انگيزه‌هاي مبهم يك واگذاري/ تغییر صحنه جنگ/ حرف زدن از بمب ایران دیر شد!

مرور روزنامه‌های صبح کشور

روزنامه های امروز به بررسي واگذاري کتابخانه‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به نهاد کتابخانه های عمومی کشور ، حاشيه‌نشيني در جامعه ايران ، افزایش میزان برخی جرائم در جامعه ، پشت پرده فساد 170 میلیون دلاری در پتروشیمی مهر و… پرداخته بودند

به گزارش شهروند آنلاین؛ امروز ابلاغ سیاست‌های برنامه هفتم توسط رهبر انقلاب در صدر توجه و تحلیل برخی از مطبوعات بود. روزنامه های امروز همچنین به بررسي واگذاري کتابخانه‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به نهاد کتابخانه های عمومی کشور ، حاشيه‌نشيني در جامعه ايران ، افزایش میزان برخی جرائم در جامعه ، پشت پرده فساد 170 میلیون دلاری در پتروشیمی مهر، رفتن به‌سوی نقطه ساخت بمب اتم به محض اراده ، سبقت سریال‌های خارجی تلویزیون از آثار ایرانی ، پهپاد «آرش ۲» ، ابلاغ مصوبه اخیر شورای پول و اعتبار درخصوص تفکیک حساب‌های تجاری و شخصی ، جلسه سپتامبر شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و… پرداخته بودند. با هم مروری داریم به برخی از این عناوین؛

 

آژیر قرمز تشدیدحاشیه نشینی جغرافیایی، فرهنگی و سیاسی

روزنامه آرمان امروز: حاشيه‌نشيني در جامعه ايران آنقدر وسيع و گسترده شده که براي بررسي ابعاد مختلف آن نياز است به همه آسيب‌هاي اجتماعي توجه کنيم و در واقع اين چالش از در هم تنيده شدن همه آسيب‌هاي اجتماعي به‌وجود آمده است. ابعاد حاشيه‌نشيني را بايد در قالب‌هاي جغرافيايي، اجتماعي، فرهنگي، اقتصادي و سياسي به صورت جداگانه تعريف کرد. باتوجه به اينکه ابعاد مختلف اين چالش را بايد مورد بررسي قرار دهيم ولي آنچه مسئولان در سال‌هاي اخير به آن اشاره کرده‌اند تنها به حاشيه‌نشيني جغرافيايي پرداخته‌اند و با محاسبات سرانگشتي آماري را در اين حوزه اعلام مي‌کنند که تنها به مناطق محروم باز مي‌گردد، ولي اين نگاه از ديد کارشناسان کاملا اشتباه است و باتوجه به محدوديت‌هايي که وجود دارد و شهروندان نمي‌توانند عدالت را لمس کنند، بايد بگوييم که حاشيه‌نشيني حالا به اندازه شهرها گسترش يافته و همين‌طور در حال گسترش است. طيف‌هايي مانند دستفروشان، بيماران اوتيسم، فعالان سياسي و‌… که به دليل اينکه صداي‌شان شنيده نمي‌شود و از حقوق اوليه خود بهرمند نيستند به حاشيه رانده مي‌شوند. از ديد کارشناسان و مسئولان بيش از 9 تا 13 ميليون نفر در حاشيه جغرافيايي قرار دارند، اما زماني‌که به گستردگي حاشيه نشيني در شهرها و به‌دور از حاشيه نشيني جغرافيايي نگاه مي‌کنيم، بيش از اين آمار هستند و اگر 15 ميليون نفر را ملاک قرار دهيم، جامعه اين ظرفيت را دارد که  به يک جامعه جرم آفرين و با کمترين دانش و بي‌بهره از امکانات اوليه بي‌بهره هستند.

 

