حل مشکل زیان انباشته هلدینگ‌ها؟

مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: مصوبه سازمان بورس در توانمندسازی مالی هلدینگ‌ها به جای تقسیم سود، مشکل نمایش زیان انباشته در صورت‌های مالی شرکت را برطرف کرد و با هدف حمایت از بازار انجام شد.

به گزارش شهروند آنلاین، مدیریت نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار در مصوبه اخیر خود اعلام‌کرد: سود حاصل از فروش سهام موجود در سبد سهام شرکت در هر سال تا میزانی که منجر به زیان انباشته نشود، به حساب اندوخته سرمایه‌ای منتقل و پس از رسیدن به نصف سرمایه ثبت شده شرکت و اخذ مجوز از سازمان بورس بنا به پیشنهاد هیات مدیره و با تصمیم مجمع عمومی فوق‌العاده قابل تبدیل به سرمایه است.

در ادامه این اطلاعیه آمده است: اندوخته سرمایه‌ای تا زمان ادامه فعالیت شرکت غیرقابل تقسیم بوده و فقط برای حفظ روند سوددهی شرکت با پیشنهاد هیات مدیره و تصویب مجمع عمومی عادی، هرسال می‌توان حداکثر تا ۲۰ درصد از مبلغی که در همان سال به حساب اندوخته سرمایه‌ای منظور می‌شود، بین صاحبان سهام تقسیم کرد.

در این زمینه «رضا نوحی»، مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار در گفت و گو با ایرنا به توضیحاتی درباره مصوبه اخیر سازمان بورس در خصوص اصلاح ماده ۵۸ اساسنامه شرکت‌های مادر (هلدینگ) پرداخت و افزود: پیش از این همه سود حاصل از فروش سهام موجود در سبد سهام شرکت‌های مذکور باید به حساب اندوخته سرمایه‌ای منتقل می‌شد که این امر در برخی موارد منجر به انعکاس زیان انباشته در صورت‌های مالی شرکت‌ها شده بود.

او اظهار داشت: پس از اصلاح انجام شده، بخشی از سود به حساب اندوخته سرمایه‌ای منتقل می‌شود تا از این طریق مانع از زیان انباشته شود.

نوحی خاطرنشان کرد: این موضوع مشکل نمایش زیان انباشته در صورت‌های مالی شرکت را برطرف کرد.

مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار ادامه داد: همچنین پیش از این فقط در شرایط خاص امکان تقسیم ۲۰ درصد از مبلغی که در همان سال به حساب اندوخته سرمایه‌ای منظور می شد وجود داشت که این شرایط خاص باعث ایجاد ابهام شد و از سوی دیگر مشخص نبود که مسوول تعیین کننده شرایط خاص چه کسی است.

او اظهار داشت: مصوبه جدید این امکان را فراهم کرد که مسئولیت تعیین این اقدام با پیشنهاد هیات مدیره و تصمیم مجمع باشد که این امر مساله مدنظر را روشن و از ابهام خارج کرد./

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.