پارکینگی که درمانگاه شد!

«شهروند»گزارش می دهد؛ پزشکان و پرستاران داوطلب در اربعین چه می‌کنند؟

مسئول پذیرش درمانگاه هلال ‌احمر مستقر در پارکینگ طبقاتی شهر نجف اشرف درباره وضعیت شیفت پزشکان این مرکز می‌گوید: «سه نفر به‌صورت شیفت‌های هشت‌ساعته در این مرکز فعالیت می‌کنیم و این درمانگاه به‌صورت شبانه‌روزی خدمات‌رسانی می‌کند.»

 سیمین برادران-شهروندآنلاین| «پاهایش درد می‌کرد و به گفته خودش چند وقت پیش از گچ پا رها شده بود و حالا در سفر به اربعین آزارش می‌داد. دیگری تهوع ناشی از گرمازدگی داشت و دختری بدنش درد می‌کرد و می‌گفت که سرد و گرم شده است. سابقه خونریزی معده داشت و حالا عود کرده بود. سرش گیج می‌رفت و نمی‌دانست چرا به این حال افتاده است.» همه این افراد به درمانگاهی حوالی حرم حضرت امیرالمومنین علی(ع) در نجف اشرف پناه آورده بودند. از خدمات جمعیت هلال‌ احمر رضایت داشتند و هیچ‌یک برای رسیدن به پزشک یا گرفتن خدمات پرستاری در صف نمی‌ایستادند. داروها هم رایگان به دست‌شان می‌رسید.

همه اینها داستان پارکینگی طبقاتی است که طبقه دومش به درمانگاه هلال‌ احمر اختصاص داشت. دارو، پزشک، پرستار و همه امکانات برای رسیدگی به زائران مهیاست. به گفته پزشکان بیشتر مراجعه‌کنندگان از درد عضلانی، گرمازدگی و خستگی ناشی از راه رنج می‌برند.

 

تاول‌زدگی، تب، گلودرد و عرق‌سوزی دلیل بیشتر مراجعان

بخشاوند، کارشناس بیماری‌ها و مراقبت‌های سندرومیک وزارت بهداشت با اشاره به آخرین وضعیت بیماری در عراق در آستانه اربعین حسینی عنوان می‌کند: «کسانی که می‌آیند تب، گلودرد، سرفه و… دارند. این افراد در بخش پذیرش شناسایی و به پزشک مربوط ارجاع داده می‌شوند. تعدادشان خیلی زیاد نیست، ولی کم هم نیستند.»

این کارشناس معتقد است: «تعداد زیادی از مردم به خاطر تاول‌زدگی و عرق‌سوز شدن به این مرکز مراجعه می‌کنند.»

او درباره دلایل برخی از بیماری‌ها بیان می‌کند: «گلودرد و سرفه به خاطر آب یخ‌هایی است که می‌خورند و نمی‌توان عنوان کرد که کروناست؛ چرا که هوا گرم است و افراد آب یخ مصرف می‌کنند که سبب بروز این علائم می‌شود.»

این مسئول پذیرش درمانگاه هلال ‌احمر مستقر در پارکینگ طبقاتی شهر نجف اشرف درباره وضعیت شیفت پزشکان این مرکز می‌گوید: «سه نفر به‌صورت شیفت‌های هشت‌ساعته در این مرکز فعالیت می‌کنیم و این درمانگاه به‌صورت شبانه‌روزی خدمات‌رسانی می‌کند.»

 

کمبود چه داروهایی احساس می‌شود؟

زاهدی، تکنیسین دارویی مشغول در داروخانه مرکز هلال ‌احمر به کمبود برخی از داروهای مورد نیاز زائران اشاره می‌کند: «در این مجموعه خدمات دارویی ارائه می‌دهیم. انواع داروها موجود است و بیشتر داروهایی که برای مشکلات ناشی از پیاده‌روی است نیز در این مجموعه وجود دارد و در حال توزیع داروهای این دست بیماری‌ها هستیم.»

او در پاسخ به این سوال که چه کمبودهایی در بخش دارویی وجود دارد، می‌افزاید: «کمبود در برخی اقلام وجود دارد. نیاز دارویی برای بهبود و درمان بیماری‌های قلبی و هورمونی مانند تیروئید داریم؛ گرچه داروهای بیماری‌هایی مانند سرماخوردگی و… هم موجود است، اما داروها و آمپول‌های ضد حساسیت کم است و در حال حاضر به آنها نیاز داریم. مصرف پماد، آمپول و پماد مسکن، آنتی‌بیوتیک و… هم در حال حاضر زیاد است و مقداری کمبود در این مجموعه داریم و بناست تأمین شود.»

 

هشدار: احتمال شیوع اپیدمی انواع بیماری‌ها در ایران

بیگلری، پرستار حاضر در مرکز درمانی هلال ‌احمر با اشاره به دلایل مراجعات مردم بیان می‌کند: «بیشتر مردم به علت گرمازدگی و کمبود آب آشامیدنی مراجعه می‌کنند. تعریق و پیاده‌روی سبب کاهش سطح آب بدن می‌شود. دردهای عضلانی و درد شکم هم در میان مراجعه‌کنندگان به‌وفور دیده می‌شود. خوشبختانه جوابگوی نیاز مردم از نظر تشخیص و دارو هستیم. نه‌تنها در این مرکز درمانی بلکه در مسیرها و جاهای مختلف، درمانگاه‌های هلال‌ احمر وجود دارد و به بیماران رسیدگی می‌شود، همچنین اگر نیاز به اعزام داشته باشیم افراد به بیمارستان‌ها اعزام می‌شوند.»

