دومین روز حضور رییس جمهور ایران در سمرقند چگونه گذشت؟

رییس جمهور ایران در دومین روز سفر خود به ازبکستان و در امتداد سیاست همسایگی و منطقه ای با برخی از همتایان خود در حاشیه نشست سران سازمان همکاری شانگهای دیدار و همراه روسای جمهور حاضر در این رویداد نهالی به رسم یادبود غرس کرد

به گزارش شهروند آنلاین؛ سید ابراهیم رئیسی که به دعوت رسمی شوکت میرضیایف همتای ازبک خود در صدر هیأتی بلندپایه از مقامات سیاسی و اقتصادی ۲۳ شهریور برای حضور در اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای عازم سمرقند در ازبکستان شده است، روز پنجشنبه ‌و در آغاز دومین روز سفر خود در هتل محل اقامتش با «ژانگ مینگ» دبیرکل سازمان همکاری شانگهای دیدار و گفت و کرد.

رییسی با تشریح روند اقدامات جمهوری اسلامی ایران برای عضویت در این سازمان، ظرفیت‌های گسترده کشورمان را در زمینه‌های سیاسی، فناوری، اقتصادی و ترانزیتی تبیین و آمادگی ایران را برای همکاری با کشورهای عضو و نیز سازمان همکاری شانگهای در عرصه‌های مختلف اشاره شده، اعلام کرد.

ایران سال آینده به عنوان عضو دائم در اجلاسیه سازمان شانگهای شرکت می‌کند

دبیرکل سازمان همکاری شانگهای در این دیدار با اشاره به اقدامات دبیرخانه این سازمان برای عضویت دائمی جمهوری اسلامی ایران در اتحادیه منطقه‌ای، تصریح کرد: روز گذشته به همراه حسین امیرعبدالهیان معاهده پیوستن ایران به سازمان همکاری شانگهای را امضا کردیم که دارای چهل سند است. با انجام این اقدامات در سال آینده ایران به عنوان عضو دائم سازمان همکاری شانگهای در اجلاسیه شرکت خواهد کرد.

ژانگ مینگ ایران را کشوری بزرگ و تاثیرگذار یاد کرد که می‌تواند نقش بسزایی در امنیت منطقه و جهان ایفا کند.

ضرورت تلاش برای توسعه روابط اقتصادی دوجانبه تا چند برابر سطح فعلی

رئیس جمهور کشورمان سپس با همتای قرقیزی خود، «سدیر جباروف» دیدار و گفت‌وگو کرد.سید ابراهیم رئیسی در این دیدار با اشاره به مشترکات تاریخی، فرهنگی و تمدنی دو ملت ایران و قرقیزستان، بر ضرورت تلاش برای توسعه روابط اقتصادی دوجانبه تا چند برابر سطح فعلی تاکید کرد.

رئیس‌جمهور گفت: دو کشور علاوه بر روابط دوجانبه، در زمینه همکاری‌های منطقه‌ای نیز می‌توانند با حضور و مشارکت کشورهای ازبکستان، تاجیکستان و ترکمنستان تلاش خود را به پیش ببرند.
رئیسی با اشاره به پیشرفت‌های گسترده علمی و فناوری جمهوری اسلامی ایران با وجود اعمال تحریم‌های گسترده، گفت: ایران آمادگی دارد برای بهره‌مندی قزقیزستان از این دستاوردهای بزرگ تجربیات و دستاوردهای خود را با این کشور مبادله کند.

قدردانی رییس جمهور قرقیزستان از کمک های پزشکی ایران به مردم کشورش  در دوران کرونا

«سدیر جباروف» رئیس جمهور قرقیزستان نیز با ابراز خرسندی از این دیدار، از کمک های پزشکی ایران به مردم کشورش در دوران همه‌گیری کرونا تشکر کرد و گفت: توسعه روابط با جمهوری اسلامی ایران در اولویت سیاست گسترش همکاری‌های دولت قرقیزستان است.
وی با تاکید بر اهمیت توسعه همکاری‌های ترانزیتی بین دو کشور، تکمیل و راه اندازی راه‌آهن استراتژیک بندرعباس- آسیای میانه را عامل مهمی در گسترش همکاری‌های اقتصادی بین ایران ترکمنستان، ازبکستان و قرقیزستان دانست و بر لزوم تسریع در تکمیل این طرح نیز تاکید کرد.

