زنگ خطر بیماری‌های قلبی در ایران/ بهترین راه‌های پیشگیری کدام است؟

متخصصان در گفت‌وگو با شهروند از افزایش آمار ابتلا به بیماری‌های قلبی اظهار نگرانی می‌کنند

سهم مرگ های بیماران قلبی از کل فوتی هایی که در در کشور رخ می دهد بیش از 44 درصد است این در حالی است که کرونا هم مزید بر علت شده و هم عوارض بیماری های قلبی را بالا برده و هم بیماران قلبی را بیشتر تهدید می کند.

ملیحه محمودخواه – قلب عضو عجیبی در بدن است مدیریت تمام کارهای بدن را یک تنه بر دوش می کشد و بار احساسات یک انسان را نیز حمل می کند و حالا همین فرمانروای بدن خودش به تنهایی عامل بیشترین مرگ مردم در جهان به شمار می رود.

بیماری های قلبی عروقی (ایسکمیک قلبی، سکته مغزی، فشار خون بالا و …) از ۳۰ سال گذشته تاکنون همچنان علت نخست مرگ و ناتوانی ناشی از بیماری ها در جهان و ایران به شمار می روند .امارها نشان می دهد در سال گذشته  با وجود کثرت مرگ‌های منتسب به کووید-۱۹، بیماری‌های قلبی عروقی با ۱۸.۶ میلیون مرگ در سال کماکان رتبه اول علل مرگ و میر را به خود اختصاص داده‌اند.

کمتر مواظب قلبمان هستیم

شاید همه چیز گردن قلب نیست و این ما هستیم که از فرمانده و مدیر بدن کمتر مراقبت می کنیم این را دکتر مسعود اسلامی دبیر علمی کنگره قلب و عروق مطرح می کند و می گوید : در سال های اخیر آمار سکته هاو مشکلات قلبی افزایش داشته است . هر چند که افزایش مشکلات و استرس های زندگی در آن بی تاثیر نیست اما نکته بیشترین تاثیر این مشکلات به سبک زندگی ما و عدم توجه به تغذیه سالم بر می گردد.

او توضیح می دهد که با اقدامات ساده، مانند پیروی از یک رژیم غذایی سالم، نه گفتن به مصرف دخانیات و فعالیت بدنی به میزان مناسب می‌توان سلامت قلب را حفظ کرد اما این ها مواردی است که کمتر به آن توجه می کنیم

در کشور ما سرانه ورزش بسیار پایین است . سرانه ورزش برای هر ایرانی 13 دقیقه در روز  است و این فاجعه است  و 70 درصد مردم اضافه وزن دارند  و بیش از 30 درصد مردم انواع دخانیات را مصرف می کنند و آمار بیماری های بالاست و بیشتر افراد چربی خون و دیابت خود را جدی نمی گیرند و این ها در کنار هم سبب می شود که آمار ابتلا به بیماریهای قلبی و عروقی بالا برود. علاوه بر عوارض ایجاد شده بر بیمار، هزینه های درمانی زیادی را به نظام سلامت وارد می کند.

به گفته دکتر اسلامی روند ابتلا به سکته های قلبی دو برابر افزایش یافته و انجام اقدامات پیشگیرانه در راستای ابتلا به بیماریهای قلبی و عروقی ضرورت دارد.

کرونا هم بیماری قلبی را تشدید می کند

از زمانی که کرونا امد شرایط بیماری قلبی هم تغییر کرد هم کرونا بیماران قلبی را بیشتر تهدید می کرد و هم خود کرونا عوارضی برای این بیماران ایجاد می کرد که هر چقدر بیشتر زمان می گذرد بیشتر مشخص می شود.

او توضیح می دهد که کرونا مشکلات قلبی را از چند جهت  افزایش می دهدو ما پس از ابتلای برخی افراد به کووید-19 با برخی از عوارضی که کرونا برای قلب ایجاد می کرد روبرو می شدیم.

در واقع پس از کووید نیز با بیمارانی روبرو می شدیم که کرونا سبب شده بود که التهاب لایه های قلب در آنها شدت بگیرد. در واقع می توان اینطور گفت که وقتی مهاجمی مانند ویروس کرونا به بدن وارد می شود واکنش التهابی روی ارگان های بدن می گذاردو در این میان فعالیت قلب افزایش می یاب و این واکنش اضافه روی ارگان های بدن می تواندسبب نارسایی قلب شود. در این دوره با فیبروز شدن دریچه های قلب، التهاب مایع دور قلب، و افزایش انعقاد پذیر قلب روبرو شدیم.هر چقدر که سن بالاتر، وزن بالاتر باشد ریسک ابتلا به مشکلات قلبی نیز پس از ابتلا به کرونا افزایش پیدا می کند.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اینکه خودش 5 دوز واکسن زده است تاکید می کند  که از آنجا که خطر کرونا برای بیماران قلبی بالا است و می تواند آنها را به شدت درگیر کند حتما دوز چهارم واکسن کرونا را بزنند . سهل انگاری در این موضوع می تواند عواقب جبران ناشدنی به دنبال داشته باشد. در حال حاضر متاسفانه تعدادی از افرادی که بر اثر کرونا از دنیا می روند افرادی هستند که یا مشکلات قلبی دارند یا کرونا برایشان مشکلات قلبی شدید ایجاد می کند.

