الجزیره پای صحبت‌های رئیسی نشست؛کلید توافق

رئیس جمهوری گفت: ما در وین به دنبال رفع تحریم‌ها هستیم؛ بر روی این موضوع تاکید می‌کنیم که تحریم‌ها باید رفع شوند و این موضوع باید همراه با تضمین‌هایی باشد.

به گزارش شهروند آنلاین، سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری ایران با شبکه تلویزیونی الجزیره انگلیسی درباره مسائل گوناگون گفت‌وگو کرد. مشروح این گفت‌وگو به شرح زیر است:

مجری گفت: آقای رئیس جمهوری، مطالب مختلفی وجود دارد که من می‌خواهم در رابطه با آنها با شما گفت‌وگو کنم. از مذاکرات اتمی در وین گرفته تا تحریم‌های آمریکا ضد کشور شما از جمله این مسائل هستند. در حالی که شما در اینجا برای حضور در نشست گروه همکاری شانگهای در سمرقند حضور دارید، همه می‌گویند که قرار است ایران به عضو دائم این گروه بدل شود. این عضویت برای کشور شما چه معنایی دارد؟

رئیس جمهوری کشورمان گفت: عضویت جمهوری اسلامی ایران در سازمان همکاری شانگهای زمینه گسترش ارتباط دوجانبه با کشور‌های آسیای مرکزی را فراهم می‌کند. ما اهمیت زیادی برای همکاری‌های منطقه‌ای قائل هستیم. سیاست جمهوری اسلامی ایران ارتباط با دیگر کشور‌ها است و ما اهمیت زیادی برای این روابط قائل هستیم. سازمان همکاری شانگهای می‌تواند سبب پیشبرد همکاری بین کشور‌های عضو در رابطه با مسائل منطقه‌ای شود.

او افزود: تاکنون ما به عنوان عضو ناظر در این سازمان حضور داشته ایم و امروز همه چیز برای عضویت کامل جمهوری اسلامی ایران در این سازمان فراهم شده است و ما شاهد رضایت تمامی کشور‌های عضو برای عضویت کامل ایران در این سازمان هستیم. این سبب ارتقای روابط بین کشور‌های منطقه می‌شود و این می‌تواند زمینه لازم را برای توسعه در منطقه فراهم کند. ظرفیت‌هایی در جمهوری اسلامی ایران وجود دارد. ظرفیت‌هایی در منطقه وجود دارد و تبادل این ظرفیت‌ها می‌تواند در زمینه‌های رشد اقتصادی، فرهنگی و ارتباطات در منطقه موثر باشد.

مجری گفت: آقای رئیس جمهوری، پس از چند دور مذاکرات در وین و گزارش‌های بسیار درباره برخی از مسائل فنی حل نشده، ایران و طرف‌های غربی تا چه اندازه به رسیدن به یک توافق بر سر برنامه هسته‌ای شما نزدیک هستند؟

رئیسی گفت: مذاکرات در وین که پیش از دولت من آغاز شد در ادامه مذاکراتی بود که پیشتر آغاز شده بود. مذاکرات هم در دوره دولت جدید آغاز شد. ما در وین بحث رفع تحریم‌های بی رحمانه و غیرمنصفانه ضد جمهوری اسلامی ایران را مطرح کردیم. جمهوری اسلامی ایران به تمامی تعهدات خود پایبند بوده و به آنها عمل کرده است. بر اساس گزارش‌های منتشر شده از طرف آژانس بین المللی انرژی اتمی نزدیک به پانزده بار اعلام شده است که جمهوری اسلامی ایران به تعهدات خود عمل کرده است و فعالیت‌های هسته‌ای آن صرفا برای اهداف صلح آمیز بوده است.