ضریب تحمل جامعه پایین آمده است

روزنامه آرمان ملی: با نگاهی به حوادث رخ داده در ماه‌های اخیر مشخص می‌شود میزان برخی جرائم در جامعه افزایش پیدا کرده است. جرائمی که برخی به دلیل انتشار آن در فضای مجازی با واکنش‌های افکار عمومی جامعه نیز مواجه شده است. از سوی دیگر اظهارات برخی مقامات مانند قابل گذشت بودن سرقت‌های زیر بیست میلیونی در صورت عدم سابقه کیفری مجرم و گذشت شاکی خصوصی باعث سو‌ءبرداشت‌هایی در بین سارقان و ضابطین قضائی شده است. «آرمان ملی» برای تحلیل و بررسی این موضوع با دکتر نعمت احمدی حقوقدان و استاد دانشگاه گفت‌وگو کرده که در ادامه ماحصل این گفت‌وگو را می‌خوانید. به نظر مي‌رسد ميزان تحمل جامعه کاهش پيدا کرده و همين موضوع سبب نابهنجاري‌هايي شده است. ايــن شرايط را تــاييد مي‌کنيد و چه بايد کرد؟عوامل مختلفي در اين زمينه وجود دارد که مهم‌ترين آنهــا بيکـــــاري، شکاف طبقاتي و مشکلات اقتصادي است. امروز شرايط اقتصادي مردم به شکلي شده که به صورت مستقيــــم در افزايش جرائم و بزهکاري در جامعه نقش دارد. از سوي ديگر تعداد بيکاران در جامعه در حال افزايش است. به همين دليل نيز در چنين شرايطي ميزان جرائم در جامعه بيشتر شده است. در شرايط کنوني دختران و پسران زيادي وجود دارند که تحصيلات خود را به پايان رسانده‌اند اما فاقد شغل هستند و در خانه نشسته‌اند. براساس آماري که فرمانده نيروي انتظامي اعلام کردند بيش از51 درصد سارقاني که در سال‌هاي اخير دستگير شده‌اند نوبت اولي هستند و اولين بار است که به جرم سرقت براي آنها پرونده تشکيل مي‌شود.

 

خاطره‌های کودکی در خطر

روزنامه ابتکار:علامتی با این واگذاری مخالف است، تا جایی که جدا شدن کتابخانه‌ها را از کانون به جدا شدن بال‌های مرغک کانون تعبیر کرده است.به گزارش مهر، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در دی سال ۱۳۴۴ تاسیس و پس از پیروزی انقلاب اسلامی نظارت آن به وزارت آموزش و پرورش سپرده شد.تاسیس مراکز عرضه کتاب و آموزش‌های فرهنگی، هنری و ادبی مخصوص کودکان و نوجوانان در کشور و کمک به توسعه و تکمیل کتابخانه‌های عمومی، مساجد، مدارس برای ایجاد بخش‌های مخصوص کودکان و نوجوانان از جمله وظایف این نهاد تعیین شده است.نخستین کتابخانه کانون پرورش فکری سال ۱۳۴۴ در پارک لاله تهران ایجاد شد و تا کنون دارای گسترده‌ترین شبکه کتابخانه های کودکان و نوجوانان است و برجسته‌ترین نویسندگان کتاب‌های کودکان و نوجوانان در ایران فعالیت خود را با کانون ادامه می‌دهند. در حال حاضر، تعداد مراکز ثابت فرهنگی‌هنری کانون به بیش از ۸۳۰ مرکز در کشور رسیده است. در کتابخانه‌های کانون علاوه بر امانت کتاب بیش از ۶٠ فعالیت فرهنگی، هنری و ادبی همانند نقد کتاب، داستان‌نویسی، شعرخوانی، قصه‌گویی، فیلم‌سازی، نقاشی، خوش‌نویسی، آشنایی با شخصیت‌های علمی، هنری، تاریخی ایران و جهان، آشنایی با سرزمین‌ها، قوم‌ها، ملت‌ها و نژادها، مسابقه‌، در کنار برگزاری نمایشگاه‌های گوناگون، بازدیدهای گروهی و… انجام می‌شود.

 

پشت پرده فساد 170 میلیون دلاری در پتروشیمی مهر

روزنامه ایران: شرکت پتروشیمی مهر سال ۱۳۸۴ با هدف تولید محصول پلی‌اتیلن سنگین و با سرمایه‌گذاری مشترک پتروشیمی بین‌الملل ایران و شرکت‌ اتحاد سرمایه‌گذاری پتروشیمی سنگاپور تأسیس و سال ۱۳۸۸ در منطقه اقتصادی عسلویه با ظرفیت تولید سالانه ۳۰۰ هزار تن محصول پلی‌اتیلن سنگین به بهره‌برداری رسید. سال‌ها این شرکت به عنوان یکی از موفق‌ترین نمونه‌های سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در کشور شناخته می‌‌شد و از نظر درآمدی زبانزد بود، اما در دولت قبل به علت سوء مدیریت، صدها میلیارد تومان به دیگر شرکت‌های پتروشیمی کشور از جمله پتروشیمی جم و پتروشیمی مروارید بدهکار شد. چرا؟ به این دلیل که سهامدار خارجی در نبود نظارت و پیگیری نهادهای ناظر با کمک مدیران متخلف ایرانی که اتفاقاً با رأی او منصوب شده بودند، حدود ۲۰۰ میلیون دلار از منابع این شرکت را غارت کرد و این موضوع پتروشیمی مهر را در پرداخت هزینه تأمین خوراک مجتمع ناتوان کرد. در نهایت یکی از شرکت‌های ممتاز تولیدکننده پلی‌اتیلن سنگین در کشور و منطقه در فساد و مشکلات مالی و همین طور کاهش و سپس توقف تولید غرق شد.اکنون اخباری از این فساد 170 میلیون دلاری که غارت بیش از 5 هزار میلیارد تومان از اموال کشور تلقی می‌‌شود، منتشر شده و گفته می‌‌شود که احتمالاً فساد در این پرونده به برکناری مدیرعامل آن در هفته‌های اخیر ارتباط دارد، اما پیگیری‌های ایران نشان می‌‌دهد که در دولت گذشته، سهامدار خارجی پتروشیمی مهر، فردی (م.ن) را به عنوان مدیرعامل شرکت پتروشیمی مهر معرفی کرده بود تا بتواند از نفوذ وی در جلوگیری از رسیدگی به پرونده فساد استفاده کند، اما هلدینگ خلیج فارس به عنوان سهامدار ایرانی پتروشیمی مهر، سال گذشته پس از تغییر دولت، فرد دیگری را به مدیریت شرکت منصوب کرد تا پیگیر غارت دارایی این شرکت باشد اما با شکایت سهامدار خارجی، اخیراً جلوی این انتصاب گرفته شده است. لذا علت برکناری محمد اسلامی، مدیرعامل پتروشیمی مهر در هفته گذشته، نه تخلف او در این پرونده، بلکه شکایت سهامدار خارجی بوده است.