استمرار سیاست توسعه روابط با کشورهای همسایه 

رییس جمهور سپس در سومین دیدارش با  «امامعلی رحمان» رئیس جمهور تاجیکستان، به توسعه روابط با کشورهای حوزه آسیای میانه به خصوص تاجیکستان که جزو اولویت‌های اول سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است، اشاره کرد و گفت: اشترکات بسیاری میان مردم این منطقه در حوزه‌های فرهنگی و تمدنی وجود دارد.

رییسی با تاکید بر استمرار سیاست توسعه روابط با کشورهای همسایه از سوی جمهوری اسلامی ایران، اظهار داشت: ظرفیت‌های بسیاری برای همکاری‌های اقتصادی و تجاری میان تهران و دوشنبه وجود دارد.

عزم تاجیکستان بر تداوم روابط اقتصادی و تجاری با ایران

رئیس جمهور تاجیکستان نیز در این دیدار با ابراز خرسندی از پیشرفت روابط دو کشور به ویژه در حوزه‌های اقتصادی و تجاری، بر عزم کشورش برای تداوم این روند تاکید کرد.
روسای جمهور ایران و تاجیکستان در بخش دیگری از این دیدار در مورد مسائل منطقه‌ای، امنیتی و مشکلات مردم افغانستان رایزنی و گفت‌وگو کردند.

دیدار رییسان جمهور ایران وروسیه کمتر از ۲ماه

چهارمین دیدار دیروز  رییسی در حاشیه نشست سران سازمان همکاری شانگهای در سمرقند به همتای روسی خود اختصاص داشت که آخرین دیدار بین رییس جمهور ایران با روسیه به اجلاس اخیر تهران در ۲۸ تیرماه امسال باز می گردد.
رئیسی و ولادیمیر پوتین در کمتر از دوماه این بار در سمرقند با یکدیگر ملاقات کردند و با مرور تفصیلی عرصه همکاری‌های اقتصادی، از پیشرفت‌های چشمگیر در روابط دو کشور بویژه در عرصه‌های بانکی، حمل و نقل زمینی و دریایی، گمرک و انرژی ابراز خوشنودی کردند.

رئیس جمهور کشورمان همکاری‌های اقتصادی تهران – مسکو را برای دو ملت و کشورهای منطقه مفید ارزیابی کرد و به مرور ابعاد مختلف همکاری‌های اقتصادی، ترانزیتی و بانکی دو کشور پرداخت.

وی ضمن مرور سیاست‌های توسعه‌طلبانه ناتو، تحولات قفقاز را مورد اشاره قرار داد و گفت: هرگونه تغییر در ژئوپلتیک منطقه اقدامی بی‌ثبات کننده و غیرقابل پذیرش است.

رئیسی با یادآوری اشتباه محاسباتی آمریکایی‌ها در برخورد با کشورهای مستقل، تصریح کرد: آمریکا فکر می‌کند هر کشوری را تحریم کند آن دولت و ملت متوقف می‌شوند، اما این یک اشتباه محاسباتی است، چرا که در عمل خودشان را محدود کرده‌اند.

اعزام هیاتی از روسیه با حضور نمایندگان ۸۰ شرکت بزرگ روسی به ایران

رئیس جمهور روسیه نیز در این دیدار مواضع روسیه و ایران را همگرا و هماهنگ ارزیابی کرد و با اشاره به خطرات زیاده‌خواهی ناتو و گفت: تهدیدات ناتو محدود به اروپا نیست و دیگر کشورهای جهان را نیز شامل می‌شود.

ولادیمیر پوتین با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران در زمینه تکنولوژی‌های پیشرفته، دستاوردهای خوبی داشته است، افزود: تمایل داریم در این زمینه‌ها همکاری داشته باشیم.

وی به روابط گسترده تجاری مسکو – تهران، اشاره و از افزایش رفت و آمد مقامات اقتصادی دو کشور ابراز خشنودی کرد و اظهار داشت: حجم تجارت بین دو کشور در سال گذشته میلادی ۸۱ درصد و در ۵ ماهه نخست امسال ۳۰ درصد افزایش یافته است.

