مامنی برای زائران خسته و بیمار

پزشکان داوطلب در بیمارستان نباء شهر نجف، روزهای شلوغی را پشت سر می گذارند

می گویند اربعین امسال به سال های گذشته فرق زیادی داشت؛ از جمعیت زیادی که به عراق راهی شده گرفته تا وقوع حوادث مختلف در جاده های منتهی به مرزهای غربی و همچنین حوادثی که در خاک عراق برای زائران مراسم اربعین رخ می دهد. کم شدن خدمات کشور عراق برای زائران ایرانی، برنامه ریزی کاروان های ایرانی راهی این کشور را با چالش های زیادی مواجه کرده است؛ همه این ها دست به دست داده تا امسال امدادگران و کادر پزشکان داوطلبی که در پایگاه ها و مراکز درمانی مستقر هستند سر شلوغی داشته باشند. گرمازدگی، عدم دسترسی به آب آشامیدنی سالم، زائران را با مشکلات جسمی راهی مراکز درمانی هلال احمر ایران در کشور عراق کرده است. درمانگاه های هلال احمر در عراق، این روزها مامنی برای زائران خسته و بیمار است.

مرضیه موسوی- شهروند آنلاین؛ درمانگاه «نباء» یکی از مراکز درمانی هلال احمر در کشور عراق و شهر نجف است که این روزها جا برای سوزن انداختن ندارد. پزشکان، پرستاران و کادر درمانی که کار داوطلبانه در این مرکز را هفته ها پیش آغاز کرده اند، کمتر فرصتی برای رفتن به زیارت و انجام کارهای شخصی خود پیدا می کنند.

«زهره محمداکبری» یکی از پرستارانی است که خود را از تهران به این درمانگاه رسانده و به زائران خدماترسانی می کند. او امسال برای دومین بار است که در لباس پزشک داوطلب هلال احمر، خودش را به مراسم پیاده روی اربعین می رساند.

زهره محمداکبری می گوید :«اولین باری که در مراسم اربعین شرکت کردم، در موکبی بین راهی خدمات درمانی به زائران ارائه می دادیم. گرچه کار کردن در مرکز درمانی می تواند راحت تر از کار کردن در موکب بین راهی و مرکز درمانی اضطراری باشد، اما فکر می کنم شرایط در سال های گذشته نسبت به امسال راحت تر بود. هم جمعیت زائران کمتر از امسال بود و هم همکاری عراقی ها به عنوان میزبان بیشتر بود.»

از دلایل مراجعه بیماران به مرکز درمانی نباء می گوید که باز هم به جمعیت زیاد و حضور گسترده مردم در این شهر زیارتی مرتبط است. او می گوید :«برخی از مسافران تا رسیدن به شهرها، حتی آب آشامیدنی هم به راحتی پیدا نکرده بودند و پیاده روی طولانی مدت در هوای گرم و در میان گرد و غبار باعث بیماری و گرمازدگی آن ها شده بود. پیش بینی می شود که در روزهای پیش رو تا رسیدن اربعین، جمعیت بیشتر هم شود.»

 

حضور در تجمعات انبوه

صدای مستاصل زنی در درمانگاه به گوش می رسد که نام همسرش را صدا می زند. شوکی که از گم شدن در شهر نجف و میان این جمعیت زائران به او دست داده، باعث شده تا حتی نام و نشان کاروان همراهانش را به خاطر نیاورد. گرمازده شده و سرم به دست، می خواهد برود پیش شوهری که نمیداند کجاست! تعداد سالمندانی که هلال احمری ها یا دیگران با خود به مراکز درمانی و چادرهای هلال احمر میاورند هم کم نیست. «راضیه آقاخانی» از اعضای تیم پزشکی است که خود را از خراسان شمالی به درمانگاه نبا رسانده.

او می گوید :«اغلب زائران به دلیل گرمازدگی، خستگی و ضعف، کارشان به مراکز درمانی می کشد. بین مراجعان ما، افرادی که به بیماری های خاص یا مزمن مبتلا هستند هم به چشم می خورد. افراد مسن، کودکان، افراد مبتلا به فشار خون و بیماری های قلبی هم از دیگر گروه هایی هستند که مراجعات روزانه شان به این مراکز بالاست.»