 

ابلاغ سیاست‌های برنامه هفتم توسط رهبر انقلاب

روزنامه تجارت:حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در اجرای بند یک اصل ۱۱۰ قانون اساسی، سیاست‌های کلی برنامه هفتم را که پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام و با اولویت پیشرفت اقتصادی توأم با عدالت تعیین شده است، به سران سه قوه، رئیس مجمع تشخیص مصلحت و رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ابلاغ کردند.به گزارش تجارت،سیاست‌های کلی برنامه هفتم در ۷ سرفصل «اقتصادی»، «امور زیربنایی»، «فرهنگی و اجتماعی»، «علمی، فناوری و آموزشی»، «سیاسی و سیاست خارجی»، «دفاعی و امنیتی»، «اداری، حقوقی و قضایی» و در ۲۶ بند تصویب شده است.متن نامه رهبر انقلاب اسلامی و سیاست‌های ابلاغی برنامه پنج‌ساله هفتم به این شرح است:سیاست‌های کلی برنامه هفتم که با اولویت اصلی «پیشرفت اقتصادی توأم با عدالت» تعیین شده است، ابلاغ می‌گردد:از اعضای محترم بویژه رئیس مکرّم مجمع تشخیص مصلحت نظام و نیز دبیرخانه‌ی آن که با فعالیت فشرده و کوشش فراوان در جلسات صحن مجمع و کمیسیون ذی‌ربط، پیش‌نویس سیاست‌های کلی برنامه هفتم را مورد بررسی قرار دادند و نظرات خود را در این زمینه به اینجانب ارائه کردند، تقدیر و تشکر می‌کنم.مشارکت فعال و مؤثر دولت و مجلس و قوه قضائیه و سایر ارکان نظام نیز شایسته‌ی تقدیر است.تهیه و تصویب قانون برنامه هفتم بر پایه این سیاست‌ها و اجرای دقیق و مسؤولانه‌ی آن، گامی دیگر در تحقق اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران خواهد بود همچنان که نظارت فعال هیأت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت، به حُسن اجرای سیاست‌های کلی برنامه، کمک خواهد کرد.شایسته‌ است برخی از راه‌های تحقق سیاست‌ها و الزامات مالی و شاخص‌های کمّی که در پیشنهادهای مجمع است و در مجموعه‌ی سیاست‌های ابلاغی مذکور نیست، در حد وسع و امکانات دولت در تهیه‌ی لایحه مورد توجه و عمل قرار گیرد.

 

حرف زدن از بمب ایران دیر شد!

