اولین چالش با کی‌روش؛ دستیار ایرانی!

فولاد اجازه نمی‌دهد نکونام بیاید، وضعیت هاشمیان مبهم است

مدیران فدراسیون فوتبال هنوز که کارلوس کی‌روش به ایران نیامده، با او بر سر دستیار ایرانی وارد چالش شده‌اند.

به گزارش خبرنگار شهروندآنلاین، با سرمربیگری دوباره کارلوس کی‌روش در تیم‌ملی فوتبال ایران پیش‌بینی می‌شد که سختگیری‌های این مربی پرتغالی به خاطر مسائل مربوط به تیم دوباره دردسرساز شود. کی‌روش که در دوره 8 ساله حضور در ایران با مدیران فوتبال و حتی مقامات غیرفوتبالی نیز دچار بحران‌های فراوانی شد، بعید است حالا که سنش هم بالاتر رفته، دست از کارهای قبلی برداشته باشد و این را می‌شود از رفتارهای او حتی قبل از سفرش به تهران به خوبی متوجه شد.

اولین چالشی که کی‌روش و مدیران فدراسیون فوتبال با‌ آن مواجه شده‌اند بر سر دستیار ایرانی این مربی است که با وجود اخبار متعدد تا این لحظه به نتیجه خاصی نرسیده و باید دید طی روزهای آینده چه سرنوشتی پیدا خواهد کرد.

شرط فدراسیون، حضور دستیار ایرانی

فدراسیون فوتبال در زمان توافق اینترنتی با کارلوس کی‌روش یک شرط مهم را برای این مربی قرار داد و آن هم حضور حداقل یک مربی ایرانی در کادرفنی تیم‌ملی بود. این مسأله مورد پذیرش کی‌روش قرار گرفت اما او به مدیران فدراسیون گفته بود دستیار ایرانی باید مورد اعتماد خودش باشد و شخصا از بین مربیان ایرانی این دستیار را انتخاب کند و روی نیمکت ببرد. فدراسیون هم با توجه به شناختی که از کی‌روش داشت این موضوع را پذیرفت.

سابقه نه چندان خوب کار کردن با مربی ایرانی

در قرارداد چند سال قبل کارلوس کی‌روش نیز موضوع دستیار ایرانی وجود داشت اما این مسأله همواره پرچالش بود. مارکار آقاجانیان در مدت چندسال حضور کی‌روش ابتدا به عنوان آنالیزور و سپس به عنوان مربی در کنار او در تیم‌ملی بود اما فدراسیون اعتقاد داشت تعداد مربیان ایرانی کادرفنی تیم‌ملی باید حداقل دو نفر باشد. به همین خاطر در برهه‌های مختلف زمانی امید نمازی، علی کریمی و جواد نکونام به عنوان دستیار کی‌روش منصوب شدند اما حضور آنها دوامی نیاورد و هرکدام به دلایل مختلف با این مربی پرتغالی به چالش برخوردند و جدا شدند.

انتخاب کی‌روش؛ فقط نکونام!

کارلوس کی‌روش در صحبت‌هایی که با مدیران فدراسیون بر سر دستیار ایرانی داشت جواد نکونام را پیشنهاد داد. کاپیتان تیم‌ملی در زمان سرمربیگری کی‌روش که مدتی نیز به عنوان دستیار او کار کرد، تنها گزینه این مربی کارکشته محسوب می‌شد. حتی کار به جایی رسید که مهدی تاج، رئیس فدراسیون در نشست خبری خود اعلام کرد قصد دارد نکونام را تا جام‌جهانی به عنوان دستیار کی‌روش انتخاب کند و احتمالا او بعد از جام‌جهانی به عنوان سرمربی کارش را شروع کند و کی‌روش به عنوان مدیرفنی منصوب شود. اصلی‌ترین مسأله اما درباره نکونام مخالفت مدیران فولاد با جدایی این مربی است.

فولاد که تنها نماینده ایران در مرحله حذفی لیگ قهرمانان آسیا محسوب می‌شود، امسال تیمی قدرتمند و پرستاره را با نظر نکونام بسته و به خاطر همین شرایط خوب این مربی قید حضور در استقلال را نیز زد. حالا که بحث حضور نکونام در کادرفنی تیم‌ملی مطرح شده نیز مدیران فولاد مخالفت رسمی خود را اعلام کرده‌اند و حاضر به جدایی سرمربی خود نیستند.