رئیس جمهوری افزود: اما طرفی که از توافق خارج شد، آمریکا بود و طرفی که به تعهدات خود عمل نکردند، اروپایی‌ها بودند. در وین ما به دنبال رفع تحریم‌ها هستیم و این موضوع همچنان در صدر مباحثات است. اما جمهوری اسلامی ایران بر روی این موضوع تاکید می‌کند که تحریم‌ها باید رفع شوند و این موضوع باید همراه با تضمین‌هایی باشد. دلیل درخواست برای تضمین این است که طرف دیگر تعهدات خود را نقض کرد و آنهایی که نقض کنندگان تعهدات هستند، لازم است که اعتماد سازی کنند و برخلاف قول‌های خود حرکت نکنند. معتقدم لازم است که ما تضمین‌هایی را داشته باشیم. رفع تحریم‌ها باید همراه با حل و فصل پادمان‌ها باشد. اگر ببینیم که اتهاماتی سیاسی و بی اساس ضد جمهوری اسلامی ایران در رابطه با موضوع پادمان‌ها مطرح می‌شود این توافق اثری نخواهد داشت و چند روز پس از امضای توافق احتمالا قطعنامه‌ای به شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی ارائه می‌شود و موضوعی مشابه روی می‌دهد و بر اساس نفوذی که وجود دارد، مشکلاتی دوباره ایجاد می‌شود؛ بنابراین ما باید موضوعات پادمانی را نهایی کنیم.

رئیسی ادامه داد: در رابطه با تضمین‌ها اگر ما تضمین‌های قابل اعتماد داشته باشیم و رفع پایدار تحریم‌ها را داشته باشیم و اگر راه حل پایداری برای موضوع پادمان‌ها وجود داشته باشد، مطمئنا ما می‌توانیم به یک توافق برسیم. در حال حاضر طرف آمریکایی باید تصمیم خود را بگیرد. آنها تعهدات خود را نقض کردند. آنها از توافق خارج شدند. حالا این آمریکا است که باید تصمیم لازم را برای متعهد بودن به تعهداتش بگیرد.

مجری گفت: رایزنی‌ها هنوز در جریان است. چه مسائل مهمی باقی مانده که از رسیدن شما و آمریکا به یک توافق جدید و واقع گرا جلوگیری کرده است؟

رئیس جمهوری گفت: آنچه که مانع می‌شود نقض تعهدات از طرف آمریکایی است. طرف آمریکایی باید به تعهدات خود به طور کامل عمل کند. ما مواضع خود را بیان کرده ایم. ما هنوز در میز مذاکرات حضور داریم. ما هرگز آن را ترک نکرده ایم. ما بار‌ها اعلام کرده ایم که ما آماده نهایی کردن یک توافق خوب و پایدار هستیم؛ بنابراین آمریکا باید تصمیم بگیرد. این موضوع به آمریکایی‌ها مربوط می‌شود. این موضوعی است که باید درباره آن تصمیم گیری کنند و بگویند که می‌خواهند چه کاری انجام دهند. آنها تعهدات خود را نقض کرده اند. در این حال آنها تصمیم گیری‌های لازم را نگرفته اند؛ بنابراین ما در حال حاضر نمی‌توانیم بگوییم که طرف ایرانی تصمیم گیری‌های لازم را نگرفته است. بلکه این طرف آمریکایی است که باید تصمیمات لازم را بگیرد.

رئیسی افزود: ما نشان داده ایم که اگر چه تحریم‌ها مشکلاتی را ایجاد کرده است، اما تحریم‌ها هرگز نتوانسته است ما را متوقف سازد. ما کشور خود را توسعه داده ایم. ما از گذشته توسعه پیدا کرده ایم و همچنان به توسعه در کشور خود ادامه می‌دهیم و توسعه در کشور ما متوقف نخواهد شد، زیرا مردم ما بسیار قوی و مصمم هستند و آنها می‌توانند تهدیدات را به فرصت بدل کنند و ما این موضوع را در بخش‌های مختلف به اثبات رسانده ایم. امروزه صنعت هسته‌ای در کشور ما یک صنعت بومی است. البته رژیم صهیونیستی دانشمندان هسته‌ای ما را تهدید می‌کند. شماری از دانشمندان هسته‌ای عزیز ما به وسیله ایادی رژیم صهیونیستی ترور شدند. اما در این حال ما هرگز از دستیابی به موفقیت‌های هسته‌ای متوقف نشده ایم، زیرا اول از همه چیز حق ما این است که صنعت هسته‌ای خود را توسعه دهیم. زمانی که صنایع دیگر مطرح می‌شوند بخش‌های کشاورزی، پزشکی، پتروشیمی و نفت و گاز از صنعت هسته‌ای نفع می‌برند. زمانی که تولید برق و دیگر بخش‌ها مطرح می‌شود تمامی آن‌ها از انرژی هسته‌ای نفع می‌برند.

