فعالیت 2 واحد زباله‌سوزی در ایران!

مدیرکل دفتر هماهنگی عمرانی و خدمات شهری سازمان شهرداری‌‏ها و دهیاری‏‌های کشور گفت: از یکهزار و ۴۳۰ شهر و ۳۷ هزار روستا و یکهزار و ۱۵۷ بخشداری در کشور، روزانه ۵۵ هزار تن زباله عادی تولید می‌شود و ۴۵ هزار تن آن مربوط به حوزه شهری و ۱۰ هزار تن در حوزه روستایی است.

به گزارش شهروند آنلاین، سید حبیب راضی در آیین اختتامیه سومین کنفرانس ملی صیانت از منابع طبیعی و دومین کنفرانس مدیریت سبز پسماند در دانشگاه محقق اردبیلی اظهار کرد: سرانه تولید پسماند شهری ۸۰۰ و سرانه روستایی ۵۰۰ گرم است و ۶۵ درصد پسماند عادی در کشور از نوع تر و بقیه خشک است و بر اساس مقررات باید ۲۷ درصد آن در مبدا تفکیک شود اما فقط ۱۰ درصد آن تفکیک می‌شود.

او ادامه داد: به باور سازمان محیط زیست که بر ۵۰ دستگاه متولی مستقیم یا غیرمستقیم در حوزه پسماند نظارت دارد، یا دستگاه‌ها تکالیف خود را در حوزه مدیریت پسماند انجام نمی‌دهند یا به خوبی انجام وظیفه نمی‌کنند.

راضی ورود بخش خصوصی به مدیریت پسماند را غیرجدی دانست و گفت: نامناسب بودن ساختار اداری مدیریت پسماند در سطوح ملی، استانی و محلی از چالش‌های این حوزه است ودر سطح ملی به یک سازمان مدیریت پسماند نیاز داریم و در سطح استان‌ها فقط در سه استان شمالی کشور سازمان مدیریت پسماند وجود دارد.

او اضافه کرد: صرف نظر از شهرداری‌ها، و در کل کشور ۳۸ واحد تولید کمپوست و ۲ واحد زباله سوز موجود است و در حوزه مدیریت پسماند متاسفانه بخشداری‌ها و دهیاری‌ها نیروی انسانی و امکانات کافی ندارند و نگرش بخشی حاکم در دستگاه‌ها بخصوص در استان‌های ساحلی گردشگرپذیر نمی‌تواند در خصوص مدیریت پسماند موثر باشد.

مدیرکل دفتر هماهنگی عمرانی و خدمات شهری سازمان شهرداری‌‏ها و دهیاری‏‌های کشور با اعلام اینکه در یکسال گذشته اتفاقات مثبتی برای مدیریت پسماند در کشور نظیر تغییر نگرش آحاد مردم و مسئولان روی داده است، گفت: دولت و سازمان‌های متولی، دغدغه پسماند را جدی گرفته‌اند و برای مدیریت پسماند ، کشور را پهنه‌بندی کرده‌ایم و ۸۰۰ طرح مطالعه مدیریت جامع پسماند در کشور انجام گرفته است.

راضی افزود: سرزمین ایران را به ۳۰۵ پهنه تقسیم کرده‌ایم و در هر پهنه طرح‌های لازم مشخص شده است و به عنوان مثال گیلان دارای هفت، مازندران دارای هشت و استان اردبیل دارای هفت تا هشت پهنه خواهد بود و یکی از شاخص‌های ارزیابی شهرداران، تفکیک زباله از مبدا خواهد بود.

او با اشاره به وجود یک هزار و پنج واحد زباله‌سوز در ژاپن و فقط ۲ واحد زباله‌سوز در ایران، تصریح کرد: شاید ورود فناوری به چرخه مدیریت پسماند و ورود استارتاپ‌ها به تفکیک زباله از مبدا، در مدیریت زباله‌ها مفید باشد و ۲۳ عنوان نیازهای فناورانه در این راستا شناسایی شده است و ۶ مورد آن امسال اجرا خواهد شد.

او ادامه داد: با عبارت “زباله طلای کثیف” موافق نیستم و کل چرخه مدیریت پسماند برای بخش خصوصی، اقتصادی و سودآور نیست و فقط پسماند خشک اندکی سودآور است؛ بنابراین باید دولت با تامین اعتبارات کافی، تسهیلگر مدیریت پسماند کشور باشد و با تدوین بسته‌هایی تشویقی نیز می‌توان بخش خصوصی را به این کار ترغیب کرد.

راضی به نتیجه بخش بودن سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در چند شهر در راستای مدیریت پسماند اشاره و تاکید کرد: بخش خصوصی در این شهرها متعهد شده است تا دفن پسماند را به زیر ۳۰ درصد برساند و بیشتر زباله‌ها بازیافت شود و این برنامه در چند شهر مورد آزمایش نتیجه داده است.

او افزود: در استان گیلان روزانه ۲ هزار تن زباله تولید و یک هزار تن آن به پهنه رشت حمل می‌شود و در مرکز گیلان سه تا چهار طرح مدیریت پسماند در حال اجراست اما واحد زباله سوز این استان با ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی ناقص است و زباله‌ها همچنان به سراوان منتقل می‌شد.

سومین کنفرانس ملی مدیریت منابع طبیعی و دومین کنفرانس ملی مدیریت سبز پسماند از روز گذشته (دوشنبه) با حضور مسئولان و صاحب نظرانی از سطوح ملی، استانی و ملی در دانشگاه محقق اردبیل آغاز شده بود.

دانشگاه محقق اردبیلی در سال ۱۳۵۷ با نام آموزشکده کشاورزی و با پذیرش ۳۸ دانشجو در رشته کشاورزی عمومی فعالیت آموزشی خود را آغاز کرد و در حال حاضر در ۲۰۱ رشته تحصیلی در مقاطع کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد دکتری در حدود ۱۱ هزار دانشجو دارد که در ۱۱ دانشکده مشغول تحصیل هستند. /ایرنا

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.