اگرچه مدیران فولاد رسما اعلام کرده‌اند اجازه جدایی به نکونام نمی‌دهند اما مدیران فدراسیون دست از رایزنی برای استخدام این مربی در کادرفنی تیم‌ملی برنمی‌دارند. احسان اصولی، سخنگوی فدراسیون فوتبال در این باره گفته است: «با باشگاه فولاد در مذاکره هستیم و این موضوع منتفی نشده است. البته افراد و مربیان دیگری نیز مدنظر هستند. هر زمان به جمع‌بندی رسیدیم و خود کی‌روش هم به ایران آمد، دستیار ایرانی او را معرفی خواهیم کرد. حضور نکونام در کادرفنی کامل منتفی نشده و رایزنی‌ها در حال انجام است.»

بلاتکلیفی محض وحید هاشمیان

در کنار موضوع جواد نکونام اما تیم‌ملی فوتبال طی دو سه سال گذشته وحید هاشمیان را در کادرفنی خود دید. مهاجم سابق تیم‌ملی که سابقه سال‌ها حضور در اروپا را دارد، به عنوان دستیار مارک ویلموتس و دراگان اسکوچیچ فعالیت می‌کرد اما حالا وضعیت او مبهم مانده است. مدیران فدراسیون فوتبال در صدد هستند از بین دستیاران اسکوچیچ، وحید هاشمیان را نیز در کادرفنی حفظ کنند ولی این مسأله در گرو تایید سرمربی پرتغالی است.

سخنگوی فدراسیون فوتبال نیز در گفت‌وگوی اخیر خود ابراز امیدواری کرده که هاشمیان در کادرفنی باقی بماند اما او به‌طور قطع در این باره حرف نزده تا مشخص شود کی‌روش هنوز نظر نهایی‌اش را درباره هاشمیان نداده و بعید است خیلی تمایلی به حفظ این مربی جوان داشته باشد.

گزینه کی‌روش بعد از نکونام کیست؟

با توجه به اینکه احتمال منتفی شدن حضور جواد نکونام در کادرفنی تیم‌ملی وجود دارد، قطعا باید گزینه‌های بعدی نیز برای دستیاری کارلوس کی‌روش مورد توجه قرار بگیرد. برخی شایعات حکایت از آن دارد که کی‌روش فقط حاضر است با نکونام به عنوان مربی ایرانی همکاری کند اما مدیران فدراسیون فوتبال چنین موضوعی را رد می‌کنند.

در این شرایط شایعاتی پیرامون احتمال اضافه شدن علیرضا منصوریان به کادرفنی تیم ملی شنیده می‌شود. مربی سابق تیم‌ملی فوتبال که قبل از حضور کارلوس کی‌روش در کادرفنی حضور داشت و سابقه زیادی در امر سرمربیگری لیگ برتر دارد، این روزها در استخدام تیمی نیست و گفته می‌شود منصوریان با توجه به اینکه حتی در مقطعی با کی‌روش نیز همکاری کرده، احتمال دارد دوباره به کادرفنی اضافه شود.

چالش بزرگ درباره دستیار ایرانی

با همه این تفاسیر مشخص است که اولین چالش فدراسیون با کی‌روش بر سر انتخاب دستیار ایرانی است. کی‌روش برای دستیاری خود از بین مربیان ایرانی دست روی کسانی گذاشته که سال‌ها سابقه سرمربیگری دارند. آنها یا اکنون در یک تیم باشگاهی مشغول به کار هستند یا اینکه سابقه‌شان اجازه دستیار شدن دوباره را نمی‌دهد، حتی اگر تیم‌ملی فوتبال باشد و سرمربی آن کارلوس کی‌روش!

چیزی که مشخص است در فاصله یکی دو روزه تا شروع تمرینات تیم‌ملی زیر نظر کی‌روش، فدراسیون‌نشینان باید هرچه سریع‌تر دستیار ایرانی این مربی را برگزینند. بدون شک در شروع کار کی‌روش در تیم‌ملی حضور یک مربی ایرانی بسیار بااهمیت است و باید دید در نهایت چه کسی به این سمت نایل خواهد آمد.

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.