روزنامه جوان:ایران یا بمب دارد یا ندارد. اگر دارد و شما می‌دانید که دارد، دیگر «نمی‌گذاریم» گفتن شما صرفاً یک بازی تبلیغاتی برای فرار از توافق با همان اهدافی است که از قبل داشتید؛ و اگر ایران بمب ندارد، منطقی‌ترین تحلیل از این نداشتن آن است که ایران خود نخواسته است که بمب نداشته باشد و این تحلیل را هم نگاه تکنسینی و هم نگاه سیاسی به توانایی هسته‌ای ایران تأیید می‌کند، پس رویکرد غیرسازنده غرب با پرداختن دوباره به موضوع بمب در این برهه چیست؟ ممکن است گفته شود غرب دست ایران را خوانده است: «رفتن به‌سوی نقطه ساخت بمب اتم به محض اراده»! و این نقطه برای غرب تفاوتی با داشتن بمب اتم نمی‌کند. حتی در صورت پذیرفتن این حرف، باز توافق با ایران به‌نفع غرب است و دلایل آن بیشتر در خود امریکا گفته شده است، پس چرا از آن دور می‌شوند؟تا وقتی رویکرد غرب به مسئله هسته‌ای ایران همین بازی با واژه بمب باشد، کاملاً حق با ایران است که غرب را ریاکار و غیرسازنده و زورگو خطاب کند. درست در پس یک دوره نزدیکی به امضای توافق تا یک میلیمتر (به تعبیر بورل) و تا پنج ثانیه (به‌تعبیر اولیانوف)، فاصله‌ها آن‌قدر زیاد شد که «به واگرایی در توافق رسیده‌ایم» (بورل) و «گام‌های زیادی باقی مانده است» (اولیانوف) و این تعبیر‌ها دیروز با تبلیغات غول رسانه‌ای غرب دوباره سر حمار خود را به سوی «بمب هسته‌ای» ایران کج کرد تا آنجا که رئیس آژانس اتمی تلویحاً ایران را به کار مخفیانه هسته‌ای متهم کرد: «ما آثاری از اورانیوم در مکان‌هایی پیدا کردیم که هرگز اعلام نشده بودند.» و رئیس موساد موضعی گرفت تا بحث بمب از یاد‌ها نرود: «اسرائیل حتی پس از امضای توافق هسته‌ای و احیای برجام نیز به عملیات‌های خرابکارانه خود علیه برنامه هسته‌ای ایران ادامه خواهد داد.» و صدراعظم آلمان که با نخست‌وزیر اسرائیل دیدار داشت، آب پاکی را روی توافق ریخت: «دستیابی به توافق با ایران در آینده نزدیک غیرممکن است. پاسخ ایران به پیشنهاد اتحادیه اروپا درباره احیای برجام مثبت نبوده است.»

 

سبقت سریال‌های خارجی تلویزیون از آثار ایرانی

روزنامه خراسان:از یک‌شنبه‌شب و با آغاز پخش مجموعه «باب المراد» از شبکه یک، اتفاق جالبی در تلویزیون به وقوع پیوست و در حالی که برای سال‌ها، پخش سریال‌های خارجی در تلویزیون بسیار محدود شده بود، شمار سریال‌های جدید خارجی از سریال‌های جدید ایرانی بیشتر شد. در حالی که شبکه پنج به تازگی پخش سریال کره‌ای «ارثیه» را آغاز کرده و شبکه چهار نیز «زیردریایی» محصول آلمان را روی آنتن برده است، سریال «باب المراد» محصول مشترک 6 کشور ایران، لبنان، عراق، کویت، بحرین و سوریه نیز که البته به زبان عربی و با حضور اندک عوامل ایرانی ساخته شده، روی آنتن شبکه یک سیما رفته است. این در حالی است که تنها سریال جدید ایرانی روی آنتن، مجموعه شبانه شبکه سه با عنوان «بی‌نشان» است که با انتقادات فراوانی نیز مواجه شده است. به مناسبت این اتفاق جالب توجه که برای اولین بار در نزدیک به یک دهه اخیر رخ داد، نگاهی داریم به روندی که تلویزیون کشورمان در سال‌های اخیر در عرصه پخش سریال‌های خارجی طی کرد. کاهش و غیبت خارجی‌ها پس از نخستین موج ورود سریال‌های کره‌ای به تلویزیون و فروکش کردن آن، برای نزدیک به یک دهه تصمیم‌گیران صداوسیما علاقه چندانی به پخش سریال‌های خارجی نشان ندادند. در طول دهه 90 به ویژه از سال‌های 93 و 94 به این سو، تنها موارد انگشت‌ شماری چون «خانه پوشالی» و «فرار از زندان» بود که آن هم چند سال پس از پخش اصلی و در حالی که بسیاری از فیلم‌ بین‌ها این مجموعه را دیده بودند، به آنتن تلویزیون رسید. برای چندین سال، از محصولات تلویزیونی کره جنوبی هیچ خبری نبود و این سریال‌ها اگر چه در میان نسل جوان به سرعت محبوب شدند، اما راهی به تلویزیون پیدا نکردند.

