راه‌های مقابله با گرمازدگی

گرمای شدید این روزها افراد زیادی را در معرض بیماری‌های ناشی از گرما قرار داده است

این در حالی است راه‌هایی برای رهایی از این گرمای طاقت‌فرسا وجود دارد که کارشناسان در قالب چند بند آن را مطرح کرده‌اند.

به گزارش شهروند آنلاین؛ تابستان امسال بسیاری از کشورهای جهان گرمای بی‌سابقه‌ای را تجربه می‌کنند. طبق اعلام سازمان هواشناسی، گرمای خطرناک و شدید تابستان امسال همچنان ادامه خواهد داشت.

در واقع، افزایش گرما مدتی است که در سرتاسر جهان از نظر وقوع و مدت زمان افزایش یافته است و به نظر می‌رسد این وضعیت، روندی باشد که ادامه خواهد داشت. سازمان جهانی بهداشت (WHO) گزارش داد که تعداد افرادی که در معرض امواج گرما قرار گرفته‌اند بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۶ حدود ۱۲۵ میلیون نفر افزایش یافته است. برای مقابله با این گرمای شدید اطلاع از نکات زیر می‌تواند تا حد زیادی به خنک‌ ماندن شما کمک کند:

بدانید تاثیر گرما بر بدن چیست

عوامل محیطی مانند آب ‌و‌ هوا و گرمای داخلی بدن ناشی از فرآیندهای متابولیک هر دو در نحوه گرم شدن بدن نقش دارند. هنگامی که بدن گرم می‌شود، دمای بدن شما می‌تواند ضربان قلب و جریان خون به پوست را افزایش دهد زیرا رگ‌های خونی برای افزایش تعریق گشاد می‌شوند.

وقتی گرما بیشتر و بیشتر می‌شود آب بدن شما را کم و کمتر می‌کند و دمای مرکزی بدن شما بالا می‌رود. دکتر جن برول، پزشک خانواده و عضو هیئت مدیره آکادمی پزشکان خانواده آمریکا، در این زمینه گفت: وقتی بیرون از خانه و در گرما هستید، به تدریج و با گذشت زمان، بدن رطوبت خود را از دست می‌دهد و گرم می‌شود.

این روند [کم آبی] را تسریع می‌کند. وقتی بدن به دلیل گرمای شدید قادر به تنظیم دمای خود نباشد، این امر می‌تواند باعث بیماری از جمله گرفتگی و گرمازدگی شود.

برنامه ‌ریزی قبلی داشته باشید

برنامه‌ریزی از قبل می‌تواند به افراد کمک کند تا از بیماری‌های مربوط به گرما اجتناب کنند. قبل از رفتن به بیرون از خانه و در گرما، در مورد موارد زیر فکر و تحقیق کنید: دما چقدر خواهد بود؟ تا کی در گرما بیرون باشم؟ آیا سایه‌ای وجود خواهد داشت؟

پیش‌بینی هواشناسی تا حد زیادی کمک می‌کند تا ببینید دمای هوا چقدر خواهد بود و آیا بارش یا پوشش ابری وجود دارد یا خیر و شاخص گرما چقدر است.

تا حد امکان در سایه حرکت کنید

اگر قصد دارید مدتی بیرون باشید، مطمئن شوید که مکانی سایه‌دار وجود دارد مانند درختان یا یک منطقه سرپوشیده. بهتر از همه، اگر ساختمانی با تهویه مطبوع وجود دارد، زمان‌های مشخصی را برای حضور در داخل آن برنامه‌ریزی کنید.

استفاده از رنگ‌های روشن به جای رنگ‌های تیره نیز می‌تواند شما را خنک‌تر نگه دارد، زیرا رنگ‌های تیره شما را گرم می‌کنند.

تا سر حد ممکن هیدراته بمانید

آبرسانی به بدن کمک می‌کند دمای طبیعی خود را حفظ کند و زمانی که عرق می‌کنید، آب آشامیدنی جایگزین حجم مایعاتی می‌شود که از دست می‌دهید در حالی که بدنتان را از درون به بیرون خنک می‌کنید. علاوه بر آب، نوشیدنی‌هایی که حاوی الکترولیت هستند نیز می‌توانند به کم آبی بدن کمک کنند.

همیشه یک بطری آب همراه خود داشته باشید. یک بطری آب خنک مناسب در فریزر را با خود حمل کنید و لیمو را به آن اضافه کنید تا طعم بهتری داشته باشد./بهداشت نیوز

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.