او ادامه داد: بنابراین کشور ما امروز توانا شده است. این دانش از کشور‌های غربی به ما داده و یا منتقل نشده است. مردم ایران این موضوع را فهمیده اند. ما معتقدیم که آنها باید به طرف رژیم صهیونیستی بروند که تسلیحات مخرب دارد. آنها تسلیحات کشتار جمعی دارند؛ بنابراین آنها باید به آنجا بروند و از اقدام آن در تولید سلاح‌های مخرب جلوگیری کنند. آنها از قدرت جمهوری اسلامی ایران هراس دارند و ما بسیار قدرتمندانه مصمم به دفاع از حقوق مردم جمهوری اسلامی ایران هستیم.

مجری گفت: چه تضمین‌هایی از طرف غرب در حرکت به جلو برای شما قابل قبول است؟

رئیسی گفت: تضمین‌هایی که از طرف غربی به ایران ارائه می‌شود باید برای ایران قابل اعتماد باشد. باید به جمهوری اسلامی این حق را بدهید که درخواست تضمین‌ها را داشته باشد. زیرا ما با کشوری روبه‌رو هستیم که به تعهداتش در گذشته عمل نکرده است. آمریکا در گذشته به تعهداتش عمل نکرده است. خود آنها این موضوع را تایید می‌کنند. زمانی که آن‌ها پذیرفتند تعهدات خود را نقض کرده اند؛ بنابراین طبیعی است که ما بگوییم برای اعتماد به این توافق به تضمین‌های قابل اعتماد نیاز داریم.

مجری گفت: آقای رئیس جمهوری، آیا ایران معتقد است که در حال حاضر دیدار رو در رو با مقامات آمریکایی برای پایان دادن به بن بست سیاسی و پیشبرد مذاکرات هسته‌ای موثر است؟

رئیس جمهوری ایران گفت: ما یک بار مذاکرات را تجربه کردیم. ما تجربه مذاکرات مستقیم را داریم و معتقدیم که هیچ نفعی در مذاکرات مستقیم وجود ندارد. آنها به دنبال گرفتن امتیازات بیشتری هستند. آنها به دنبال عقب نشینی‌های بیشتر از طرف ایران هستند. ما هیچ نفعی در مذاکره مستقیم با طرف آمریکایی نمی‌بینیم. ما نفعی برای ملت خود در مذاکرات مستقیم با آمریکا نمی‌بینیم. چرا آمریکا به تعهدات خود بر اساس مذاکرات مستقیم عمل نکرد؟ اگر آنها خواهان اعتماد از طرف جمهوری اسلامی ایران هستند، لازم است که به تعهدات خود عمل کنند. آنها لازم است که اقداماتی را در جهت اعتماد سازی با ایران انجام دهند. اگر آنها اقداماتی اطمینان بخش از جمله رفع تحریم‌هایی را که ضد ایران وضع شده است، انجام دهند و ایران و مردم ایران ببینند که طرف آمریکایی در عمل خود صادق است. اما در میانه مذاکرات آنها افراد را تحریم می‌کنند.

او افزود: در میانه مذاکرات، آنها به شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی پیشنهاد می‌دهند که تحریم‌هایی را ضد ایران وضع کند. آیا این نشانه حسن نیت طرف آمریکایی است؟ آیا اینها نشانه‌هایی است که نشان می‌دهد که طرف آمریکایی به تعهدات خود پایبند است؟ سوال من از طرف آمریکایی این است که اگر شما قصد نهایی سازی توافق را دارید چرا تحریم‌هایی را ضد برخی افراد در میانه مذاکرات وضع می‌کنید؟

مجری گفت: آقای رئیس جمهوری، برای بیش از ۴۰ سال، روابط ایران و آمریکا همچنان خصمانه است. چه عاملی از عادی شدن روابط بین ایران و آمریکا جلوگیری کرده است. یک تحول دیپلماتیک در آینده باید چگونه باشد؟

رئیسی گفت: جمهوری اسلامی ایران آرمان‌هایی دارد و سخنانی دارد. ما به دنیا اعلام کرده ایم که به کشور دیگری ظلم نمی‌کنیم و ظلم را از طرف کشور دیگری نمی‌پذیریم و ما سلطه هیچ سلطه گری را نمی‌پذیریم. آمریکا به دنبال سیطره بر ایران همانند پیش از دوران پیروزی انقلاب اسلامی است. ما و مردم شجاع مان اجازه نمی‌دهیم که آمریکا بر ما مسلط شود. آنها به روش‌ها و شیوه‌های مختلف می‌خواستند بر کشور ما مسلط شوند. آنها دشمنی را شروع کردند. آنها برای مدت هشت سال صدام و حزب بعث عراق را تحریک به حمله به ایران کردند و از آن از نظر مالی و اطلاعاتی و لجستیکی ضد جمهوری اسلامی ایران حمایت کردند. آنها سبب تلفات زیادی در ایران و عراق شدند. آنها به دنبال به راه انداختن کودتا بودند. آنها از جریان منافقین حمایت کردند. آنها داعشی هستند که هم اکنون وجود دارند.