 

پهپاد «آرش ۲» مخصوص تهاجم به حیفا و تل‌آویو است

روزنامه کيهان:امیر سرتیپ کیومرث حیدری فرمانده نیروی زمینی ارتش شامگاه یکشنبه ٢٠ شهریور در برنامه صف اول شبکه خبر سیما اظهار داشت: بهترین شاخصه نیروی زمینی ارتش ولایت‌مداری و مردمی بودن آن است. همچنین از حیث نظامی نیز نیروی زمینی ارتش گسترده‌ترین، پرتجهیزات‌ترین و متنوع‌ترین نیروی مسلح کشور از حیث فناوری و تجهیزات است. وی افزود: نیروی زمینی ارتش از حیث بین‌المللی نیز در میان کشورهای منطقه در 5 مولفه سرآمد است و رقیب ندارد. یکی از این حوزه‌ها، توان بالگردی است که چه از لحاظ تعداد و چه کیفیت بزرگ‌ترین ناوگان بالگردی منطقه متعلق به هوانیروز ارتش است. از حیث زرهی و توپخانه نیز این‌گونه است.  فرمانده نیروی زمینی ارتش با بیان اینکه این نیرو از بُعد سازماندهی و ساختار تغییراتی داشته و به یک نیروی واکنش سریع، راهبردی، محوری، کاملا متحرک و مهاجم تبدیل شده‌ است، تاکید کرد: هیچ‌کدام از ارتش‌های منطقه چنین ویژگی‌هایی ندارند.  امیر سرتیپ حیدری درباره فعالیت‌های مردم‌یاری نیروی زمینی ارتش بیان داشت: تمام توان خود را به کار گرفته‌ایم تا در جایی که مردم نیازمند حضور ما هستند به آنها کمک کنیم. در زلزله سرپل ذهاب نخستین بالگردی که در میدان چمن این شهر فرود آمد، بالگرد سرلشکر موسوی فرمانده کل ارتش و بنده بود. بالگرد سرلشکر موسوی نیز بلافاصله در اختیار مجروحان قرار گرفته و آنها را منتقل کرد. در سیل نیز حضور ما به گونه‌ای بود که رهبر انقلاب فرمودند ارتش پیش از ستاد بحران وارد میدان شد. منظور سیل گلستان بود که ما در آن منطقه مستقر شدیم که نشان از چابکی ارتش و نیروی زمینی ارتش بود. فرمانده نیروی زمینی ارتش با بیان اینکه ما در مقابله با ویروس کرونا تعداد 26 بیمارستان را با 12 هزار کادر درمان در اختیار جامعه پزشکی قراردادیم، گفت: این بخش کوچکی از ما در مقابله با ویروس کروناست. همچنین توانستیم 7 بیمارستان دائمی و تنفسی را در کوتاه‌ترین زمان ممکن بسازیم که یک رکورد جهانی است.

 

آژانس یهود

روزنامه وطن امروز: جلسه سپتامبر شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از دیروز آغاز شد و همان‌طور که انتظار می‌رفت مدیرکل آژانس عمده مباحث خود در نشست خبری پس از جلسه روز نخست را به فعالیت‌های هسته‌ای ایران اختصاص داد.  به گزارش «وطن‌امروز»، رافائل گروسی بار دیگر ادعاهای خود درباره عدم پیشرفت تحقیقات کنونی و موارد ادعایی علیه ایران را تکرار کرد. مدیر کل آژانس که میزان نگرانی‌هایش با تل‌آویو کم و زیاد می‌شود، تلاش کرد برخلاف اظهارات خارج از حیطه کاری وحرفه‌ای‌اش، چهره‌ای مستقل از خود و آژانس نشان دهد که در پی سیاسی‌کاری نیست.  این در حالی است که گروسی در اقدامی عجیب و کم‌سابقه خرداد امسال چند روز پیش از نشست قبلی شورای حکام به سرزمین‌های اشغالی سفر کرد تا نظرات سران این رژیم به او دیکته شود، کمااینکه پرونده ادعایی فعلی را آژانس با کارسازی تل‌آویو باز کرده است. رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی چندی قبل در مصاحبه‌ای با فرانس‌۲۴ تصریح کرد از نظراتی که رژیم صهیونیستی درباره برنامه هسته‌ای ایران دارد آگاه است و به آنها احترام می‌گذارد! رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دیروز در نشست شورای حکام مدعی شد در تحقیقات کنونی درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران هیچ پیشرفتی حاصل نشده است. وی افزود: ایران باید در این تحقیقات با ما همکاری کند. گروسی ادامه داد: هیچ دلالتی بر تمایل ایران برای خروج از NPT نمی‌بینم. بسیاری از کشورها در سال‌های گذشته دست به اشاعه سلاح‌های اتمی زده‌اند اما ایران در تمایل برای حفظ تعهداتش در این معاهده بسیار شفاف عمل کرده است. مدیرکل آژانس مدعی شد: تحقیقات فعلی که در تلاش برای انجام آن با همکاری ایران هستیم، فعلا ثمربخش نبوده است و همچنان منتظر هستیم این اتفاق رخ دهد. وی گفت: ایران باید در دادن دسترسی به ما برای دریافت اطلاعات بسیار شفاف عمل کند تا بتوانیم تصویری دقیق سرهم کنیم که فعالیت‌های قبلی را هم نشان دهد.  گروسی ادعا کرد: در یک سال و نیم گذشته آژانس و شخص من کاری نکرده‌ایم جز اینکه در‌ها را باز بگذاریم یا حتی دریچه‌هایی را برای دیپلماسی بسازیم.