رییس جمهور روسیه از مراحل پایانی توافقنامه همکاری‌های جدید تهران-مسکو خبر و گفت که برای تدوین پیش‌نویس سند همکاری‌های راهبردی اقتصادی میان دو کشور آمادگی داریم.

پوتین به افزایش تعاملات و رایزنی‌های مسئولان اقتصادی دو کشور اشاره کرد و اظهار داشت: یک هیات از روسیه با حضور نمایندگان ۸۰ شرکت بزرگ روسی هفته آینده عازم ایران خواهد شد.

ایران برای گسترش روابط با پاکستان حد و مرزی قائل نیست

رئیسی در پنجمین برنامه کاری دومین روز سفر به ازبکستان، میزبان «شهباز شریف» نخست وزیر پاکستان بود.ذرئیس‌جمهور در این دیدار بار دیگر فاجعه سیل اخیر در پاکستان را تسلیت گفت و برای بازماندگان و آسیب دیدگان طلب صبر و سلامتی کرد.

رئیسی با مهم توصیف کردن روابط تهران و اسلام آباد تاکید کرد: ایران برای گسترش روابط با پاکستان حد و مرزی قائل نیست.

درخواست نخست وزیر پاکستان از رییسی

نخست وزیر پاکستان نیز در این دیدار با بیان اینکه فاجعه سیل اخیر در کشورش ناشی از تغییرات آب و هوایی کره زمین است، کمک و همکاری جمهوری اسلامی ایران را برای مقابله با عاملان اصلی منتشر کننده گازهای گلخانه‌ای خواستار شد.

در این دیدار دو طرف از همکاری‌ در حوزه انرژی استقبال و بر انجام پیگیری‌های لازم برای برداشته شدن موانع در این زمینه تاکید کردند. سران دو کشور ایران و پاکستان توافق کردند کمیته‌ای متشکل از مسئولان مربوط دو کشور برای پیگیری و اجرایی شدن این طرح‌ها تشکیل شود.

علاوه بر دیدارهای رسمی رییس جمهور با همتایان خود در سمرقند، آیت الله رییسی دیداری نیز با تجار و فعالان اقتصادی ایرانی حاضر در ازبکستان داشت که در این نشست تعامل با همسایگان را اولویت دولت سیزدهم عنوان کرد و گفت: ارتباط با همسایگان و کشورهای منطقه اولویت اقتصادی و تجاری امروز کشور است بنابراین ما با تمام دنیا تعامل خواهیم داشت اما روی همسایگان حساب ‌ویژه‌ای باز می‌کنیم.

حضور در مسجد اهل بیت رسول الله (ص) سمرقند از دیگر برنامه های رییس جمهور بود. آیت الله رییسی در جمع نمازگزاران از ضرورت وحدت بین مسلمان در شرایط امروز جهانی گفت و خاطرنشان کرد: مسلمانان هم مانند اهل بیت (ع) که خودشان نماد وحدت و انسجام بودند، باید با هم همدل و متحد باشند و با کسانی که مقابل اسلام ایستادگی می‌کنند و مسلمانان را به خاک و خون می‌کشند، مقابله کنند.

رییس جمهور با تاکید بر تسهیل مراودات مالی بین دو کشور گفت: بانک مرکزی و بانک صادرات هر چه سریع‌تر موانع این حوزه را بررسی و مشکلات آن را به نحوی حل کنند که تجار برای انتقال پول مشکلی نداشته باشند.

روز نخست سفر رییس جمهور کشورمان با امضای اسناد عضویت دایم ایران در سازمان همکاری شانگهای همراه بود و روز دوم نیز با غرس نهال یادبود بیست و دومین اجلاس سران کشورهای اسلامی توسط روسای جمهور شرکت کننده در این اجلاس پایان یافت.

بر اساس برنامه اعلامی این اجلاس، روز جمعه – 25 شهریور – روز اصلی اجلاس است که نشست سران عضو سازمان همکاری شانگهای و سخنرانی روسای جمهور حاضر در اجلاس در آن پیش بینی شده است. /ایرنا

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.