آنچه لازم است درباره واکسن آنفلوآنزا بدانید

بهترین زمان تزریق واکسن آنفلوآنزا از حدود اواخر فصل تابستان تا میانه فصل پاییز است

واکسیناسیون سالانه آنفلوآنزا برای همه‌ افراد بالای 6 ماه توصیه می‌شود. اما بهتر است واکسن آنفلوآنزا پیش از شیوع این بیماری در جامعه تزریق شود.

به گزارش شهروند آنلاین؛ بهترین زمان تزریق از حدود اوایل شهریور تا اوایل آبان است. با این حال اگر واکسیناسیون در این بازه زمانی امکانپذیر نباشد، توصیه می‌‌شود تزریق واکسن تا پایان دی نیز ادامه یابد. بیشترین میزان شیوع آنفلوآنزا اغلب در ماه‌‌های بهمن و اسفند دیده می‌شود.

اولویت دریافت واکسن آنفلوآنزا با چه کسانی است؟

– کودکان ۶ تا ۵۹ ماه (حدود ۵ ساله)
– افراد با سن ۵۰ سال به بالا
– افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن ریوی (از جمله آسم)، بیماری‌های قلبی-عروقی، بیماری‌های کلیوی، بیماری‌های کبدی، بیماری‌های خونی (از جمله بیماری سلول داسی شکل)، بیماری‌‌های متابولیک از جمله دیابت، اختلالات عصبی مانند اختلالات مربوط به مغز یا نخاع، فلج مغزی، صرع، سکته مغزی، ناتوانی ذهنی، تآخیر در رشد (متوسط تا شدید)، دیستروفی عضلانی و آسیب نخاعی
– افرادی که به هر دلیلی ایمنی تضعیف‌شده دارند، به عنوان مثال داروهای سرکوب‌کننده‌ سیستم ایمنی مصرف کرده و یا مبتلا به ایدز هستند.
– افرادی که در فصل شیوع آنفلوآنزا باردار بوده، یا قصد بارداری دارند.
– افراد با سن ۶ ماه تا ۱۸ سال که داروی «آسپرین» و یا داروهای حاوی «سالیسیلات» مصرف می‌کنند و ممکن است در معرض ابتلا به سندرم رِی (Reye’s Syndrome) در صورت ابتلا به ویروس آنفلوآنزا باشند.
– افراد ساکن یا شاغل در خانه‌های سالمندان یا دیگر مراکز نگهداری
– افراد مبتلا به چاقی (کلاسIII) یعنی افرادی که BMI آنها ۴۰ یا بالاتر است.
– اعضای خانواده یا افرادی که از کودکان زیر ۶ ماه نگهداری می‌کنند.

چه مدت طول می‌کشد تا واکسن آنفلوآنزا اثر کند؟

ساخت آنتی‌بادی (عوامل دفاعی) علیه ویروس آنفلوآنزا، بعد از تزریق واکسن، حدود 2 هفته طول می‌کشد.

آیا با تزریق واکسن آنفلوآنزا دیگر به این بیماری مبتلا نمی‌شویم؟

تزریق واکسن اغلب از ۵۰ تا ۸۰ درصد افرادی که واکسینه شده‌اند را از ابتلا به آنفلوآنزا محافظت می‌کند. همچنین افرادی که واکسینه شده‌اند در صورت ابتلا به آنفلوآنزا اغلب علائم خفیف‌تری در مقایسه با افرادی که واکسینه نشده‌اند نشان می‌دهند و علائم آنها نیز مدت کوتاه‌تری باقی می ماند.

آیا تزریق واکسن آنفلوآنزا به صورت سالانه لازم است؟

بله، ویروس آنفلوآنزا توانایی تغییر بسیار بالایی دارد و هر ساله سویه‌های جدیدی از این ویروس در جامعه شیوع پیدا می‌کند. محققان هر سال با توجه به سویه‌های شایع این ویروس در همان سال واکسن آنفلوآنزا را تولید می‌کنند. پس تزریق سالیانه این واکسن اهمیت زیادی دارد./بهداشت نیوز

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.