هلال‌احمر آزادراه مذکور به محل حادثه اعزام شدند. تیم‌های عملیاتی تریاژ مصدومان و اقدامات درمانی پیش‌بیمارستانی را بلافاصله برای مصدومان این حادثه انجام دادند. در این حادثه در مجموع ۴۲ نفر مصدوم شده بودند که ۱۹ نفر از مصدومان برای ادامه درمان به بیمارستان‌های شهید مدرس و چمران ساوه منتقل و ۲۳ مصدوم هم با دریافت درمان سرپایی در محل حادثه ترخیص شدند.

این اتوبوس حامل زائران کربلای معلی بود و از شهرهای شمالی کشور به مقصد مرز بین ایران و عراق در حال حرکت کرد بود که دچار سانحه شد. این حادثه در کیلومتر ۴۰ لاین غربی آزادراه ساوه به تهران به‌وقوع پیوست. در این سانحه ترافیکی یک اتوبوس اسکانیا که از استان مازندران در این محور مواصلاتی در حال حرکت بود با عقب تریلی ولوو برخورد کرد. براساس اعلام کارشناسان پلیس راه این محور، علت این حادثه عدم‌توجه به جلو راننده اتوبوس اعلام شده است.

 

 

 

 

 

 

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.