او در ادامه تاکید می کند که بهتر است افرادی که مشکلات قلبی دارند و یا اینکه مشکلات زمینه ای دارند حتما واکسن انفلوآنزا را نیز تزریق کنند زیرا انفلوآنزا نیز می تواند عوارض شدیدی را برای این بیماران ایجاد کند و خطر جانی برایشان به وجود بیاورد . به همین دلیل بهتر است واکسن آنفلوآنزا نیز تزریق شود.

هر چند که او تاکید می کند که از آنجا که کرونا از شرق دنیا ایجاد شد ما زودتر از اروپا و آمریکا مبتلا شدیم به همین دلیل زودتر هم به فکر درمان افتادیم چون اصولا بیماری هایی که منشا آن از غرب است به دلیل انکه آنها تکنولوژی درمان را از دسترس ما دور نگه می دارند دیرتر درمان می شوند

 

چای سیاه برای سلامت قلب مفید است

بعضی باورها در مورد قلب را باید کنار گذاشت این موضوعی است که دکتر اسلامی به آن اشاره می کند و می گوید در انگلستان ازمایشی بر روی 500 هزار نفر انجام شد که این افراد 11 سال چای سیاه مصرف می کردند نتیجه این آزمایش نشان داد چای سیاه تا میزان قابل توجهی خطر سکته قلبی را سه برابر برای این افراد کاهش داده است. از سوی دیگر بر اساس یک باور عمومی، برای پیشگیری از ابتلا به بیماریهای قلبی، افراد بالای ۵۰ سال باید روزی یک عدد آسپرین مصرف کنند، در حالیکه این باور درست نیست و بررسی های انجام شده نشان می دهد این کار باعث خونریزی دستگاه گوارش می شود، فقط بیماران در معرض خطر بالای دیابت، مبتلایان به فشارخون و چربی خون بالا مجاز به مصرف روزی یک عدد آسپرین در روز هستند و مصرف خودسرانه برای افراد بالای 50 سال خطرناک است.

 

حجم بالای شکایت از پزشکان درست نیست

 

مسعود قاسمی رئیس انجمن آترواسکلروز ایران با اشاره به افزایش آمار بیماری های قلبی به یک نکته  دیگر هم اشاره کرده و ادامه می دهد: در کشور  شاهد حجم بالای شکایات از پزشکان هستیم که باید یک تعادل در این زمینه برقرار شود. زیرا، اگر نگرانی‌ها از کارهای درمانی شدت بگیرد، با مشکلاتی برای بیماران همراه خواهد بود. لذا، باید از کادر درمان به درستی حمایت شود.

به اعتقاد این پزشک این شکایت ها می تواند تاثیر مستقیم بر روی بی میلی پزشکان و یا مهاجرت آنها از کشور شود و این آسیب مستقیم به بیمار وارد می کند.

کنگره ای برای پزشکان قلب در ایران

مژده مزیدی  دبیر اجرایی بیست و  دومین کنگره بین المللی تازه های قلب و عروق نیز گفت:  امسال کنگره تازه های  قلب و عروق برای علاقمندان در تاریخ ۱۹ تا ۲۲ مهر در مرکز همایشهای برج میلاد برگزار است،.برای آموزش بهتر شرکت کنندگان، روشهای نوین و بسته تعویض دریچه، باز کردن رگ، باطریهای بدون سیم قلبی، و سایر روشهای جدید در بیمارستانهای مختلف دانشگاهی و خصوصی انجام می شود.

او تاکید می کند با توجه به آمار سالهای گذشته، انتظار داریم که حدود پنج هزار نفر در کنگره امسال شرکت کنند، البته تمام جلسات بطور زنده در داخل و خارج کشور بطور رایگان نمایش داده می شود.

همزمان با برگزاری کنگره، نمایشگاه جانبی تخصصی شرکت های دارویی، تجهیزات پزشکی و تصویر برداری برگزار خواهد شدکه فرصتی برای شرکت های فعال درحوزه پزشکی کشور بوده تا آخرین توانمندی ها و دستاوردهای روز دنیا را در فضای علمی پزشکی در معرض دید همگان قرار داده تا پزشکان و پرستاران حاضر در کنگره از آخرین اطلاعات و محصولات دارویی، تجهیرات پزشکی و تصویر برداری مطلع و بهره مند شوند.

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.