او افزود: داعش از روش‌هایی استفاده می‌کرد که منافقین در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی استفاده می‌کردند. آنها ۱۷ هزار نفر از مردم ایران را ترور کردند. آنها یک رئیس جمهور و یک نخست وزیر را ترور کردند. آنها رئیس قوه قضائیه را شهید کردند و آمریکا و کشور‌های اروپایی آنها را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار دادند، اما امروز از آنها حمایت می‌کنند. سوال ما از آنها این است که شما منافقین را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار دادید و در بیانیه‌ای اعلام کردید که این گروه تروریستی است که شمار زیادی از مردم را کشته است. شما می‌بینید که دستان آنها به خون مردم ایران آغشته است. آنها ۱۷ هزار نفر از مردم ایران از زن و مرد و کودک را ترور کردند. اینها اقدامات معاندانه‌ای است که ضد مردم ایران انجام داده اند. آنها هواپیمای مسافربری را ساقط کردند و اقدامات زیادی را ضد کشور ما انجام دادند. یک فهرست طولانی در این رابطه وجود دارد.

رئیس جمهوری ادامه داد: شما شاهد وسعت دشمنی‌ها ضد کشور ما هستید. دلیل آن چیست؟ زیرا آنها می‌خواهند که جمهوری اسلامی ایران را متوقف کنند. آیا آنها موفق بوده اند؟ آیا فشار‌هایی که از طریق تحریم می‌خواستند به وجود آورند ضد مردم ایران موفق بوده است. شاید شما سخنان سخنگوی وزارت خارجه آمریکا را به عنوان یک فعال رسانه‌ای شنیده باشید. این مقام اعلام کرد که کارزار فشار حداکثری ضد جمهوری اسلامی ایران به روشی مفتضحانه شکست خورده است. این بیانیه ما نیست. این بیانیه سخنگوی وزارت خارجه آمریکا است؛ بنابراین آنها یک معیار شکست خورده را دنبال می‌کنند. چرا شما بار دیگر تحریم وضع می‌کنید؟ دشمنی‌هایی که آمریکا ضد جمهوری اسلامی ایران انجام می‌دهد قابل تحمل نیست. ما متوقف نشده و نمی‌شویم. شما شاهد وسعت تظاهرات‌ها ضد آمریکا در کشور ما هستید.

رئیسی اضافه کرد: شما شاهد آن هستید که رسانه‌ها بیست و چهار ساعته ضد جمهوری اسلامی ایران فعالیت می‌کنند تا همه مردم ایران را مایوس کنند، اما شاهد آن هستید که مردم ایران چگونه آمریکا و رسانه‌های نیابتی آن را مایوس کرده اند. اگر آنها بخواهند این راه دشمنی را ادامه بدهند موفق نخواهند بود و در آینده هم موفق نخواهند بود و معتقدم که اگر دولتی در آمریکا می‌خواهد در رفتار خود بازنگری کند باید رفتارش را در برابر ایران تغییر دهد و رفتار دولت‌های پیشین را کنار بگذارد. اگر دولت آمریکا رفتار دولت‌های پیشین آمریکا را رد می‌کند بنابراین باید در عمل هم شاهد آن باشیم. مردم ایران و جهان باید شاهد این تغییر باشند. اما زمانی که مردم ایران شاهد همان رفتار هستند می‌گویند که نمی‌توانند به دولت آمریکا اعتماد کنند. ما گفته ایم که به آمریکا اعتماد نداریم.