 

شُکراً لِلعراق

روزنامه جام جم:حضرت آیت‌ا… خامنه‌ای: ملّت ایران با همه وجود از شما برادران عزیز عراقی متشکّر است، بخصوص از شما صاحبان مواکب اربعینی؛ ما از صمیم قلب از شماها متشکّریم و این مصرع متنبّی را به یاد می‌آوریم که «اذا انت اکرمت الکریم مَلَکته». اگر شخص کریم را اکرام و احترام کنی مالک او می‌شوی.فرا رسیدن اربعین حسینی و ایام عزای حضرت اباعبدا… الحسین علیه السلام، بار دیگر منجر به پیوند و اتصال قلوب آزادگان جهان با یکدیگر شده است. امروز همه آزادگان عالم و پیروان و محبان اهل‌بیت علیهم السلام، در مظلومیت سالار شهیدان می‌گریند و میلیون‌ها انسان مشتاق، پای پیاده از نجف اشرف راهی کربلای معلی می‌شوند. در این میان، آنچه مشاهده می‌شود عشق است و بس.مع وصول الأربعين حسيني وأيام العزاء  أبا عبد ا… الحسين عليه السلام ، أدى ذلك مرة أخرى إلى تواصل قلوب أحرار العالم مع بعضهم البعض. اليوم كل احرار العالم ومحبی اهل‌البيت عليهم السلام يبكون لشهاده سید الشهداء وملايين من عشاق الحسین  یذهبون من النجف اشرف الى كربلاء . في غضون ذلك ، ما يُرى هو الحب فقط.مشاهده انسان‌هایی که فارغ از هرگونه ملیت و مرزی، یکدیگر را در آغوش می‌گیرند و همه به سوی یک هدف رهسپار هستند: حرم امام حسین علیه السلام. رؤية أشخاص یحبون بعضهم البعض بغض النظر عن الجنسية والحدود ويتجهون جميعًا نحو  الهدف الواحد و هو مرقد الإمام الحسين (عليه السلام).تسلیم ناپذیری در برابر ظلم، دفاع از مظلومان و مجاهدت خالصانه در راه خداوند جملگی برگرفته از مکتب حسینی و حماسه‌های عاشورا و اربعین حسینی هستند. شور نهفته در اربعین حسینی، امروز به اصلی‌ترین عامل تکمیل منظومه مقدس مقاومت در منطقه تبدیل شده و آثار این شور و شعور، هر روزه بیشتر میان دلدادگان مکتب حسینی آشکار می‌شود. درس بزرگی که امام حسین(ع) به همه شیعیان و آزادگان جهان دادند، تسلیم نشدن در برابر زور و سلطه است و امروز هم انعکاس حماسه اربعین حسینی در جبهه مقاومت، تسلیم ناپذیری در برابر ظلم و ستم مستکبران این زمان است.

 

جنگ مالیاتی با دلالیسم

روزنامه فرهیختگان:با ابلاغ مصوبه اخیر شورای پول و اعتبار درخصوص تفکیک حساب‌های تجاری و شخصی این موضوع در روزهای اخیر با واکنش‌هایی روبه‌رو شده است. براساس این مصوبه، چنانچه یک حساب بانکی ماهانه بیش از ۱۰۰ تراکنش واریزی با رقم 35 میلیون تومان داشته باشد، حساب تجاری تلقی می‌شود و برای آن پرونده مالیاتی تشکیل خواهد شد. سازمان امور مالیاتی و بانک مرکزی شرط و شروطی را برای این مصوبه تعیین کرده‌اند که محل ابهام است که البته به احتمال زیاد در روزهای آتی همه این ابهام‌ها و سوال‌ها پاسخ داده خواهد شد. اما درمجموع این اقدام یعنی تفکیک حساب‌های شخصی و تجاری، چندین اثر مثبت خواهد داشت. اول اینکه موجب شفاف‌تر شدن اقتصاد خواهد شد و این امر تاحدود زیادی جلوی فعالیت‌های غیررسمی، غیرقانونی، فرار مالیاتی و درمجموع فعالیت‌های غیرشفاف را خواهد گرفت. دومین پیامد مثبت این اقدام، افزایش قدرت و اختیار دولت در سیاستگذاری پولی و مالی کشور است؛ به‌طوری‌که با تفکیک حساب‌های تجاری و شخصی، موجب ارتقای حکمرانی در حوزه ریال خواهد شد. سومین دستاورد، افزایش درآمدهای مالیاتی دولت از مسیری غیر از بخش مولد است. به‌عبارتی، با افزایش اشراف دولت بر فعالیت‌های اقتصادی و گردش پول، دولت می‌تواند همچون سال جاری که مالیات شرکت‌ها را 5 واحد درصد کاهش داد، بازهم کاهش دهد. این اقدام منجر به تقویت بخش مولد اقتصاد خواهد شد. مورد بسیار مهم دیگر، افزایش قدرت دولت در سیاستگذاری مالیاتی برای بازتوزیع ثروت است. به‌عبارتی، با شفاف شدن حساب و کتاب‌ها، دولت می‌تواند از ابزار مالیات برای کاهش شکاف طبقاتی بهره ببرد.

