گروسی:ایران به NPT متعهد است

ادعای گروسی درباره بی اثر بودن همکاری با ایران

مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی در نشست شورای حکام بار دیگر ادعا‌های خود علیه برنامه هسته‌ای ایران را تکرار کرد.

به گزارش شهروند آنلاین،رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی در وین کنفرانس خبری خود را ابتدا درباره تحولات جاری در عرصه بین المللی ازجمله نیروگاه اتمی زاپوریژیا در اوکراین و برنامه هسته‌ای ایران اختصاص داد.

او در نشست شورای حکام با تکرار مواضع ضد ایرانی این نهاد بیشتر به مواضع سیاسی و نه فنی آژانس پرداخت و گفت: هیچ پیشرفتی در تحقیقات جاری در مورد فعالیت‌های هسته‌ای ایران حاصل نشده است.

او بدون اشاره به بدعهدی غرب در اجرای توافق هسته‌ای ادعا کرد: تحقیقات فعلی که با همکاری ایران سعی داریم انجام دهیم چندان ثمر بخش نبوده است و منتظر هستیم این اتفاق رخ دهد. هرچه زمان می‌گذرد جمع‌بندی اختلاف پادمانی بسیار دشوار می‌شود، ایران باید در دادن دسترسی به ما برای دریافت اطلاعات بسیار شفاف عمل کند. شکاف اطلاعاتی ما درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران در حال عمیق شدن است. در حوزه اطلاعات مورد نیاز ما در خصوص فعالیت‌های هسته‌ای ایران کمبود وجود دارد.

گروسی افزود: اگر برجام اجرایی شود می‌تواند دستیابی به جمع‌بندی وسیع‌تر ما در تحقیقات کمک کند و این مسائل صرفاً به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مربوط است. ایران باید دلیل وجود فعالیت‌های هسته‌ای در برخی سایت‌ها را توضیح دهند. ما در رابطه با ایران با فرضیات کار نداریم، بلکه به حقایق و اطلاعات علاقه‌مندیم.

ایران مواضع آژانس را سیاسی می داند

گروسی ارزیابی‌ها درباره رویکرد متعصبانه او نسبت به فعالیت‌های اتمی ایران را تاسف بار خواند و مدعی شد: خلأ اطلاعاتی ما درباره فعالیت‌های هسته ایران در حال افزایش است. اتهامات ایران درباره سیاسی کاری به ما نادرست است و رفتار ایران دور از انتظار است.

مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی با تکرار ادعا‌ها درباره کشف ذرات اتمی در محل‌هایی که قبلا اعلام نشده است گفت: ایران باید دلیل وجود فعالیت‌های هسته‌ای در برخی سایت‌ها را توضیح دهند چراکه این اقدام در چارچوب وظایف آژانس است.

گروسی ادعا‌های اخیر مقامات صهیونیست درباره زمان گریز هسته‌ای ایران را گمانه زنی عنوان و تاکید کرد: آژانس پس از نظارت و پایش اطلاعات خود را منتشر می‌کند و تحت تاثیر حدسیات و گمانه‌ها نیست. او خواستار تعامل، گفت‌وگو و روابط بیشتر با ایران در این خصوص شد.

مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی احتمالات درباره خروج ایران از معاهده عدم گسترش سلاح‌های اتمی (NPT) را رد کرد و تاکید کرد ایران به این معاهده تعهد داشته و در این زمینه شفاف عمل کرده است.

گروسی همچنین درباره نیروگاه اتمی اوکراین گفت: گلوله باران نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا در اوکراین همچنان ادامه دارد و اولویت اصلی در شرایط فعلی توقف این روند و ایجاد منطقه عاری از سلاح در محوطه اطراف این نیروگاه است.

آژانس بین المللی انرژی اتمی شانزدهم شهریور با انتشار دو گزارش که در اختیار اعضای شورای حکام قرار گرفت ادعا‌های خود درباره مسائل پادمانی در موضوع هسته‌ای ایران را تکرار کرد و مدعی شد میزان ذخائر اورانیوم غنی‌شده ایران در حال حاضر ۱۹ برابر سقف تعیین‌شده در برجام است.

«رافائل گروسی» در گزارشی که فراز‌هایی از آن به رسانه‌های خارجی درز کرده، اعلام کرده است که ذخایر اورانیوم ایران در تاریخ ۳۰ مرداد با افزایش ۱۳۱.۶ کیلوگرمی به ۳ هزار و ۹۴۰ کیلوگرم رسیده است./باشگاه خبرنگاران جوان

انتهای پیام

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.