160 پزشک متخصص قلب از ایران مهاجرت کردند

تخصص گرفتن در رشته قلب و عروق کار آسانی نیست و تعدادکسانی هم که در این رشته سرامد می شوند و متخصص میشوند نیز زیاد نیست اما امارها نشان می دهد همین تعداد کم هم یا عزم مهاجرت دارند و یا اینکه این رشته را انتخاب نمی کنند .

هر بیماری که در هر گوشه دنیا به وجود می آید حتما پایش را به محدوده جغرافیای ما می گذارد . نمونه اش هم همین کرونا و وبا و انفلوآنزا و تب کریمه .البته هنوز درد و بیماری جدیدی به وجود نیامده که نامش در این لیست اضافه شود که اگر بود حتما در کنار این اسامی قطار می شد . اما آنچه که در این سالها همه ما را دلگرم می کرد و کمتر ما را از انواع و اقسام بیماری ها می ترساند حضور پزشکانی بود حاذق که شهره عام و خاص بودند . این دلخوشی نیز این روزها زیر سوال رفته و حالا بحث نبود پزشکان و متخصصان در ولوشوی کرونا که یک روز فرو می نشیند و یک روز اوج می گیرد بیشتر نگرانمان می کند . همان کرونایی که فقط ریه و دستگاه گوارشمان را درگیر نکرده و حالا تحقیقات نشان می دهد اثارش و نشانه هایش را یکی یکی بروز می دهد. این حرف و حدیث ها قلب هر کسی را به درد می آورد همان قلبی را که 160 متخصص آن عطای ش ر به لقای وطن بخشیدند و بار سفر بستند و از ایران رفتند تا این رشته نیز مانند دهها حوزه پزشکی دیگر دچار کمبود متخصص باشد.

تقاضای کم برای رشته قلب

در همین آزمون تخصص که این همه حرف و حدیث به دنبال داشت رشته جراحی قلب اصلا متقاضی نداشت. این در حالی است که متخصصان این رشته در ایران حرف اول را در جهان می زنند و در دو سال گذشته بر اساس آمارها بیش از 65 جراحی قلب کودک در کشور انجام داده اند . حالا خیلی ها از این نگرانند که این متخصصان بی رقیب جلای وطن کنند و انقدر دستمان خالی بماند که مجبور به وارات جراح قلب از دیگر کشورهای دنیا باشیم. زیرا ماجرا کاملا تغییر کرده است زیرا تا کنون برخی از کشورهای همسایه چمدان می بستند و برای درمان راهی کشور ما می شدند اما حالا رویکردشان را کاملا تغییر داده اند و برای آنکه این همه راه نیاییند پزشکان ما را به کشورهای خود می کشند تا دست ما را در این حوزه ها داخل پوست گردو بگذارند.

امارهایی که نگران کننده است

خبر رفتن پزشکان شاید کمی بیشتر از سایر اقشار نگران کننده باشد علتش هم این است که جان و سلامتی ما در دست این پزشکان است همین چند وقت پیش علی تاجرنیا، مشاور سابق رئیس سازمان نظام پزشکی کشور اعلام کرده بود که تنها در ۱۰ ماه منتهی به دی ۱۳۹۹ بیش از سه هزار پزشک از ایران مهاجرت کرده‌اند. آمارها متنوع‌تر و بالاتر از این اعداد می‌تواند باشدامارهای جدیدتر نشان می دهد   ظرف چهارسال گذشته ۱۶ هزار پزشک عمومی از کشور مهاجرت کرده‌اند. این آمار زمانی برجسته‌تر می‌شود که بدانیم طبق اعلام وزارت بهداشت، ۱۸ هزار پزشک عمومی در سراسر کشور کمبود داریم.

مسعود قاسمی دبیر انجمن آترواسکلروز ایران به شهروند توضیح می دهد که در اینکه کمبود پزشک در ایران زیاد است حرفی نیست و این مشکلی بوده که از گذشته وجود داشته و در حال حاضر نیز بیشتر با آن رودر رو هستیماما برای آنکه پزشک در کشور بماند باید بستر مناسب برای حضور او در کشور فراهم شود در صورتی که این بستر فراهم باشد پزشک حاضر است سختی ها را به جان بخرد و مشکل بیمار را برطرف کند.

او ادامه می دهد ماجرا اینجا است که حتی اگر تعداد پزشک نیز بالا باشد باید امکانات را نیز همطراز آن بالا ببریم . شاید خیلی ها می گویند پزشکان دستمزدهای زیادی می گیرند اما واقعا اینطور نیست برخی از فلورشیپ های ما در بیمارستان ها حقوقشان از یک کارمند ساده نیز کمتر است این در حالی است که یک متخصص باید شبانه روز زحمت بکشد و درس بخواند تا بتواند در یک رشته تخصص بجگیرد. حالا تصور کنید با این همه دغدغه و کار فرد در کنار همهاین دغدغه های زندگی باید شرایط سخت زندگی را به دوش بکشد و اجاره خانه و دغدغه رفت و آمد و مشکلات دیگر را نیز تحمل کند و در واقع برای انکه انتظار داشته باشیم یک پزشک به درستی کار کند باید شرایط سهل کار نیز برایش فراهم ود . تا بتواند تمرکز بیشتری داشته باشد.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.