 

 موزه‌ای برای احیای صنعت فرش

روزنامه همشهری: عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در یکی از انتصاب‌های خود در بخش مدیران موزه‌ای، سجاد نوروزیان را به‌عنوان رئیس موزه ملی فرش ایران برگزید. او همانی است که پس از انتصاب، ویدئویی قدیمی با اجرایش وایرال شد که خود را چلمن سیزدهم نامیده است  و رسانه‌ها تا مدت‌ها وزیر میراث فرهنگی را بابت این انتخاب مورد نقد قرار می‌دادند اما عزت‌الله ضرغامی با تمام قوا از انتخاب خود دفاع کرد. حالا که 9ماه از حضور  نوروزیان در موزه فرش می‌گذرد با او درباره عملکردش به گفت‌وگو نشسته‌ایم تا خود قضاوت کند که در ایجاد تحول در موزه ملی فرش ایران تا چه اندازه مؤثر بوده است.چلمن سیزدهم اصلا چه ارتباطی به موزه ملی فرش داشت؟ اصلا داستان این چلمن سیزدهم چه بود؟حدود 9سال قبل چند کاراکتر طنز ساختم تا یکسری حرف‌ها را بزنم. برای اینکه حرف‌های ثانویه را بزنم باید کاراکتر می‌ساختم. چند کاراکتر خلق کردم که یکی از آنها چلمن سیزدهم بود و خیلی هم دوستش دارم. رسالت موزه فرش چیست؟موزه فرش پاتوق است. پاتوق اهالی هنر و فرهنگ مرتبط با فرش است. اصلا با این هدف تاسیس شد. چون سالن آمفی‌تئاتر و کتابخانه و کافه تریا و سالن بزرگ برای گفت‌وگو و گعده دارد. هدف این بود که آدم‌های مرتبط با حوزه فرش که جزو موضوعات مهم کشور است از این فضا استفاده کنند. 20سال پیش ایران بالای 30درصد سهم از بازار جهانی فرش داشت. این آمار الان با اغماض به 8درصد رسیده که بسیار ناراحت کننده است.

 

برجام به «کما» رفت؟

روزنامه اطلاعات :یک بار دیگر در تجربه به نسبت طولانی گفتگوها درباره انرژی هسته‌ای ایران، برجام به کما رفته است.خوانندگان «محک» یاد دارند که چندی قبل در مسیر گفتگوهای برجام نوشته شد، هربار این گفتگوها به آستانه توافق نهایی رسید همچنان در دایره «سهل و ممتنع» دوباره و چندباره به چرخش درآمد و تا همه کشورها خود را آماده امضاء نهایی توافق ‌دیدند، آمریکا و اسرائیل، چنان فضایی آفریدند که توافق نهایی «ممتنع» شد و به قول معروف «از قضا سرکنجبین صفرا فزود!» و از وادی «سهل» به «ممتنع» نقل مکان کرد!در تمامی این مسیر طولانی گفتگوهای معاهده برجام، مانع اصلی توافق نهایی، آمریکا و اسرائیل و در برهه‌ای بازی سیاسی روسیه بوده است.به یاد دارم که در زمان ریاست جمهوری «اوباما» هنگامی که امضاء توافق معاهده برجام به سرانجام رسید، «اوباما» از سوی نمایندگان جمهوریخواه (حزب رقیب) در کنگره مورد پرسش‌های گوناگون قرار گرفت و یک‌باره مجموعه رسانه‌های وابسته و پیوسته به گفتمان مسلط صهیونیسم، علم اعتراض‌های گوناگون علیه اوباما و وزیر خارجه‌اش برافراشتند! تا آنجا که او در یگ گفتگوی رسانه‌ای در برابر انبوه پرسش‌ها درباره اینکه چرا به جمهوری اسلامی ایران و پروژه انرژی اتمی آن «تمکین» کرده است، گفت: «برآورد دقیق ما این است که ایران به این صنعت دست پیدا کرده و نمی‌توانیم ایران را با لیبی قیاس کنیم! من اگر می‌توانستم همه مراکز انرژی هسته‌ای ایران و سایت‌های آن را نابود می کردم و حتی «پیچ و مهر‌ه‌های» آنها را باز می‌کردم و به آمریکا می‌آوردم اما ایران، لیبی نیست!» این باور همه طرف‌های گفتگوی برجام از آمریکا، اروپا و روسیه و چین است.