او ادامه می‌دهد: «تعداد بیماران امسال خیلی زیاد است و بیشتر به دلیل خستگی راه و گرمازدگی در مسیر و مرز این اتفاق رخ‌ داده، اما تا الان مشکل حادی وجود نداشته است.»

بیگلری درباره وضعیت سنی زائران ایرانی در کشور عراق که با مشکلات و بیماری مواجه می‌شوند، می‌افزاید: «همه گروه‌های سنی از اطفال تا بزرگسال و سنین بالا در میان بیماران دیده می‌شوند. از مردم می‌خواهم رعایت بهداشت فردی را داشته باشند. در شب حرکت کنند تا در روز گرمازده نشوند.»

او طی هشداری اعلام می‌کند: «اگر مردمی که بحث‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند به ایران بازگردند، بیشترین بیماری را با خود منتقل می‌کنند. احتمال دارد اسهال، اسهال خونی و تب و لرز داشته باشند و بدن ضعیف و امکان ابتلا به کرونا تشدید می‌شود. احتمالا با اپیدمی خیلی بزرگی در ایران برخورد می‌کنیم؛ چون بیشتر افراد در اینجا خسته می‌شوند، بدن تحلیل می‌رود، در مسیر برگشت هم با مشکلاتی مواجه می‌شوند، بدین ترتیب در ایران بیمارستان‌ها و مطب‌های ما پر می‌شود.»

 

چه کسانی پیاده‌روی اربعین نیایند؟

 

اثنی‌عشری، مسئول درمانگاه پارکینگ طبقاتی در نجف اشرف درباره وضعیت و امکانات این مرکز می‌گوید: «کمبود همیشه وجود دارد و هر چقدر خریداری شود باز هم کم است، اما اصلی‌ترین مشکل ما نیروهایی است که بنا بوده بیایند و نیامدند. باید 12 پزشک داشته باشیم ولی چهار پزشک هستند و کمبود نیرو احساس می‌شود. مشکل دیگر کمبود آب آشامیدنی است. با همه این مشکلات، بچه‌های ما تمام و کمال در خدمت زائران هستند و امیدواریم دعای آنها همراه ما باشد.»

او با اشاره به اینکه برخی افراد باید از حضور در پیاده‌روی اجتناب کنند، عنوان می‌کند: «متأسفانه در مورد اینکه چه کسانی نباید به پیاده‌روی اربعین بیایند تبلیغات نشده است. کسی که سرطان پیشرفته دارد و فردی که تشنج یا دیسک کمر دارد وقتی می‌آید بیماری‌اش عود می‌کند و زمینگیر می‌شود. این افراد خود و خانواده‌شان را دچار مشکل می‌کنند. این راه را نباید بیایند و توصیه‌هایی باید انجام شود تا در گروه قرار نگیرند. دیشب بیماری داشتیم که سرطان دستگاه گوارش داشت و با حال بد به درمانگاه مراجعه کرد و کل گروه را تحت تأثیر قرار داد. این فرد چگونه می‌خواهد پیاده‌روی داشته باشد؟»

او ادامه می‌دهد: «همچنین فردی را داشتیم که کاندیدای عمل جراحی قلب بود و در اینجا با مشکل مواجه شد. درست است که امام حسین (ع) شفا می‌دهد، ولی نباید خودمان را در معرض خطر قرار دهیم. توصیه‌ام این است افرادی که می‌آیند حداقل استطاعت و توان را داشته باشند. وقتی استطاعت فیزیکی نداشته باشیم حج هم حرام است و مردم این موارد را در نظر بگیرند.»

 

حتی یک بیمار مشکوک به کرونا ندیده‌ام

 

سید مرتضی حسینی، پزشک داوطلب در پارکینگ طبقاتی هلال احمر در نجف اشرف بیان می‌کند: «بیشتر بیمارانی که مراجعه می‌کنند سرماخوردگی، خستگی راه، بدن‌درد و… دارند و با توجه به گرمای هوا بیشتر از گرمازدگی شکایت دارند.»

حسینی ادامه می‌دهد: «طی این مدت که در عراق حضور داشته‌ام خدا را شاکرم که بیمار مبتلا به کرونا مشاهده نکرده‌ام. درد عضلانی هم از شایع‌ترین مراجعات به مراکز درمانی است.»

او از تجربیات خود به‌عنوان پزشک در مراسم اربعین می‌گوید: «حدود 6 سال است به‌عنوان پزشک داوطلب حضور دارم و 16 سال است که سفر اربعین می‌آیم.»

این پزشک داوطلب از خاطره حضور در ایام اربعین می‌گوید: «بهترین خاطره‌ای که داشته‌ام این است که در اوج کرونا یک بیمار مشکوک به کرونا ندیدم. با اینکه روزی 100 مریض ویزیت کرده‌ام، ولی بیمار مشکوک به کرونا هم ندیده‌ام.»

او از دلایل حضور داوطلبانه در مراسم اربعین می‌گوید: «امام حسین(ع) جانش را فدای دین کرد و ما هم جان‌مان را فدای ایشان و زوار امام می‌کنیم. هر چه داریم از اهل‌بیت (ع) است.»

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.