ولیعهد عربستان لکه ننگی در لندن/ «شی» خواستار تقویت سازمان همکاری شانگهای

کیوسک؛ نگاهی به صفحه نخست روزنامه‌های جهان؛ شنبه، 17 سپتامبر 2022

گزارش اصلی گاردین در روز شنبه، 17 سپتامبر 2022، گفته حضور ولیعهد عربستان لکه ننگی در مراسم یادبود ملکه بریتانیاست. چاینادیلی هم گفته «شی خواستار تقویت همکاری‌ها در SCO (سازمان همکاری شانگهای) شد».

به گزارش خبرنگار شهروند آنلاین؛ مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های گاردین، نیویورک‌تایمز، چاینا‌دیلی و فایننشال‌تایمز به شرح زیر است:

گاردین

شنبه، 17 سپتامبر 2022، صفحات اول بسیاری از روزنامه‌های بریتانیایی تصاویری از پادشاه، چارلز سوم و سه خواهر و برادرش را کنار تابوت مادرشان، ملکه الیزابت دوم، در تالار وست‌مینستر نشان می‌داد.

«حضور ولیعهد عربستان لکه ننگی در یادبود ملکه» عنوان گزارش اصلی گاردین است. به گزارش این روزنامه: «نامزد جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار مقتول، و دیگر گروه‌های حقوق بشری برنامه‌های ولیعهد عربستان سعودی را برای سفر به لندن با هدف ادای احترام به ملکه بریتانیا، محکوم کرده‌ و او را لکه ننگی در مراسم یادبود ملکه دانسته‌اند. عوامل سعودی خاشقجی، روزنامه‌نگار واشینگتن‌پست، را در سال 2018 به قتل رساندند و قطعه‌قطعه کردند که خشم جهانی را برانگیخت.»

تصویر اصلی دیوید بکهام را نشان می‌دهد با این توضیح که او 13 ساعت در صفی که برای ادای احترام به ملکه بریتانیا تشکیل شده بود، در انتظار ماند!

(تابوت الیزابت دوم چهارشنبه ۱۴ سپتامبر به تالار وست‌مینستر در لندن منتقل ‌شد و به مدت چهار روز برای ادای احترام مردم در آنجا قرار خواهد داشت.)

نیویورک‌تایمز

«انتقاد رهبر هند از پوتین برای جنگ» عنوان گزارش نیویورک‌تایمز است. در این گزارش آمده: «نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند، روز جمعه با تاکید بر انزوای فزاینده روسیه در صحنه جهانی، به ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، گفت که اکنون زمان جنگ نیست. تذکر مودی در یک نشست منطقه‌ای در ازبکستان (نشست سازمان همکاری شانگهای ) تنها یک روز پس از آن بود که پوتین اذعان کرد شی جین پینگ، رهبر چین، «سوالات و نگرانی‌هایی» درباره جنگ اوکراین دارد. روی هم رفته، فاصله‌گرفتن سران دو کشور پرجمعیت جهان از پوتین -که هر دوی آنها برای حفظ اقتصاد روسیه در مواجهه با تحریم‌های غرب نقش مهمی داشتند- پیام کرملین را مبنی بر اینکه روسیه از انزوای جهانی فاصله دارد، زیر سوال می‌برد.»

تصویر اصلی با این توضیح آمده: «جست‌وجوگران در محل گوری بزرگ در جنگلی نزدیک شهر ایزیوم، در شمال شرقی اوکراین. سربازان روسی شهر را به مدت 6 ماه در دست داشتند.»

چاینادیلی

«شی خواستار تقویت همکاری‌ها در SCO (سازمان همکاری شانگهای) شد» عنوان گزارش اصلی چاینادیلی است. در گزارش آمده: «شی جین پینگ، رئیس‌جمهوری چین، از کشورهای سازمان همکاری شانگهای خواسته است تا همبستگی و همکاری را در بحبوحه تغییرات ناگهانی و غیر منتظره در چشم‌انداز بین‌المللی، تقویت و از چندجانبه‌گرایی واقعی حمایت کنند، همچنین برای بهبود نظم جهانی و اتخاذ سیاست‌های مناسب برای حل مشکلات کلان جامعه جهانی، با هدف اطمینان از عادلانه‌تر و منصفانه‌تر بودن نظم بین‌المللی همکاری کنند.»

فایننشال‌تایمز

گزارش اصلی فایننشال‌تایمز می‌گوید ارزش پوند در برابر دلار به پایین‌ترین سطح خود از سال 1985 رسیده است. در این گزارش آمده است: «کاهش شدید ارزش پوند نشان‌دهنده تقویت گسترده و قدرتمند دلار در سال جاری است؛ همچنین نگرانی‌ها در مورد اقتصاد بریتانیا را افزایش می‌دهد.»

تصویر اصلی هم صف مردم را روز جمعه در «تاور بریج» (Tower Bridge) لندن برای وداع با ملکه بریتانیا پیش از مراسم خاکسپاری در روز دوشنبه، نشان می‌دهد.

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.