حضور در تجمعات انبوه باعث شده تا افراد زیادی در میان سیل جمعیت بدحال شوند و حتی تعدادی از زائران تا کنون به همین دلیل جان خود را از دست داده اند. آقاخانی می گوید :«مهمترین توصیه ای که به زائران داریم این است که اصلا در جاهای شلوغ و پر ازدحام حاضر نشوند. چند روز پیش در همین بیمارستان نباء زنی را آورده بودند که بر اثر فشار زیاد جمعیت از حال رفته بود و متاسفانه قبل از رسیدن به مرکز درمانی، جان خود را از دست داد.»

 

گم شدن در خاک غربت

«گم شدن» مشکل بسیاری از سالمندان و حتی کودکانی است که این روزها در پیاده روی اربعین، به خصوص در خاک عراق با آن روبرو هستند. یکی از اقدامات هلال احمر در این زمینه، کمک به زائران برای پیدا کردن خانواده و همراهانشان است.

«معصومه ملک» کارمند جمعیت هلال احمر که این روزها در مراسم اربعین حضور دارد از تجربه اش در این زمینه می گوید :«افرادی که کیف و مدارک خود را گم کرده اند، افرادی که گم شده و دچار شوک و ترس شده اند، سالمندانی که به دلیل خستنگی یا گرمازدگی یا بیماری دچار فراموشی شده اند این روزها در مراسم اربعین زیاد به چشم می خورند. در این میان شرایط برای افراد بی سوادی که حتی آدرس و شماره تلفن خاصی را هم حفظ نیستند بیشتر احساس استیصال می کنند. برخی از آن ها به دلیل ترس و شرایط سختی که پشت سر می گذارند هذیان می گویند و کنترل رفتارهای خود را ندارند.»

از امدادگران و داوطلبان و پزشکانی می گوید که با جان و دل در این روزها سخت کار می کنند تا باری از این مشکلات بردارند :«بچه های هلال احمر چشم روی هم نمی گذارند و روزهای سختی را پشت سر می گذرانند. کاری که اینجا انجام می دهند بیش از حد توان و ظرفیتشان است. خیلی ها حتی هنوز فرصت رفتن به زیارت را پیدا نکرده اند. با وجود همه این خدمات، جمعیت آنقدر زیاد است که پاسخگوی همه نیازها نیست.»

 

مهمانانی از 2020 محله کم برخوردار

کاروان «رهسپاران عصر ظهور» نام کاروان هایی است که امسال از گوشه و کنار کشور، با همت و همراهی سازمان داوطلبان، ستاد اجرایی فرمان امام، کمیته امداد امام خمینی و سازمان بهزیستی به کربلا و نجف راهی شده اند.

«وحید سلیمی» رییس سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر می گوید :«امسال هلال احمر و سه نهاد دیگر که در طرح توسعه و تحول اجتماعی در 2020 محله کم برخوردار مشارکت دارند، کاروان هایی با حضور ساکنان این محلات به مراسم اربعین راهی کردند. توسعه خدمات اجتماعی عادلانه و هدفمند، موضوعی بود که ما در این کاروان ها آن به دنبالش بودیم.»

ساکنان و شهروندان 2020 محله کم برخوردار که همکاری و مشارکت خوبی در اجرای طرح توسعه اجتماعی داشتند، مهمانان این کاروان ها بودند که بعد از زیارت کربلا و نجف، به شهر خود بازگشتند.

سلیمی می گوید :«بیش از 10 هزار نفر از جوانان فعال در مشارکت های اجتماعی و عضو داوطلب هلال احمر به این سفر دعوت شدند. همچنین داوطلبان هلال احمر در بخش های مختلفی در مراسم اربعین به خدمت رسانی به زائران مشغول هستند؛ از تیم های تخصصی پزشکان داوطلب که در مراکز درمانی و پایگاه های اضطراری مستقر شده اند گرفته تا ارائه خدماتی مثل توزیع اقلام بهداشتی و بروشورهای فرهنگی و آموزشی و …  که در مسیر پیاده روی اربعین تا شهرهای زیارتی پیش بینی شده است.»

هلال‌احمر امسال هیچ هزینه‌ای در قبال خدمت به زائران در اربعین دریافت نمی‌کند

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.