پوتین: ایران نقش مهمی در اوراسیا و کل جهان دارد

رئیس‌جمهوری روسیه اعلام کرد: عضویت کامل ایران در سازمان همکاری شانگهای تاثیر مثبتی بر این سازمان خواهد داشت زیرا تهران نقش مهمی در منطقه اوراسیا و کل جهان ایفا می‌کند

به گزارش شهروند آنلاین؛ولادیمیر پوتین روز جمعه در نشست سازمان همکاری شانگهای اعلام کرد: سازمان همکاری شانگهای اکنون بزرگترین سازمان منطقه‌ای جهان است و نقش آن در حل مشکلات منطقه‌ای و بین‌المللی روند فزاینده‌ای دارد.

وی با بیان اینکه مراکز قدرت جدیدی در سطح جهان در حال شکل‌گیری است، افزود: بیش از نصف جمعیت جهان در کشورهای عضو سازمان شانگهای زندگی می کنند و یک چهارم تولید ناخالص داخلی جهان متعلق به این کشورهاست.

رئیس‌جمهوری روسیه درباره امضای اسناد عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای تصریح کرد: روسیه از تسریع در فرایند عضویت ایران در این سازمان حمایت می کند و عضویت کامل تهران در سازمان همکاری شانگهای تاثیر مثبتی بر آن خواهد داشت زیرا این کشور نقش مهمی در منطقه اوراسیا و کل جهان ایفا می کند.

پوتین از گفت‌وگوی خود با دبیر کل سازمان ملل برای ارسال کودشیمیایی به کشورهای فقیر خبر داد و گفت: روسیه آماده است تا ۳۰۰ هزار تن کود شیمیایی انباشته شده در بنادر اتحادیه اروپا را رایگان به کشورهای در حال توسعه بفرستد.

وی درباره معافیت کشورهای اروپایی از تحریم کود شیمیایی روسیه نیز گفت: این یک نمونه از خودخواهی کمیسیون اروپاست که کشورهای اروپایی را از تحریم معاف کرد اما این تحریم برای کشورهای فقیر و در حال توسعه جهان باقی ماند.

رئیس‌جمهوری روسیه تصریح کرد: سازمان همکاری شانگهای آماده همکاری با دیگر کشورها و سازمان‌های بین المللی برای حل مشکلات جهانی در حوزه غذا و انرژی است.

نشست دو روزه سازمان همکاری شانگهای که در سمرقند برگزار شد امروز با صدور بیانیه‌ای به کار خود پایان داد./ایرنا

//انتهای پیام

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.