مجری گفت: آقای رئیس جمهوری، وضعیت کنونی روابط ایران و عربستان سعودی چگونه است؟ آیا تهران و ریاض آماده رسیدگی به موضوع یمن، لبنان، عراق و فلسطین هستند؟ یا اینکه تنها بر روی روابط دوجانبه تمرکز کرده‌اید؟

رئیس جمهوری کشورمان گفت: معتقدم که سوال شما ترکیبی از چند سوال است و ما باید پاسخ‌های متفاوتی به آن بدهیم. پاسخ نخست من در رابطه با روابط با عربستان سعودی این است که ما مذاکراتی در جریان با عربستان سعودی، کشور دوست و برادر خود در عراق داریم. این مذاکرات در ۵ دور انجام شده است. این مذاکرات ادامه خواهد یافت و ما معتقدیم که مسائل داخلی منطقه نباید با دخالت نیرو‌های خارجی حل و فصل شود. ما احترام زیادی به گفت وگوی منطقه‌ای داریم و معتقدیم که مقامات کشور‌های خودمان از ظرفیت لازم برای حل و فصل مسائل بدون دخالت قدرت‌های خارجی برخوردارند. مساله یمن را باید به یمنی‌ها واگذار کرد. ما معتقدیم که مذاکرات یمنی یمنی تنها راه حل است. هیچ طرفی نباید در این موضوع دخالت کند.

او افزود: مردم یمن افراد توانایی هستند و خودشان باید مسائل خود را حل و فصل کنند. ما شاهد هفت سال تجاوز به یمن هستیم. مردم یمن خودشان می‌توانند تصمیم گیری کنند. آنها با شکم‌های خالی در برابر دشمنان مقاومت می‌کنند. حل و فصل موضوع یمن واگذار کردن آن به خود یمنی‌ها است. آنها مردمی شجاع هستند. آنها مردمی فهیم هستند؛ بنابراین آنها می‌توانند راه حل‌هایی برای مشکلات خود پیدا کنند. معتقدم که ضروری است محاصره و تحریم یمن رفع شود و آتش بسی پایدار ایجاد شود و گفت‌وگو‌های یمنی یمنی به پیش برود. اما در رابطه با مساله عراق، من و همچنین رهبری معظم بار‌ها اعلام کرده ایم که معتقدیم که باید یک عراق قدرتمند وجود داشته باشد.

رئیسی ادامه داد: ما امیدواریم که شاهد یک عراق قدرتمند با مردمی قدرتمند باشیم. مردم عراق باید خودشان درباره خودشان تصمیم‌گیری کنند. این موضوع به کشور خودشان مربوط می‌شود. ما از ایجاد یک دولت قدرتمند در عراق خوشحال می‌شویم تا از دخالت نیرو‌های خارجی در کشورشان جلوگیری کند. آنها نباید به آمریکایی‌ها اجازه دهند که بیش از این در کشورشان حضور داشته باشند. ما به یک عراق قدرتمند احتیاج داریم تا مردم به آن اعتماد داشته باشند. برخی از کشور‌های اروپایی با ما در تماس هستند. عراقی‌ها خودشان باید تصمیم گیری کنند. نظر ما در رابطه با سوریه هم همین طور است. آمریکایی‌ها در سوریه می‌خواهند چه کاری انجام دهند؟ چرا آنها نفت سوریه را می‌برند؟ آنها بر اساس چه قانونی نفت سوریه را می‌برند؟

رئیس جمهوری اضافه کرد: ملت سوریه خودشان باید از منابع خودشان دفاع کنند. این متعلق به مردم سوریه است و باید از آن استفاده کنند. حضور نیرو‌های آمریکایی در سوریه به چه معناست؟ معتقدیم که کشور‌ها خودشان باید درباره آینده خود تصمیم گیری کنند. آمریکا می‌خواهد که جهان را کنترل کند و با کنترل منابع کشور‌ها از آن نفع ببرد و ما معتقدیم که این یک یاغی گری است. این وضعیت نمی‌تواند ادامه یابد. امروز کشور‌ها از اطلاعات بیشتری برخوردار هستند. هم اکنون ملت‌ها آنقدر ساده نیستند که کشوری از دیگر نقطه جهان بیاید و منابع آن‌ها را به غارت ببرد. این غیرقابل پذیرش است.

مجری گفت: آقای رئیس جمهوری به شرق نگاهی داشته باشیم. روابط بین روسیه، چین و ایران را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ این روابط چگونه می‌تواند رشد کند؟ آیا آمریکا می‌خواهد که از این روابط جلوگیری کند.