 

انگيزه‌هاي مبهم يك واگذاري

روزنامه اعتماد: برنامه‌ريزي وزارتخانه براي «واگذاري کتابخانه‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به نهاد کتابخانه های عمومی کشور» ؛ اين نتيجه روشن خبري است كه رسانه‌ها روز يكشنبه به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر هیات دولت منتشر كردند. وزارت ارشاد، ضمن درخواست مجوز اين واگذاري، دلايل اين خواسته را مسائلي از قبيل «كاهش زياندهي شركت دولتي كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان و تامين بخشي از هزينه‌ها از محل كاهش و صرفه‌جويي در هزينه‌ها با استفاده از ساختار و ظرفيت موجود در نهاد كتابخانه‌هاي عمومي كشور» و البته «افزايش و همسان‌سازي حقوق كاركنان اين كانون» و «ضرورت مبارزه با كم‌سوادي و ايجاد نهضت كتابخواني در ميان كودكان و نوجوانان كشور و…» عنوان كرده است. اين خبر با توجه به جايگاه منحصربه‌فرد كانون مورد واكنش‌هاي انتقادي قرار گرفت. جايگاهي كه با اطمينان بايد از آن به عنوان «اولين و مهم‌ترين نهاد فرهنگي كودكان و نوجوانان ايران» نام برد. روشن است كه كانون در زمينه‌هاي متنوع فرهنگي و از آن جمله ادبيات كودك و نوجوان نقش و اهميت زيادي در تاريخ معاصر ما دارد و پايان دادن به تاريخچه پرافتخار آن، بي‎شك در حكم از بين بردن نهاد شناسنامه‌داري است كه در طول بيش از نيم‌قرن توانسته پايه‌گذار سنت‌هاي ارزشمند فرهنگي در نسبت كودكان و فرهنگ باشد. با مصطفي رحماندوست كه سابقه مديريت مركز نشريات كانون را در كارنامه خود دارد، درباره درخواست وزير ارشاد براي واگذاري كتابخانه‌هاي كانون گفت‌وگو كرديم. رحماندوست از جمله شاعران و نويسندگان شناخته ‎شده عرصه ادبيات كودك است كه به سبب انتشار آثارش در كتاب‌هاي درسي براي چند نسل از كودكان اين سرزمين، نامي آشنا و يادآور خاطرات دوران كودكي آنهاست.

 

تغییر صحنه جنگ

روزنامه شرق:با گذشت بیش از شش‌ماه از حمله روسیه به اوکراین، صحنه جنگ در‌حال تغییر است و ارتش اوکراین با کمک تسلیحات نظامی پیشرفته‌ غربی در‌حال آزادسازی مناطق اشغالی این کشور است. دولت کی‌یف می‌گوید ارتش این کشور بخش‌های وسیعی از جنوب و شرق را در جریان ضدحمله‌ای برنامه‌ریزی‌شده پس گرفته و ضربه سنگینی به نیروهای روسی وارد کرده است. ارتش اوکراین گفته است که ضد‌حمله خود را در روزهای پایانی ماه آگوست آغاز کرده و پس از تمرکز اولیه بر منطقه جنوبی خرسون که در روزهای آغازین جنگ از سوی نیروهای روسی اشغال شد، ضد‌حمله بزرگ خود را با آغاز انتقال نیروهای روسی از جبهه شرقی برای تقویت جبهه جنوب، در منطقه خارکیف واقع در شمال شرقی اوکراین ترتیب داده است. فرماندهان اوکراینی معتقدند که مسکو با افزایش احتمال محاصره‌شدن گروه بزرگی از نیروهایش، دستور عقب‌نشینی بیشتر نیروها از خارکیف را صادر کرده است. در‌حالی‌که کی‌یف از تغییر چشمگیر و بی‌سابقه صحنه جنگ به نفع خود از زمان آغاز تهاجم نظامی روسیه در ۲۴ فوریه خبر می‌دهد، مسکو اتخاذ تصمیم برای عقب‌نشینی نیروها از خارکیف را در راستای دستیابی به اهداف عملیات نظامی طراحی‌شده برای روزهای آتی و تمرکز بر منطقه دونتسک دانسته است. ‌با‌این‌حال، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، در یک سخنرانی ویدئویی اعلام کرد که ارتش کشورش در روزهای سپری‌شده از سپتامبر حدود دو‌هزار کیلومتر مربع از اراضی اشغالی را پس گرفته است.

 

//انتهای پیام

 

 

 

 

 

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.