رئیسی گفت: ما در سیاست خارجی خود به تعادل و تعامل اعتقاد داریم. ما می‌خواهیم با همه کشور‌ها از جمله کشور‌های مستقل روابط داشته باشیم. ما می‌خواهیم با چین رابطه داشته باشیم. ما یک برنامه ۲۵ ساله روابط با چین داریم. ما می‌خواهیم که آن را اجرایی کنیم. ما رابطه خود با چین را به روابط خود با کشور‌های دیگر ربط نمی‌دهیم. روابط ما با چین از پیش از انقلاب اسلامی وجود داشته است. این موضوع درباره روسیه هم درست است. روابط ما با روسیه از گذشته آغاز شده است. ما این روابط را گسترش داده ایم.

او افزود: ما به دنبال گسترش روابط خود با همسایگان خود هستیم. واقعیت این است که ما یک نگاه متوازن به روابط با کشور‌ها داریم. ما به دنبال روابطی متوازن و متعادل با کشور‌های منطقه و شرق هستیم. ما می‌خواهیم با همه کشور‌ها روابط دوجانبه داشته باشیم. من در ابتدای کار دولت اعلام کردم که دست خود را برای روابط به طرف کشور‌های منطقه دراز می‌کنم. نه ظلم می‌کنیم و همچنین اجازه ظلم را هم به کشور خود نمی‌دهیم. این سیاست جمهوری اسلامی ایران است.

مجری گفت: آقای رئیس جمهوری، کشور شما یک تمدن باستانی دارد. شما فرهنگ و تمدن غنی دارید. آینده کشور خود را چگونه می‌بینید؟ با حرکت به جلو چه مطلبی بهبود پیدا می‌کند؟

رئیس جمهوری گفت: جمهوری اسلامی ایران آینده را بسیار روشن می‌بیند. معنی این نگاه هم این است که ما معتقدیم سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران از خواست‌های طبیعی انسانی نشات گرفته است. جمهوری اسلامی ایران به دنبال اجرای عدالت و معتقد است که عدالت باید در ایران تبلور پیدا کند. در این حال روابط دوجانبه با کشور‌های دیگر باید درست و منصفانه باشد. ما به دنبال عدالت برای همه هستیم. ما مخالف اقدامات یاغیانه آمریکا هستیم. ما معتقدیم که روابط دوجانبه باید درست و منصفانه باشد. نگاه ما این است که آن طرفی که آینده را رقم می‌زند بر اساس زد و بند‌های سیاسی نیست. اما راه حل درست سبب اجرای عدالت برای همگان می‌شود. امروز اگر نگاهی به کشور‌های اسلامی داشته باشید تمامی آن‌ها می‌خواهند که به روشی اسلامی زندگی کنند. آنها می‌خواهند از قوانین اسلامی در روابط خود استفاده کنند.

او افزود: عادی سازی روابط رژیم صهیونیستی با برخی از کشور‌ها آیا می‌تواند برای این رژیم امنیت ایجاد کند؟ آیا این حق خواهی مردم مسلمان را در جهان تضعیف می‌کند؟ اگر شما نگاه مسلمانان را در رابطه با رژیم صهیونیستی جویا شوید، همه چیز را درک خواهید کرد. اجازه بدهید که نظر مردم دیگر کشور‌ها را در رابطه با اسرائیل و فلسطین هم بدانیم. آن‌ها توافق کمپ دیوید را امضا کردند. آنها توافق شرم الشیخ را امضا کردند. آنها توافق اسلو را امضا کردند. آیا آن‌ها توانستند جلوی درخواست‌های فلسطینی‌ها را بگیرند. غزه تحت محاصره است. مگر مردم غزه دیروز با سنگ در برابر رژیم صهیونیستی نمی‌ایستادند.

رئیس جمهوری کشورمان ادامه داد: سرکوب کردن مردم غزه و سرکوب کردن مردم فلسطین سبب شد که آن‌ها از حقوق خود دست بکشند؟ این موضوع سنگ‌ها را به موشک بدل کرد. می‌خواهم به سوال شما پاسخ دهم. شما گفتید که آینده را چگونه می‌بینید. ما معتقدیم که آینده را ظلم و بی عدالتی نمی‌تواند تعیین کند. خواست مسلمانان ایجاد عدالت است. امروز جمهوری اسلامی ایران به دنبال روابط درست و متوازن است. ما به آینده‌ای روشن اعتقاد داریم./واحد مرکزی خبر

انتاهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.